Oh Minka, wat enorm jammer dat je hier tijdelijk wat minder zult komen, maar ik snap wel dat het allemaal wat zwaar valt, zeker nu je wederom een ongi aan voelt komen. Ik had je zo enorm een positieve zwangerschapstest gegund! Jij wacht al zoo lang, net als Jude. Ik hoop heel erg dat je je snel weer definitief bij ons zult voegen en dan met een hele grote lach op je gezicht. Veel plezier met je lieve Nemo-ke en de verbouwing toegewenst. En Flyke, lief dat je nog op die opmerking terugkomt! Ik herkende je er ook niet zo in, vandaar dat ik er een opmerking over maakt. Nou snel weer vergeten en vertrouwen houden in je zwangerschap. Nog geen week meer en dan zie je je kleintje voor het eerst. Heel eng, maar als alles goed is, dan ben je ook mega blij. Jeetje Miriam, nu heb je alweer bloed overgegeven: ik kan me zo voorstellen dat je daar behoorlijk onzeker en ongerust over wordt. Heb je al met de HA gebeld, of alleen met de VK? Ik hoop zo dat het ophoudt en dat je genoeg voedingsstoffen en vocht binnenhoudt en niet hoeft te worden opgenomen in het ziekenhuis. En lieve Hope, jij voelt je ook al niet zo je van het. Ik snap zo dat het je even te veel werd toen je je man zo lief met je Petekind zag omgaan. Maarreh..... in de toekomst zal hij dat ook met jullie eigen kindje kunnen doen, daar ben ik van overtuigd. Misschien is het dan wel niet morgen, maar dan toch zeker overmorgen of volgend jaar. Dat zieltje komt er gewoon! Ik sluit me helemaal aan bij Zico's mooie woorden. Ik weet zeker dat er een zieltje is dat jullie als ouders uit zal zoeken en dat zieltje heeft dan een super keuze gemaakt en 2 geweldige ouders. Sowieso zul je je niet altijd geweldig voelen: je gevoel kent nu eenmaal ups en downs. Tegenwoordig houd ik me altijd voor dat dat negatieve gevoel niet blijft, maar dat ik me later weer beter zal voelen. Misschien lukt het wel om je daar aan vast te houden. Een hele dikke opbeurende knuffel voor jou! Franka, hoe is het zondag gegaan? Heb je de dag een beetje door kunnen komen? Jette, als ik jou was, dan zou ik je vraag aan Me2 hier nog eens stellen. Hopelijk heeft ze een antwoord voor jullie. Ik ben gisteren bij de VK geweest en had in eerste instantie (op de rug liggend) een bloeddruk van 103-159! Ik schrok me het apezuur: ik eet me rot aan gedroogde abrikozen, heb thuis een veel lagere bloeddruk, dus hoe kan dat nou. Vervolgens heeft ze mijn bloeddruk liggend op de linkerzijde genomen en was deze 80-120. Huh? Het schijnt te komen door de druk die op je poortader kan staan, wanneer je ligt. De ader is dan dichtgedrukt en het hart moet veel harder pompen. Als ik op mijn linkerzij ligt, dan is de ader helemaal vrij en drukt er niets op. Nou, ik ben wel opgelucht. Als ik me duizelig voel, dan moet ik gewoon even op mijn zij liggen. Verder was alles goed. Ik heb de echofoto's in mijn album gezet. Het is me gelukt! Ik wilde nog een buikfoto plaatsen, maar krijg dan een "fatal error", dus wat daar nou weer aan de hand is..... ben toch nog geen Digi-expert. liefs, Marla
Minka, ik vind het heel erg om te horen dat je waarschijnlijk weer ongie gaat worden, en dus ook even afstand moet nemen. Ik duim iedere maand zo hard voor je, en als alles goed is waarom lukt het dan niet? Pff echt super erg voor je meid. Maar ik weet zeker dat jij binnekort ook gelukkig mag zijn met een zwangerschap. En daar blijf ik gewoon voor duimen. Ik begrrijp je heel goed dat je nu even afstand moet nemen. Het is gewoon allemaal even te veel. Nu lekker verheugen op de verbouwing en de komst van Nemo. Ik denk veel aan je! Hope, met jou gaat het nu ook niet zo goed. Begrijpelijk dat je emoties weer hoog oplopen als je op je petekind past. Dit