lekker hoor! Ik wil al zo lang naar Istanbul gaan, steeds nemen we het ons voor maar komt er weer iets tussen.. ben nu ondertussen al bijna 6 jaar niet weggeweest . Manlief heeft het over December maar stel het nog liever wat uit tot die kleine wat ouder is, denk pas april/mei volgend jaar dan.
Lekker zeg Eylem! Spannend ook inderdaad. Wij gaan over 3,5 week (4 september) naar Turkije en ik ben nu al helemaal zenuwachtig. Vind het ook heel erg spannend met Yasemin... We gaan 7 dagen naar Corum waar mijn schoonfamilie woont, en 8 dagen naar Marmaris in een hotel. Omdat we in Marmaris gewoond hebben willen we Yasemin ook daar aan onze vrienden laten zien uiteraard. We gaan dan ook in een hotel waar vrienden van ons werken. Heb er errug veel zin in, ook om lekker even te relaxen hihi. Umm waarom komt het er niet van? Wel jammer zeg. Istabul is echt een van mijn favorieten steden... magische stad! Mijn schoonzusje woonde er vorig jaar, toen zijn we er ook geweest, dat was erg gaaf zo met iemand die elk straatje kent. (haar vriend toenertijd was chauffeur dus kent istanbul heel erg goed, jammer genoeg is dat uit hihi, want dat was een hele leuke vakantie!)
Ik wil ook graag met Ilias naar Istanbul. Alleen we hebben een probleempje... Mijn oom en tante wonen daar en natúúrlijk is het not done om dan in een hotel te gaan zitten. Alleen wil ik eigenlijk niet bij hun logeren, want mijn tante rookt als een ketter (mijn nichtje ook als ze daar is). Dat doet ze ook als haar eigen kleindochter er is. Al toen die nog maar een paar weken oud was. En de badkamer is behoorlijk ranzig. Ze hebben namelijk een kat en een hondje en die doen hun behoefte daar gewoon op de vloer. Dus als je 's ochtends de eerste bent, moet je uitkijken waar je instapt. En dat stinkt natuurlijk enorm! Nou ja en met Ilias dan... Die wil naar natuurlijk rondkruipen, maar ik zie dat echt niet zitten! Dat is geen 'weerstand opbouwen' meer! Wat zouden jullie doen?
Ik zou lekker in een hotel gaan! Gadverdarrie, ik zou daar never nooit met een kleine in huis gaan, echt niet. En als ze dan beledigd is dan zou ik het nog eerlijk zeggen ook....
Duchess, oh heerlijk zeg ook al bijna! Wij vertrekken 29 augustus. We (en jullie dus ook) zijn ook met ramazan bayram in Turkije want we zijn er tot de 11e, da's voor mij voor het eerst dus wel erg leuk om eens mee te maken. En voor manlief ook natuurlijk om dat eindelijk na 3 jaar weer eens in Turkije te vieren. Gaan jullie van Corum naar Marmaris met de bus? Of? Wij hebben een hele wereldreis geboekt, we vliegen de 29ste naar Antalya, dan zijn we 2 dagen in Alanya, dan gaan we compleet met mijn schoonzusje en haar dochtertje met een binnenlandse vlucht van Antalya naar Ankara, dan zijn we 5 dagen daar en dan weer van Ankara naar Antalya vliegen en dan nog een ruime week daar en dán weer naar huis pffff. Ik hoop maar dat Irem zich een beetje gedraagt in het vliegtuig (ijdele hoop vrees ik ze houdt niet zo van op schoot zitten). Leuk inderdaad om dan ook bij vrienden in hotel te zitten! Wij hebben ook zowel in Ankara als in Alanya vrienden wonen, in Alanya woont een vriend van mijn man die met een Russische is getrouwd en hun dochtertje is 1 week na Irem geboren echt lollig. En de beste vriend van mijn man in Ankara heeft een dochtertje en die heet? Irem . Nou goed, wordt allemaal wel erg leuk denk ik maar ook wel vermoeiend, hoop maar dat het niet al te warm is en dat het slapen een beetje goed gaat en mijn borstvoeding niet teveel terugloopt, als die 2 dingen goed gaan komt de rest vanzelf wel! Umm jeetje al 6 jaar niet weggeweest? kan me voorstellen dat je dan helemaal graag wil! Wij kunnen ook niet vaker dan 1 keer per jaar maar proberen toch echt wel die ene keer ook te gaan voor minimaal 2 weken. Istanbul is inderdaad echt gewéldig, wij zijn er twee jaar geleden op huwelijksreis geweest. 5 dagen maar, veel te kort, maar zo'n bijzondere en mooie stad! Zou er graag nog eens naartoe gaan, maar niet met een klein kind LadyXochi, oh bahhhhh nee dan zou ik ook niet graag bij hun in huis gaan! Zou gewoon een smoesje bedenken (Ilias is zoveel wakker 's nachts ofzo) en dan in een hotel gaan en gewoon een keertje bij hen op bezoek, of nog beter, samen een uitstapje maken (dan hoef je niet in het vieze huis te zitten).
