tussen 5 en 6 voedingen: hoe sturen?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Juud, 15 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Hallo,

Mijn dochter is nu een paar dagen aan het hannesen tussen 5 en 6 voedingen per dag. Ik heb een nieuw 'schema' gekregen om over te gaan naar 5 voedingen. Dat zou dit moeten zijn:

6.00 - 11.00 - 15.00 - 19.00 - 22.30

Nu heb ik gister de laatste om 23.00 gedaan en ze kwam vannacht om 5.15 uur. Heb haar nog speentje aangeboden, maar ze wilde echt al drinken.

Nu slaapt ze weer. Maar wat nu als ze 11.00 uur toch niet haalt? Rekken met speentje, of toch vandaag even naar 6 voedingen (bijv. 10.00 - 13.00 - 16.00 - 19.00 - 22.30) ?

Ik wil nu, na bijna 3 maanden, een beetje meer ritme krijgen in de voeding, omdat ik meer energie nodig heb. Over anderhalve maand ga ik weer werken. Tot nu toe kwam ze zelf en liet ik haar het schema bepalen.

Daar wil ik dus nu vanaf en ze is inmiddels groot en sterk genoeg om gestuurd te kunnen worden. Geen tips dus AUB over zelf laten aangeven.

Wat zouden jullie doen? Vanochtend rekken, of toch vandaag extra voeding, als ze het niet haalt...

2. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Hoi Juud,..

Bij ons is die 6de voeding vervallen, omdat de laatste voeding steeds vroeger werd. Ze heeft van zichzelf daardoor een ritme gemaakt van 7:30 - 10:30 -13:30 - 16:30 - 19:30. Dat was ook rond de 3 maanden. Meestal heb je nog regeldagen rond de 3 maanden. Dat was hier ook, maar daarna ging het eigenlijk meteen goed.

Ik heb gemerkt dat als ik haar niet aanbied wanneer ze vraagt, ze het toch wel inhaalt op een ander moment. (meestal 's nachts)

Ik zou vandaag toch nog wel die 6 voedingen geven, omdat ze vanochtend vrij vroeg is begonnen. Tenzij ze natuurlijk er niet voor wakker wordt.

En ik denk ook omdat ze zelf al aan het zoeken is, dat ze misschien vanzelf overgaat naar een schema met 5 voedingen.

Succes :)

3. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Dank je Judith!

Ze is inmiddels wakker en ligt nu even in haar wipstoel te spelen.

Ik ga haar nu, om 9.00 uur, gewoon een voeding aanbieden. Dan om 12.00 uur weer en dan pik ik het gewenste schema op.

Slapen tot 5.00 uur is al lekker en als ze echt niet langer kan, ga ik haar niet dwingen.

Ik hoop dat je gelijk hebt dat ze zelf aan het zoeken is. Het lijkt er iig wél op. De onrust wordt versterkt door sprongetje 3, dus het is sowieso even een moeilijker tijd.

Heb nu besloten dat ik de komende tijd 's nachts niet voor 5 uur voed, liever nog iets later. Tot die tijd met speentje rekken. Dat gaat overigens al een week goed. Dan, afhankelijk van het tijdstip 's nachts: 1 óf twee voedingen in de ochtend en dan weer om 15.00 uur.

Heeft iemand toch nog tips/ideeën: die zijn welkom!

4. saartje32

saartje32 Actief lid

29 okt 2007
    287
    0
    0
    Bij Ruben heb ik ook steeds het speentje aangeboden, totdat ik merkte dat hij echt een voeding wilde. Dit werd steeds later, en nu slaapt hij gewoon door. Mijn tip is dus om niet meteen aan het schema vast te houden, maar dat vloeiend in te voeren.

5. minipi

minipi Fanatiek lid

17 mei 2006
    1.523
    0
    0
    hier kwam het schema ook een soort van vanzelf rond 3,5 maand. Dat was bij mijn eerste zo en nu bij dochter nr 2 ook weer. Het enige wat ik stuur is de avondvoeding. Die bied ik altijd tussen 22:30 en 23:15 aan, ook al wordt ze er zelf niet altijd wakker voor. Dan krijgt ze de eerste voeding op vrije dagen als ze er zelf om vraagt (meestal 7:30/8:00) en anders maak ik haar er om 7:00 voor wakker. Daarna krijgt ze volgens een redelijk vrij schema overdag nog 3 voedingen (rond 11, rond 15 en rond 19). Mijn tip is dus om je kindje op basis van 1 door jou vastgestelde voeding (avond of ochtend) de rest zelf te laten 'zoeken'. Dan komt het meestal vanzelf goed. Succes ermee!

6. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

tja en net zoals minipi is ze hier ook beter gaan drinken in een soort van schema. Ook rond dezelfde tijd.
    Ik hoop dat je kindje het pikt nu al. Deze dame deed dat niet.
    By the way houd je wel in de gaten dat je kindje goed blijft groeien ook al ga je rekken? Ik blijf zeggen, sorry, ze komen niets voor niets. En bv valt minder zwaar op de maag als KV zeggen ze.

7. 4days

4days Niet meer actief

Waarom wil je zo graag vasthouden aan een schema, en overstappen naar 5 voedingen? Het is beter om gewoon op vraag te voeden. En baby komt niet voor niets. Bovendien leren ze op die manier honger herkennen, wat ze op latere leeftijd weer beschermt tegen overgewicht. Alle kindjes hebben ook andere behoeften. Het ene kind heeft genoeg aan 5 of zelfs 4 voedingen, het andere heeft er nog 8 nodig. Ik vind altijd dat 'gemaakte' schema's meer gebaseerd zijn op de behoeften van ouders dan op die van het kind.

Deel Deze Pagina