Ik ben zelf Turks -Nederlands. Graag wil ik reageren. Ten eerste vind ik de opmerking dat de demonstranten in rotterdam allemaal uitkeringsgerechtigden zouden zijn zeer misplaatst en stigmatiserend. Het getuigt van weinig respect. Ik veroordeel een dergelijke generaliserende uitspraak. Verder is het zeker niet zo dat elke Turk achter Erdogan staat zoals Alev kennelijk lijkt te denken. Doch de coupepoging wordt wel door de brede laag van de bevolking afgekeurd. Ik zie persoonlijk ook nadelen aan het direct oppakken van tienduizenden mensen uit de bevolking. En de doodstraf, ookal zou de VS, Rusland en China ed de doodstraf hanteren. Ik had liever gezien dat de doodstraf dan toegepast werd op de terroristenleider Ocalan, zoals het Westen ook Binladen heeft vermoord en eigenlijk ook Saddam en vele andere leiders in Afrika. Turkije kan wat dat betreft veel van het Westen leren. Jammer dat veel mensen zich daar niet druk maakten maar wel om de eventuele doodstraf in Turkije. Beetje off topic maar evengoed; de man die de koning Willem Alexaander beledigt zou hebben en 30 dagen celstraf in NL kreeg (vorige wek), kreeg ook minder aandacht (bijna geen) in de pers en op ZP dan de Duitse cabaretier die de Turke president voor van alles en nog wat uitmaakte. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de bevolking in NL kennelijk toch selectief is. Selectief met de Turkse Nederlanders omgaan en ondertussen verwachten dat integratie betekent dat aan de eigen cultuur en taal geen invulling naar behoefte mag worden gegeven. Dit laat onverlet dat ik geweld tijdens welke demonstratie dan ook afkeur.
Minigirl, je krijgt een pluimpje van mijn man haha. We zijn al dagen in discussie en heb je tekst even voorgelezen.
@minigirl: precies mijn gedachten. Er wordt gemeten met twee maten. Iedereen veroordeelt dat de coup pleger slecht worden behandelt en betwijfelen of ze een eerlijk proces krijgen. We zijn tegelijkertijd wel vergeten dat Guantanomo Bay gevuld is met gevangen die nooit berecht zijn. De situatie waarin zij verkeren is vele malen slechter dan die van de coup plegers. Moet Obama dan ook weg? Zijn hij en zijn voorgangers ook te vergelijken met Hitler? In de VS heb je nog steeds de doodstraf. Mag dat wel aangezien dat de VS is? Alle oorlogen die gevoerd worden onder de mom: war on terror. Alle onschuldigen die vallen. Zijn de VS en het westen ook terroristen of is dat alleen als 'wij' aangevallen worden? De oorlog in IRAK was illegaal. Zoveel doden. Maakten we ons toen ook zorgen dat Bush toen aan de macht was? In Nederland is er onlangs iemand tot 30 dagen gevangenis veroordeeld voor het uitschelden van de koning. Toen Erdogan de Duitser wilde berechten die een gedicht over hem had geschreven, stond iedereen op z'n achterste poten...want ons vrijheid van meningsuiting kwam in gevaar. Waarom komen we nu dan niet op voor ons recht? Waarom mag onze koning niet beledigd worden?
Ik heb het hier ook goed hoor. Ik kan hier ook blijven wonen en tegelijkertijd blijven houden van mijn land en van Erdogan. Geen vlieg doe ik er kwaad mee en van demonstraties houd ik sowieso niet. Mij zul je nooit zien met Turkse vlaggen op straat.
Gewoon omdat dat bij de wet verboden is op dit moment. Overigens wil D66 daarvan af (want waarom de koning anders behandelen als ieder ander) en heeft WA aangegeven dat wanneer die wet wordt opgeheven hij daar geen probleem mee heeft. Daarbij: Dat die meneer is opgepakt vind ik ook niet te vergelijken met die van de Duitser. Immers: die meneer is een Nederlands staatsburger die zijn eigen koning beledigd. Hij weet dat dit niet mag en hij valt als Nederlander onder deze wet. En mag om die reden berecht worden. Dat Erdogan die duitser wil laten berechten is iets totaal anders. Deze meneer woont in Duitsland en valt op geen enkele manier onder de Turkse wet. En dus kan Erdogan niet van Duitsland vragen of die meneer berecht kan worden. Hij is immers Duits Staatsburger. Duitsland beschermd door de weigering zijn eigen wetten en burgers en dat is niet meer dan terecht. VS heeft in sommige staten inderdaad de doodstraf. Kun je lang of kort over praten, maar dat is altijd (of in ieder geval héél lang) zo geweest. Dat weten mensen. Als je een ernstig delict pleegt is de kans groot dat je in een bep staat de doodstraf krijgt. Dat risico nemen sommigen blijkbaar. Turkije had geen doodstraf (meer) en wil dit nu, na de coup ineens weer gaan invoeren. Dat is dus gewoon proberen van mensen die het niet met je eens zijn op een makkelijke, goedkope manier af komen. En met de oorlog met Irak was ik het ook helemaal niet mee eens, maar dat voor nu terzijde.
