Tussendemiddagslaapje

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door november12, 12 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. november12

november12 Actief lid

10 mrt 2012
    143
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,
    Even advies/tips gevraagd.
    Mijn dochter is ruim 2,5 en over het algemeen een zeer diepe en goede slaper. Tot voor kort sliep ze tussen de middag vaak nog vier (!) uur...en dan ging ze er om 19:00 weer in. De laatste tijd merkten we dat dit teveel werd overdag, ze komt overdag redelijk in slaap, maar 's avonds naar bed brengen was een probleem. Dus maakte ik haar vaak na 1,5 uur wakker...(19:00 er in vind ik belangrijk, omdat ze er 's morgens ook vaak vroeg uit moet) maar dat gaat niet gemakkelijk...ze is dan erg overstuur en lijkt wel uren nodig te hebben om weer een beetje bij te komen. Soms redt ze het prima overdag zonder slaap...maar soms ook echt niet. Het is zo'n tussenfase die we even moeten overbruggen.... Hoe doen/deden jullie dat?

2. fidel2010

fidel2010 VIP lid

26 aug 2010
    6.659
    212
    63
    Thja toch wakker houden, desnoods 18.30 op bed.

Ik herken het wel, mijn dl vond met 18 mnd dat tussen de middag slapen niet meer nodig was en als ze wel sliep was het van 15.00-17.00, eerder viel ze niet in slaap mar om dan om 19.30 weer te moeten slapen neeh dan werd het 22.00 uur
    Maakte ik haar na een uurtje wakker dan was het echt een uyr brullen terwijl ze eigenlijk nooit huilt. Dus besloten om middagslaapje weg te laten eerst lag ze om 19.00 al direct knock out, verhaaltje was niet eens uit en ze sliep al maar is in de loop van de tijd na 10-20 min slaapt ze nu als ze om 19.30 op bed komt ( ze slaapt smorgens trouwens wel uit 08.30☺️)

3. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Onhandig inderdaad. Dl (bijna 2) is meestal om 12.00 een beetje slaperig, na de lunch. Ik leg haar nu maar meteen in bed, dan is het niet zo onhandig als ze lang slaapt.

4. Gizje

Gizje Fanatiek lid

11 feb 2010
    1.661
    0
    0
    Bij de oudste hadden wij dat ook. Toch korter laten slapen en even door deze fase heen. Na een week of 2 zijn ze er wel aan gewend.

5. fl01

fl01 Actief lid

28 jun 2011
    277
    24
    18
    NULL
    NULL
    Wij zitten hier ook beetje mee. Onze dochter is wel al 3, maar het is op dit moment ’s avonds ook vervelend. Ze ligt nog een hele tijd te zingen en omdat ze overdag net zindelijk is gebruikt ze dit ’s avonds. Dan moet je nog 3x terug omdat ze (zogenaamd) nog een plas moet doen). En dan is er weer iets anders of gooit ze dr popje op de grond..Ze lijkt gewoon nog te wakker te zijn, pas tegen uur of 9 gaat ze slapen. Maar smiddags kan ze nog goed 1,5-2 uur slapen (langer dan dr broertje van bijna 2). Ik vind het nog zo lekker dat ze even tegelijk op bed liggen, maar misschien is het toch beter om het middagslaapje eraf te halen… Maar dan ben ik ook wel benieuwd of ze dit elke dag trekt..of is het maar beetje aftasten, op dagen dat ze moe is gewoon op bed leggen??

6. misa

misa Niet meer actief

Hoelaat gaat je dochter vaak in bed smiddags? Heb je al eens geprobeerd 1, 2 of 2,5 uur slaap te doen? Dus beetje spelen met de tijden om te kijken wat werkt. Vaak moet je iets nieuws ook wel een week of langer doen voor je kunt zeggen of het werkt.

Ik herken het lastig wakker worden ook wel. Hier doe ik de gordijnen open en na het wakker maken blijft ze nog even bijkomen.

