Turkse mama's

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door SushiLover123, 24 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    nee daarom zei ik al Nisa hoop dat niemand me verkeerd begrijpt absoluut niet de bedoeling.
    trouwens prachtige naam heb je staat op ons lijstje:D

2. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ja die Koerdische kwestie. Ik schrik er gewoon van als ik inderdaad in Turkije hoor wat er soms gezegd wordt. Mijn man is Turks en ja ook tegen de PKK, maar goed, dat zijn veel Koerden zelf ook zoals Elif al aangeeft. Maar ik vind wel dat in Turkije het verschil ook heel veel wordt benadrukt, door ook kinderen al vroeg een heel sterk gevoel van vaderlandsliefde bij te brengen. Mijn man heeft ook in Igdir in het leger gezeten dus dan zie je het allemaal wel van dichtbij. Nou ja, ik vind het heel moeilijk er een mening over te hebben, het is zo´n complexe kwestie! maar de acties van de PKK daar wordt niemand beter van denk ik.

Wij eten overigens ook meestal niet echt Turks, meer een mix. Mijn man is geen makkelijke eter maar is in de loop der jaren zowaar wel wat gerechten gaan waarderen, zoals boerenkool :D, bami en vanavond eten we raclette, jammie!

3. Eylem

Eylem Niet meer actief

Günaydin....Hebben jullie allemaal een leuk weekend? het is wel heerlijk weer zeg, daar moeten we nog maar even van genieten. Maar vooralsnog geniet ik van mijn rust omdat manlief nog in bed ligt :D heerlijk even niks :p

4. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    hahaha eylem dat is ook alweer lekker.
    Hier net de 2e helft van mijn ramen gewassen die ik nog moest doen, maar steeds uitstelde * schaam* we hebben al ontbeten.
    En dadelijk nog ff de woonkamer poetsen.
    Manlief begint dadelijk al met zuigen zegt ie:D .
    Wat we straks gaan doen ik zou het niet weten.xxx

5. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hier ook aan de schoonmaak, hele kamer ligt onder de wasknijpes en blokjes. Wasmachine staat aan dus dat zo ook even ophangen buiten.

Gister naar Beverwijk geweest en lekker wat geshopt. Voor mezelf wat hoofddoeken en een abaya en mijn man nieuwe schoenen.

Nisa: Eerlijk gezegd heb ik nooit gehoord van dat zo'n oogje je zou moeten herinneren. Denk eerlijk dat iemand die zelfs die oogjes draagt dat verzonnen heeft, want zoiets heeft geen basis in de Koran en de soennah van de Profeet saw en de Islam is altijd duidelijk geweest over zulke zaken. Het kan natuurlijk voor jezelf wel werken (dat herinneren) en je kunt het wel dragen voor de mooiheid, maar door zulke dingen te dragen kun je natuurlijk ook een verkeerde boodschap op andere overbrengen. Mensen associeren dat oogje natuurlijk met bijgeloof en zo draag je mee met het verspreiden daarvan.

6. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    #46 SushiLover123, 27 sep 2009
    Laatst bewerkt: 27 sep 2009
    Ik had begrepen dat het oog (nazar) beschermt tegen afgunst, dus tegen 'het boze oog'. Och ja, ik heb zoiets van: Baadt het niet, dan schaadt het niet. En qua bijgeloof? Dat is nog altijd anders dan afgoderij... Toch?

Maar ik ga niet in op het onderwerp geloof, want dan krijg je toch eindeloze discussies. Cultuur en religie staan op veel vlakken ook los van elkaar.

Het blauwe oogje hoort m.i. wel bij de Turkse cultuur. En ook raki trouwens, wat volgens de Islam ook niet mag. En nu weet ik het niet van de nargile... Of dat nou ook typisch Turks is... Wel typisch Arabisch, terwijl dat eigenlijk ook niet zou mogen, want roken is slecht voor je.

Ik ga vanmiddag de huiskamer een beetje opruimen. Wij zijn heel goed om onze 'oppervlaktes' helemaal vol te leggen. Nou, de salontafel is vrijgemaakt en nu ga ik verder met de eettafel. Daarna de buffetkast en als ik dan nog tijd en zin heb, de bar. Ik heb zo'n hekel aan opruimen.... Ik denk dan ook dat die nesteldrang mij zal overslaan :D

7. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik heb vandaag zowaar de ramen gelapt....hahaha. En nog de rommelkamer opgeruimd, kwam meteen weer 2 dingen tegen die ik kwijt was...ahum.

Meryen, leuk, Beverwijk, daar wil ik ook weer eens naartoe, mijn man is er zelfs nog nooit geweest. Maar het is vanaf hier anderhalf uur rijden, en op zondag is het altijd zo druk.

8. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    hahah eylem dat terugvinden ken ik.
    ooohw dat ligt hier ohh

9. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Haha, zo heb ik vandaag een bloemenbon gevonden van januari :D

10. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik vond dus onze fietspomp terug haha, ik vroeg me serieus al een jaar af waar die was....