Ik kan de strekking van je verhaal wel volgen en je verwoord het netjes maar ik wil voor mezelf toch even wat misverstanden uit de lucht halen. Snap eerlijk ook niet waarom de demonstranten in NL bestempeld worden als uitkeringstrekkers. Het zijn juist vaak de Turkse mensen die goed integreren, een eigen zaakje hebben en voor zichzelf zorgen ipv een uitkering aan te vragen. Maar er lijkt ook een kleine groep te zijn die het nodig vind om midden in de nacht de straat op te gaan, te toeteren en de boel aan gort te slaan. Die selecte groep mensen kan ik niet waarderen. Coup Het oppakken van duizenden mensen is absurd. Een Coup is zelden goed voor een land op de langere termijn laat staan op korte termijn. Dat deze wordt afgekeurd lijkt me dus ook niet vreemd. Het zorgt voor extra onrust. Maar dat betekend niet dat je alles wat er nu in Turkije gebeurt als reactie op die coup maar goed hoeft te keuren. Doodstraf Ik denk wat het verschil is dat in de genoemde landen de doodstraf nooit afgeschaft is geweest, hij heeft altijd bestaan. Mensen in die landen weten dus ook dat wanneer ze wat uitvreten hen met een beetje pech de strop wacht. Turkije heeft diezelfde doodstraf afgeschaft om als hervorming om onderdeel te kunnen worden van de EU. Het afzetten en oppakken van veel rechters, docenten, politiemensen en (logisch) coupplegers in combinatie met het overwegen van de herinvoer van de doodstraf is echt discutabel. Majesteitsschennis Ik vermoed dat je hier op doelt. Dit wetsartikel is niet van deze tijd en mag van mij verdwijnen. Maar je bent het toch wel met me eens dat als bijvoorbeeld een Turkse Komiek onze koning had uitgemaakt voor alles wat vies en lelijk is het van de zotte zou zijn als NL om zijn uitlevering zou vragen? Dertig dagen cel voor beledigen koning Willem-Alexander | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl Executies door het westen Het is toch jammer dat je nu doet alsof men zich in NL niet druk maakt over de executies van bijvoorbeeld Bin Laden. Hij is zonder proces geëxecuteerd op Afghaans grondgebied door Amerikanen. men had hem moeten laten oppakken door het leger van dat land zelf. Net als de rol die NL en het westen hebben gespeeld bij de start van de oorlog in Irak (waar ook in NL twee mega demonstraties tegen zijn geweest), de ravage die aangericht is in Libië, Afghanistan, Irak, en verder terug vietnam enz enz. Maar ik vind het ook een hele andere discussie, die hier niet direct tussen past. Want het feit dat er kritiek geuit wordt op de manier waarop de Turkse gevestigde macht nu te werk gaat is absoluut geen goedkeuring richting dat wat het "westen' doet en heeft gedaan in andere landen. Onrust in Europa Wat hier wellicht een groot verschil maakt is dat heel het gedonder in Turkije voor enorme onrust zorgt in andere delen van Europa. En dat ineens heel zichtbaar wordt hoe ver de 'macht' van Erdogan zich uitstrekt. Want ik geloof niet dat als bijv. Hollande oproept om met zn alle de straat op te gaan dat er dan overal in Europa Fransen de straat op gaan. En die zijn zo chauvinistisch als de neten. Volgensmij worden er niet heel erg gekke dingen van je verwacht in NL wat integratie. Je dient de taal te leren, je hoort voor je eigen levensonderhoud te zorgen en je te gedragen naar de wetten en regels die het land voorschrijft. Daar tegenover staat dat je ook gebruik kan maken van alle faciliteiten die voor de rest van de mensen in NL beschikbaar zijn. En die faciliteiten zijn in NL heel erg goed geregeld. Op het moment dat er dus mensen zijn die zich midden in de nacht vreselijk misdragen omdat een president van een ander land oproept de straat op te gaan heb je het voor mijn gevoel nog niet helemaal begrepen. En als die president dan jou persoonlijke held is en alles aan NL fout en verkeer en alles perfect in dat andere land. Dan vraag ik me oprecht af wat je hier nog doet. Verhuis dan alsjeblieft naar een plek waar je je wel thuis voelt in de maatschappij. Zo Dat was lang genoeg voor vandaag
Maar voordat je iets mag zeggen over de situatie in Turkijk of dat je de invoering van de doodstraf verwerpelijk vindt en weet ik wat, moet je dus wel in je post de situatie in de hele wereld over allerlei onderwerpen en tijden meenemen? Maar als jullie dat willen: - ik vind de doodstraf nooit goed te praten. Dat hij in een aantal landen/staten nog steeds bestaat dat vind ik ronduit belachelijk. Maar het bewust opnieuw invoeren om mensen uit de weg te ruimen vind ik verwerpelijk. Zeker zoals het er nu uit ziet in Turkijke. En ja dat had ik ook gevonden over andere landen. - ik heb niets met Guantanomo Bay of andere situaties waarin gevangenen niet berecht vastzitten. Laat staan als dit mensonterende situaties zijn. - ja, ik maakte me zorgen om Bush toen ter tijd, ik heb nog heel zinloos gedemonstreerd zelfs toen tegen de inval in Irak als middelbare scholier. Had dat zin? Nee, natuurlijk niet. - iemand die een zittend staatshoofd beledigt, mag je van mij altijd straffen. Maar iemand die in het buitenland dergelijke uitspraken doet straffen (al dan niet als satire bedoelt), nee dat vind ik niet per definitie kunnen/goed/acceptabel. - en nee, ik vind Obama niet te vergelijken met Hitler. Als je dat serieus zo durft te stellen dan vraag ik mij af hoe het met jouw geschiedkundige kennis gesteld is. Even simpel: hij roeit namelijk niet tegenstanders uit. Daar heeft het nu wel alle schijn van bij Erdogan: tegenstanders uit de weg willen ruimen en eigen macht vergroten.
