Klopt en als ik alles een beetje goed gevolgt heb en goed begrijp is de economie toch wel erg opgeklommen sinds erdogan het voor het zeggen heeft. Hij heeft dus ook goede dingen gedaan voor het land.
Welke waarden dan? Seculiere waarden die Ataturk instelde zoals het verbieden van het dragen van een hoofddoek e.d? Of bv de dienstplicht waar je tegenwoordig makkelijker onderuit kan komen als Europese Turk zijnde? Ik hoor juist van vriendinnen dat het er beter wordt dan jaren geleden, ook qua normen en waarden. Het verschil zal erin zitten dat zij praktiserende moslims zijn. Nazli: rahimahu Allah, moge Allah zijn familie sabr schenken.
Waarin is Turkije op dit moment goed in ontwikkelt? Ben oprecht benieuwd want het toerisme loopt voor geen meter (grootste bron van inkomsten) Verder zeg je Turkije is een modern land maar past niet in de westerse cultuur. Turkije heeft met Erdogan na mijn mening nooit in de westerse cultuur gepast, sowieso moet religie gescheiden zijn van politiek wat in Turkije absoluut niet het geval is. Nu lees ik zelf dat de doodstraf weer bespreekbaar gaat worden.., Erdogan speelt een groot spel met Turkije als inzet en langzaam aan wordt iedereen daar geïndoctrineerd waardoor men niet meer beter weet.
Degene die dat zei was ik Umm 85. Ik ben 22 jaar geleden in Turkije geweest en heb altijd Turkse vriendinnen gehad, dus weet wel het een en ander uit die tijd. Onlangs was ik er weer. En ik heb wel degelijk verschil gezien: toen en nu. Destijds was Turkije een vrij modern land, qua doen en laten, bijna Europees. In de steden en toeristische gebieden waren de vrouwen nog bijna moderner gekleed dan hier. Alleen op het platteland droegen de vrouwen traditionele kleding. Nu: Overal waar ik geweest ben (Antalya, Kusadasi en vele andere plaatsen, ik reken de dorpen even niet mee, want ik heb meer dan 1500 km door Turkije gereden dit jaar) droegen de vrouwen overal bedekkende kleding en hadden in 80% van de gevallen hoofddoeken. Je hoort mij niet zeggen dat zij dat niet mogen, dat is hun keuze, maar ik vond het enorm opvallen tov 22 jaar geleden. (en zoals jullie weten ben in helemaal niet tegen moslims/dames met hoofddoeken) Andere dingen vielen mij ook op (ten positieve): Geen kinderen meer die om je hoofd zeurden om je schoenen te mogen poetsen (want gingen naar school) het wegennet was enorm verbeterd. Aan de andere kant (want Erdogan is tegen alcohol) koste een glas wijn 5 euro, wat echt voor het toerisme geen goed doet. Ik had echt het idee dat Turkije, ondanks de verbeteringen (want die zijn er echt wel) toch ook meerdere stappen achteruit heeft gedaan qua modernisering. Daar hoef je het uiteraard niet mee eens te zijn, maar goed, ik heb het verschil van nu en 22 jaar geleden met eigen ogen gezien.
Wat ik me afvraag hè.. Er word hier gezegd dat de democratie zo achteruit gaat sinds Erdogan omdat dat net zo goed op weg was etc. Maar wat is dan democratie? Is democratie het hoofddoek verbod wat er was op scholen en werkplekken? Is het democratie dat de gebedsoroep niet in het arabisch mocht worden verricht? Dat is juist onderdrukken. Ik denk sowieso dat westerse mensen en turken/islamitische mensen een andere definitie van vrijheid hebben. Hetgeen wat hier onder goed en vrij wordt verstaan geldt niet voor iedereen.
Nou, je kunt het overal krijgen in Turkije hoor, maar wel tegen woekerprijzen. Erdogan wil het gebruik binnen de perken houden (verbieden wordt nogal lastig als je een toeristisch land bent, dat begrijp je) dus heeft hij de alcoholprijzen dusdanig omhoog gegooid dat je na 1 a 2 drankjes echt wel stopt. Ik ben verre van alcoholist, maar als ik op vakantie ben vind ik het wel zo gezellig om een paar wijntjes te drinken. Dat heb ik toch echt wel een beetje overgeslagen.
