Tussen eerste en 2de 4jaar tussen

Discussion in 'Zwangerschap' started by lenatje, Apr 16, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lenatje

lenatje Actief lid

Nov 9, 2008
    364
    0
    16
    Hoi,
    zoals de titel al zegt,
    Ben nu terug zwanger van ons tweede en als het geboren zou worden, zou ons kindje 4 jaar en 3 maanden schelen.
    Wie heeft er nog kindjes met zoveel verschil?
    Wat zijn jullie voor en nadelen hierdoor?

2. Brechtje

Brechtje Actief lid

Sep 22, 2008
    493
    0
    0
    Deze baby heeft straks een zus van 4 & 6. Heerlijk toch dat ze hun eigen al kunnen redden. :D En twee hele betrokken zusters... ik vind dit veel leuker als kindjes die weinig schelen. En ook daar heb ik ervaring mee ;)

3. Luja

Luja Niet meer actief

Ik ben uitgerekend in de maand dat mijn meiden 4 jaar worden, dus (nog) geen ervaring mee :D

4. MaudvanL

MaudvanL Bekend lid

Jul 11, 2012
    588
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij ons zit er 6 jaar tussen, niet bewust voor gekozen maar in de tussentijd wel de ware tegen gekomen.

5. minimoon

minimoon Niet meer actief

Bij ons ook straks 4 jaar er tussen (en een paar weken meer of minder afhankelijk van wanneer het komt. voordeel is dat de oudste zelfstandig is; is ook een meisje die graag zorgt, dus kan 'helpen' en is dus minder jaloers (hoop ik!). nadeel vind ik nu dat ze straks ook meteen naar school gaat dus enorm veel nieuwe dingen om d'r heen. maar goed, niets aan te doen. Denk dat het wel goed komt (met mogelijke terugval in zindelijkheid, vaak wakker worden s nachts e.d. wat veel kinderen kunnen krijgen natuurlijk).

6. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik heb een vier jaar oudere broer, een vijftien jaar oudere zus, een achttien jaar oudere broer en een negentienjarige zus...

Met mijn jongste broer en zus heb ik altijd haat/nijd en oorlog gehad. Maar goed, ik denk dat dit 99% te maken heeft gehad met de opvoeding en de manier waarop onze ouders met ons om ging. Mijn ouders hadden zoiets van: wij hebben al die kinderdingen al met de eerste vier gehad, moeten wij nou ook nog eens pedagogisch verantwoord met de jongste om gaan? *hijg, puf, kreun, steun* daar hebben wij echt geen zin in, ze zoekt het zich maar uit. Nou én, dat ze kan lopen/lezen/fietsen? Dat deden haar broers/zussen voor haar ook al.

Deze reeks aan uitspraken zijn overigens rechtstreeks uit hun mond gekomen. Ik heb het met eigen oren aan moeten horen hoeveel moeite ik allemaal wel niet was en hoe weinig bijzonders ik had. Ik verwacht totaal niet dat jij zo met jouw kinderen om gaat, maar ik hoop wel dat je in je achterhoofd houdt dat dit kind ook uniek is en ook 'talenten' mag hebben :)

7. Malaika

Malaika Fanatiek lid

Aug 27, 2006
    1,359
    0
    36
    Limburg
    Bij ons zit er straks bijna 6 jaar tussen. Niet ene bewuste keuze, soms lopen dingen nu eenmaal zo. Het leuke is dat mijn zoon nu heel bewust meeleeft met de zwangerschap en erg uitkijkt naar de geboorte van z'n zusje.

8. Nynke

Nynke VIP lid

Sep 30, 2006
    8,087
    0
    0
    Frankrijk
    Hier zijn de kinderen straks 10,8 en ruim 5. Soms loopt het zo.