willen jullie ook zo graag. Ik kan me voorstellen dat je meer verwacht had van het gesprek vorige week, maar gelukkig komt de 24e al snel dichterbij. Dikke knuffel meid! Marla, wat een prachtig meisje heb je zeg! Wow echt een kindje met alles erop en eraan, en met mooie ribbetjes. Dan ziet mijn boontje er nog heeeeeeeeeeeeel anders uit. Hopelijk mag ik ook zo'n mooie echo krijgen. Jeetje wat een verschil met de bloeddruk zeg, maar gelukkig was er niks ernstigs. Hoevaak moet je nou naar de vk? Me2 welkom terug in nederland, voor eventjes. Zo, jij moet flink reizen zeg. Is dat onder andere voor je werk? Veel plezier hier! Miriam, hoe voel je je nu? Nog meer bloed overgegeven? Goed dat je naar het werk bent geweest om het aan iedereen te vertellen. Dat wil ik ook zo graag, maar helaas kan ik me amper van mijn bed naar de wc krijgen, laat staan naar het werk. Hopelijk kan dat wel snel, zodat er voor hun ook wat meer duidelijkheid is. Ik heb gister weer een verschrikkelijke dag gehad. Ik heb helemaal niks binnen kunnen houden, zelfs geen slokje water. Mijn lichaam voelt zo wiebelig aan, en ik maak me grote zorgen. Ik heb de ha nog een keer gebeld, maar hun kunnen er echt niks meer aan doen. Dus ik heb gister heel wat traantjes gelaten omdat ik me zo slap en beroerd voel. Maar hopelijk gaat het vandaag weer wat beter. X Neia
@MIriam, hoe is het vandaag? Hopelijk heb je die liters water binnegehouden. @Zico, wat heb je dat mooi geschreven, kreeg er tranen van in mijn ogen , echt zo lief. Ik hoop ook dat er idd een zieltje op ons wacht, die niks liever wilt dan bij ons zijn. Of misschien zelfs wel 2 zieltjes, ik zou er "zielsgelukkig" mee zijn. @Minka, he shit, toch niet ongi he? Echt balen voor je meid. Bah, ik zal je echt missen, al begrijp ik je keuze wel. Neem je rust en geniet van Nemo en vooral ook van elkaar. Hopelijk spreken we je gauw weer. @Flyke, ook bedankt voor je lieve woorden, dat doet me goed. @Marla, ik denk idd dat het oppassen op mijn petekind idd nog meer emoties heeft losgemaakt, in combinatie met het ZH bezoek van de week. Ik weet ook wel dat het op en af gaat me mijn gevoelens en dat dat normaal is. Maar ik was er zo trots op dat het al zolang goed ging, dat ik eigenlijk baal, dat ik niet meer zo sterk ben. Maar idd dat negatieve blijft niet, op een dag maakt het weer plaats voor het zonnetje. Ben blij dat je bloeddruk bij de 2e meting beter was. Was wel weer even schrikken zeker? @Neia, idd nog maar 2 weken dan is het al de 24e. Konden we soms maar de tijd vooruit zetten he? Dan zette ik `m voor jou en de andere zwangeren ook vooruit, zodat je uit de zieke, misselijke en onzekere periode was, en je echt kon gaan genieten. Vanmorgen was ik al vroeg op pad. Ik moest namelijk het zaad van mijn man inleveren. Stond ik fijn in de file met een potje zaad tussen mijn borsten. Ik bedacht me op dat moment: als ik nu toch betrokken zou raken in een auto ongeluk, dan sta ik er mooi op met mijn potje zaad Maar gelukkig is alles goed gegaan. En niet om te klagen, maar lichamelijk gaat het ook niet zo lekker. Ik heb erge last van mijn benen. Ik dacht eerst dat het van de spataders was, die heb ik namelijk 2 jaar geleden al eens laten strippen. Maar volgens de fysio is het een zenuw in mijn rug die klemt. pffff gaat weer lekker met me. Maar ik heb ook POSITIEF nieuws. We hebben een weekendje weg geboekt voor begin november. Lekker aan zee, shoppen, eten, genieten. En dan weet ik alweer wat meer, want dan is de 24e oktober al weer achter de rug. Liefs Hope
Ben er zeker van dat er voor ons elk zeker minstens één klein zieltje gereserveerd is, we moeten gewoon onze tijd afwachten. Nu dames heb net de eerste ovu gedaan en heb al een zeer licht 2 de streepje
