Studeren met kind en zwanger

Discussion in 'Zwangerschap' started by StudieMam, Dec 1, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. StudieMam

StudieMam Lid

Dec 1, 2014
    11
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

Ik ben nu net 7 weken zwanger en moeder van een dochter van 3. :) Ik ben zelf 22 en zag dat hier meer jonge moeders actief zijn dus het leek me leuk om wat verhalen en tips uit te wisselen. Ik studeer aan de universiteit en merk dat daar nog wel een taboe rust op studeren en moeder zijn. Ik heb er zelf altijd gewoon het beste van gemaakt (oa nominaal gestudeerd met 2,5 dag kdv) en soms ook bewust en onbewust het moeder zijn en student zijn heel gescheiden gehouden. Maar nu ik binnenkort weer een dikke buik ga krijgen kan dat natuurlijk niet en dat vind ik toch best spannend. Zijn er andere vrouwen die eenzelfde ervaring hebben? Of misschien er een bepaalde visie op hebben over hoe ik het het beste aan kan pakken (tips van moeders die een stukje ouder zijn, zijn uiteraard ook welkom ;)). Ik hoor het graag.

2. smashbox

smashbox Actief lid

Jul 29, 2013
    220
    1
    18
    NULL
    NULL
    Hoi! Ben precies even oud als dat jij dat bent en volg een hbo studie, ben op dit moment 32 weken zwanger. Alleen is het wel mijn eerste kindje. Ik houd school en zwangerschap ook bewust gescheiden en heb het er alleen over als er naar wordt gevraagd. Ik ben eigenlijk heel trots dat ik in mijn 4dejaar zit en mijn minor waarschijnlijk ga afronden voor mijn bevalling. Er rust inderdaad een taboe op en ik krijg ook vaak de vraag? Was het gepland? Dan zeg ik gewoon dat het niet gepland was maar wel heel erg welkom. Stuur maar een pbtje is leuj om zoveel raakvlakken te hebben.

3. godblessed

godblessed Bekend lid

May 11, 2014
    741
    0
    0
    studeren
    Gelderland
    Hier een mama van meisje van 5 en 38 weken zwanger en studeer nog heb het wel op een laag pitje staan door zware zwangerschap.moederschap en studeren vind ik heerlijk en hoop snel terug te kunnen ook de zelfde vakanties hebben als mijn kleine meid vind ik fijn.Vooral een goed ritme helpt en mijn oudste is erg makkelijk past snel aan en veel hulp van mijn ouders en zusje geen kinderopvang nodig dat scheelt ook erg veel

4. 27mama

27mama Bekend lid

May 8, 2013
    669
    1
    0
    NULL
    NULL
    Tijdens mijn opleiding heb ik hoogzwanger voor de klas gestaan. Het was een fijne, kleine kleuterklas en er was afgesproken dat ik een kleuter een leerkracht zou laten halen als er wat zou gebeuren.

Het is natuurlijk geen optimale situatie en natuurlijk zou ik stoppen als het niet meer ging maar dan zou het me wel veel studiepunten kosten omdat ik mijn stage niet kon afronden. En daarbij een flinke studievertraging oplopen.

Ik voelde me goed (kindje zat in stuit en erg laag en ik kon eigenlijk alles nog) en heb tot en met 37 weken voor de klas gestaan. Toen was ik klaar en met 38 weken ben ik bevallen.

De ouders van de leerlingen waren wel erg meelevend en als je zo ver bent in de zwangerschap kun je dat niet meer gescheiden houden. In het begin heb ik dat zeker wel gedaan.

5. SYRV

SYRV Fanatiek lid

Nov 29, 2009
    3,133
    453
    83
    Ik studeer ook aan de universiteit, heb een zoontje van 5 en ben nu heel pril zwanger van de tweede. Ook ik vind het best wel spannend. Mijn zoontje was 9 maanden toen ik begon aan mijn studie, dus dit wordt de eerste keer dat ik zwanger op de universiteit zal rond lopen. Ik merk wel dat veel studenten in een heel andere levensfase zitten, de echte studentenfase met veel uitgaan, gezellige dingen doen met studiegenoten etc. Dat zit er voor mij niet in, maar dat vind ik ook niet erg. Wat dat betreft heb ik ook niet zoveel met studeren. Ik kom op de universiteit om college te volgen en tentamens te maken. Maar echt vrienden heb ik er niet (uiteraard wel mensen waar ik praatje mee maak). Daarom denk ik ook niet dat de reacties mij veel zullen gaan doen, denk dat ik überhaupt weinig reacties ga krijgen omdat ik dus met weinig mensen echt contact heb daar. vooral niet te druk maken, ik denk dat als je reacties gaat krijgen, dit vooral positieve reacties zullen zijn. ;)
    Succes met je studie en gefeliciteerd met je zwangerschap!

