Sinds een week krijgt ons zoontje rijstebloem door de laatste fles. Dit gaat prima en hij heeft er niet op gereageerd verder.... Nu heb ik zondag voor het eerst wortel gegeven (half borrelglaasje). Olvarit, dus alleen wortel en water, geen toevoegingen. Hij was sowieso al niet zo in zijn hummetje dit weekend, maar ik dacht wel meer dreinen waar te nemen s avonds. En daarnaast rode wenkbrauwen en ik meen een paar rode vlekjes op zijn neusje en voorhoofd. Nu heeft hij gisteren een driftbui gehad niet te kort. Oma was erbij en we hebben uiteindelijk besloten hem een voeding te geven (veel te vroeg), dit hielp. Nu heeft hij vandaag op de crèche ook een driftbui gehad, zo erg dat ze me opbelden wat ze ermee moesten, ze schrokken van hoe hard hij kon krijsen... Normaal is het qua gedrag helemaal geen driftig mannetje dus het is zeker niet normaal. Daarnaast lijkt hij wel weer kramp te hebben opeens? Zou hij iets onder de leden kunnen hebben of zijn er ook baby's die gewoon nirt goed reageren op bijvoeding? Hij is precies 4 maanden en super hongerig, dus ik was zo blij met de bijvoeding
Dat kan een gevolg zijn van ja. Maar hoe zit het nu met de flesvoeding? Krijgt hij de maximale hoeveelheid? En/of bijvoorbeeld ook voeding voor hongerige baby's?
Als hij dus al KMA heeft is deze reactie op bijvoeding niet verwonderlijk. Ook omdat hij pas 4mnd is. 4mnd is een fase waarin baby's veel meer willen drinken, daar zullen die paar hapjes bijvoeding echt niks aan veranderen. Ik zou die voorlopig links laten, standaard 6 flessen ad 150cc aanbieden en evt met de dokter overleggen of je tijdelijk een flesje extra mag geven als hij echt vraagt.
Kan zeker aan de bijvoeding liggen. En gezien de moeilijke tijd die jullie achter de rug hebben, lijkt het me helemaal niet onlogisch. Ik zou gewoon wat meer flesvoeding geven. Dat mag echt.
Het kan ook alleen een reactie zijn op de wortel he. Dat hoeft niet te betekenen dat hij helemaal niet tegen bijvoeding kan. Hier op advies en door meerdere redenen begonnen met 4 maanden en kan tegen heel veel maar sommige dingen krijgt ze kramp van en voor rijst, aardappel en pompoen is ze echt allergisch. Maar heeeel veel gaat gewoon heel goed.
heb je hem al eens 180 aangeboden? om de hoeveel uur komt hij? je mag gerust ophogen... ons zoontje deed het eerst prima op 4x180 nu heeft hij hij er te weinig aan, kwam weer voor een nachtvoeding en overdag ook steeds eerder. hij is ook 16 weken. nu geef ik hem overdag eerder als hij komt, (soms al om 3 uur) en laatste fles 210, daar doet hij het nu goed op.
We zijn voorzichtig begonnen met het aanbieden van iets meer voeding (richting 180). Dit ging eerst niet goed omdat hij ook reflux heeft, maar nu lijkt ie het goed op te pakken. Maandag de laatste bijvoeding gehad , daarna niet meer... Ik heb het idee dat mijn rustigere kindje weer terug komt. Alleen nog onrustige nachten. Ik wacht nog even verder af naar normalisering en ga dan 2 hapjes bloemkool aanbieden. De crèche zei dat ik het over een paar weken eens met peer moest proberen. Is peer milder voor de darmen enzo? Hier was idd wel het advies om met 4mnd met hapjes te beginnen. Het is echt niet normaal, hij zit soms natuurlijk bij het eten, of we eten op de bank, en dan kijkt hij echt het eten van mn bord af!! Ik had ook de indruk dat bij de worteltjes meneer veel meer wilde hebben dan hem was aangeboden, en hij hapte gewoon al echt van het lepeltje!
Je MAG met 4 maanden beginnen maar dat is geen moeten...Jammer dat het cb toch weer die interpretatie maakt. Belangrijk is wel dat je wel met 6 maanden begint. Veel kindjes zijn met 4 maanden gewoon lichamelijk nog niet klaar voor bijvoeding, qua darmpjes. Dus er is geen haast bij Als je kindje nog tevreden is met zijn flesjes, en het daar goed op doet, daarentegen gaat spoken en last heeft van krampjes als je hapjes geeft... Lijkt me duidelijk! Over een tijdje gaat het waarschijnlijk beter.