wow marla, hoe mooie die fotos van je 20weken echo, en zo mooi dat je mondje en neusje en ribbetjes ziet, proficiat! dat buikje van je willen we ook wel zien, dus oefenen maar op de pc neia, dus nog niet gebeterd je ha kan niets doen? maar is er dan geen gevaar tot uitdroging zoals miriam vertelde gezien je zelfs geen slokje water binnenhield, moet je niet eens bellen naar je gyn? hoop dat je je morgen wat beter voelt hope goed gedaan van je dat wekendje weg,zo na de 24e weet je al meer en kan je hopelijk lekker genieten van het wekendje, en vooral ook van elkaar! zico, het klussen kan beginnen vandaag dagje verlof genomen, vandaag vertelde vriendincollega ook op het werk in team dat ze zw is (12w 5 dagen), mijn diensthoofd riep haar blijkbaar apart in zijn bureau en vroeg of ik het al wist en hoe het met mij was en vroeg of dit de reden was waarom ik vandaag afwezig was (hij kent me blijkbaar beter dan ik denk), vriendincollega had mij ingelicht dat ze het vandaag op team zou vertellen en ik heb bewust vandaag verlof genomen (maar zij had dit niet door), ik wou namelijk die blikken niet zien van, o flyke en jij nog niet en nu terug confrontatie met nieuwe zwangere en je beste vriendincollega.....heb me vanmiddag getrakteerd op een boek over moeder worden, van zwanger zijn tot bevalling tot 1e levensjaar, heb er eens vluchtig in gekeken maar terugweggelegd, ergens had ik toch het gevoel, ik koop dit, ga dit nodig hebben, is het nu niet is het later liefs flyke
Hoi lieve meiden, Wat lief dat jullie aan me gedacht hebben afgelopen zondag. Het was een rare dag. Ik had er die dag minder moeite mee, dan ik had verwacht. Ik vond de dagen voor de uitgerekende datum zwaarder (echt een datum om een een paar dagen tegenaan te hikken) Natuurlijk zijn er tranen gelaten, ik voelde me zo leeg. Op de dag zelf zijn we bij vrienden van ons geweest (die ook net een miskraam hebben gehad) en er met hun fijn over kunnen praten. Ze zeiden eerst niets, maar pakte ons stevig vast en dat was net wat we nodig hadden, mensen die het begrijpen. We kijken nu ook wel weer vol goede moed naar deze ronde, maar verwacht er niet teveel van (zeg ik nu, maar over drie weken denk ik er waarschijnlijk weer anders over) Minka: ik snap volkomen dat je even afstand gaat nemen. Ik merk dat ik ook steeds minder vaak aan het posten ben, maar ik houd wel alle verhalen van iedereen bij. Ik denk echt aan je en hoop dat we binnenkort elkaar hier weer treffen om onze kwaaltjes ook uit te kunnen wisselen. Hele dikke zoen voor jou. Voor alle anderen een fijne avond! Liefs Franka
minka ik zal je missen maar hoop dat je niet al te lang weg blijft en hoop dat je snel weer terug komt natuurlijk hoop ik dat je terug komt met grandioos nieuws maar ook zonder nieuws ben je hier welkom terug en blijf stiekem nog wel soms mee lezen hoor. dikke knuffel met veel hormonen geen overgeef hormonen die hou ik zelf wel lieve neia ik maak me zorgen om je meerdan om mij zorg dat je blijft drinken ook al hou je het niet binnen je mag niet uitdrogen he en blijven bellen als je het niet vertrouwd. ik hoop dat het na vandaag toch langzaam aan minder erg wordt voor je dit is zo niet leuk zo stel je je niet voor om zwanger te zijn weet er alles van. en we willen niet klagen maar dit is niet mooi meid sterkte en ook voor jou een speciale dikke knuf hope heerlijk een weekendje weg dat is echt even er tussenuit genieten van elkaar dat is je gegunt er wordt natuurlijk veel meer aan je gegunt maar dit is een begin. wat een shit zooi hoop dat het niet te erg is en dat het met fysio over kan gaan sterkte meid. flyke het boek is een stap in