Hoi dames, Ik hoor graag even van jullie wanneer jullie opnieuw beginnen sporten zijn na de bevalling. Ik zou graag opnieuw volleyballen, maar geen idee wanneer dat kan...
Dat ligt er helemaal aan hoe je bevalling verloopt en hoe goed je je voelt. De belangrijkste tip is; luister heel goed naar je lichaam. Ik heb in juni een geplande keizersnede gehad. Dat verliep heel soepel en het herstel ook. Ik kon niet wachten om na zes weken weer te gaan sporten. Ik ben toen heel voorzichtig en langzaam aan begonnen met joggen en na verloop van tijd is het overgegaan in hardlopen. Eind augustus stond ik weer te badmintonnen. Maar ja, er zullen genoeg verhalen zijn van dames waarbij het langer duurde.
Ik ben na 7 weken na mijn laatste keizersnede begonnen met hardlopen. Maar bij mijn tweede kon dat echt niet. ik had toen enorme bekkenklachten waardoor ik een zenuwbeknelling kreeg. Dat heeft echt 9 maanden geduurd. Na mijn eerste keizersnede sporte ik gewoon niet!
6 week na de bevalling mag je het sporten weer gaan opbouwen. Dit wanneer je geen complicaties hebt gehad, anders kan het iets langer duren. Zelf elke keer 6 week na de bevalling weer begonnen.
Een week na de bevalling begonnen met wandelen en ongeveer na 6 weken weer gaan hardlopen. Drie maanden na de bevalling liep ik weer een cross/hardloopwedstrijd. Maar ik had een hele makkelijke zwangerschap en bevalling (wel een knip gehad).
Luister idd naar je lichaam. Voor je bekkenbodemspieren is hardlopen de 1e tijd echt niet verstandig! Wellicht heb je niet gelijk last (incontinentie of verzakking) maar dit kan ook later komen. Fysio bij wie ik een Moederfit cursus heb gedaan zei dat hardlopen ip niet verstandig is tot ong. 6 mnd. Als leidraad kun je nemen dat als je 10x achter elkaar 10 tellen je bekkenbodemspieren kan vasthouden dat je dan in dat gebied sterk genoeg bent om het hardlopen op te bouwen. Je hebt genoeg cursussen (mom in balance, Moederfit ed) waar je verstandig weer kunt gaan sporten zonder de forceren e.d. Succes! Ik ben trouwens naar 4 wk met Moederfit begonnen. Nu mijn dochter 3 mnd is ga ik weer 'gewoon' sporten, hardlopen ivm bekkenboden langzaam opbouwen. Ik heb trouwens geen last van Inc. Oid maar ben gewoon voorzichtig
5 weken na een spoedkeizersnede bootcamp voor mommies gaan doen. Gyn vond het meer dan goed. Zes weken is een gemiddelde.
Ik volleybal zelf ook en ben 9,5 week geleden bevallen middels een keizersnee. Ik kan je dus alleen advies geven wat een keizersnee betreft. Vooralsnog zou ik niet kunnen volleyballen. Daarvoor is de streek rondom het litteken te gevoelig en bij sommige bewegingen brandt het van binnen (de hechtingen trekken dan). Rollen, duiken en aanvallen moet ik voorlopig nog niet aan denken. Ik ben wel na 6 weken gestart met krachttraining. Lees core stability oefeningen en langzaam opgebouwd naar buikspieroefeningen. Ik doe dit onder begeleiding van een fysio. Elke week krijg ik oefeningen mee naar huis die ik zelf thuis kan doen. Mijn doel is tweede helft van de competitie weer volledig fit in het veld te staan.
Hoi! Bij de tweede liep ik een week na de bevalling alweer naar school om mijn dochter te brengen en halen en stond ik vijf weken na bevalling al in het volleybalveld. (zowel trainen als wedstrijden) Scheelt wel dat ik tot een week voor de bevalling nog wekelijks gesport heb. Maar zoals sommige voor me al zeggen, het is heel erg afhankelijk van je bevalling. Ik had een flinke knip en scheur en gekneusd stuitje, maar het herstel ging gewoon ontzettend snel. Dat was bij de eerste wel anders. Toen ben ik na een maand of drie weer eens voorzichtig gaan sporten.
Ik ben na 6 weken weer begonnen. Eerste keer was behoorlijk pittig, had echt geen conditie, maar het ging verrassend snel weer aardig soepel. Alleen duiken is niet altijd even prettig voor mijn borsten (geef borstvoeding)
Gek zeg, een bekkenbodemFT raadde mij aan niet sneller dan na 12 weken weer te gaan hardlopen. Ik had geen BI of erge klachten trouwens. Nu lees ik er veel die al eerder zijn gaan hardlopen. Uiteindelijk ben ik na 11 weken weer gaan hardlopen en liep 6 maanden na mn bevalling weer wedstrijden. (als recreant hoor)
6 weken na de bevalling weer begonnen met kickboksen. Wel de buikspieroefeningen wat later pas weer gaan oppakken..