Jaaa ! Gezellig dat het topic weer open is ! Eylem, leuk dat jullie over 2 weken op vakantie gaan ! Misschien zien we elkaar nog wel in Alanya ? Waar woont je schoonzus ergens ? Umm...wow 6 jaar dat is lang ! Hopelijk zullen jullie toch gauw eens kunnen gaan dan. Duchess, wat leuk ! En zeker spannend de eerste keer op vakantie met zo'n kleintje..maar hoe kleiner hoe makkelijker hoor Lady..alleen al dat er in huis gerookt wordt lijkt me voldoende reden om niet daar in huis te gaan verblijven en ik vind dat je dat ook best kan zeggen hoor...snap wel dat het anders ayıp zou zijn maar hallo lekker schadelijk voor zo'n kleintje die rook en gebrek en hygiene ! Moeten ze daar maar wat aan veranderen Aangezien wij in TR wonen zijn de vakanties natuurlijk naar Nld haha. Ben bijna 2 weken terug nu maar was 10 weken met m'n dochtertje in Nld bij opa en oma. Daar hebben we een hele fijne tijd gehad en m'n meisje heeft véél nederlands geleerd, heel fijn ! Nu wachten we op mijn man die over 9 dagen ein-de-lijk klaar zal zijn met zijn dienstplicht van 15 maanden. En dan zullen we inşAllah een eigen huisje hebben voordat ons 2e kindje zich aandient
Wie van jullie doet er trouwens mee aan de ramadan ? Voor allen die meedoen een hele mooie en gezegende maand gewenst ! Ik had dit jaar graag willen meedoen maar door m'n zwangerschap lukt het helaas niet met Allah's wil volgend jaar.. mijn man lukt het ook niet in het leger omdat hij sowieso al amper wat te eten krijgt daar :x Met inşAllah zal hij de laatste weken als hij weer thuis is nog wel meedoen.
Krijgt ie amper te eten in het leger? Waar zit hij dan? Hava, kara of deniz? En wat is zijn rang? Mijn neef en zijn zwager hebben hun dienstplicht gedaan bij de marine, maar daar kregen ze goed te eten. Mijn man is op uitwisseling bij de Kara harp okulu geweest en daar kregen ze echt genoeg te eten. En nog best goed te doen ook. Maar ja, da's ook een officiersopleiding... Kan me voorstellen dat er verschil is tussen soldaten en officiers...
Mijn man kreeg altijd wel goed te eten in het leger (ook jandarma) maar wel altijd hetzelfde....kip of tonijn uit blik. Beide zet ik hem dus beter ook niet al te vaak voor want hij heeft er echt een hekel aan gekregen. Hij deed overigens in het leger wel mee aan de ramazan, de diensten werden er speciaal op afgestemd. Ik doe overigens niet mee aan de ramazan, zit sowieso met mijn borstvoeding en daarnaast ben ik geen moslima dus is er voor mij uberhaupt geen reden mee te doen. Fijn dat het einde nu in zicht is Esila, ik hoop dat jullie voordat de kleine zich aandient helemaal verhuisd en alles zijn! En ja wie weet zien we elkaar nog . Mijn schoonzusje woont vlakbij het Parador hotel, tegenover de Gumusdere Cami...zegt je dat wat?
Wij gaan dit jaar niet en zijn ook niet geweestt. Ik ben zwanger, dus durf ik ook niet te gaan. Mijn ouders zijn nog in Turkije, maar komen volgnde week donderdag weer terug.. Ik wil ook heel graag naar Istanbul.. Ik ga ook me ooglaseren in Istanbul, maar wanneer dat is de vraag.. Lady, ik zou ook gewoon naar een hotel gaan hoor.. het gezondheid van je kleintje enn ook van julli natuurlijk is veel belangrijker.. Eylem, DAt je durft te reizen met Irem.. Ze is nog klein.. Mijn 2de komt eind november insallah. En mijn man maakt nu al plannen voor volgend jaar. Maar ik durf niet te gaan met de kleintje.. Esila, naar Nederland komen is toch ook op vakantie gaan.. Waar wonen je ouders in Nld?? Wat leuk dat je man binennkort komt.. ik doe niet mee met de ramadan ivm mijn zwangerschap. Maar mijn man wel,, alleen heeft hij het moeilijk omdat hij vrachtwagenchauffeur is. Hij is vaak duizelig en dat vind ik gevaarliijk.. Mijn man deed zijn dienstplicht in Tunceli.. hij was daar pasa korumasi.. Maar dat was dan al 10 jaar geleden ofzo. Ik kende hem natuurlijk ook nog niet..
