hallo allemaal, ik zal me eerst even voorstellen: ik ben klaas, de partner van angelique, ik zit een beetje met een dillema, onze Joey nu bijna 1 jaar, en Angelique nog steeds thuis ivm de bekkeninstabiliteit van de zwangerschap. nu hebben wij bedacht dat we Joey 2 dagen naar het kdv gaan brengen zodat hij kan gaan wennen aan omgang met andere kinderen en Angelique wat tijd krijgt om aan haar herstel te werken, en te zorgen dat ze weer een beetje de oude wordt. nu is het zo dat Angelique een ziektewet uitkering krijg, ze heeft dus geen werk. Ik heb geprobeerd bij de belasting een kinderopvang toeslag aan te vragen, maar deze wordt niet geaccepteerd omdat zij geen werk heeft. al met al komt het er dus op neer dat we, als we Joey naar het kdv brengen ik 570 euro helemaal zelf zou moeten gaan betalen en laten we eerlijk zijn, dat ik voor veel mensen iets wat ze niet zomaar over hebben... heeft iemand ervaringen of tips op welke manier we toch ergens een tegemoet koming vandaan kunnen halen?? ik hoor het graag van jullie alvast bedankt... groet klaas
Via de gemeente is er volgens mij ook iets.. Zou je eens na moeten vragen.. p.s. welk KDV hebben jullie hem ingeschreven ?
nee dat klopt hij zou woensdag en vrijdag gelijk terecht kunnen dus dat is super, maar goed, dat is nu even afwachten dus... groetjes angelique
zou een medische indicatie vragen bij de huisarts/fysio en dan daarmee naar naar de belastingdienst gaan.
Met een medische verklaring krijg je het ook niet via de belastingdienst, de enige optie die je hebt is bijzondere bijstand aanvragen bij de gemeente, en of ze daar aan mee werken verschilt per gemeente, dat is dus afwachten. Wij wilden ons kleintje ook graag 1dag per week naar het kdv maar helaas aangezien ik volledig af ben gekeurd krijgen wij ook niks van de belasting en via de gemeente hier kwamen ze met zoveel papieren aan dat ik nog niet de moed heb verzameld me daar in te verdiepen. succes
Misschien helpt die medische indicatie wel omdat het natuurlijk van voorbijgaande aard is de klacht die ze heeft. Ik zou het anders ook eens informeren bij de belastingdienst hoe het zit als je een med.indicatie hebt. Lijkt mij dat er echt wel wat aan gedaan kan worden dat je dus niet alles zelf hoeft te betalen aangezien het dan dus een med.indicatie is dan.
Het criterium voor de belastingdienst is dat je beide een werkgever hebt en dat die beide hun werkgeversdeel betalen, pas dan kom je in aanmerking voor de toeslag. Het uwv betaald alleen werkgeversdeel als men bezig is met een reintegratietraject en dan ook inderdaad alleen voor de tijd dat je op het reintegratietraject bent. Als je niet aan die criterium voldoet moet je bij de gemeente zijn en die betaald dan evt een gedeelte van je kosten maar dan gaat het niet meer via de belastingdienst, en aangezien de vergoeding via de gemeente via het wmo traject gaat is het per gemeente verschillend of ze wel of niet vergoeden aangezien iedere gemeente hier zijn eigen regels voor mag "bedenken".
