Als ze blijken niet allergisch te zijn.. oftewel een keertje gecontroleerd uitproberen. Als er geen allergieën voorkomen in de familie in principe vanaf het moment dat ze vaste voeding gaan eten (4 - 6 maanden)
maar dat hangt ook weer af van familie allergieën e.d. Dus afhankelijk van hoe je er zelf in staat kun je gewoon aardbeien geven. De kans dat ze tussen 4-6 maanden en 12 maanden allergisch worden is klein en mochten ze allergisch zijn dan weet je dat bij 4-6 maanden.
Dat is niet helemaal waar: Hoe jonger je ze in aanraking laat komen met de allergenen van de aardbei hoe meer kans op een (blijvende) allergie. Op hele jonge leeftijd beginnen met aardbeien (noten, verse melk etc. etc) kan juist voor allergieen zorgen. Met allergieen is het dus niet zo dat je er dan 'alleen maar' op jonge leeftijd achter bent, je kunt het daarmee dus ook creeeren. Vandaar de richtlijn van een jaar. In mijn familie komen heftige notenallergieen voor, inclusief gevaarlijke aanvallen dus nu heb ik het advies gekregen om in ieder geval tot anderhalf jaar geen pindakaas etc. te geven omdat de kans dan veel kleiner is dat ze deze allergie ontwikkelen.
Bij discussie moeten we wel even volledig zijn. Er is heeeeel veel discussie over wat goed zou zijn. De ene wetenschapper claimt dat juist vroeg met etenswaren beginnen allergiën kan voorkomen en de andere andersom. Het is maar waar je je zelf prettig bij voelt. Als je er geen allergieën in de familie voorkomen is er geen reden om aardbeien later te geven dan bijvoorbeeld tomaten. Ik kan me heel goed voorstellen dat jij daar dus heel voorzichtig mee doet.. hier niets aan de hand en dus krijgt mijn zoontje (bijna) alles (met mate)