Het was een groep van nog geen 1000 mensen die de coup wilden plegen. Dat is natuurlijk al heel dom in zo'n groot land als Turkije. En ze hebben buiten de kracht van online sociale media gerekend denk ik, want dankzij Facebook en Twitter stroomden de straten binnen mum van tijd vol. Dat was bij eerdere coups nooit aan de orde.
Je hebt wel een punt. In de jaren 80/90 is het leger ook aan de macht geweest en dat was ook niet goed voor Turkije. Het probleem is volgens mij dat er verdeeldheid is in het land. Erdogan is inderdaad democratisch gekozen maar met een kleine meerderheid. Er is dus een best groot deel van de bevolking tegen hem en dat gaat wringen op den duur. En de verschillen zijn dusdanig groot dat zich aanpassen voor veel mensen geen optie is. Een gewelddadige staatsgreep is niet de manier maar ik kan me voorstellen dat veel mensen niet langer gebukt willen gaan onder censuur en dictatuur. Ik ben een groot voorstander van vrijheid dus ik kan ze wel begrijpen.
Dit dus. Turkse leger is heel goed georganiseerd. Als het echt de bedoeling was dat er een coup zou plaarsvinden waren er veel meer doden gevallen totdat ze zich zouden over geven. Ze hadden beschikken over f16's, vuurwapens en tanks. Als ze echt geloven in wat ze doen gaan ze echt wel in actie. Zo bizar ook dat ze als eerste de vliegveld weer vrij geven en dat Erdogan via diezelfde vliegveld terug in het land komt. En net nadat hij het vliegveld verlaat vindt daar een aanslag plaats. Er nu heeft hij veel meer macht in het land omdat veel aanhangers van oppositie partijen hem als verlosser zien. En alle mensen die de straat op gegaan voelen zich held omdat ze zogenaamd hebben geholpen om het land te bevreiden. Ego's weer gestreeld dus zij zullen ook niet zo snel nadenken hoe het allemaal is verlopen en vraagtekens bij zetten.
Ik geloof ook wel dat hij er zelf achter kan zitten. Het is een gekke enge man. En daarbij denk ik als het leger dit echt van plan was ze het veel beter aangepakt hadden. Ik denk als dit echt van het leger af was gekomen dat dit gelukt was. Bovendien snap ik werkelijk niet dat het Turkse volk erdogan nog steunt.
Het is nog helemaal niet echt over..er worden nog mensen gegijzeld...marine schip is waarschijnlijk nog in handen van de coupplegers
Eens! Het klopt niet...... Of het leger heeft zich hoe dan ook aan zijn woord willen houden of het is opgezet.
Heb het topic niet helemaal gelezen en weet ook te weinig van Turkijen om er echt een mening over te hebben. Wat is wel heel zorgelijk vind is de hoeveelheit Turkse Nederlanders die de straat op zijn gegaan. Gevoelsmatig vind ik dat behoorlijk wringen met het in NL wonen.
Je kunt ook gevoelens hebben bij twee landen he Als je roots daar liggen en een groot deel van je familie daar woont, gaat het land je aan het hart. Dat is geen reden om je hier te misdragen (zag gister wat ellende). Mijn man heeft Turkse ouders die al 50 jaar in NL wonen. Ze wonen sinds hun pensioen ook deels in Turkije. Mijn man is hier geboren, geen moslim, woont hier maar heeft een speciaal gevoel bij Turkije. Ik heb dat niet maar zie dat echt bij hem. Overigens zijn zij geen Erdogan aanhangers. Het zit in je bloed blijkbaar en dat mag, ook al woon je hier.
Dat snap ik ook niet helemaal. Ze willen absoluut niet genoemd worden als Turks in de media (discriminatie), maar schijnbaar hebben ze nog genoeg banden met Turkije. Die banden snap ik aan de ene kant wel, maar als er bij een delict wordt gezegd dat het om een persoon gaat die banden heeft met Turkije wordt dat niet op prijs gesteld.
