Hier ook iedereen welkom, wanneer dan ook. En bij ons is het ook gewoon om te bellen van: goh... weet je dat je eters krijgt vanavond Bij mijn ouders/schoonouders kan ik elk moment binnenvallen, bij sommige vriendinnen ook en van degene waarvan ik weet dat ze er niet van houden zal ik het dus niet doen.
Het ligt eraan wie het is die bij ons aan de deur komt en bij wie we zelf aan de deur gaan.. Maar sowieso kom ik eigenlijk met manlief en zoontje nooit onaangekondigd ergens. Bij me lieve buurvrouw daarintegen wel. Maar die heeft ook onze huissleutel en wij die van hun, dus we lopen sowieso wel de deur bij elkaar plat haha..
Hier ook, dan gooi ik er wat extra spaghetti, rijst aardappelen of wat dan ook bij. Zelf ga ik om die tijd niet zomaar op visite.
Ik zou het zelf niet doen. Als ik na de middag nog iets afspreek dan is dat altijd rond 7 uur dus na etenstijd. Zou het zelf ook niet heel prettig vinden, ze zijn wel welkom natuurlijk maar mee-eten zal moeilijk worden, ik kook altijd precies voor 2 man, de rest ligt in de vriezer. Nu is het bij onze vrienden/familie ook niet vanzelfsprekend om mee te eten. Zoiets gebeurd zelden en wordt altijd afgesproken.
Dit is zooooo Hollands In de familie van mijn vriend (surinaams/hindoestaans) is het juist de bedoeling dat je rond die tijd komt, juist omdát je mee moet eten. Op visite gaan zonder avondeten erbij is bij hun juist heel ongebruikelijk. In mijn eigen familie gaat het wel op zijn Hollands, dus die komen nooit rond etenstijd. Ik vind het zelf altijd wel gezellig, lekker mee-eten bij anderen of zelf koken. Maar ik ben dan nog wel zo Hollands dat ik het ruim van te voren wil weten of mensen langs gaan komen, zodat ik het eten erop kan aanpassen. Ik heb wel een hekel aan onverwacht bezoek.
Wat is iedereen hier gastvrij. Ik heb er geen enkel probleem mee als mensen voor het eten binnenvallen en vervolgens mee-eten. Een extra salade is zo gemaakt. Waar ik een superhekel aan heb is dat wij al een groot gedeelte van de maaltijd ophebben en dat mensen dus tijdens het eten binnenkomen. Dat vind ik echt niet leuk. Of je eet mee, of niet, maar niet iets er tussenin.
Ikzelf zou het niet doen, maar iedereen is bij mij wel van harte welkom. Vreemd he? Ik zou me zelf bezwaard voelen bij sommige mensen omdat ik denk dat ze Hollandser zijn dan ik en er dus niet op zitten te wachten. Dit geldt trouwens niet voor familie, daar zou ik wel rond die tijd langs gaan zonder afspraak. Ik heb kook wel redelijk afgepast voor ons gezin, maar er is zoveel afhaal in mijn buurt dat ik dan gewoon zelfs mijn plannen om zou gooien en gewoon af zou halen voor wie er dan ook langs komt.
Ik hou er ook niet van en doe het ook niet bij anderen. Bel altijd van te voren en ik ga me zeker niet op dringen rond etenstijd.
Ik haat onaangekondigd bezoek, of ik dat nou zelf ben of juist over de vloer krijg. Ik vind het gewoon niet fijn. Dus nee, ik ga al nooit onverwacht bij mensen langs en al helemaal niet rond de oer-hollandse etenstijden De enige bij wie we wel eens onaangekondigd binnenvallen zijn mijn schoonouders, maar die discussie win ik toch gewoon niet van m'n man (al 100 keer gezegd: bel gewoon ff 15 min van tevoren of het uitkomt! maar nee, volgens hem hoeft dat niet - balen want ik voel me er echt ontzettend ongemakkelijk bij, ook al reageren ze altijd heel relaxed als we aan komen waaien)
Ja hoor, uiteraard niet bij iedereen maar bij familie vrienden wel. En bij ons mag dat ook! Ben ik aan het koken? trek ik toch ergens een pot of een blik extra open. Hier waait er regelmatig iemand binnen, geen probleem. Vind het zelf nogal ongastvrij als dat niet kan eerlijk gezegt. Als het een keer om eoa reden echt niet uitkomt zeg ik dat ook eerlijk
Het ligt er hier totaal aan om wie het gaat. Bij familie zou het me niets uitmaken, maar die wonen allemaal op afstand (1 tot 3 uur) dus dat zal niet heel snel gebeuren. Bij enkele vrienden maakt het ook niet uit, komt zelfs regelmatig voor, één van hen leent regelmatig onze auto en hij komt 'm altijd na z'n werk rond zessen terugbrengen. Dan eet ie gewoon mee hoor! Bij andere vrienden die 4 kinderen hebben, vraag ik toch altijd of ze even willen aangeven hoe laat ze komen want anders heb ik nooit genoeg gekookt natuurlijk. Omgekeerd laten wij bij de meeste mensen wel even weten wanneer we komen.
