Turkse mama's

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door SushiLover123, 24 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ecosa

Ecosa Fanatiek lid

15 dec 2006
    2.397
    1
    0
    Merhabalar!

Hier nog een Turkse mama. Een volbloed Turkse (Corumlu) mama, getrouwd met een volbloed Turk (Erzincanli). Leuk dit topic, op de een of andere manier heb je toch altijd behoefte om sommige dingen te delen met mensen van je eigen afkomst. Ik doe dus vanaf nu ook mee!

Ik en mijn man zijn beiden in Nederland geboren, beiden volgens de Turkse cultuur opgevoed. Maar in ons eigen huis eigenlijk volledig vernederlands, behalve als we familie of onze Turkse vrienden op bezoek krijgen en we de saz, raki en cig kofte tevoorschijn halen! :)
    We hebben 2 kindjes, ons dochtertje Elena Cemre van ruim 2 jaar en ons zoontje Arda Cem van ruim 3 weken :). Ik probeer dus wederom mijn weg en ritme te vinden in de babywereld, hahahha.

Ik ben verslaafd aan Ask-i memnu en sinds kort aan Hanimin Ciftligi en helaas staat hier de Lig TV etc ook vaak aan, aangezien ik een Galatasaray gek in huis heb..

@Tirtilisko, heel veel beterschap en sterkte meid!

2. Snoopy82

Snoopy82 Fanatiek lid

23 mrt 2009
    3.755
    0
    36
    Hoi Elam, nog meer Konyali people hihi :p

Dankjewel, ben idd net mama van een supermooi zoontje :D
    Ik wist niet van t bestaan af van dit clubje anders had ik mij allang toegevoegd hihi, zal vaker langskomen :)

MIjn vent kookt vandaag, hij heeft de kip al gekookt (filet) en ik heb t ff geplukt in sliertjes zodat hij er nasi ofzow van kan maken of lkkr wokken....Ik zie t wel verschijnen op mijn bord! Ik kook eigenlijk wel van alles en nog wat van alle culturen, als t ons maar smaakt. Ik ben geen keukenprinses maar uitproberen en oefenen doe ik wel...

3. KanjerB

KanjerB VIP lid

24 apr 2007
    5.097
    0
    36
    Hey meiden,

Wil even laten weten dat wij gelukkigggg weer thuis zijn :D Ik had al heel erg het vermoeden at het bij zijn longetjes zat maar zaterdag nacht zeiden ze zelfs nog nee hoor alleen bij zijn neus en keeltje. Niet dus! Batuhan zijn eiegn arts heeft geluisterd en zijn longen piepen flink :( Hij heeft ventolin gekregen. En ik heb maar wat thijmsiroop gehaald om zijn keeltje te verzachten zo zielig. Zijn stemmetje is weg hoe noem je dat ? hees/schor? ik heb hem tot nu toe 1x de ventolin gegeven moet het zo nog een keer geven maar pfff is wel heftig want hij moet er na heel erg veel hoesten arm kind verkleurd er helemaal bij. ze zeiden dat het normaal is dat, dat altijd zo is in het begin van ventolin gebruik. Hoop dat het maar gaat helpen en hij er snel vanaf kan.

Bedankt voor de beterschaps wensen meiden.
    Kom morgen weer reageren. Ga nu weer even aan de vecht met de ventolin hij vind het maskertje niet echt leuk. Ik wacht even tot mijn man zo thuis is kan hij hem vasthouden. :( fijne avond meiden

''nieuwe'' meiden welkom :D gezellig hoop dat het topic niet over een paar daagjes ver achterin komt te staan en dat het altijd zo lekker gezellig blijft (dat jullie niet ineens weg gaan :D )

4. KanjerB

KanjerB VIP lid

24 apr 2007
    5.097
    0
    36
    volgens mij ''overheersen'' de konyali en karamanlilar dit topic hihi :p Ik ben sivasli mijn man ook

5. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Mijn 'roots' liggen in Rize ;)

6. KanjerB

KanjerB VIP lid

24 apr 2007
    5.097
    0
    36
    lady had ik idd eens gelezen in het topic van halfbloed kindjes ofzo iets.

trouwens meiden ik moet even weten wat je raad het nooit in het turks betekend mijn zussie mounia ook van dit forum (geen echt bloed maar meer waard als een echt bloed zus) :) wilt weten wat dat betelkend maar echt ik heb geen flauw idee terwijl ik vloeiend tr spreek. Het is toch hic tahmin edemezsin?

7. mounia

mounia Fanatiek lid

15 aug 2007
    4.194
    35
    48
    Vrouw
    Nederland
    :$:$:$ nouuuu nu ben ik echt op mijn teentjes getrapt hoor!:p
    nou zijn m'n forumvriendinnetjes gewoon verhuist naar een andere topic Turkse mama :(
    en ik als arabier voel me nu heel erg buitengesloten.