Nou er is nog een verschil met alle turken over 1 kam scheren en denken dat ze allemaal crimineel zijn of medeogen hebben met het land van herkomst van je familiem
Als ik de berichtgeving van de nos lees vind ik het echt een poppenkast. Nu weer dreigen met de doodstraf invoeren zodat ze de volgende keer geen coup gaan proberen te plegen. Echt dit geloof je toch allemaal niet? Ik vind het echt heel vaag. Denk dat mensen Erdoğan niet weg willen omdat het nu tenminste rustig is. Als er een staatsgreep komt komt er zeker weten ook oorlog. Dan misschien liever een dictator. Zelfde als met Saddam Hoessein.
Dat snap ik en ik denk ook dat je warme gevoelens mag hebben bij een ander land of je hard mag maken voot bepaalde rechten van mensen. waar voor mij de schoen wringt is dat Erdogan onlangs enigsinds succesvol gepoogd heeft om een aantal mensen die kritisch over hem waren of hem op de hak hebben genomen monddood heeft proberen te maken. Mensen die niet onder zijn bewind vielen. Nu roept diezelfde man op om de straat op te gaan om Turkije te redden van de coup. Dit was bedoelt voor mensen in Turkijen. Maar wat zie je hier gebeuren er gaan duizende mensen de straat op om hier de boel aan gort te slaan. Dan vraag ik me oprecht af... Wat doe je hier? Waarom ga je hier stennis lopen schoppen terwijl het 3000km verderop gebeurd. En dan vraag ik me ook af of deze mensen ook zo volgzaam zijn wanneer meneer erdogan oproept tot andere dingen. Waar ligt dan de grens? Het is prima mee te leven en ie druk te maken en er van te vinden wat je vindt. Maar als het woord van de leider van een ander land belangrijker voor je is dan de wetten en regels van je thuisland dan denk ik dat het toch eens tijd wordt om jezelf achter de oren te krabbelrn. Welicht woon je dan toch niet op je juiste plek. @Tuc ik praat alleen over de mensen die zich gister hier zo hebben misdragen. En ik heb mij oprecht verbaasd over de hoeveelheid.
Er wordt gelijk geroepen dat het discriminatie is als er in de media het woord 'buitenlander' genoemd wordt. Want dat zijn ze echt niet meer. Ze zijn hier geboren toch? Maar ze voelen zich nu wel geroepen om de straat op te gaan en zich te gaan misdragen, maar als 1 van hun volgende week iets doet wat niet mag (volgens de wet) en in de media wordt geschreven dat deze man Turks is dan is de wereld te klein ....
Meer dan 2700 Turkse rechters ontslagen na mislukte couppoging | NOS Dit is dus een goede reden waarom Erdogan zelf achter de coup zou kunnen zitten.
Ik denk dit ook. En ruim 2700 rechters ontslaan? Hij wil vermoedelijk de grondwet aanpassen en ja, daar lopen die rechters vast bij in de weg Die passen dan niet meer in het straatje van meneer Erdogan. Hij wil misschien de doodstraf weer in laten voeren. Echt hoor: Ik begrijp niet dat de mensen achter hem aan blijven lopen. Turkije gaan naar mijn idee steeds meer terug richting de middeleeuwen Als Islamitisch land was Turkije altijd vrij modern en heeft veel hervormingen gehad, tov de andere Islamitische landen. En nu gaan ze steeds meer terug in de tijd.
Dus Erdogan zit zelf achter de coup, het was de bedoeling dat het zou mislukken, 3000 militairen opgepakt omdat zij mee hebben gewerkt aan deze gevaarlijke plan van Erdogan? 3000 militairen worden nu veroordeeld tot een forse celstraf. Niemand van die 3000 man biecht op dat ze ingeluisd zijn door Erdogan zelf??? Ze opperen zich allemaal op voor deze gevaarlijke plannen van Erdogan?? Geloven jullie dit echt??
En hoe denk jij dan dat deze mensen dat aan de grote klok gaan hangen? Ze zitten achter slot en grendel. En de rechters die deze mensen een eerlijk proces kunnen geven staan nu allemaal op non actief. En denk jij serieus dat als dit plan van Erdogan afkomt dat dit tot in de laagste rangen gedeeld zou zijn? Echt niet. Als Soldaat stel je niks voor. Dat is in NL al niet laat staan in een land als Turkije. Deze mensen zouden er in dit geval dus echt ingeluisd zijn. En dat is diep triest. Overigens is het allemaal speculeren. Ik wacht denk ik maar op wat meer info voor ik over heel dat stuk een mening kan vormen.