de goede richting je koopt het omdat er diep van binnen die moeder gevoelens zijn die denken dat het nu wel goed gaat dus ik heb er echt alle vertrouwen in dat je deze zwangerschap gaat uitdragen en als ik ik en jij moeten positief zijn ook neia wij dragen allemaal onze zwangerschap uit. franka fijn dat jullie zulke vrienden hebben die het begrijpen jammer dat ze het heel goed begrijpen omdat het hun ook is overkomen maar wel goed om er over te praten. ben blij dat je die dag gehad hebt en nu verder weer kunt gaan kijken. heb nu intotaal 4 keer bloed overgeven wordt meer in de gaten gehouden maar drinken gaat heel goed nu hou zelfs al thee binnen goed he nou iedereen fijne avond liefs miriam
lieve miriam, je houdt vocht binnen, geweldig meis, dat is nu prioriteit nummer 1, doorgaan zo! (al kun je er zelf niets aan doen)! Ik hoop dat jij je snel beter mag gaan voelen! en dan een beetje genieten van je zwangerschap! update: bij ons gaat het redelijk, ik merk aan jetteman dat hij behoorlijk in de knoei zat / zit, en er niet over wil praten, ik was hem constant aan het pushen om te praten maar dat draaide op niets uit! dus had ik me voorgenomen hem niet steeds te confronteren met alles en hem zelf er maar mee te laten komen! vindt ik erg moeilijk hoor, ik vindt als je er over praat lucht het ook op! Maar goed, had een goed gesprek met zijn zus gehad en had dit ook tegen hem verteld, gisterenavond toen hij om 10 uur thuis was, vroeg hij wat zijn zus had gezegd ! ? he dacht ik dat is een open deur, dus heb ik haar mening aan hem verteld over het ziekenhuis gebeuren van zijn moeder, eindelijk vertelde hij dat hij ook niet naar zijn moeder toe wilde maar dat hij wel geschrokken is van het feit dat ze in het ziekenhuis lag! Over zijn werk hebben we het ook nog maar weer gehad, hij wil zich volgende week ziek melden, dat hij het geestelijk niet meer aankan hoe er steeds met hem omgegaan wordt, en dat hij afgelopen vrijdag zich zelfs bedreigd heeft gevoeld! Ze hebben letterlijk tegen hun gezegd dat ze maar op moesten flikkeren, niet normaal toch! Hij wil aankaarten dat hij eerst eens tot rust wil komen en alles op een rij wil zetten. Dit geeft hem tijd, om alles uit te laten zoeken, de anderen die weg willen bij het bedrijf en via dezelfde constructie werken hebben al een advocaat ingeschakeld, deze heeft aangegeven als ze allemaal weg willen, ze samen veel sterker staan, hij ging deze week het contract uitpluizen en dan een stategie bedenken! Ik vindt het sneu voor jetteman, hij werkt al 7 jaar voor hun zonder problemen en nu ineens is hij degene die alles fout doet, ja als je mondig bent, ben je ook vaak de l*l. Normaal zou het hem niet zo aangrijpen maar alles komt nu op een bult, overlijden vader, stress met de financien van zijn vader, moeder die ineens in je leven verscchijnt waar je niet op zit te wachten, dan deze stress op het werk, en natuurlijk ook het vaderschap wat heel wat met je emoties doet! IK heb hem heel duidelijk gemaakt, dat wat er in mijn buik groeit het aller aller aller belangrijkste is, en dat hij zich daar op moet richten, de rest is bijzaak, maar ons gezinnetje, dat is wat telt! Daar was hij het volledig mee eens! het kost tijd om alles op een rij te zetten, het boek te sluiten met zijn moeder! Maar ik geloof dat we nu tenminste op de goede weg zijn! Als het werk dan ook nog geregeld wordt op korte termijn, kunnen we weer vooruit kijken! Hope so! liefs jette
he jette, achter al die donkere wolken komt ook voor jullie de zon weer te voorschijn. Jullie komen er zeker wel door hoor. Jullie kleintje is het belangrijkste op deze wereld nu, en zolang jullie elkaar hebben dan je niets ergs gebeuren.