*mounia* vertrekt naar topic: Marokaanse vrouwen.

hahahahahahaha nee,grapje natuurlijk! kon het niet laten:p:D haha

liefs mounia

8. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Oooooh, pompoensoep! Jaaaaah! Bijna weer oktober, dan maak ik altijd pompoensoep. Lekkerrrrr!!!

9. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Mijn mans familie komt uit Kayseri.

Fijn dat jullie weer thuis zijn Tir!

10. mounia

mounia Fanatiek lid

15 aug 2007
    4.194
    35
    48
    Vrouw
    Nederland
    hahaha dank je tirtilisko, ja meiden ik ben benieuwd wat je raad het nooit! in het turks is?

11. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    @mounia: Was niet de bedoeling om iedereen daar weg te halen, hoor! Alleen wat dat topic toch m.n. gericht op de ramadan?

12. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Owwwwww.... ik snapte de vraag niet... En sorry, ik weet het antwoord niet :(

13. mounia

mounia Fanatiek lid

15 aug 2007
    4.194
    35
    48
    Vrouw
    Nederland
    Lady, weet ik , was een grapje meid ;) .
    ik weet eerlijk gezegt geeneens hoe/waarom dat andere topic is ontstaan eigenlijk.

14. Eylem

Eylem Niet meer actief

@ Elif82:
    Ja spreken blijft gewoon het moeilijkste maar de enige manier om het te leren is om het te doen....en ik merk elke keer dat we in Turkije zijn dat het beter gaat....Afgelopen vakantie ging het echt heel goed en heb ik echt lekker kunnen kletsen met vriendinnen en met mijn schoonzus....Wel leuk om te merken!

En wat betreft de schotel, ik heb er verder geen problemen mee hoor, het is zelfs goedkoper dan de kabel :D (ok zonder de aankoop/installatiekosten natuurlijk). Mijn man heeft hier verder ook geen familie en we wonen in een klein rottig (leuk) dorpje dus tv is toch wel belangrijk voor hem soms! Maar met name dus voor het voetbal, ach ja...

@ LadyXochi:
    mooie naam zeg! En een leuk gedichtje. Ik wilde ook een Turks tekstje (samen met een NL tekstje) op de kaart maar dacht al dat het wel moeilijk zou worden daar iets voor te vinden...Aan mijn man hoef ik zulk soort dingen al helemaal niet te vragen ;)

@ Elam:
    gefeliciteerd met jullie jubilieum! Dat gaat snel, 4 jaar alweer!

@ tirtilisko:
    beterschap met Batuhan, dat klinkt niet erg fijn zeg! Hopelijk gaat het snel beter! Geçmis olsun!

@ Roosje:
    oh de Nederlandse kanalen kan ik niet missen haha maar ik ben zelf dan ook (soort van) 100% Nederlands :p en succes met het overtuigen van je man! Vind Zeynep trouwens ook echt een mooie naam!

@ Celia82:
    manlief wilde vandaag kuru fasulye maar daar heb ik hem vanaf gekregen pfff daar heb ik echt geen zin in om dat na een hele dag werken nog te maken! Bij ons was het fusilli met gehakt, roerbakmix en köftekruiden (jaja, toch nog wat Turks) en erbij yoghurt voor manlief ;)

@ Snoopy82:
    Hos geldin kiz! Jullie zoontje is vast een heel mooi mixje met een Turkse mama en Antilliaanse papa!

@ Ozgul:
    Sende hos geldin! Wat een mooie namen hebben jullie kindjes! Leuk, bij de ene Cem en de andere Cemre als tweede naam.

Mijn schoonfamilie wonen op een paar na allemaal (in de buurt van) Ankara (bij Beypazari, iemand toevallig bekend daar?). De eerste keer dat ik daar kwam was echt wennen haha gelukkig kende ik mijn (toen nog) vriend al wel een tijdje, dus hij kon me goed helpen...maar toen voelde ik me echt een ontzettende yabanci! Later is dat allemaal goed gekomen hoor en ik voel me er nu wel thuis maar liever niet langer dan een week, dan wil ik weer terug naar de iets meer bewoonde wereld ;)

Nou ik ben weer bijgelezen, jeetje wat kletsen jullie veel in een paar uur! :p Mijn dag was echt een ramp, ik ben kapot! Mijn baas moet morgen naar Moskou voor een presentatie, en ja hoor, die presentatie moest vandaag nog helemaal gemaakt worden....Ik kan geen Rusland meer horen of zien. Maar het is gelukt, heb zo ongeveer van 8.00 tot 17.00 non stop gewerkt met alleen een kwartiertje lunchpauze :(. Nu dus echt even helemaal niks meer! Geloof dat wurmpje het er ook niet mee eens was want had af en toe een beetje vervelende steken in mijn liezen. Maar goed. Donderdag hebben we een echo, ik ben weer erg benieuwd, Insallah is alles goed.

