Jille is nu 15 maanden en heeft besloten een strijd te maken van zijn avondeten... Hij eet als een bouwvakker, altijd gedaan. Ook altijd veel avondeten, 1,5 bord. Nu wil hij volgens mij zelf eten, maar dat kan hij nog niet en daarom gaat hij gillen, huilen en wil niet eten (niet gevoerd worden dus). 3 dagen niks gegeten 's avonds. We hebben het toen een avond genegeerd en kregen er met moeite een half bord eten in, maar vanavond weer niks gegeten, terwijl ik dezelfde tactiek gebruikte. Ik snap het wel, want hij eet alles zelf, zijn brood, fruit, koekjes, maar ja zijn avondeten moet met een lepel en dat kan hij nog niet. Hij wil ook niet dat ik het hem leer, raakt al in paniek als ik met mijn hand zijn hand wil pakken. Ik heb hem ook zelf een lepel gegeven, zodat hij daarmee kon oefenen, terwijl ik hem voerde, ging hiervoor een tijd goed, maar dat lukt nu niet meer. Hij gaat alleen maar in zijn eten roeren en prikken. Iemand ervaring? Hoe moeten we dit aanpakken?
Oja, ik geef hem in ieder geval een uur voor het eten niets meer van drinken of tussendoortjes, dus trek moet hij wel hebben. Hij krijgt alleen 's middags fruit en diksap. Ik wil hem ook niet dwingen om een hap te nemen, omdat hij anders misschien eten als iets negatiefs gaat zien.
Geef je hem zijn eten gepureerd? Wat je kunt proberen is het eten in stukjes geven. Dus groente, aardappel en vlees niet door elkaar maar los en in stukjes. In het begin zal hij het met zijn handjes pakken, maar langzaamaan kan je dan gaan oefenen met zo'n kindervorkje. Gaat hier prima. Mijn beide dochters wilden vanaf een jaar niet meer gevoerd worden maar alles zelf doen. In het begin is het even een troep, maar ze leren snel!
Misschien kun je hem een eigen bordje geven om te oefenen, te knoeien en te proberen. Zou idd ook meer stukjes gaan geven, die kan hij met zijn handjes pakken of met een vorkje. Een vorkje is vaak makkelijker dan een lepel. En dan kun jij hem af en toe een hapje toestoppen met een lepel. Helaas gaat oefenen met eten gepaard met heel veel geknoei!!! Oh wat soms hier helpt is het voor doen met je eigen eten. Zo van doe mama maar na en prik een stukje op. Succes!
Ik geef mijn meisje een plastic vork (Ikea). Daarmee prik ik wat eten erop en geef die haar. Dan kan ze hem zelf in haar mond stoppen. Gevoerd worden wil ze ook niet meer. Soms laat ik haar ook maar wat prutsen. En idd veel geknoei! Zodra ze gaat spelen met haar eten haal ik het bord weg. Na 2 min. zet ik hem weer neer en gaat ze weer verder. Zitten jullie met z'n allen aan tafel? Want dit is de leeftijd dat hij mama en papa na gaat doen.
Ik reageer nu pas, omdat ik thuis problemen had met internet. Nu op mijn werk. Bedankt voor al jullie reacties. We eten al vanaf dat Jille 7 maanden is met met elkaar aan tafel en ik weet zeker dat dat stimuleert bij een kind (maar nu dus even niet...). Inderdaad krijgt hij zijn eten door elkaar, niet heel fijn geprakt, en met een lepel. Een avond geprobeert hem een vork te geven. Hij ging inderdaad prikken in zijn eten, wat ik iets grover had gesneden dan anders, ging vervolgens met de vrok naar zijn mondje, maar steekt het dan niet in zijn mond en gaat er een spelletje van maken. Ook kreeg ik geen kans om zelf een hap tussendoor te geven. Mijn man vond het geen suc6, dus nu weer over gegaan naar de lepel en voeren. Ik moet zeggen, dat als we zijn negatieve gedrag negeren, het toch lukt om hem te voeren, helaas niet zijn hele bord. Ik wil eigenlijk nog wel verder proberen met die vork en hem zelf te laten oefenen, maar mijn man denkt dat dit te vroeg is en vindt het maar geknoei. Ik probeer hem duidelijk te maken dat het er bij hoort, net als dat een kind vaak valt als hij leert lopen. Ik denk dat het goed is voor zijn ontwikkeling dat Jille zelf wil eten en dat je dat niet moet negeren. Ondanks dat het even heel lastig is. Het probleem is wel dat als ik Jille het zelf laat doen, hij niet meer wil dat ik een hap in zijn mond doe. Maar ja, we willen ook dat hij genoeg eten binnen krijgt. We hebben dus een meningsverschil...
Ik krijg net een mailtje van Kinderinfo. Daar staan tips in voor bij het eten. 1 van de tips: gebruik 2 bordjes en twee lepels. 1 voor het kind om mee te oefenen en 1 om hem mee te voeren. wie weet is dat een oplossing. Nu nog mijn man overtuigen om het te gaan proberen...