bedankt zico, ik denk het ook wel dat we er ons doorslepen, we hebben nu al zoveel doorstaan de laatste tijd, wil niet zielig doen hoor, ieder heeft zijn eigen portie ellende! Wij zijn nu alleen wat meer aan de beurt! en samen staan we sterk! liefs jette
Hope, wat goed van je dat je een weekendje weg hebt geboekt! Dan kun je daar lekker naar toe leven. En dat zal je vast een lekker gevoel geven. En helaas kunnen we de tijd niet verder spoelen, maar anders hadden we dat allang gedaan. Zico, wat een goed nieuws. Hopelijk krijg je snel 2 dikke strepen. Klussen maar! Flyke, lief dat je aan mij denkt. Goed van je dat je een boek hebt gekocht. Je zult het in ieder geval in de toekomst nodig hebben. Franka, wat goed van jullie dat jullie zondag naar die vrienden zijn gegaan. Dat zal je vast goed hebben gedaan. Gelukkig is die dag nu voorbij, en kun je verder kijken in de toekomst. Ik duim voor je! Miriam, lief dat je je zorgen om mij maakt, maar dat hoeft echt niet hoor meid. Ik heb de gyn gebeld, en ik heb geen uitdrogingsverschijnselen. En zij zegt als ik in ieder geval probeer te eten en te drinken en dit minimaal 1 keer per dag een kwartier of langer binnen hou, dat het echt voldoende is. Ik maak me zelf ook zorgen, maar als hun zeggen dat het zo goed is, dan moet ik daarop vertrouwen toch? Goed dat je nu wel drinken binnenhoudt. Ik hoop voor je dat je het ergste achter de rug hebt! Jette, jullie hebben inderdaad een hele moeilijke tijd achter de rug, en nu komt gewoon alles tegelijk. Wel fijn dat je nu een opening hebt gevonden bij jette-man om erover te praten. Dat is in ieder geval al een goede stap. En het lijkt me ook slim dat hij zich ziek meldt om alles op een rijtje te zetten voor zichzelf. Want jullie gezinnetje is nu echt het allerbelangrijkste! Ik heb even een vraagje: hoelang ben jij ziek thuisgeweest van je werk ivm de misselijkheid? Ik heb net een aanvaring gehad met mijn baas en ik weet nu echt niet wat ik moet doen. Dit kan ik er echt niet bijhebben. Ze belde en vroeg hoe het nu ging, dus ik vertelde dat het nog hetzelfde was en dat ik me zo slap en beroerd voel dat ik de hele dag in bed lig. Toen zei ze dat ik dinsdag bij haar op gesprek moet komen omdat het zo niet langer kan met mijn winkel omdat ik zo vaak ziek ben. Ze wilde iets met mij bespreken wat niet over de telefoon kan, dus ik moet dinsdag naar mijn winkel komen. Dus ik zei (geschokt) dat ik me bijna niet van mijn bed naar beneden kan brengen, laat staan naar het werk. Toen zei ze dat ik toch echt moest komen, omdat ik toch ook naar het zh kon afgelopen vrijdag? Ik heb helemaal beduusd opgehangen. En daarna zo'n 3 uur gehuild. Mijn ouders zijn hier geweest, en mijn vader zei ook dat ze dat niet kan eisen terwijl ik zo ziek ben. Ik weet nu gewoon niet wat ik moet doen. Het is zo onbegrijpelijk dat zij niet snapt dat dit een hele moeilijke tijd is, omdat ik 2 mk's heb gehad, en dan gaat ze me nog meer stress geven. Zal ik haar terugbellen? X Neia
Hey Lieve Neia, ik weet even niet wat ik lees. Wat een ongelofelijke ******* die baas van jouw. Snapt ze het dan niet? Bah wat kan ik me daar boos over maken. Heb je geen arboarts waar je contact mee kan opnemen om even met haar te overleggen? En anders zou ik je baas terug bellen en vragen of ze naar jou toe kan komen. Laat je maar niet gek maken. Je hebt nu eerst rust nodig en niet nog eens wat stress erbij door je baas. Bij mij op het werk begonnen ze vandaag ook al. Ik had verteld dat ik de 24e naar het ZH moest en ik ongeveer 3 uur weg zou zijn, maar dat ik daarna weer zou komen. Vroegen ze al hoe ik dat nu ging doen met mijn uren Want, tja, de baas kon niet alle uren zomaar schenken. Potverdorie, dit is pas mijn 1e afspraak in de baas zijn tijd, wat moet dat worden als ik eenmaal met de IVF start en dan bijna iedere dag naar het ZH moet? Ik ga mijn info ook eens halen bij P&O of zo, want dit kan toch niet? Groetjes Hope
