Sollicitatie en opdracht voorbereiden?

Discussie in 'De lounge' gestart door Baileyy, 24 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    Ik heb een 2e sollicitatiegesprek. Daar heb ik een opdracht gekregen die ik moet voorbereiden. Wie heeft dit ook weleens gehad? Moet ik er een presentatie van maken? Of op papier? Of mondeling? Ik heb dan 10 minuten. Sowieso vind ik het best raar, ik weet nog niet alles over het bedrijf wat handig is. En wat nou als ik toevallig een heel slim iemand ken die ik de opdracht voor kan leggen, dat weten zij dan toch niet? (Heb ik helaas niet maar toch)
    Kortom wie heeft ook zoiets moeten doen?

2. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Dit zijn de vragen die je had moeten stellen toen je de opdracht kreeg.

Ik gok dat dat ook een deel van je opdracht was ;), testen hoe je omgaat met zulke situaties. Een vorm van een assessment.

Voer het uit alsof je daar werkt, zoek zoveel mogelijk informatie. De infogaten die je overhoudt kun je aanvullen met aannamen (dit aangeven!) of toelichten.

Baileyy, Angel1980 en puzzelstukje vinden dit leuk.
  3. a2cmieux

a2cmieux Niet meer actief

Ik zou de opdracht uitvoeren zoals jij het het beste vindt passen. Waarschijnlijk willen ze met deze opdracht bekijken hoe jij dit aan zou pakken en of dat bij hun werkwijze/ visie past. Dus of jij binnen het bedrijf past.

Persoonlijk zou ik er wel wat meer werk van maken, niet alleen mondeling. Dan kunnen ze zien dat je er wel mee bezig bent geweest, dat je gemotiveerd bent en er tijd voor hebt genomen.

Ik vind het persoonlijk eigenlijk wel heel slim van een werkgever om dit te vragen. Dan krijg je meteen beter inzicht in wat de ander kan en te nu een heeft.

Heel veel succes

Baileyy vindt dit leuk.
  4. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    Ik heb het gevraagd maar de persoon aan de telefoon wist van niks. Was een secretaresse.

Dus ja wat je zegt ik doe het met aannames en licht deze toe.

Maar dan nog in welke vorm moet dat dan. Zouden ze een presentatie verwachten digitaal? Of een mondelinge toelichting dat weet ik dus niet.

5. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    Dankjewel.

Maar wat nou als je als sollicitant hulp inroept? Dan weet je als werkgever toch nog niet genoeg? Tuurlijk dan gaat het niet eerlijk. Maar lijkt mij dat je veel meer te weten komt als je een opdracht ter plekke neerlegt en laat uitwerken.

6. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Het is geen basisschool dat de werkgever gaat checken of mensen spieken.

Ze werken met volwassen mensen en verwachten een volwassen houding. Het lijkt me te bizar voor woorden dat een volwassene zijn werk door iemand anders laat uitvoeren voor beter resultaat. Daar hebben ze alleen zichzelf mee. Het is geen huiswerk ;))

7. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Het ligt een beetje aan wat voor functie, de functiezwaarte. Maar ik zou hoe dan ook even een kleine power point in elkaar draaien en een paar printjes meenemen voor het geval ze geen digitale afspeelmogelijkheden in de buurt hebben. Presentatie op een stick meenemen en voor de zekerheid voor even mailen.

8. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Hou het klein en to the point.

9. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.338
    302
    83
    Maar op zich maakt dat toch niet zoveel uit. Als je in je werk vast loopt of iets niet weet vraag je normaal gesproken toch ook hulp of advies van een collega. Denk dat het juist draait om zelf initiatief, en soms is dat initiatief hulp vragen.

Wat betreft de opzet van je presentatie zou ik idd een presentatie op powerpoint maken. Laat zien dat je er moeite in gestoken hebt. Niet te uitgebreid verhaal houden, maar wel laten zien dat je je in de opdracht verdiept hebt. Denk niet dat er een goed of fout bestaat in hetgeen je presenteerd, als ze maar zien dat je erin verdiept hebt.
    Idd presentatie op usb stick en voor de zekerheid op hard copy uitprinten.
    Succes!

10. a2cmieux

Tja, dat kan natuurlijk. Maar er zijn ook mensen die hulp inroepen bij het schrijven van een sollicitatiebrief. Of als je vader/ beste vriendin/ buurman de toekomstige werkgever kent en al een goed woordje voor je heeft gedaan, dan is de sollicitatieprocedure misschien ook niet helemaal eerlijk (het is maar net hoe je het bekijkt). Ik ben wel erg benieuwd trouwens naar welke functie je hebt gesolliciteerd en wat de opdracht is:rolleyes:.

Baileyy vindt dit leuk.
  11. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Oh wat leuk! Is eens een keer wat anders om te laten zien wat je in huis hebt. Ik zou er heel blij van worden iig.
    Voor wat betreft de presentatie; ik denk dat je het vooral op jouw manier moet doen. Waar voel jij je goed bij? Wat past bij jou? Wat wil jij ze laten zien?
    Ik denk dat dat de hele intentie is van zo'n opdracht, je capaciteiten laten zien zonder je af te vragen hoe de werkgever het allemaal het liefst ziet. Ze weten wel wie zij zijn, nu ze willen jou zien. Succes, leuk hoor!

Baileyy vindt dit leuk.
  12. Fridadepida

Fridadepida Actief lid

3 jan 2016
    387
    90
    28
    Presentatie is afhankelijk van de soort functie en opdracht. Als het een creatief beroep is zou ik ook voor creatieve vorm van de presentatie gaan. Lekker out of the box, wat quotes op een letterbord of zo. Een powerpoint laat niet echt zien dat je vernieuwend bent.

13. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    Leuk jullie meningen. Ik wilde een prezi in elkaar zetten. Maar liep vast met dat programma Ga dus toch voor een kleine PowerPoint. Al is het alleen maar als leidraad.
    Heb me vandaag flink verdiept in de opdracht maar val van het ene in het andere haha. Wil het zo graag goed doen en weet natuurlijk nog zoveel niet over het bedrijf.

14. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    Hmm ja daar zet je me weer aan het denken. Ik vind PowerPoint ook niet heel vernieuwend maar ja..

15. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    Ja dat is ook wel zo natuurlijk.
    Ik wil liever hier niet openbaar zeggen wat voor functie het is ivm herkenbaarheid..

16. a2cmieux

@Baileyy Ik ben wel benieuwd hoe de opdracht en het 2de sollicitatiegesprek gesprek gegaan zijn.

Deel Deze Pagina