Obama heeft zichzelf als doel gesteld om Guantanomo Bay te sluiten in zijn termijn. Dit is hem helaas niet gelukt doordat niemand de mensen op wil nemen die er vast zitten ook al zijn ze onschuldig. Er zijn hier in NL twee mega demonstraties geweest voordat de oorlog in irak begon. Waarom, omdat een deel van het nederlandse volk tegen die inmenging was. Men maakte zich dus wel degelijk druk. Het is nogal een verschil of je iemand vervolgt en veroordeeld omdat hij zijn eigen koning heeft beledigd. Dan om de uitlevering van een burger uit een ander land te vragen omdat hij je beledigd heeft.
Wat dacht je van Amerika zelf? Het is tenslotte een basis van de VS. Mensen onterecht hun vrijheid ontnemen en daarna doodleuk zeggen dat Guantanomo Bay niet gesloten kan worden omdat niemand de mensen wil opnemen??? Snap werkelijk waar niet waarom het zogenaamde o zo beschaafde en nette Westen altijd zoveel kritiek levert op andere landen.
Ach hoe goed je ook je best doet om ze uit te leggen dat Se hypocriet zijn en dat er gemeten wordt met twee maten, ze hebben altijd wel hun weerwoordje klaar.Ik zou geen moeite meer doen.
Wow.. Ik denk dat dit heel veel meer zegt over jou. Waarom ben je in hemelsnaam tegenwoordig hypocriet als je ergens een menig over hebt en niet zomaar iedereen napraat? Ach het zal wel aan mij hypocrisie liggen dat ik het niet snap..
Cookies op AD.nl | AD.nl Kijk eens... Als je dan in elk geval nog de moeite zou doen even wat op te zoeken zie je dat dit ook het plan is dat de VS zelf een groot deel van de gevangenen overneemt.
Waar ben ik Hypocriet en meet ik met 2 maten? Volgens mij weet jij niet eens wat hypocrisie is en meten met 2 maten. Erdogan is er blijkbaar een kei in namelijk en jij ziet dat niet eens......
Even een serieuze vraag, wat zouden jullie er van vinden als mensen in Turkije zich zouden bemoeien met de zwarte pietenkwestie? Dat ze bijvoorbeeld in Turkije massaal van mening zijn dat die Hollanders vreselijke racisten omdat ze de spot drijven met een ras onder het mom van een oer oud Hollands gezellig kinderfeestje. Dat ze er zelfs in de kranten pagina's over schrijven. Ik vraag het me serieus af en ben benieuwd naar jullie reactie.
Ik zeg ook niet de dat Duitser uitgeleverd moet worden. Ben geen Turkse en heb niks met Erdogan. Het gaat mij erom dat we toen voor onze vrijheid van meningsuiting waren. Waarom zou iemand dat niet mogen zeggen. Idem dito met toen Ebru Omar vast kwam te zitten. Had zij dan wel gevangenisstraf mogen krijgen? Ze heeft immers dubbele nationaliteit. Ik vind niet dat je alles maar moet kunnen zeggen en vind het ronduit beschamend dat de koning voor een verkrachter is uitgemaakt. Ik vergelijk Obama ook niet met Hitler. Maar dat doen ik ook niet met Erdogan. En Obama roeit natuurlijk wel zijn tegenstanders uit. Dat doet men in een oorlog.
Ergens een mening over hebben is je meteen ergens mee bemoeien? Jij woont in Turkijke dus en zegt niets over wat er hier in NL/andere landen speelt? Anders doe je precies hetzelfde.. Namelijk jouw mening geven over iets.
Ik hoop echt dat mensen het vergelijken van een discussie over een kinderfeest en de karakters die daarbij horen, met het vallen van honderden doden en ontslagen van mensen die dat niet verdiend hebben, te belachelijk vinden om er serieus op in te gaan Echt, er komt steeds grotere onzin uit