Minka: ik begrijp het volkomen. Wat balen als je ongi er weer aankomt terwijl jullie nu echt aan de beurt zijn......Hele dikke knuf! Hope: ik weet wel zeker dat er ook voor jullie en zieltje is weggelegd! Hou vol, het is zo 24/10! DAmes die zo overgeven en ziek zijn. Het is super cliche maar als het voorbij is na een aantal weken ben je het ook zo weer vergeten (geldt overigens voor veel zwschapskwaaltjes...). Zorg wel dat je niet uitgedroogd raakt dus gewoon blijven drinken ookal komt het eruit....... Neia: wat een verhaal over je werk. Tsja, ziek is ziek. Dat moet de Arbo oplossen en niet je werkgever je bedingen om te komen. Heb je de Arbo al gesproken?
Nou dames morgen naar de HA, ze gaan een echo voorschrijven voor m'n schildklier, waarschijnlijk werkt ze te hard en dit gevolgen hebben ivm miskramen, maar nog niet ongerust maken. Eerst alles laten controleren
franka,je uitgerekende dag is gelukkig voorbij, kan me inbeelden dat het een heel intens moment was met je vrienden,samen praten over het gezamenlijk verlies en ervaring over Mk miriam, ik probeer een voorbeeld te nemen aan jou, ondanks alle angst dat je toch zo een positiviteit uitstraalt chapeau! jette, is inderdaad een hele dobber voor jullie, alles die zo snel bijeen komt, inderdaad goed dat jetteman zich even ziek meldt, kan hij even bekomen en kijken hoe hij de zaak zal aanpakken en inderdaad, belangrijkste is jullie kleintje! neia: ai ai, wat een grrr baas, inderdaad gemeen dat ze je zo nieuwsgierig maakt met haar rare woorden en niets meer uitspreekt grr en dat je wel naar het zh kon gaan, djees, moest je de ambu bellen misschien? je gaat toch voor je gezondheid naar het zh niet voor de lol ... heb je haar nog teruggebeld, kan je arbo om raad vragen vooraleer je haar belt? hope, inderdaad ik zou me al goed informeren over je rechten want blijkbaar ontstaan nu al problemen en kan je je rechten gebruiken,vind het jammer dat er zo weinig rekening gehouden kan worden, ik denk dat het maar is als men zelf voor dergelijke situatie zou staan dat men weet wat het inhoudt, komt precies over als je koos ervoor met hun zinspelingen... me 2 weet jij eigenlijk het geslacht? jij was dus ook misselijk? meisje volgens mij , hihi zico, volgens mij kan schildklier wel effect hebben op je hormonale toestand enz maar is goed dat je morgen al echo krijgt en men kan uitzoeken of er een verband is, dan is alles vlug duidelijk voor je en kan je weer vooruit zo, ik vanavond naar apotheek geweest, ik vroeg gravitamon, ze keek me zo raar aan, ik zei ja, ik neem nu altijd foliumzuur, ben nu recent zwanger, en gravitamon is mij aangeraden, door gyn of zo? hihi kon toch niet zeggen nee door mijn vriendinnen van het zwangerschapsforum ik zei, ja ik heb aanbevelingen gekregen daarvoor, ze zei, davitamon ken ik wel, en ze keek in pc, gravitamon is uit de handel nu zegt ze, ze had wel nog iets van andere vitaminen, maar ik zei dat ik met foliumzuur verder ga doen voorlopig, kan ik volgende week gyn raad vragen voor de rest gaat het met de dag beter met mij hihi, ja de 15e nadert snel ik ben echt wel moe vandaag,is ook megadruk op het werk, onder mijn ogen zie ik wel die donkere zwangerschapsboog en licht gezwollen borsten, 's avonds wat avondpufjes, en vandaag drietal keren steek links onder in mijn zij, gelukkig niet zo hard en pijnlijk als toen ik MK voelde (of denk gevoeld te hebben), dus we wachten 'rustig' af, liefs flyke
heb net m'n ma gebeld, blijkt dat zij een T4 heeft van een te snel werkende schildklier. Hopelijk mogen we verder doen voor een kleintje, begin me een beetje zorgen te maken.