Het is natuurlijk ook heel normaal gedrag om te kijken wat jullie doen en eten hè? Dat zegt niet dat hij daar aan toe is Ik zou zelf ook eerst meer richting de maximale hoeveelheid flesvoeding gaan, of dat nu door ophoging is of door een extra flesje ergens. En dan inderdaad over een paar weken weer proberen
Dus je kindje had al last van gewone voeding? En je begint met bijvoeding en daar krijgt hij krampen van? En nu je gestopt bent met bijvoeding gaat het weer goed? Dan lijkt het me duidelijk! Wacht nog een tijdje met bijvoeding, je kindje is er duidelijk nog niet aan toe! Dat een kindje naar je kijkt als je aan het eten bent en dat na wil doen, wil nog niet zeggen dat het toe is aan bijvoeding. Kinderen leren alles van nadoen, dus ze doen je na, heeft niets te maken met of hun darmen toe zijn aan bijvoeding.
Ik zou het inderdaad nog even laten rusten en over een paar weken weer proberen. Darmen hebben tijd nodig om te wennen. Hier iets voor de 6 maanden begonnen, en zelfs toen nog veel krampen aan het begin. Liet er dan af en toe een dag tussen zonder bijvoeding zodat de darmen weer wat tot rust konden komen.
Je had hier een paar weken geleden toch gevraagd of starten een goed idee was? En voor zover ik me kan herinneren, werd toen ook aangehaald dat je helemaal nog niet móést beginnen, en dat je beter zelfs nog wat kon wachten gezien het voortraject met vermoeden kma en veel krampen etc. Ik denk dat het nu wel duidelijk geworden is dat het even wat veel is voor je kindje, en dat je beter even kan wachten.
babys kijken geen eten uit je handen... ze kijken wat je doet, als je een stuk karton zou eten of een hap poep kijken ze ook... ze worden gewoon nieuwsgierig en beginnen te leren. evenals ze met 4 maande meer gaan kwijlen en hand sabbelen. dit alles is gewoon ontwikkeling en heeft niet met eten te maken hoe kun je nou immers iets anders willen als je niet eens weet dat er iets anders bestaat. en antwoord op je vraag, ja van bijvoeding kunnen ze (heel veel) last hebben Buiten dat kan je met KMA niet alles geven En je hebt echt nog genoeg ruimte met de FV, je kan gewoon 6x150+5 geven of 5x 180+6 En als hij eens tijdelijk (1a2 weken) meer krijgt is dat ook geen ramp. Ik zou de bijvoeding dus nog even een maand laten staan
Het was niet het cb maar de kinderarts die dit vertelde over toch met hapjes beginnen. Iets met optijd andere allergenen introduceren om allergie te voorkomen? Zoiets dacht ik We zijn nu met de flessen opgehoogd onder voorbehoud dat dit slaagt. Flessen dichter opelkaar is geen goed idee want dat eindigt in heel veel onrust en spugen. Spugen op zich is geen probleem want dat kan hij ook lachend Vanwege de honger wilde ik ook graag met hapjes beginnen Maar ik ben blij (nou ja niet voor de baby's) dat het vaker voorkomt dat kinderen dus kramp kunnen krijgen van bijvoeding, en dat onze baby niet weer een of ander uitzonderingsgeval is.
Onderzoeken wijzen uit dat als je voor 4 maanden of na 6 maanden begint met bijvoeding dit vergrote kans op allergien kan geven. Tussen de groepen met kindjes die met 4 maanden en met 6 maanden zijn begonnen zat niet of nauwelijks verschil. De onderzoeken wijzen dus niet uit dat het beter is om met 4 maanden te beginnen dan wanneer je met 6 maanden begint. Als je kindje hoe dan ook reageert is het verstandiger het even te laten rusten en over een maand opnieuw te proberen. Dan weer het voorzichtige schema; Dag 1 een hapje groente x Dag 2 een paar hapjes groente x Dag 3 nog meer hapjes groente x Dag 4 zie dag 1, maar dan groente y Dag 5 zie dag 2, maar dan groente y Dag 6 zie dag 3, weer groente y Dag 7 en indien wenselijk meer dagen; een rustdag of groente x En dan begin je opnieuw met dag 1, maar weer een andere groente. Als je 3 a 4 weken groente hebt gegeven kan je uitbreiden naar fruit, weer zoals bovenstaand schema. Nieuwe fruit en groente kun je het beste beginnen met milde soorten. Het is beter om met groente te beginnen, fruit kan sneller een reactie geven. En het beste is om alle nieuwe voeding in de ochtend te introduceren ipv de avond of namiddag.