Tot wanneer kans op wiegendood?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door bolkje, 22 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tot welke leeftijd heeft een kindje kans op wiegendood??

Reden dat ik dit vraag: ons zoontje heeft momenteel door de warmte erg last van jeuk, vooral 's nachts speelt dit op en slaapt hij slecht hierdoor. We hebben hier speciale druppels voor gekregen bij de dermatoloog. Volgens de dermatoloog mag dit vanaf 1 jaar, maar in een bijsluiter die ik op internet vond (dus niet de eigen bijsluiter!) stond dat je het pas vanaf 2 jaar mag geven omdat er anders kans is op wiegendood....

Nu krijgt hij het al een half jaar af en toe en nooit ergens last van gehad. Maar nu ben ik er toch een beetje van geschrokken. Daarnaast dacht ik dat we al uit de gevarenzone waren.... :)

2. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.206
    16.542
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik dacht tot 2 jaar.
    Waarom dat is weet ik niet.
    Ik ken iemand die zijn kindje dood vond met ruim 1,5 jaar oud.
    Wiegendood en hij is notabene zelf huisarts.
    Was een enorme schok voor iedereen.

3. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Ik dacht tot 15 maanden zo uit mijn hoofd. Weet het niet zeker.
    Ik zou de druppels wel geven. Sterkte voor je zoontje, jeuk is zo naar.

4. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.206
    16.542
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Wat voor druppels zijn het?

5. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Dan zal jij gelijk hebben. Ik dacht dat de kinderarts tegen ons zoiets noemde toen, maar dat is alweer 2 jaar geleden. Dus ik weet het niet meer zeker.
    Wat erg zeg van dat kindje

6. Fenistil-druppels. Hij krijgt er maximaal 5 en alleen als we alle andere dingen hebben uitgesloten en koelzalf hebben geprobeerd en hij dan nog niet kan slapen.

7. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.206
    16.542
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Was zeker vreselijk.
    Hij had zijn zoontje zelf naar bed gebracht en een uur later bracht hij zijn oudere kind naar bed.
    Hij ging even bij de jongste kijken en toen was hij al overleden.
    Hij heeft hem nog gereanimeerd maar het was al te laat.
    Was echt een kerngezond mannetje.
    De meeste gevallen zijn wel in het eerste levensjaar maar in het tweede levensjaar bestaat er ook nog een klein risico.
    Zijn moeder was die avond niet thuis en werd op haar werk opgehaald door politie.
    Wordt er alweer naar van en is al zeker 10 jaar geleden.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat was op een gegeven moment echt het enige dat bij ons werkte. Je kunt ook minder druppels geven, en kijken of dat ook al werkt.

9. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.206
    16.542
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad

Lastig!
    Ook omdat de bijsluiters op internet van elkaar afwijken.
    De ene zegt tot 1 jaar en de ander tot 2 jaar en kinderen die moeilijk wakker worden.
    Je zou kunnen overwegen wat dirksmama schrijft.
    Die jeuk is vreselijk.
    De oudste had veel eczeem op die leeftijd en stond zelfs tegen een betonnen muur aan te schuren met zijn blote lijfje om maar van die jeuk af te komen.

10. Ja, hier is het een hele poos weggeweest en nu komt het weer terug. Waar het van komt hebben we een aantal hypotheses voor, oa dat onze supermarkt weg is en we nu brood bij de bakker halen (zoontje heeft koemelk-allergie). Dus dat nu eerst maar weer uitproberen.... Het is soms zó lastig, dus ik ben enorm blij met die druppeltjes. Soms is hij gewoon helemaal wanhopig, want moe, maar tegelijk die jeuk....

11. megacarls

megacarls Niet meer actief

Ik had ook altijd in mijn hoofd zitten tot 2 jaar. Dat heb ik eens ergens gelezen.
    Ik was oprecht opgelucht toen S 2 werd. Ik was er erg mee bezig.
    Echter 5 dagen na die tweede verjaardag was het L*... (In de buik, dus geen wiegendood.)
    Van lieve-engeltjes heb ik verschillende verhalen gehoord. Het was vaak niet na een hele nacht (dit is van de verhalen die ik ken dus geen statistieken) maar bijvoorbeeld 's morgens na de eerste fles nog even terug in bed en een half uurtje daarna ging mama/papa kijken... Zelfs bij iemand gebeurd waarvan het kindje op dat moment in het ziekenhuis lag. Zelfs dat kan.

Ik zal altijd een beetje bang blijven maar ik zal zeker weer een klein inwendig vreugdedansje doen als N 2 wordt.

12. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.206
    16.542
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad

Wat een verdriet :(

13. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    #13 piccolina, 22 jun 2015
    Laatst bewerkt: 22 jun 2015
    Antyhistamine druppels.
    De aerius helpt goed en mag gebruikt worden va 1 jaar.
    Zijn niet slaapwekkend.
    Je heb vast Fenistil gekregen ze weeken slaapwekkend (maar ze helpen in 99% gevallen niet).
    Fenistil mag ook va 1 jaar.

Tegen jeuk is ook eczeem rompers soort zijde erg dunne rompers helpen erg goed.

Dochter had va 13 mnd eczeem en erge jeuk dus we hebben alles geprobeerd en druppels ook. Aerius mag je totaal zorgeloos gebruiken die worden altijd aan eczeemkindjes voorgeschreven.

Dat rompertje kan je vergoed krijgen of zelf betalen.
    Dermasilk heet dat volgens mij.

Overigens wiegendood is ombekende oorzaak, er zijn wel ideeen waardoor het kan gebeuren of aanleidingen maar meeste is onbekent. Je kan zoiezo beter niet te warm kleden en geen dekbed.
    We hadden wel gewoon bambookussen en bamboodekbed va 15mnd.
    Volgens kinderarts mocht dat gewoon als kind dat wil.
    2 jaar is geen grens: want is niet zo dat hoera ik ben 2 jaar en dan is iets waardoor kind niet kan in slaap doodgaan: kan net zo goed bij 2.5 zijn en later. Het is meer zo dat met 2 jaar kind is sterker, kan aangeven dingen en praten waardoor ze dat als "grens" aanhouden. Maar mens kan elk dag opeens stoppen met ademen of hartstilstaand zonder oorzaak.

14. Jurassic

Jurassic Actief lid

13 jan 2014
    475
    68
    28
    Dat zijn krappakken en worden idd vergoed. Mijn zoon heeft eczeem en mn dochter droge huid. Beide dus jeuk. Voor zoon heb ik bij hoogtij eczeem hydrocortison en zalf cetablabla nog iets. Voor dochter heb ik vaseline op zalfbasis. Supervet spul, maar het helpt tegen de jeuk en verder doet het niks.

15. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    Zo maakt dienpersoon boven je nog even bang. Het is niet normaal dat mensen zomaar komen te overlijden, daar zit altijd een medische oorzaak achter. Volwassenen hebben echt geen kans op wiegendood dus het is wel degelijk iets voor de kleintjes. Zover ik weet sterven er ook geen gezonde mensen aan een hartstilstand, grote kans dat die persoon dan toch ergens een afwijking heeft.

Ik dacht dat de grens van 2 jaar is opgesteld, zovan nu doet alles het echt goed, het hartje klopt goed en het kindje zal nooit meer vergeten hoe ze moet ademhalen.

16. WinterBird

WinterBird Fanatiek lid

28 nov 2012
    1.416
    877
    113
    NULL
    NULL
    Wiegendood in het ziekenhuis is juist niet vreemd. Baby's houden niet van vreemde omgevingen en daardoor komt dit vaker voor wanneer baby's in een andere omgeving dan een eigen bedje slapen.

Na twee jaar neemt de kans op wiegendood aanzienlijk af, maar geeft idd geen zekerheid. Ik zou ook angstig worden van die bijsluiter!

17. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.200
    35.912
    113
    Nee, gezonde mensen sterven niet aan een harstilstand, maar het punt is toch juist dat je dat bijna nooit vantevoren weet?

Volgens mij is 2 jaar idd een beetje de grens, maar ja, wiegendood is overlijden waarvan de oorzaak niet bekend is, dus hoe hard kun je die grens stellen?

18. Amaranth

Amaranth Niet meer actief

Ik geloof dat de kans op wiegendood na 6 maanden al drastisch afneemt, en de kans dat het daarvoor gebeurt is gelukkig al ontzettend klein :) (ik heb toevallig laatst de cijfers nog gezien).

Het is alleen natuurlijk wel de grootste nachtmerrie van iedere ouder, omdat het zo onverwacht is :(

19. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Mijn zoontje heeft ook jaren Fenistil druppels gehad. Hij begon daarmee toen hij rond de 1,5 was meen ik.
    We zijn daarna overgestapt op Zyrtec drank toen hij 3 was omdat ik niet echt tevreden was over Fenistil.
    Inmiddels is hij 6 en krijgt hij een half tabletje.

Deel Deze Pagina