Ik doe het zelf niet, gewoon alleen omdat ik zelf rond die tijd druk ben met eten koken, eten etc. Als anderen het doen, dan gooi ik wel wat extra eten in de pan, maakt me niet uit. Ik ken wel iemand die het er echt om doet, steeds 'toevallig' rond etenstijd aanwippen bij mensen, zodat ze zelf niet hoeft te koken, dat ligt er wel erg dik bovenop en dan vind ik het wel irritant.
ik ga om 5 uur niet meer slepen met mijn gezin. dan ben ik druk met het eten. daarna moet de jongste in bad en de oudere aan hun huiswerk/sportclubjes. om half 7 gaat de jongste naar bed. de namiddag en avond zijn van ons gezin. ik wil daarvoor best eens een uitzondering maken voor een verjaardag bijv, maar dan zonder de jongste en nádat hij slaapt.als we hem meenemen zijn we dus s'middags weg en om half 5 uiterlijk thuis.ik ben van de stempel dat een kindje lekker thuis van zijn nachtrust moet kunnen genieten en daar ben ik heel strikt in. wij krijgen zelf eigenlijk nooit bezoek precies rond die tijd. het gebeurd wel dat iemand er nog is en die eet dan gewoon mee da's geen probleem. ook vrienden van de kinderen kunnen gewoon mee eten. die komen dan natuurlijk wel samen met de kinderen rond die tijd binnen vallen. als het van te voren gevraagd is geen probleem, als ze alla minuut willen blijven eten dan ligt het eraan of ik genoeg heb.
Nee wij gaan tussen 17.00 en 19.00 niet op visite tenzij van te voren af gesproken. Maar ik zou nooit rond dat tijdstip bij iemand even binnen vallen en zou het ook niet prettig vinden als dit bij ons gebeurt. Ook hier weleens schoonouder die om 17.30 binnen vallen, maar die hebben om 16.30 de piepers al op en gaan dan ook zitten wachten. Dan zit ik totaal niet op mijn gemak hoor.
niet bij vage kennissen, maar bij vrienden en familie wel hoor. Zo vaak zelfs, zij doen dat bij ons ook, is hier heel gewoon. Het gebeurt vaak genoeg dat ik om half 5/5 uur nog even bedenk ergens langs te gaan, dan bel ik mn vriend die al onderweg is naar huis waar hij heen moet komen Hier is het ook geen punt, sowieso ben ik dan nog niet met het eten bezig. Wij eten tussen 6 en half 7, zodat meisje tussen 7 en half 8 op bed kan liggen en ik maak toch veel te veel eten. Als er een dag niemand komt vries ik dat in voor de 2 dagen dat ik werk.
Hmm.. Jah, ik ga bij sommige mensen wel rond 17.00 langs, als we toevallig in de buurt zijn oid, mee eten? Is dan niet de insteek eigenlijk, gewoon ff kijken. (niet wekelijks ) En hier? Wie komt mag mee eten, geen probleem ik maak wel wat extra, of we verzinnen wel wat. Moeten ze niet te grote verwachtingen hebben, dan vind ik het handiger om het te weten haha. Het gebeurd ook wel dat ik of wij rond een uur of 17.00 denken, ow zullen we gaan bbq-en? en gewoon dan nog mensen uit nodigen. (En die willen dan ook nog wel komen haha)