Daar heb ik zo'n zin in! Ik heb het namelijk gegeten op een zomerfeest, waar Turkse dames dit serveerden. Ik kon volgens mij de hele schaal leeg eten, maar heb me in kunnen houden met moeite. Uiteraard heb ik het recept gevraagd, maar ik heb het niet kunnen opschrijven. Wel weet dat ik nog dat de vrouw vertelde dat je de rijst eerst moest opbakken in wat olie, en een knorblokje ging erin. En ook zat er vermicelli (?) tussen, die je ook erbij moest bakken. Iemand dit het recept voor mij heeft, en alsjeblieft in stappenplan.
Het kan op verschillende manieren. De vermicelli of makarna (ook bekend als vogeltongetjes) eerst een beetje bruin bakken in olie of (room)boter. En dan inderdaad met of zonder blokje bouillon. Ik doe het altijd zo: Vermicelli of dus de vogeltongetjes (half theeglas) even bruin bakken in wat roomboter. Dan een glas turkse rijst erbij, 3 glazen water erop, zout toevoegen en op laag vuur laten koken tot het water is opgenomen.
Ik zou dan trouwens wel de turkse vermicelli halen. Ik weet niet of je een turkse supermarkt in de buurt hebt? En vogeltongetjes kan dus ook, die liggen ook bij de vermicelli en andere pastasoorten. Ze lijken op rijstkorrels maar dan wat dunner en anders van kleur. Ik gebruik meestal de laatste. Of soms voor de verandering van die kleine bloemetjes of sterretjes als ze die verkopen. Dat staat wel leuk door de rijst heen haha.
Het heet geen makarna hoor dat is macaroni De vogeltongetjes heten arpa sehriye. En het recept hierboven doe ik ook zo Som doe ik met een suikerklontje, dat doen ze vaak in turkse restaurants had een restauranteigenaar toen verteld aan mijn man! De rijst word niet zoet hoor, smaakt gewoon lekker.
Kijk eens een, compleet met hoeveelheden en stap voor stap foto's Şehriyeli pilavı (Turkse rijst met vermicelli) Ik gebruik inderdaad ook roomboter en een bouillonblokje.
Ik maak het altijd met kippenboullion. Dus geen boullionbokje. Ik doe het als volgt: kook kippenbouten en trek daar de boullion van. Bak in een kookpan liefst met deksel en antiaanbaklaag wat vermicelli in een flinke klont roomboter en bak even de rijst mee (ik gebruik gewone rijst van lassi) doe er de boullion bij tot de rijst een vingertopje onderstaat. Laat het op zacht vuur garen. Af en toe omroeren. Mocht het boullion al opgenomen zijn maar de rijst is nog niet gaar doe er dan een beetje boullion bij. En vergeet er niet een beetje zout b8j te doen.
Klopt, makarna is macaroni/pasta. Was een beetje onduidelijk, ik bedoel eigenlijk dat op de zakjes makarna staat, en dan kan je o.a. de vogeltongetjes variant nemen. Ik heb altijd Nuh'un Ankara makarna.
Bedankt meiden, top. Een vraagje, wat is dan het verschil wat betreft de vermicelli uit de supermarkt en de Turkse variant?
Nederlandse vermicelli zijn over het algemeen van die sliertjes, Turkse vermicelli heeft meer 'vorm'. Sowieso de arpa sehriye is gewoon in de vorm van een rijstkorrel en staat dus wat netter, heeft ook wat meer smaak doordat het dikker is dan zo'n sliertje.