De schildklier is een klein orgaan dat voor de luchtpijp ligt, boven het kuiltje in de hals .Normaal is de schildklier niet te zien of te voelen. De schildklier wordt gestimuleerd door het hormoon TSH (thyroïd-stimulerend hormoon), dat wordt gemaakt in een kleine klier onder aan de hersenen: de hypofyse . De schildklier maakt schildklierhormonen aan: thyroxine (T4) en tri-joodthyronine (T3). Deze hormonen zijn belangrijk voor de stofwisseling (de omzetting van voedsel in energie) en dus ook voor de groei en de geestelijke ontwikkeling. De hormonen die de schildklier maakt via het bloed komen in het lichaam. Vooral het gedeelte van het T4 en T3 dat vrij in het bloed aanwezig is, FT4 ('free thyroxin') is werkzaam Bij de zwangere vrouw Vanwege de veranderingen van de hormonen in de zwangerschap wordt bij schildklierafwijkingen geregeld bloedonderzoek gedaan naar de schildklierhormonen FT4, TSH en soms T3, het liefst de eerste keer zo vroeg mogelijk in de zwangerschap. Daarnaast worden in het begin, en soms ook aan het eind, van de zwangerschap ook de waarden van de antistoffen tegen de schildklier gecontroleerd (TSI-antistoffen), zeker wanneer u de Ziekte van Graves hebt (gehad). Bij de baby tijdens de zwangerschap Zijn er in uw bloed TSI-antistoffen aanwezig dan kunnen deze door de placenta (moederkoek) heen. Hierdoor kan de schildklier van de baby te snel werken en kan er een te snelle hartslag (meer dan 160 slagen per minuut) bij de baby ontstaan. Soms wordt dan ook bij echoscopie een vergrote schildklier (struma) gezien, of groeit de baby minder goed Gevolgen en eventuele complicaties voor uzelf Hypothyreoïdie Wanneer de hypothyreoïdie goed behandeld wordt (in samenwerking tussen een internist-schildklierspecialist, gynaecoloog, vroedvrouw of huisarts) zal het beloop van de zwangerschap niet anders zijn. Bij een hypothyreoïdie die niet goed onder controle gehouden wordt, kan er een verhoogde kans op een miskraam bestaan. Hyperthyreoïdie Hyperthyreoïdie kan in de zwangerschap soms, tijdelijk, ontstaan of verergeren omdat het zwangerschapshormoon de schildklier ook kan stimuleren. Dit is met name het geval bij overmatig braken in de zwangerschap en bij meerlingzwangerschappen. Soms geven de medicijnen bijwerkingen als jeuk, koorts of misselijkheid.
ik heb het gelezen maar is nogal complex, hoop dat de Ha je morgen meer duidelijkheid kan geven, hoe komt de ha erbij dat hij denkt dat je schildklier te snel werkt? heb je een bloedtest gehad de laatste tijd? als die waarden van schildklier te hoog of te laag zouden liggen dan kan men dit toch zeker via je bloed zien? misschien beter of een echo?