Nee, ook dat is verre van goed. Vrijheid is: zelf de keuze mogen maken die je wilt (uiteraard tot op zekere hoogte, je snapt me vast wel) Maar je gaat nu toch niet beweren dat die vrijheid er nu wel is he? Want dat is nl ook niet waar. Van 1 vd hotels waar ik sliep was het duidelijk: de meisjes liepen in hun werkkleding, maar met een zwarte maillot er onder. Deze meisjes liepen buiten werktijd mét hoofddoek, onder werktijd niet, want dat mocht van het hotelmanagement niet.( ik heb het nagevraagd) Wat ik dan wel heel raar vind: hier in Nederland moeten de werkgevers zich dan weer wel aanpassen voor moslima's die een hoofddoek dragen, want anders voelen zij zich gediscrimineerd. Terwijl wij geen moslimland zijn en Turkije wel.....Dat vind ik de omgekeerde wereld.
Hier kost een pak sigaretten ook al weer bijna 6,30 omdat het slecht is voor je gezondheid. Om diezelfde reden is de prijs van alcohol ook stukken duurder in Turkije.
Maar is het bedekkend kleden en het afremmen van alcoholgebruik een teruggang in de modernisering? Turkije heeft heel lang gebukt geleefd onder het gedachtegoed van Ataturk (nog steeds wel), waarin bepaalde normen en waarden van het Islamitische volk zijn afgenomen. Iets van 98% is moslim in Turkije, voor hun is dit juist een vooruitgang. Het is puur een westers denkbeeld om dit een achteruitgang te noemen.
@nazli gecondoleerd. Heel veel sterkte met dit verlies. @alev84 er zijn heel wat onderzoeken die aantonen dat af en toe een wijntje positief is voor de gezondheid dus jou argument is kul. Ik ben mij er van bewust dat een maatschappij met een democratie niet een passend systeem is voor alle landen maar vrijheid, verdraagzaamheid en sociale verantwoordelijkheid zijn wel zaken die het algemene geluk van mensen kan vergroten en een land kan laten bloeien. In NL heb je de Trias politica. Een politiek systeem waarin de wetgevende, de uitvoerende en de rechterlijke macht gescheiden zijn. Daarnaast wordt staat en kerk zoveel mogelijk gescheiden en kunnen mensen keuzes maken die ze in hun eigen straatje vinden passen. Wanneer er niet een systeem KS, vergelijkbaar met de trias politica, ligt de macht al snel bij een macht waardoor alles in een land afhangt van de grillen van de heersende macht. Dat zie je nu in Turkije gebeuren. De vrijheid en de democratie worden gevierd maar ondertussen worden ook bijna 3000 rechters aan de kant gezet omdat ze in de ogen van Erdogan niet deugen, hierdoor vergroot hij ook zijn macht. Immers een rechter zal wel twee keer nadenken voor hij een uitspraak doet die niet in lijn in met de denkwijze van Erdogan. Het is dus niet verwonderlijk dat mensen hier critische vragen bij stellen. Vrijheid betekend niet alleen keuzemogelijkheden hebben die jou wel goed uitkomen maar ook dat een ander keuzes mag maken die voor hem/haar goed uitkomen maar voor jou misschien minder. Zo vind ik dat een werkgever in zijn bedrijfspolicy mag opnemen dat alle religieuze uitingen verboden zijn. Ik denk ook zeker niet dat het goed is dat Turkije bij de EU komt zoals dat het er nu is. Er zijn nog heel wat dingen niet op orde wat betreft de mensenrechten te denken aan kinderarbeid maar ook de vrijheid van meningsuiting laat te wensen over. Een van de grote voordelen van het horen bij de EU is vrij vervoer van personen en goederen binnen de eu lidstaten. dit is nu een onderdeel van de deal met betrekking tot de migratie van vluchtelingen. Dat de EU de economie van Turkije neer zou halen lijkt me heel stug. Elke economie kent z'n ups en downs in een golvende beweging. Waar het Turkije nu voor de wind gaat zal dit over enkele jaren ook in een dip komen. Wellicht is Europa dan alweer geheel opgekrabbeld uit het reces waar we in zaten.