En verder was ik benieuwd hoe jullie eigenlijk tegen vernoemen aankijken? In Turkije van oudsher natuurlijk gebruikelijk, in Nederland ook soort van...Ik zag dat eerst helemaal niet zitten maar mijn vader is een paar maanden geleden overleden en nu hebben we besloten om als we een zoon krijgen hem met zijn tweede naam te vernoemen naar mijn vader. Als het een meisje wordt zal zij vernoemd worden (tweede naam) naar de oma van mijn man die altijd heel veel voor hem heeft betekend, meer dan zijn ouders nog. En dat vind ik eigenlijk wel een heel mooi idee.

pfff nu ben ik echt leeg, ik ga nog maar eens een kopje cay inschenken (jaja, met echte thee gezet ;) )

15. elam

elam Actief lid

26 feb 2009
    311
    0
    0
    Amsterdam
    @lady
    Idd, pompoensoep is echt iets voor de herfst..;)
    Mijn kleine ventje is dol op pompoen, hij heeft ook heerlijk meegedronken net!
    ---

@Konyalilar;);)
    Mijn pa komt uit konya! (hadim heet zijn dorpje, maar hij kent het zelf niet meer..heeft er nauwelijks gewoond) Dus wonen wij in Turkije al jaren in het centrum van Konya..
    Maar sinds ik getrouwd ben ga ik ook op vakantie naar Trabzon, want daar komt manlief vandaan!
    En ben echt dol op deze stad..Kom er echt tot rust in het mooie natuur!

16. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Het nadeel van vernoemen is dat het verwachtingen schept. Stel, je vernoemt je kind naar één opa, dan verwachten de andere opa's en oma's ook dat hun namen ooit eens terug gaan komen bij de volgende kinderen. Of men gaat zich afvragen waarom jullie de éérste hebben vernoemd naar juist die opa of oma. Creëert weer jaloezie en zo. Trust me, ik heb het zien gebeuren in mijn omgeving...

Mijn man heeft exact dezelfde twee namen als zijn vader, maar hij gebruikt de tweede als roepnaam. Dit is de naam van de vader van zijn Russische oma. Mijn voornaam is eigenlijk een samenstelling van de voornamen van mijn Nederlandse opa en oma.

De roepnaam van ons kindje is gewoon gekozen, omdat we het een mooie naam vinden. We kennen niemand die zo heet. Ons kindje krijgt nog wel een tweede naam, maar die houden we nog even geheim. Nog maar een paar weekjes en dan mag iedereen het weten! :D

M'n man kwam net doodop thuis van zijn werk. Ik heb hem lekker verwend met het recept wat ik op de vorige pagina geplaatst had. Ik ben blij dat ik dat heb gedaan, want we vonden het allebei echt om te smullen! Ik stelde net voor om even een uurtje op bed te gaan liggen, want we zitten er allebei even doorheen. Hij ligt er al in :D Ik typ even dit af en dan ga ik hem achterna. Trusten!

17. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    meiden ik vind konya prachtig!
    Zijn er dit jaar langsgekomen toen we naar gaziantep gingen.
    En wat een heerlijk weer in de zomer echt genieten!

18. elam

elam Actief lid

26 feb 2009
    311
    0
    0
    Amsterdam
    @Eylem
    Je bent een paar weekjes voor mij uitgerekend meid!!
    Ben zelf in mei uitgerekend..:):)
    Vernoemde kids kom je idd vaak tegen..Ik begrijp ook heel goed waarom je je kind eventueel naar je vader zou willen vernoemen..

@Tirtilisko
    Ooww wat sneu voor Batuhan!:( Heel veel sterkte meis en een dikke knuffel voor hem!

@Ozgul
    Hé meid!! Hosgeldin!! Hoe gaat het met je kleine prinsje??

Ik ga maar eens mijn wasje opvouwen en een dizi opzetten op canlidizi.com, hihi:):)

19. Roosje08

Roosje08 Actief lid

23 sep 2007
    302
    0
    0
    Den Haag
    Zoo zoo wat is er toch bijgeklets hier.. Weet totaal niet waar ik op moet reageren:D

Ik wil effe bij zeggen dat ik van stad Karaman afkom.. Kom bijna nooit in konya als we op vakantie zijn. Wel jammer eigenlijk..

Nieuwe meiden welkom!

Ozgul@ Wat zijn de namen van je kinderen toch mooi!

Tir@ Ik ben helemaal blij dat jullie weer thuis zijn..

Iyi aksamlar allemaal ( Fijne avond)

20. Eylem

Eylem Niet meer actief

@ Elam:
    oh wat leuk meid, wanneer ben je precies uitgerekend?

@ LadyXochi:
    ja dat zal inderdaad misschien best dat mensen dingen gaan verwachten, maar dat kan mij nou echt helemaal niets schelen...Het is ons kindje en wij bepalen de naam en wat de rest van de wereld daarvan vindt - bana ne! (ok, wel leuk als ze het een mooie naam vinden natuurlijk). Nee, ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat iemand zich gepasseerd voelt als wij ons zoontje de naam van mijn vader meegeven - iedereen mist hem verschrikkelijk. Gelukkig heeft mijn schoonfamilie hem ook 2 jaar geleden ontmoet, dan weten ze tenminste over wie we het hebben...

Deel Deze Pagina