En ja zonder slaapje kun je proberen. Maar ik denk dat als het savonds en snachts slapen geen probleem is, dat een beetje slapen smiddags niet verkeerd of zelfs goed is.

7. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Het bijkomen van een middagslaapje, waarbij we haar wakker maken, herken ik wel. Heel hangerig en huilerig. Dit heeft te maken met de slaapcyclus. Het op het juiste moment wakker maken is lastig.

Tijdens de vakantie hebben we haar ook zonder middagslaapje, maar dat redt ze bijna niet. Het is ook niet leuk voor haar dat ze zo vermoeid is.

8. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Onze jongste is ook zo chago na zijn middagslaap, dan blijft hij echt suf tot het avond bedtijd is. Overdag wakker blijven kan hij een paar keer per week maar hij heeft zn slaap nog wel nodig... Wij hebben normaal een ritme van 13.15u naar bed en 15u wakker ( schooltijden )

9. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    Oh ja wakker maken in de middagslaap was hier ook garanties voor drama. Daar kon ze echt niet tegen. Was de rest van de dag niet te genieten dan vaak
    Ik legde haar dan wat eerder op bed en iets later s`avonds erin OF i.d. slaapje overslaan en s`avonds iets eerder op bed.

Lastig wel die fase weet ik nog

10. Moekje

Moekje Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.021
    1
    38
    NULL
    Zuid-Holland
    persoonlijk vind ik van 4 uur slapen tussen de middag naar 1,5 uur een grote stap.
    Ik zelf zou er eerst een uurtje af halen en dan kijken of dat werkt.
    mijn zoontje heeft ook een fase gehad dat hij 's avonds moeilijker naar bed ging een aantal maanden terug.
    Echter bleek het gewoon een uitprobeer fase te zijn en had niets met zijn slaap overdag te maken.

Nu zitten we in de fase dat hij de ene dag wel slaapt tussen de middag en de andere dag niet (net hoe het uit komt) als hij slaapt dan slaapt hij wat hij nodig heeft en 's avonds gewoon 7 uur in bed. Soms als ik de dag er na vrij ben (en hij dus uit kan slapen) word het iets later. We bekijken het zo altijd een beetje per dag.

11. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Mee eens.

Zo'n overgang is lastig maar ineens stabiliseert het weer ;)

12. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    We hebben hier om de dag gedaan: ene dag slapen en 's avonds langer opblijven. 's Ochtends volgende dag sliepen ze dan meestal langer, konden daardoor middagslaap overslaan en op tijd op bed.
    Na verloop van tijd viel dan vanzelf het slaapje weg en werd het gewoon weer elke dag 19.00 op bed.

13. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.610
    2.403
    113
    Ik zou haar wel nog overdag laten slapen omdat ze blijkbaar nogal veel slaap nodig heeft. Het is inderdaad belangrijk om op het juiste moment wakker te maken. Wat ik meestal doe als ik mijn kinderen wakker wil maken is veel lawaai boven maken; als ze in een goed moment in hun slaap cyclus zitten dan worden ze daar wakker van. Maar als ze nog diep slapen dan worden ze daar niet wakker van.als ze niet wakker worden dan probeer ik heb 10 minuten later nog eens. Ik denk overigens dat 's avonds later naar bed doen geen probleem voor de ochtend geeft omdat het volgens mij om het totaal aantal uren slaap per etmaal gaat.Onze dochter slaapt bijvoorbeeld nog steeds twee uur overdag net als een jaar geleden maar valt nu 's avonds later inslaap.

14. misa

misa Niet meer actief

Geen slecht idee dit!

15. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Van de week sliep ze trouwens ook nog diep en toen heb ik het gordijn wat open gedaan. 10 minuten later was ze wakker. Nog wel wat soezelig maar prima aanspreekbaar.

Deel Deze Pagina