Okik geefhet op, ik weet ook niet waarom ik jullie perse moet overtuigen dat Erdogan echt geen monster is. Jullie hoeven niet te houden van Erdogan. Ik had alleen wel gehoopt dat jullie zouden ophouden met valse beschuldigingen en de keuze van de Turken om voor hem als leider te kiezen zouden respecteren. Helaas onmogelijk gebleken. Ik zal nooit meer, hier of elders, een Erdogan-hater proberen van iets te overtuigen. Zo frustrerend en energie slopend.
Maar 90% van de toeristen gaat naar turkije voor het all in concept. Dus die hebben niet veel te maken met de hoge alcohol prijzen.
Op je eerste stuk kan ik geen antwoord geven want het enige dat ik weet is dat het algemeen hoofddoek verbod op scholen en werkplekken is ingetrokken, de meisjes bepalen natuurlijk verder dan zelf waar zij gaan werken. Op je tweede stuk; dat is toch ook waar het westen bekend om staat en waar het westen zo trots op is dit te hebben bereikt? Dat iedereen gelijk is ongeacht hoe je eruit ziet etc. (Althans, dit zou zo moeten zijn). Maar dat is net zoals dat sommige mensen klagen dat in bijv saoudie arabie of Iran iedere vrouw zich (in sommige delen iig) verplicht dient te bedekken en we hier de bedekking niet afschaffen want zij doen het andersom ook! Maar dat is toch ook de reden waarom het hier bekend staat om de vrijheid, democratie en goed ontwikkeldheid waar het westen zo trots op is? En wat het westen onderscheid van andere delen? Als je hier dat soort dingen gaat afschaffen dan is Nederland geen haar beter. Maargoed buiten dat vind ik het indd wel scheef en gek hoor dat het daar in een islamitisch land werd verboden.. en daarom des te beter dat er weer een gedeelte vrijheid terug is wat dat betreft. En dat sommige westerse dit misschien als een achteruitgang zien 'want het begon eindelijk wat moderner te worden' dat is hun denkbeeld wat niet realistisch is en daarin heerst dan een andere definitie van vrijheid en van wat goed is en wat niet.
Heel mooi gezegd! Het is gewoon indoctrinatie wat daar gebeurd. En het is duidelijk en logisch dat men dat zelf niet ziet. Turkse Nederlanders op social media en ook leden hier klinken als de nieuwe campagneleider van Erdogan, eng vind ik het. De manier waarop men alles goedpraat...of misschien wel niks durft te zeggen. Fijn wat ze in het buitenland te zeggen hebben over de partij waar ik hier achtersta, dat maakt mij toch niet uit. Maar dat continue verdedigen en kwaad worden als iets over Erdogan gezegd wordt is typisch voor bevolking die onder een dictator leeft.
Ik ben niet zozeer pro erdogan en mijn sfamilie al helemaal niet maar ben wel van mening dat men in het westen een heel vertekend beeld weer geeft. Ook over bijv landen als Iran. Ook over deze kwestie die nu hier gaande was. Mensen kunnen hier gewoon zeggen dat ze Erdogan niks vinden. Ook mijn svader zegt gewoon dat er wel een kans is dat hij dit zelf heeft gepland tussen tal van gendarme. Erdogan is nou eenmaal erg geliefd, ook omdat er verder weinig politieke partijen zijn waar mensen zich tot aangetrokken voelen en de economie flink groeit en zal blijven groeien. Kunnen mensen misschien niet begrijpen, maar zo is het ook niet te begrijpen dat het grootste deel van NL volgens de peilingen achter Geert Wilders aan loopt, en dat is toch ook echt zo.
En wat in NL aan de gang is met die Turken slaat werkelijk nergens op. Lachwekkend bijna hoe ze zichzelf voor gek zetten.