Eylem, wij zijn idd met het suikerfeest in Turkije! Erg leuk is dat altijd. Wij hebben natuurlijk in Turkije gewoont dus het is niet de eerste keer dat ik het mee maak. Maar heb er wel zin in. We vertrekken alleen de 11e naar Marmaris, maarja het is niet anders. We gaan overigens met het vliegtuig, met de kleine zolang in de bus zie ik niet zitten. Ik maak me niet zo druk om t vliegtuig, maar Yasemin zit ook heel graag op schoot en we hebben een wiegje geboekt. Maare, was het niet makkelijker geweest eerst naar Ankara te vliegen en dan naar Antalya en dan naar huis? Waarom eerst 2 dagen Alanya? Leuk zeg dat jullie vrienden ook kindjes hebben! En toevallig eentje dicht op Irem's geboortedatum en eentje met dezelfde naam. hihi. Esila wauw 10 weken, lekker hoor! En jeetje zit je man in dienst! Wat heerlijk dat hij bijna thuis komt!!! Ik vast niet... maar voel me er soms wel erg rot over en wil eigenlijk wel graag. Maar ik durf met zekerheid te zeggen dat mijn melkproductie terugloopt, die is al niet heel erg goed nl en reageert erg snel op weinig drinken/slecht eten/slecht slapen en dergelijke.. Volgend jaar hoop ik wel te vasten. Al wil ik tot het 2e levensjaar borstvoeden maar dan zijn het zo weinig voedingen dat het wel kan denk ik. Mijn man is nog niet in het leger geweest.... Nu kunnen we het gelukkig uitstellen... maar ooit moet 'ie er toch aan geloven.
Nazli, waarom durf je niet naar Turkije? Je bent toch pas 14 weken zwanger? Ik zou juist nu gaan, heerlijk even uitrusten! En ja Irem is nog klein om te reizen, maar echt niet te klein, vind ik dan . Het lijkt me juist makkelijker met zo'n kleintje te gaan dan met een peuter waar je de hele dag achteraan moet rennen. En bovendien zijn wij het ook min of meer 'verplicht', mijn schoonfamilie kan niet wachten om Irem te zien natuurlijk! Duchess, ja het is een beetje een omweg haha maar dat komt omdat mijn schoonzusje uit Alanya ook meegaat, weet eigenlijk niet eens meer precies waarom we het zo gedaan hebben maar goed. Komt vast goed allemaal. Uit je reactie begrijp ik dat je moslima bent? Lastig hoor, dat dilemma, maar ik denk wel dat het heel verstandig is nu je borstvoeding voor te laten gaan. Sinds ik borstvoeding geef verga ik echt van de dorst, niet tegenop te drinken. Ik moet er echt niet aan denken dat ik een hele dag niet zou mogen drinken. En jeetje balen zeg dat je man nog niet in het leger is geweest....Gaan jullie het wel afkopen, zodat ie nog maar een maand hoeft? maar dat is ook een zak met geld.... wat dat betreft ben ik erg blij dat mijn man het leger al heeft gedaan toen hij 18 was en ik hem nog niet kende! Lijkt me echt heel lastig als je al een relatie hebt (en zeker als je dan al getrouwd bent en kinderen hebt) om dan nog eens het leger in te moeten.
Eylem, ik ben 24 weken zwanger, er zijn nog andere redenen waarom wij niet gaan. ons huis is te koop en we hebben schulden, niet veel, maar we willen eerst van onze schulden af.. Bij mijn eerste ben ik niet gegaan. Isa was toen ongeveer 3 maanden, maar toch, mijn schoonouders hebben hem 1 jaar later gezien.. Toen ik nog een paar maanden was, ben ik naar Turkije gegaan, maar ik werd telkens ziek, dus daarom wil ik niet gaan met kleine kinderen.
