Turkse mama's

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door SushiLover123, 24 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Wat goed! MashaAllah!

2. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Elif, ik snapte er niets van, maar wel dat het goed was! Gefeliciteerd!

3. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    #583 SushiLover123, 21 mrt 2010
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2010
    Ufff beh! Ik was dit topic kwijt! Zo lang was er niet gereageerd! Is er nog nieuws? Hoe gaat het met jullie en jullie gezinnetjes?

Hier gaat het erg goed. We wonen inmiddels een week in het nieuwe huis en het is geweldig! We zijn tot nu toe nog wel ieder vrij moment bezig met opruimen en poetsen en natuurlijk zijn nog niet alle dozen uitgepakt, maar we komen er wel. We moeten nog wel veel dingen hebben, zoals onderzetters en lampen, maar het geld is op, dus even wachten tot de lonen weer gestort zijn.

Ilias doet het fantastisch hier. Ik weet niet of hij klaar is met zijn 19-maanden sprongetje, of dat hij zich echt gewoon lekkerder voelt in dit huis, maar hij is toch zó vrolijk! Hij is druk aan het bewegen en gilt/schreeuwt/kraait van plezier. Hij kan me een herrie maken!
    Hij heeft nu ook al 2 nachten echt doorgeslapen! Van negen tot half acht of zo!

Gisteren was ik jarig en ik heb het klein gevierd met mijn ouders en 8 vrienden. Een echte housewarming komt later nog wel.

Maar nu even wat anders. Ik heb twee halfbroers in Turkije. Die zijn al rond de 50. Met de oudste hebben we weinig contact. Misschien een paar keer per jaar. Met bayram en zo. Ik heb hem al jaren niet gezien. Mijn andere broer, daar had ik vroeger meer contact mee, maar het is een tijdje niet goed gegaan met hem en dan hoor je ook niets van hem. Hij is gescheiden en verhuisd. Ik wist niet waar hij woonde tot mijn tante zei dat hij bij zijn moeder was gaan wonen. Maar ik had geen adres of telefoonnummer en op e-mail reageerde hij niet. Mijn oudste broer heb ik een geboortekaartje en twee foto's van Ilias gestuurd en een leuke reactie per mail terug gehad. Maar ik kon dus niets naar mijn andere broer sturen. Een paar jaar geleden kreeg ik op mijn verjaardag een lieve mail. Ik heb terug geschreven, maar weer geen antwoord.

Nu heb ik gisteren weer een lange mail gehad. Ik maak er uit op dat hij van onze broer gehoord heeft van Ilias. Maar meer dan de helft snap ik niet.

Kan ik iemand de mail sturen in een PB, om te vertalen? Het is best een lange mail hoor... Ik hoop dat iemand hier kan helpen.

4. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    Ik had ook van boete gehoord, na een late inschrijving.. Wij hadden Isa 3 maanden later ingeschreven bij het turkse consulaat, maar wij hebben geen boete betaald...

5. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    Nisa, wat erg zeg,, Ik heb echt medelijden met jou... Ik hoor dit verhaal vaak bij turken... ik wou ook zeggen gewoon weer terug naar Nl komen, maar heb gelezen dat hij niet wilt komen... Als hij niet naar Nl wilt komen, moet hij dit echt goed aanpakken.. Anders komt jullie relatie hier onder zitten.. Misschien moeten jullie verhuizen naar een andere huis ver van je schoonmoeder...

6. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    welkom ayse

7. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    Een lange tijd had ik geen computer en dus ook geen internet.. maar nu kan ik weer met jullie meeschrijven...

Met ons gaat het gelukkig goed.. Vandaag mag ik beginnen testen, maar ik zal toch nog een paar dagen wachten.. Denk toch niet dat ik zwanger ben, want ik voel helemaal niets... Ik heb geen symptonen..

Isa heeft voor het eeerst op het potje gedaan... ben heel erg trots op hem...

Op 2 april gaat mijn neef verloven.. dus het wordt dan feest...

nou dit was het dan weer..

8. KanjerB

KanjerB VIP lid

24 apr 2007
    5.097
    0
    36
    Hoi lieverds,

Hier ook alles goed elhamdulillah. Het zonnetje schijnt lekker. straks even met Batuhan naar buiten. Als alles goed gaat met Batuhan en het financieel lukt willen we heeeeeeel graag even een maandje naar turkije. Ergens in juli-augustus en dan ook 1 week ramadan daar beleven.

lady als je wilt kan je het naar mij sturen. Ik zal het voor je vertalen. Ik vind die foto van Ilias echt super lief haha

9. KanjerB

KanjerB VIP lid

24 apr 2007
    5.097
    0
    36
    Hoi Ayse,

Veel klets plezier. hoewel het is wel erg rustig de laatste tijd hier.

Nazli wat goed van Isa! daar mag je zeker trots op zijn

10. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    gelukkig gaat het goed met jullie... en insallah kunnen jullie dan lekker op vakantie gaan en dan genieten.. Waar gaan jullie dan naartoe in turkije?? Ik heb vorige jaar 1 week de ramadan in tr meegemaakt... Het is daar heel erg makkelijk.. Je eet dan om 18.00 uur ofzo..