11. Roosje08

Roosje08 Actief lid

23 sep 2007
    302
    0
    0
    Den Haag
    Iyi aksamlar,

phuff na een drukke weekend kan ik effe reageren..
    Gisteren een verjaardag van een goeie vriend van mij man gehad.
    Vandaag met hun samen naar beverwijk geweest..
    Wat hebben ze daar toch leuk speelgoed voor kinderen:D
    Het is ook niet duur.. 2 poppen gekocht voor 5 euro en een hondje voor 3 euro..

Zeynep helemaal blij natuurlijk...

Het was ook een vrolijke dag.. De zon scheen volop. Je wordt er helemaal blij mee.

Ben benieuwd eigenlijk (als jullie turkse zenders kijken) een verslaafde serie hebben? die je nooit kan missen?

Ik ben helemaal gek op:
    -Yaprak dokumu
    -Aski-menmu
    -Kurtlar vadisi:D:D

12. celia82

celia82 Fanatiek lid

14 apr 2009
    2.077
    0
    36
    ;)Ook hier een ras echte turk hahaha.
    Getrouwd ook met een turk.
    Ik maak wel meestal turkse eten en vind het leuk om dingen uit te proberen,meestal lukt het ookwel

Ik kijk altijd na yaprak dokumu
    ask i memnu
    yalanci romantik
    en verder veel nederlandse zenders.
    Iyi aksamlar allemaal

13. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hos geldin celia!

Wij hebben pas sinds een paar weken een schotel en dus Turkse zenders (mijn man heeft het 2,5 jaar uitgehouden met alleen Nederlandse zenders, knap he? :D en nu hebben we geloof ik wel 10.000 zenders). Ik ben dus nog niet echt into de serie's....Asmali Konak vind ik wel erg leuk, heb ik helemaal op DVD. Maar hier staat in het weekend standaard nu % 100 Futbol aan, offe LigTV, of Spormax, of....grrrrr! ;)

14. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Geen Turkse zenders hier... Ik kan de taal toch niet goed genoeg om ales te volgen ;)

Even een vraagje... wat zetten Turken precies op de geboortekaartjes? Is dat hetzelfde als hier in NL? Of is dat formeler?
    Staat er ook het geboortegewicht en -lengte en -tijdstip op enzo?
    Wij krijgen 5 kaartjes onbedrukt en die schrijven we zelf in het Turks. Voor de familie in Turkije, die dus geen Nederlands kunnen ;)

Iyi geceler!

15. Eylem

Eylem Niet meer actief

Volgens mij is het in Turkije niet gebruikelijk om geboortekaartjes te sturen?

16. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    nee zover als ik weet kennen ze dat niet echt geboortekaartjes.
    Hier word veel
    yaprak dokumu
    ask-i memnu
    akasya duragi gekeken.
    Keek ook voorheen naar kucuk kadinlar, maar dat vind ik nu echt 10 keer niks meer.
    Vooral de hele situatie om die Yeliz.
    @ lady natuurlijk kan ik nog niet heeeel veel turks misschien dat ik 70/100 snap maar door naar turkse tv te kijken leer ik wel steeds meer.
    Alleen om over te spreken vind ik het telkens erg moeilijk.
    Hoe gaat jou dat af Eylem?
    xxx

17. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Oh kijk, weer wat geleerd... Geen geboortekaartjes in Turkije dus... Hmmmm... Naja, ik was gisteren bij mijn ouders en we hebben besloten het simpel te doen.

Voornaam Tweede naam

Kort gedichtje

Geboortedag, -tijd, -gewicht en -lengte

Onze namen en adres.

Wat vinden jullie van dit gedichtje? (Ik heb er maar 2 kunnen vinden en die andere vond ik niks...)
    Bir eksiklik vardi hayatimizda
    Istedik renk katasin varliginla
    9 ay sabirla bekledik
    Ilias hosgeldin aramiza!

18. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    heel mooi!
    Ook een mooie naam als hem dat gaat worden:D

19. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ja, dank je :D
    Als het een meisje was geweest, hadden we haar Dilara genoemd.

20. elam

elam Actief lid

26 feb 2009
    311
    0
    0
    Amsterdam
    Zo een paar daagjes niet geweest, maar ben er weer!
    Afgelopen vrijdag was het onze huwelijksdag! Alweer 4 jaar!
    En gisteren mijn verjaardag, dus een druk weekend gehad!

@Lady
    Een leuk gedicht..:)Succes verder!

jah een geboortekaartje is niet echt gebruikelijk idd in Turkije!
    Ik had bij de geboorte van Arda een paar opgestuurd, weet niet of ik het dit keer weer ga doen..

@series
    Wij hebben geen turkse zenders thuis..Ik kijk wel naar Yaprak dokumu via Internet..
    Was gek op Asi, maar die is alweer afgelopen..
    Maar begreep van mijn zus dat er nieuwe serie is: hanimin cifligi, en het blijkt erg leuk te zijn..misschien dat ik die ook wel ga volgen..

@Eylem
    Knap hoor van je man..Wij hier al 4 jaar zonder schotel!
    Manlief wil er heel graag een hebben, maar weet dat ik naar alles en nog wat zal gaan kijken dus we doen het nog niet!
    We hadden genoeg aan TRT, maar die is alweer van de buis gehaald..echt jammer..
    En ik ben ook erg bang dat we lekker saampjes voetbal gaan kijken met mijn man als we de schotel aanschaffen;);)hihi..

@Celia
    Welkom meid!

Deel Deze Pagina