6. StudieMam

StudieMam Lid

Dec 1, 2014
    11
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties! Leuk om eens te horen dat er nog andere moeders zijn zoals ik. Ik krijg ook vaak de vraag of mijn eerste zwangeeschap gepland was. Ik zou dat zelf nooit zo aan iemand vragen maar als ze het willen weten dan zeg ik eerlijk dat het niet gepland was. Maar deze zwangerschap is dat wel dus ik ben benieuwd wat dan de reacties zijn. Ik begin binnenkort aan mijn bachelorthese en zie er tegenop om het aan mijn begeleider te vertellen (man van in de 40). Ik heb geen flauw idee hoe hij zal reageren.

Wat verder onzeker is, is of ik in september aan mijn master kan beginnen. Ik ben eind juli uitgerekend dus dat wordt allemaal erg krap. Maar om een jaar thuis te zitten zie ik ook niet zitten. Iemand ervaring met het oplopen van studievertraging door zwangerscap/bevalling/moederschap? Hoe gaat jullie onderwijsinstelling daarmee om?

7. Muis87

Muis87 Bekend lid

Jan 20, 2014
    824
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier nog een student en zwanger. Vraag of het gepland was heb ik nooit gehad, maar ik ben dan ook al wel wat ouder en getrouwd. Dus iedereen ging er ook wel van uit dat dit gepland was :p.
    Ik loop nu alleen wel flinke studievertraging op omdat mijn kleine met 24+6 besloot dat hij wel kon komen. Gelukkig kunnen afremmen, maar sindsdien wel met verplichte bedrust thuis. Omdat ik coschappen loop, kan ik niet thuis studeren voor tentamens ofzo. Jammer, maar gupje gaat nu even voor. Eind mei ga ik weer beginnen.
    Ik volg nu mijn master geneeskunde, dus dat is 3 jaar lang coschappen en stage lopen. Niet meer in de boeken zitten, maar echt 40 uur minimaal per week de werkvloer op.

StudieMam, heeft je master ook een instroommoment in februari? Veel masters hebben die optie wel, dan zou je dat kunnen overwegen. Meteen in september al beginnen lijkt me erg snel na je bevalling. Als je kleine 2 weken later komt is ze dan nog maar net 2 weken oud.
    Bij mij zijn ze absoluut niet moeilijk met zwangeren, juist heel begripvol. Studievertraging is geen probleem, ik kan er gemakkelijk een aantal maanden tussen uit en dan weer beginnen wanneer ik wil.

8. Storm1

Storm1 Actief lid

May 19, 2014
    208
    0
    0
    Hier nog en student, en 3,5 week geleden bevallen... Mijn zwangerschap ging super goed naast m'n studie, tot na de zomervakantie toen besloot mijn kleine man al te komen (26 weken), dus ook weeën remmers, meerdere opnames met weeën remmers gehad, maar heb het kunnen rekken tot 36 weken en 1 dag... Dus verplichte bed rust, onderwijsinstelling ging er super mee om, wenste me veel sterkte en wilde dat ik me ging richten op mijn kleine en zwangerschap, daarna pas studie... Enorm blij mee, want daardoor veel meer rust in m'n kont om m'n studie ook echt links te laten liggen!

9. Muis87

Muis87 Bekend lid

Jan 20, 2014
    824
    0
    16
    NULL
    NULL
    Storm1 zo reageerde ze bij mij ook toen de kleine met 24 weken al wilde komen. Niet druk maken om de studie, nu zijn jij en de kleine het belangrijkst en daarna regelen we alles in overleg. Geeft hier ook echt rust, is zoveel spanning van mijn schouders gevallen toen ik me niet meer druk hoefde te maken over de opleiding.

10. Storm1

Storm1 Actief lid

May 19, 2014
    208
    0
    0
    Muis87 super fijn dat ze bij jou ook zo reageerde!! Inderdaad bij mij zeiden ze ook in overleg maken we een plan om zo min mogelijk studie vertraging op te lopen!
    Hoe gaat het nu met je? Is je buik nog rustig? In de zin van geen weeën, teveel harde buiken etc.?

11. Muis87

Muis87 Bekend lid

Jan 20, 2014
    824
    0
    16
    NULL
    NULL
    Het is rustiger dan een paar weken geleden, maar ik kan nog niets doen. Van het weekend even naar onze ouders geweest en nu al weer twee dagen heel veel harde buiken. Wil dus echt nog niet. Maar gupje zit nog stevig in mijn buik, dus ik hoop dat hij nog een paar weken wil blijven zitten.

12. StudieMam

StudieMam Lid

Dec 1, 2014
    11
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat fijn om te horen dat er bij jullie zo goed mee wordt omgegaan. Ik weet echt niet dat bij mij zal gaan maar ik heb volgende week een gesprek met de decaan dus dan zal ik hier nog eens posten.

Ik ben 20 juli uitgerekend en mijn zwangerschap zal niet meer dan 41 weken duren omdat in mijn familie erg grote babys voorkomen en mijn dochter moest daarom ook met 41 weken worden gehaald (9, 5 pond). Ik zal dus uiterlijk 27 juli bevallen dus de baby is aan het begin van mijn studie (in de 2e week van september) minstens 7 weken. Dat is nog steeds erg jong maar toch al anders dan 2 weken ;) Mijn master heeft geen startmoment in februari dus anders wordt het wel een jaar thuiszitten. Waar ik zelf aan zit te denken is om iets later in te stromen in september maar dan loop ik dus wel wat vertraging op. Wanneer willen jullie weer beginnen met studeren? Hoe oud zijn jullie kindjes dan? En hoe regelen jullie eventuele opvang?

