Tussen kunst en Kitsch?

Discussie in 'De lounge' gestart door Tjilpje, 29 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.267
    6.796
    113
    Tjilpje, succes ermee

2. mamabri

mamabri Niet meer actief

De middelste en de rechter zijn Zeeuwse knopjes volgens mij.

3. Tjilpje

Tjilpje Fanatiek lid

3 mrt 2010
    1.950
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja dat klopt, maar dat is ook weer zo divers in jaartallen.

4. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ja, dat klopt, want je hebt ze ook gewoon nog nieuw ;) Ik weet niet of ze bij de vlinder horen want die lijkt me van rond 1960 :) (even geschat vanaf een plaatje)

5. Tjilpje

Tjilpje Fanatiek lid

3 mrt 2010
    1.950
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja die vlinder hoort er niet bij, maar dat schijnt wel een bepaalde fase geweest te zijn. Volgens mij is het ook zilver Die andere twee zijn inderdaad zeeuws.

Is er nu niemand die wat van die bonbon schaal weet??:D

6. Tjilpje

Tjilpje Fanatiek lid

3 mrt 2010
    1.950
    0
    0
    NULL
    NULL
    Worden die zeeuwse knopen nog steeds gemaakt dan?:). :D

7. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ja, ik weet voor 99% zeker dat het allemaal zilver is, de vlinder heeft een veiligheidsslotje, dat is al bijna een teken dat het zilver is ;) En de zeeuwse knopjes zijn ook zo goed als altijd zilver. Maar de zilverwaarde op zichzelf is niets waard. Wel wil ik even zeggen dat ik je vlinder mooi gedetailleerd vind! en de rechter knopje best apart van vorm.

Over kristal weet ik nagenoeg niets, sorry.

8. mamabri

mamabri Niet meer actief

Jazeker, mijn moeder woont in Middelburg en daar kun je ze gewoon nog bij de juwelier kopen: als ring, als hanger, als allemaal knopjes aan elkaar als armband, oorbellen, gespen etc.

9. Tjilpje

Tjilpje Fanatiek lid

3 mrt 2010
    1.950
    0
    0
    NULL
    NULL
    De vlinder is ook echt mooi, ik moet het eens poetsen. Ik kocht het denk ik zeker 17 jaar geleden op een veiling. (van een kerkrommelmarkt);). een klein kistje met een paar sieraden. Ik vond het zo spannend dat ik enthousiast mee ging bieden. Ik kocht het voor 25 gulden en dit waren de mooiste items;) Ik heb ook heel veel foto's bekeken van de zeeuwse knopen. De rechter kwam ik nooit tegen. Ik denk ook wel dat hij bijzonder is.

10. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ben het helemaal met je eens, wb de vlinder en het knopje heb ik weleens zo ongeveer gezien, maar dat is geen nieuwe versie volgens mij, ik denk dat dat wel een oude is, rond 1900 schat ik (maar hang me er niet aan op :D) vind ze in elk geval erg leuk om te zien.

Leuk zeg, voor 25 gulden op de gok wat kopen en dan zoiets tegen komen! De zilverprijs heb je er in elk geval uit, dus is het in elk geval geen miskoop geweest!

11. mamabri

mamabri Niet meer actief

Is dat knopje nu een oorstekertje? (kan het niet goed zien) want dan is hij jonger dan 1900 ;) Ik dacht dat het een broche was.

12. Tjilpje

Tjilpje Fanatiek lid

3 mrt 2010
    1.950
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik weet het niet er zit niks achter, geen stekertje oid. Helemaal niks.

13. mamabri

mamabri Niet meer actief

En ook niet ergens een aanhechtingpunt (wat dus is weggebroken) denk aan een knoop, een hanger, een slotje van een ketting......

14. Tjilpje

Tjilpje Fanatiek lid

3 mrt 2010
    1.950
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk inderdaad dat het oorbel is geweest, zie wel een klein gaatje in het midden. Verder kan ik niks weggebroken of oneffenheden vinden.

15. mamabri

mamabri Niet meer actief

Het zou kunnen, ik weet het ook niet precies, maar een mooie vorm heeft het zeker wel!

16. Tjilpje

Tjilpje Fanatiek lid

3 mrt 2010
    1.950
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou ik ook niet, er lijkt helemaal niks op wat ik allemaal tegen kom via google;) aan de puntjes zitten kleine gaatjes. Is er nou helemaal niemand die het weet?? haha

17. mamabri

mamabri Niet meer actief

zou niet ieder puntje hebben vastgezeten aan een snoer koraal? Je kent ze wel denk ik, die zeeuwse kettingen? Of kan dat niet?

Maar dan denk ik eerder dat het van een armband is. Hoewel ik twijfel want volgens mij zijn de knopjes dan de sloten?

18. Tjilpje

Tjilpje Fanatiek lid

3 mrt 2010
    1.950
    0
    0
    NULL
    NULL
    Helemaal niemand anders met spulletjes in de kast?:)

Volgens de juwelier (moest ik toch heen). Is het een goese knoop? Verder kreeg ik geen info hij had het druk;)

19. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    heb niets ouds....wel veel kitsch ;)

ergens nog een bundel liggen van de voorloper van de taptoe..gekregen van mijn oma...heel jaargang van de roomse jeugd. :p Leuk om te kijken joh! Hij is van voor de 2de wereld oorlog geloof ik ergens....

20. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Ik heb een schilderij van mijn grootouders gekregen, die hebben het gekocht bij hun trouwen en ik ben benieuwd naar de schilder. Het is geen prachtig mooi ding of kwalitatief hoogstandje maar ik ben eraan gehecht. De goede man heet van Ast en het schilderij is gekocht eind jaren 50 voor 295 gulden. Ben benieuwd of iemand iets over deze man kan vinden.

Deel Deze Pagina