Ik zou hem gewoon zelf laten eten. Hj is uiteindelijk al 15 maanden, toen wilden ze hier ook al lang niet meer gevoerd worden. Laat hem maar lekker even zelf modderen, hij is te groot om helemaal gevoerd te worden. Ik zou pas gaan voeren als hij zelf aangeeft dat hij wil dat je hem een hapje geeft. Gewoon stukken op zijn bord, vork erbij, maar het ook gewoon goed vinden om het met zijn handen te pakken. Het met de vingers eten is uiteindelijk een heel belangrijke fase in het vertrouwd raken met voedsel en het leren zelf regie te hebben over je eten. Het geeft ze meer vertrouwens in wat ze te eten krijgen. Knoeien hoort er ook bij. Daar moet je niet bang voor zijn. Als je kind ziet dat jij netjes met mes en vork eet, dan blijft ie echt geen jaren met zijn handen eten, want kinderen willen erg graag groot zijn en doen wat mama en papa doen.
Vanaf 15 maanden gebruiken wij twee bordjes: één kleintje voor hem met zijn eigen lepel/vork en een grote voor mama / papa en nog een lepel. Hij mag - zolang hij er niet mee gooit - lekker klooien met zijn eigen bordje en bestek en ondertussen geven we hem hapjes en helpen we hem met het eten aan zijn vork te krijgen of op z'n lepel. Gaat eigenlijk heel goed. Met z'n handen eten mag ook. Ik maak er geen probleem van (manlief vindt dit moeilijker) maar we hebben een paar regels: 1 niet gooien met bord, bestek of eten (dat gebeurt hooguit 2 x en dan is het klaar. Klaar met eten!) 2 geen hapjes van mama/papa? Dan doe je het zelf maar wel weer met regel 1. 3 nooit, maar dan ook nooit strijd. Wil je niet? Dan niet! (We proberen het hooguit 3 x en dan is het afgelopen) etc
Maar ik ben zo bang dat hij dan niks eet, alleen maar gaat spelen... Vanavond at hij het grootste deel van zijn eten op terwijl ik hem voerde, ineens even niks meer aan de hand, vreemd... Doe ik hem nu tekort om hem niet zelf te laten oefenen?
Als ze honger krijgen eten ze echt wel hoor. Hier eet Thijmen soms ook niet meer dan een paar hapjes. Ik ga er altijd maar vanuit dat hij gedurende de dag genoeg binnen krijgt. De voedingsstoffen zitten ook niet alleen maar in het avondeten. Ik denk dat het wel goed is om hem te laten oefenen, het moet er toch een keer van komen Succes!
Ik denk dat ie ook echt wel gaat eten als ie echt honger krijgt! Dat van die twee bordjes is misschien wel een handige tip! (zo leer ik nog eens wat) Hier laat ik Finn nu zelf al zelf proberen...de ene keer met losse stukjes, maar ook met zn lepeltje...hij is nu al zover dat ie snapt dat de lepel in zn kommetje/bordje moet gaan om eten te pakken...om dat dan vervolgens op zn lepel of vork te krijgen en het in zn mond te stoppen gaat nog niet...hahaha! meer zn oog of neus! Maar ik vind het al heel wat!
Mijn dochter eet al van af een maand of 8 een vorkje. ze eet har brood ook zo. gaat prima. en qua avond eten. wij hadden laast ook strijd. en toen heeft ze gewoon 5 avonden niet geten. nou dan toch niet. wij denken gewoon zo. als je niet wil dan niet. probeer het drie keer en anders pech
Als ze dan niet willen eten, geven jullie dan ook niks anders? en het toetje? Krijgen ze die dan wel of niet? Hier is het namelijk ook een strijd, maar gaan jullie kleintjes dan zonder eten naar bed?
Jille krijgt altijd een toetje, of hij nou wel of niet heeft gegeten. Verder krijgt hij niks anders. De laatste twee dagen eet hij weer goed, terwijl hij wordt gevoerd. Wij weer blij...
Het hem gewoon zelf uit laten zoeken werkt gewoon het beste. Dat dat tijdelijk een knoeiboel wordt, moet je maar op de koop toenemen. En wees niet bang dat hij te weinig binnen krijgt, ze hebben echt wel een buffertje hoor. Ik geef Jille groot gelijk dat hij niet meer gevoerd wil worden!
Ik heb het inmiddels losgelaten na maanden! Sinds mei vorig jaar wenst mevrouw niet meer gevoerd te worden (ja, wel toetjes, die tuthola!) en klooit ze zelf. En nee, er gaat eigenlijk zelden wat in, maar de strijd ga ik niet aan. Ze weegt inmiddels 13.5 kilo dus ze komt op een of andere manier toch niets tekort! Leuk vind ik het echter niet!