Eylem ik denk er hetzelfde over. Hoe kleiner, hoe makkelijker. Maar er zit wel een minimum aan vind ik persoonlijk. Ik wilde zelf niet eerder dan de prikken van 4 maanden. Haha had zij dan niet zelf kunnen gaan (je schoonzusje)? Hihi klinkt best onhandig. Maar ach wat maakt het uit, als je het maar fijn hebt toch! Ik ben idd moslima en de borstvoeding gaat voor mij absoluut voor... maar de meningen zijn er over verdeelt of je wel of niet zou horen te vasten. Maar het gevoel dat het ramadan is en ik niet vast, dat vind ik geen prettig gevoel. Wbt de dienstplicht, ik hoop dat we het tegen die tijd af kunnen kopen. Mijn man is 27, dus we hebben nog even. Ik had ook liever gehad dat hij in dienst was geweest op zijn 18e, maar helaas is dat niet zo. Mijn man is altijd een kleintje geweest. Hij is tweeling en hij was erg mini bij de geboorte en is dit altijd gebleven. Toen hij 18 was vonden ze hem nog niet groot en sterk genoeg. Ik heb hem leren kennen toen hij 21 was. Toen we in Turkije woonden was hij ingeschreven op de universiteit. Nu we hier wonen kunnen we het makkelijk uitstellen gelukkig. Nazli begrijpelijk dat je niet wil gaan. Wel moeilijk voor je schoonfamilie of niet? Wij zitten nu al regelmatig met een schoonmams met tranen in de ogen te skypen... ze kan niet wachten tot ze haar kleindochter vast kan houden.
Duchess, mijn schoonouders hebben wel 20 kleinkinderen, dus voor hun zal het zeker niet moeilijk gaan.. hoeveel kleinkinderen hebben je schoonouders??
20, wauw! Haha. Dat is dan wel anders, inderdaad. Mijn schoonouders hebben 5 kleinkinderen waarvan er eentje in Rusland woont en we(ze) waarschijnlijk nooit te zien krijgen, zo jammer. Wij zijn lang bezig geweest zwanger te worden (bijna 4 jaar) en mijn schoonmoeder vind het heel speciaal dat het uiteindelijk toch gelukt is. Zij vind onze dochter erg speciaal. Ze kan dus niet wachten haar te knuffelen. De andere kleinkinderen zijn wat ouder (17, 13, 4 en 3)
Duchess, dat is het verschil. Mijn ouders hebben maar 1 kleinzoon en zij kunnen niet echt zonder Isa. Ze zijn nu al 6 weken in Turkije en komen elke dag op msn om Isa te zien.. Mijn schoonouders zijn dan ook wel ouder dan 70 jaar.. En ze heben 8 kinderen waarvan de oudste al ouder dan 45 is.. In jou geval kan ik het me voorstellen dat ze hun kleindochter willen zien..
Nazli hmmm ja als je zulke slechte ervaringen hebt kan ik me voorstellen dat je nu liever niet naar Turkije gaat. Wel jammer! Duchess, ik kan me voorstellen dat je je niet prettig voelt nu je niet vast, maar ik denk dat het heel verstandig is niet mee te doen en hopelijk kan het volgend jaar wel gewoon! Of je moet weer zwanger zijn, dat kan natuurlijk ook . Hopelijk lukt het de dienstplicht af te kopen, maar jullie hebben gelukkig nog even om door te sparen! En wie weet is het tegen die tijd wel afgeschaft, ik hoop het voor jullie! Mijn schoonouders hebben maar 1 kleinkind naast Irem, eigenlijk heel weinig voor een Turkse familie! Maar ze hebben ook maar twee kinderen, alleen mijn man en zijn zus, en zijn zus heeft 1 dochtertje. Dus net als de schoonouder van jou Duchess kijken ze er erg naar uit haar te ontmoeten, iedereen trouwens. En alleen mijn schoonzusje heeft Irem op skype gezien, de rest van de familie hebben alleen wat foto's gezien (mijn schoonouders hebben uberhaupt geen internet of computer) dus ja het is wel heeeel spannend allemaal! Lijkt me ook erg bijzonder straks! Irem is ook vernoemd naar haar overgrootoma (Serife), die is al echt op leeftijd dus ik vind het wel super dat zij haar in ieder geval nog mag gaan zien (insallah). Maar ik kan me voorstellen dat dit bij 20 kleinkinderen iets anders ligt . Pffff ik zit te wachten tot mijn gehakt is ontdooid, we gaan lekker köfte eten vanavond maar ik heb het gehakt te laat uit de vriezer gehaald...en nu slaapt Irem dus ik wilde nu even de köfte vast gaan maken, maar goed, met bevroren gehakt lukt dat niet!