13. Muis87

Muis87 Bekend lid

Jan 20, 2014
    824
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik ga de eerste week van juni weer beginnen, kleine is dan een maand of 4. Ik kon ook eerder beginnen, half april was er ook een groep die startte en waar ik bij kon, maar dat vond ik te vroeg.
    Opvang hoef ik gelukkig niet te regelen, mijn man wordt fulltime thuisvader :D.

14. ava88

ava88 Lid

Nov 16, 2014
    63
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo dames, wat leuk deze topic was al een tijdje opzoek naar lotgenoten. Op dit moment 10 weken zwanger. Ik ben 26 studeer aan de uni van Amsterdam en zit in mijn laatste jaar van mijn bachelor . Mijn zoontje wordt zondag 3 dus ben begonnen met studeren toen hij 6 maanden was. Ik krijg bijna dagelijks de vraag hoe ik het doe en of het gepland was. Ze zijn nog niet op de hoogte van de huidige zwangerschap. Beide zwangerschap zijn gepland. Ik studeerde op de hbo toen ik zwanger werd heb toen mijn p gehaald en doorstroomd naar de uni. Ik vind het ideaal studeren en kind hebben. Op deze manier heb ik meer vrijheid dan wanneer ik zou werken. Als hij nu ziek of ik voel mij niet goed ging ik thuis studeren en colleges online kijken. Als je zou werken van 9 tot 17 en je kind wordt ziek kan je niet thuis blijven en je ziek melden. En ik merk idd ook dat ik in een hele andere levensfase zit, ben getrouwd en heb alle prioriteiten. Ik moet wel toegeven dat ik zonder mijn man het niet gehaald had, hij helpt mij ontzettend goed met alles. Tijdens tentamens heb ik alle tijd om te leren, hij zorgt voor ons kind en doet de huishouding etc.

Ik ben 8 juli uitgerekend, het liefst wil ik september gelijk beginnen aan mijn master maar ik zou het niet erg vinden om in februari in te stromen als die mogelijk bestaat. Voor nu hopen dat ik dit jaar goed afsluit, ben door de zwangerschap zwaar vermoeid.

15. Fiora

Fiora Bekend lid

Jun 28, 2011
    932
    0
    0
    Ik ben dan niet zo jong maar ik werk fulltime, doe een deeltijd bacheloropleiding en heb een dochter van 2. Ik voel me soms wel schuldig tegenover haar dat ik doordeweeks zo druk ben met andere dingen. Op zich gaat de studie prima.

16. Eruanna

Eruanna Fanatiek lid

May 13, 2013
    1,084
    1,075
    113
    Vraag eens bij je uni naar zwangerschapsverlof-regelingen. Ik was ook zwanger tijdens mijn studie, en ik kreeg drie maanden "verlof", d.w.z. dat ik drie maanden stufi extra kreeg als vergoeding omdat ik redelijkerwijs niet nominaal kon afstuderen. Zelfde als bij chronische ziektes etc. Bij de VU is dat echt routine zegmaar, doen ze helemaal niet moeilijk over. Hoe het verder te plannen is met vakken en tentamens, tjah daar kunnen ze natuurlijk niet zoveel aan doen. Als je met semesters werkt is het lastig; mijn studie had 6 blokken per jaar dus dat ging prima, gewoon 1 of 2 blokken overslaan en die een jaar later inhalen.

17. MissMission

Nov 14, 2014
    9
    0
    1
    Hier nog een student op de hoge school... Ben al moeder en pril zwanger... Moet dit jaar afstuderen, ben benieuwd! Oh ja en ik werk ook nog 4 dagen in de week... God have mercy on my soul!!

18. bllondiie

bllondiie Niet meer actief

Ik ben ook een studerende mama, heb eeb dochter van 7 en een zoon van 4, ondertussen 33w zwanger van de 3de, het viel me bes zwaar alles te combineren en ivm wat complicaties ben ik met 30w met stage moeten stoppen, ik ga nu 2dagen in de week naar school en ga dit proberen vol te houden tot de bevalling :) vooraf had ik het me allemaal gemakkelijk en ookwel een beetje naief voorgesteld, dus dat ik eerder moest stoppen viel ook wel zwaar, maar nu vind ik het heerlijk nu heb ik ook wat extra tijd voor mn kinderen voordat de baby erbij komt :)

19. StudieMam

StudieMam Lid

Dec 1, 2014
    11
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wauw, bizar hoeveel overeenkomsten onze situaties hebben. Ik heb je even een pb gestuurd zodat we nog wat verder kunnen kletsen.

Bedankt voor alle berichten. Ik ga binnenkort met een decaan praten, er schijnt inderdaad bij mijn uni ook een soort verlof te zijn. Mijn master werkt helaas wel met semesters... Maar misschien heeft de decaan nieuwe inzichten. Blijf aub verhalen delen, het is voor mij echt een verademing om te lezen dat ik niet de enige ben :D

Share This Page