9. liniej

liniej Actief lid

Dec 12, 2012
    396
    0
    0
    tussen mij en mijn broer zit door omstandigheden 4 jaar. en toen mijn broer 10 was, en ik dus 6 kregen we er nog een broertje cadeau bij. mijn moeder dacht eerst dat ze vervroegt in de overgang was met 35 jaar.. verrassing!
    die 10 jaar tussen mijn broers was echt geweldig, die waren vanaf dag 1 twee handen op een buik, en nu nog!

maar ik denk dat leeftijd er niet heel veel mee te maken heeft of de kinderen goed met elkaar om gaan. zelf werk ik al jaren met kinderen, bij sommige zit er net een jaar tussen en bij andere 8+ jaar. en sommige gaan super met elkaar, en andere die hebben iets minder behoefte om samen te spelen..
    maar ik denk wel dat het een voordeel is dat ze met 4 jaar een stuk zelfstandiger zijn dan wanneer je er een kleine van 1,5 naast hebt

10. Bonsje79

Bonsje79 Actief lid

Jan 6, 2013
    194
    0
    0
    M'n dochter is 4 1/2 als haar broertje geboren wordt. Is voor alles wel wat te zeggen. Vind het persoonlijk fijn dat m'n dochter al zo zelfstandig is en alles bewust mee maakt.

11. bibinijmegen

bibinijmegen Fanatiek lid

Apr 6, 2012
    2,254
    1
    0
    mijn gezinneke
    mijn zoon is 12 jr straks en stiefdochter 10 jr
    niet bewust voor gekozen het kwam zo !!

12. lenatje

lenatje Actief lid

Nov 9, 2008
    364
    0
    16
    ik vind op de moment de zwangerschap nog meevallen omdat ons meisje zoveel meehelpt, tafel afruimen, handdoeken opvouwen, pantoffels op zijn plaats, aankleden,... dus op dat vlak vind ik het echt wel leuk nu.
    Hier eigenlijk nooit geen wens naar een tweede maar ml nog wel ;)
    Nu ben ik er zo blij mee dus ben benieuwd wat het gaat brengen.
    Hier gaat de dochter al naar school dus dat valt wel mee. Vrees ook wel voor jaloers zijn omdat ze zo lang alleen is geweest. Maar ze wil graag meehelpen...

13. miss C

miss C VIP lid

Nov 20, 2009
    11,719
    971
    113
    Female
    Het ♡je van Nederland!
    Bij mij zus haar dochters zit er 4,5 jaar tussen, ik pas daar 1 dag in de week op..

Voordeel: de oudste is al wat zelfstandiger, en hoef je dus niet constant achteraan te lopen..

Nadeel: de oudste moet naar school, dus de jongste uit bed halen omdat je de deur uit moet en je moet de voedingen om het ophalen/wegbrengen plannen en das niet altijd even makkelijk...

Dit is hoe ik er tegen aan kijk, maar net wat ik zeg ik heb die meiden van mn zus maar 1 dag per week en dat is toch heel anders dan 24/7!

14. MamavanNikhil

MamavanNikhil Bekend lid

Oct 16, 2012
    760
    1
    0
    Bij mij schelen ze straks 4 jaar en een paar dagen.. mijn oudste is van 17 augustus en ben de 25ste van augustus uitgerekend. Hij gaat dan ook al naar de basisschool.. Mij lijkt dat wel fijn zodat je ook tijd doormaakt met je kleine, en idd het behulpzame.. Mijn zoontje vind het nu al geweldig om te helpen, laat staan straks!

15. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

Jun 8, 2009
    4,285
    1,461
    113
    Female
    consulent Wonen
    Hengelo
    Voordeel is dat hij alles bewust meemaakt en je hem ook al veel kunt uitleggen en hij echt meehelpt.

Nadeel is dat hij 's middags niet meer slaapt en vooral in het begin met de nachtvoedingen en gebroken nachten zat ik wel eens te knikkebollen op de bank met mijn zoon naast mij vol energie.
    En je moet inderdaad alles om de voedingen/slaapjes en naar school brengen heen plannen.

Toen mijn oudste klein was liet ik hem gewoon in bed liggen tot wanneer hij wakker werd, nu moet mijn jongste uit bed halen omdat mijn oudste naar school moet. Gelukkig heb ik een makkelijk kind.

Share This Page