Vergoeding kosten kinderopvang door gemeente In de volgende gevallen kunt u kinderopvangtoeslag krijgen en vergoedt de gemeente daarnaast soms een deel van de kosten voor kinderopvang: U ontvangt als kunstenaar een uitkering en volgt een traject naar werk op grond van de Wet werk en inkomen kunstenaars (Wwik). U bent jonger dan 18 jaar, krijgt bijstand en volgt een opleiding. U krijgt geen uitkering, staat als werkzoekende geregistreerd bij het UWV WERKbedrijf (voorheen CWI) en volgt een re-integratietraject. U volgt een inburgeringtraject op grond van de Wet inburgering. U bent student en zit in Nederland op het vmbo, de havo, het vwo of het mbo of u volgt een bachelor- of een masteropleiding, beroepsonderwijs bij een Regionaal Opleidingencentrum (ROC) of een opleiding Voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (Vavo). Als u op een ander type school zit, kunt u alleen kinderopvangtoeslag krijgen als u bent ingeschreven bij een instelling die een opleiding verzorgt waarvoor u studiefinanciering of een tegemoetkoming in de studiekosten krijgt. Het maakt voor de kinderopvangtoeslag niet uit of u een voltijdopleiding of een deeltijdopleiding volgt. Kinderopvang, tegemoetkoming van UWV Beschrijving U kunt bij Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang aanvragen als u een arbeidsongeschiktheidsuitkering of een werkloosheidsuitkering ontvangt en een re-integratietraject volgt. Heeft u in deze situatie kinderopvang nodig, dan zorgt UWV voor een gedeeltelijke vergoeding van de kosten. De tegemoetkoming bedraagt maximaal 20,1 procent van de kosten van de kinderopvang. Mogelijk komt u ook in aanmerking voor een kinderopvangtoeslag. De Belastingdienst regelt de kinderopvangtoeslag. Meer informatie hierover vindt u op de www.toeslagen.nl Voorwaarden Om voor een tegemoetkoming van het UWV in aanmerking te komen, moet u aan ten minste de volgende voorwaarden voldoen. U heeft geen werk en u ontvangt een uitkering op grond van de WW, WIA, WAO of Wajong. U volgt een re-integratietraject. Uw kind woont bij u. Uw kind gaat naar kinderopvang die door de gemeente is goedgekeurd. Ik hoop dat je wat hebt aan deze info, hier staan een aantal regels in mbt het krijgen van de toeslag, zo kun je volgens mij snel zien of je voldoet aan de voorwaarden. Mocht jouw vrouw gewoon in dienst zijn bij een werkgever, maar bij hun ziek zijn, moet de werkgever zijn werkgeversdeel betalen en dan kun je het gewoon aanvragen bij de belastingdienst. Via uwv wordt het een lastig verhaal, ben ik bang.
Volgens mij is er geen kans op toeslag. Niet via de belastingdienst en niet via de gemeente. Het enige waar je op kunt gokken, is dat ze misschien tegen het einde van het jaar is hersteld en dan een baan heeft. Het maakt niet uit op welk moment van het jaar je werk hebt, volgens mij krijg je al je toeslag voor het hele jaar als je maar 1 dag een aanstelling hebt bij een bedrijf. Dan gaat het wel echt om een aanstelling met een contract. Ik heb bijvoorbeeld gewerkt onder 'vergoeding anders dan loon' (dwz dat ik tijdelijk ergens heb gewerkt zonder contract) en daarvoor krijg je ook geen toeslag.
Merijn da's inderdaad de beste oplossing, maar dan moet je natuurlijk wel zeker weten dat je van het jaar nog uit die ziektewet komt. Als je maar een euro verdient is het al goed. Het is echter niet zo dat je persé in loondienst hoeft te zijn voor de toeslag. Ook als zelfstandig ondernemer of als freelancer kun je wel degelijk kinderopvangtoeslag krijgen. De regels hierover zijn als volgt: Wat verstaan wij onder werk? Onder werk verstaan wij dat u: in dienst bent bij een werkgever meewerkt in de zaak van uw toeslagpartner winst uit onderneming hebt inkomsten uit andere werkzaamheden hebt, bijvoorbeeld als freelancer, alfahulp of artiest een re-integratietraject volgt via uw werkgever bron: Belastingdienst/Toeslagen
En wat nou als je iets van thuiswerk zou doen voor heel weinig uren per maand? Dan verdien je iets, je hoeft niet de deur uit en je kunt toeslag aanvragen.
Hmmm, bedankt voor al jullie reacties, alleen als ik dit zo lees, krijg ik er zo langzamer hand een hard hoofd in.... ik ben bang dat het een lang gevecht gaat worden. gr klaas
Een gevecht die je echt niet gaat winnen Ik heb wel recht op toeslag van de gemeente en zelfs daarvoor heb ik herhaaldelijk moeten bellen en mailen totdat iemand zei 'oh ja, dat is zo ja!' Als ik niet beter had geweten, dan had ik heel veel geld mis kunnen lopen.
Zodra je thuiswerk gaat doen of wat voor werk dan ook, ga je gelijk de ziektewet uit, want dan kun je werken dus dat is geen optie lijkt mij. @ Klaas, ben er ook bang voor dat het je niet gaat lukken.