vrijwillig eigen risico zorgverzekering?

Discussie in 'De lounge' gestart door mausi, 29 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.751
    646
    113
    Gelderland
    Hebben jullie een eigen risico van de zorgverzekering verhoogd? Dus je vrijwillige eigen risico? Ik zit er aan te denken om dit te doen (tot de maximale eigen risico), dat spaart mooi 15 euro per maand uit en ik heb vrijwel nooit iets bijzonders.... en anders een keer pech en betaal ik dus eigen risico, maar heb ik dit jaar weinig, dan mooi 12 x €15,00 euro uitgespaard! Of zie ik iets over het hoofd??

2. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Ik heb het wel overwogen, maar niet gedaan. Je bespaart inderdaad 12 x 15 euro (dus 180 euro), maar het kost je 500 euro extra als je wel wat hebt. Een kort ziekenhuisbezoek kan je dan zelf zomaar EUR 860,00 kosten -> 500 vrijwilig plus 360 verplicht. Vind ik persoonlijk net wat teveel om het risico voor te lopen.
    Maar is een persoonlijke keuze.

3. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee

als je het kan betalen moet je het doen
    maar als je bedenkt dat een echo of een simpele ct scan al je hele risico is. zou ik het niet wagen.

je antwoord ik heb toch nooit wat....vind ik alleen een beetje dom
    iedereen ook jij kan iets mankeren
    ik zelf ben nooit ziek heb alleen bij dokter gelopen voor mijn zwangerschap voorderest nooit iets.

maar helaas wel nu de pech dat ik dus een operatie aan mijn nier moet
    dus ook al denk je gezond te zijn
    jij kan ook iets mankeren wat je nu niet weet

4. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.751
    646
    113
    Gelderland
    Komt misschien een beetje naïef over inderdaad, tuurlijk kun je altijd iets overkomen, dat weet ik. Maar over het algemeen ben ik gezond, loop niet de huisarts plat voor bijvoorbeeld kleine wissewasjes... dus vraag me af of er meerdere zijn die die gok wagen. Het is een gok dat weet ik, en als je wel iets hebt, ben je eventueel 860 euro kwijt, maar als mijn man het ook doet, besparen we 360 euro per jaar uit... heb je 1x in de 3 jaar 'iets' (wat wat duurder is) heb je ruim 1000 euro uitgespaard, om dan vervolgens die eigen risico een keer te moeten betalen. Zo zie ik het :):)

5. Linana

Linana Niet meer actief

Ik zou het niet doen.
    Een bezoekje van 20 min bij een kno arts kost 650,-
    Daar haal je die 12 x 15,- echt er niet mee uit...

Als je het kan betalen, zou ik er eerst nog even goed over nadenken ;)

6. panther

panther Actief lid

8 jun 2013
    471
    0
    16
    NULL
    Noord Holland
    Mijn man en ik hebben het beide gedaan.
    2 jaar achter elkaar de volledige 760 euro aan eigen risico dat is goed uitgepakt.
    Voor 2014 doen we het niet meer we vinden het te link worden en het verschil in premie is zo weinig dat we dit risico niet meer willen lopen.
    Daarnaast moet ik bevallen in 2014 en stel nou dat er wat is wat wel onder het eigen risico valt ben je meteen de sjaak.

Het is een persoonlijke keuze en overweging.

7. jilina

jilina Fanatiek lid

27 mei 2010
    2.362
    0
    0
    verkoopster
    friesland
    Mijn vriend heeft ook de hoogste eigen risico maar deelt dus 860 door 12 en zet dat bedrag in de maand opzij. Zo heb je een spaarpotje als je dus niets hebt. En dat heeft hij tot nu toe ook niet. Ik had ook nooit wat maar afgelopen jaar zo veel ziekenhuis in en uit geweest dat de kosten al over de 2000 zijn. Ik voel me er prettiger bij om dus niet een te hoog eigen risico te hebben. En je moet doen waar je je goed bij voelt zeg ik altijd.

8. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik zou het alleen doen als je dat geld achter de hand hebt. Ik werk in een ziekenhuis en kom zo vaak mensen tegen die de premie niet kunnen betalen, met een klein ongeluk hun arm breken en dan huilend aan de telefoon hangen omdat ze geen 860 euro hebben. Ziekenhuiszorg is best duur en je zit gewoon snel aan dat bedrag. Alleen als je het dus kunt betalen zou ik het je aanraden.

9. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    Zit dit topic te lezen en besef me dat ik een hele domme fout heb gemaakt. Mij was niet duidelijk dat ziekenhuis zorg altijd onder eigen risico valt. Laat ik nou net een verzekering hebben afgesloten met daarbij hoger eigen risico (560 maar toch) en om de haverklap naar het ziekenhuis moeten vanwege chronische ziekte. Ik had voorheen basisverzekering en standaard eigen risico maar heb die helemaal niet aan hoeven breken zeiden ze. Kan het zijn dat een ziekenhuis extreem laat is met declareren?

10. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Helaas kan dat novaa. Wij kregen twee maanden terug een rek uit begin 2012...

Mijn man heeft dit jaar een hoog eigen risico gehad maar aankomend jaar niet meer. Hij werd een week voor kerst ziek... Kost nu 150 euro...

11. void

void Fanatiek lid

19 mei 2012
    2.356
    19
    38
    0161
    Nooit, heel dat gekke eigen risico is alleen maar nog meer geld trekkerij! Dan heb je wat dat betreft als je eens veel zorg of medicijnen nodig hebt het er snel uit.

12. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    a

Ja dat gebeurt zeker. ALLE ziekenhuiszorg valt onder het eigen risico. Een DBC loopt max 365 dagen dus je krijgt in ieder geval voor 2013 nog een rekening voor je eigen risico.

En dit is niet extreem laat hoor. Een ziekenhuis declareert nou eenmaal nadat de DBC is gesloten, soms is dat pas na 365 dagen.

13. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.241
    16.616
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad

Dit dus.
    Werk ook in de zorg en helaas gebeurt dit zeer regelmatig.
    Helemaal in een tijd dat veel mensen hun baan verliezen en niets achter de hand hebben.

14. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.262
    6.158
    113
    ik heb het dit jaar wel gedaan, gewoon omdat ik tot nu toe (sinds het Eigen risico is ingevoerd) nooit meer dan 100 euro kwijt was. Scheelde mooi 20 euro. En ja, dan neem je het risico dat je een keer moet betalen. Heb het ook netjes apart op een spaarrekening staan :). Volgend jaar doe ik het echter niet omdat ik verwacht wat zorgkosten te maken, dus ja, dan is het niet zo slim.
    Maar als je het kan betalen zeg ik waarom niet? Is toch 15 p.m.

15. angel229

angel229 Niet meer actief

Ik heb er bewust niet voor gekozen. Na mijn zwangerschap heb ik weinig zorgkosten gehad. Totdat ik in augustus nierstenen kreeg. Omdat er nog stenen zaten moest ik naar de uroloog, kreeg verschillende onderzoeken waaronder een CT-scan. Wat ben ik nu blij dat ik maar € 350,00 eigen risico had. Ik weet op dit moment dat ik nog altijd 1 of meerdere nierstenen heb, dus ik kan nog wat verwachten. Mogelijk dat ik dan weer moet terug vallen op huisarts/HAP of SEH.

16. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    wat ik al zei
    als je het kan betalen doe je het toch

en je overbodige antwoord dat je nooit bij de dokter komt heeft daar niets mee te maken.
    een ander rijd je morgen aan en je hebt een ambulance nodig....weg 860 euro

17. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.262
    6.158
    113
    Tuurlijk wel, als ze sowieso regelmatig bij de dokter komt (ga ik ervan uit dat ze ook klachten heeft,)dan is het toch minder logisch om het eigen risico omhoog te doen? De kans is dan immers groter dat je haar Eigen risico moet aanspreken.

En wat daar onder staat ja, dat is een goed voorbeeld van het risico wat je dan bereid bent te nemen.

18. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    en heb je een ruime dikke spaarrekening en mocht je samen met je man wel die 860 allebei opmaken is wel 1720 euro

19. chocotof

chocotof Bekend lid

28 dec 2010
    704
    1
    0
    Werkveld jeugdzorg
    Achter de duinen
    Wij hebben het beiden wel gedaan en zorgen dat we 1720 euro op de rekening hebben staan. We doen dit nu al ongeveer 3 jaar zo en het bevalt ons goed. Als er iets gebeurt dan moeten we dat bedrag zelf betalen zo niet dan hebben we een spaarpotje opgebouwd.

20. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    meis ik kwam tot afgelopen november noooit bij een dokter
    kreeg pijn in mijn zij en jawel......
    en zit nu in een medische molen
    ct scan echo bloedprikken een punctie opname en word 2014 geopereerd morgen uitslag punctie

en ja ik was ook zo gezond......dacht ik
    kwam ook noooooooooit bij de dokter

zegt toch helemaal niets over de toekomst

Deel Deze Pagina