Wij gaan dit jaar niet opvakantie,, Wij moeten geld sparen,, maar hier gaan we dan lekker genieten van ons vakantie..

11. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    \

ik ben zeker trots op mijn zoontje.. hi wordt al groot, volgend jaar in januari mag hij naar het kleuterschool..

12. KanjerB

KanjerB VIP lid

24 apr 2007
    5.097
    0
    36
    jaaa de tijd vliegt echt voorbij. Batuhan is alweer 14 maanden. (ow oeps met 14 maanden moet hij een prik krijgen toch) Hoe heeft Isa gereageerd op die prik. Al in januari naar de kleuterschool hihi :D Als ik soms terug kijk naar de fotos van Batuhan en hem zo nu bijv op mijn schoot zie liggen denk ik echt wow wat is hij al groot geworden. Het gaat echt snel

13. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    Isa heeft de prik met 15 maanden(in belgie anders denk ik) gekregen.. Hij huilde natuurlijk in het begin, mar achteraf is het nog meegevallen.. geen last van gehad. Ja,, ik heb 3 fotos op de dressoir staan van toen hij klein was... en eentje met zijn vader waar zijn klein hoofdje in papas handje past... Het gaat echt wel snel... Isa wordt op 23 mei al 2 jaar..

En denk je nog aan de 2e kindje of wacht je nog liever mee??

In belgie gaan ze met 2,5 jaar met school, maar het is niet leerplichtig. Maar ik heb heb toch ingeschreven,, beter voor hem, want dan wordt hij socialer...

14. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Bedankt mamavanBatuhan, maar Nisa heeft het al vertaald voor me! :)

15. Ecosa

Ecosa Fanatiek lid

15 dec 2006
    2.397
    1
    0
    Ik heb ook een apart topic geopend hierover maar wilde toch oo kde vraag even hier neerzetten. Wij hebben gefaald in ons kindje tweetalig op te voeden :( het was de bedoeling dat wij haar Turks en Nederlands zouden leren met het "een-ouder-een-taal-principe", maar het Turks is helemaal ondergesneewd.. Op zich niet zo'n probleem want thuis praten we sowieso meer Nederlands, maar ik merk dat de communicatie met opa's en oma's en familie uit Duitsland/Turkije moeilijk gaat. Dan zie je opa's en oma's geforceerd Nederlands met haar praten en de helft van wat ze zegt snappen ze niet en dat is voor ons gewoon niet leuk om te zien.
    Nou willen we haar alsnog Turks bijleren, maar dat is zo moeilijk! Ik probeer bijvoorbeeld boekjes in het Turks enzo, alleen het lijkt wel alsof ze er niet voor open staat? Ik vind dit heel moeilijk, heeft iemand tips voor mij? Hoe doen jullie dat met jullie kindjes bijvoorbeeld?
    Mijn dochtertje is inmiddels al 2,5?

16. Nisa

Nisa Fanatiek lid

17 nov 2008
    2.007
    1
    38
    Turkije!!!!!
    @ecosa: ik weet niet of jij en je man zelf wel turks zijn en het ook goed spreken zo ja dan zou ik thuis turks praten dan 'moet' zij ook wel en zou zeggen op school ned.
    (zo hebben wij het zelf geleerd)
    maar ze is pas 2,5 zeg je dan gaat dat nog niet :D
    miss. door spelletjes ofzo??
    ze vind blijkbaar ned. makkelijker ook omdat ze dat met iedereen praat en wilt geen moeite doen voor turks
    of in contact met andere kindjes die WEL turks praten
    kinderen doen dan gauw mee miss. dat dat helpt
    proberen kan iig geen kwaad :D
    succes

17. Ecosa

Ecosa Fanatiek lid

15 dec 2006
    2.397
    1
    0
    @ Nisa idd wij zijn beiden Turks en spreken ook Turks, maar ik merk dat we onbewust naar het Nederlands overschakelen. Laatst hadden we ons voorgenomen om gewoon Turks te praten onderling en binnen 10 minuten liepen we weer hele gesprekken te voeren in het Nederlands, erg he? Hahahah, zo vaag! :)
    Maar idd, dat lijkt mij ook de beste oplossing.

18. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ai... klinkt als hoe mijn ouders het hebben geprobeerd... Mijn vader heeft mij ook geprobeerd Turks te leren, maar ik bleek er niet voor open te staan... :(

Ik zou Turks tegen haar praten... Kijken of dat werkt...

In ieder geval goed dat niet het Nederlands ondergesneeuwd is. Dat lijkt me erger...

19. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    dames, weten jullie misschien hoe je een ispanakli kek maakt??
    En nog een vraagje, hoe heet de krem santi in het nederlands en hoe maak je het??? Met de room ofzo??

20. Ecosa

Ecosa Fanatiek lid

15 dec 2006
    2.397
    1
    0
    Ispanakli kek? Wat een vreemde combi? :) Ik zou het niet weten maar ik ben nu wel benieuwd :)
    En dat van die krem santi vraag ik me nou ook af! Ik lees mee..

Deel Deze Pagina