Ha ladies, Mijn tweede zoontje (nu net 5mnd) krijgt al een tijdje pepti (met jbpm). Nu is hij erg groot van stuk en zowel de kinderarts en ik dachten beide dat we een open provocatie konden doen en daarna "terugbouwen" naar normale voeding... (Zijn grote broer heeft ook pepti gehad en is vóór 5mnd al succesvol teruggegaan naar normale voeding) We hebben 2x thuis geprovoceerd (met 30cc-60cc-150cc, 3flessen dus), beide keren zonder reactie. Met 1 schepje per fles per dag vervangen hebben we hem teruggezet op normale voeding. Maar nu, 11 dagen na de laatste schep pepti zijn er allerlei "klachten" ingeslopen. -Weer verkouden (kan toeval zijn) -NIET aangekomen in 2wk (ok, 2ons maar was net na een grote fles(210cc) en normaal weeg ik vlak voor een voeding en deze keer nog geen 10min na de voeding) -hij is pipser en zijn toetje is minder bol -onrust, slecht in slaap komen, snachts spoken. Onvrede, fles wegduwen. -vloeibare diarree sinds 6 dagen (Meer dan 8x per dag) - zijn diarree ruikt regelmatig naar flesvoeding die een uurtje nog in de fles zit en dus niet naar gewone babypoep(zowel man als ik hebben dat geconstateerd) Maar -Hij kan ook nog lachen -hij heeft geen zichtbare kramp -hij heeft geen uitslag Voor mij is het duidelijk dat dit dan toch van de normale voeding moet komen. Maar hoe ga ik dat bewijzen aan een kinderarts? Met de standaard "dubbelblinde provocatietest" in het zkh krijgen ze totaal iets van 200cc binnen maar gezien de open provocatie verwacht ik helemaal geen reactie op "slechts" eenmalig 200cc normale voeding. Ik heb hem vanmiddag uit een beetje wanhoop maar 2 flessen pepti gegeven en ik heb weer een tevredenere baby in de box liggen? (Ik snap dat dit nog een self fulfilling prophecy Kan zijn). Maar een standaard provocatietest gaat niets bewijzen, en nu? Iemand ervaring?
Ja, ik heb dezelfde ervaring gehad met mijn dochter. Op het advies van de kinderarts van het cb terug naar normale voeding, maar bij mijn dochter ging het al veel eerder mis: bij twee schepjes vervangen begon ze alweer de fles te weigeren. Ikzelf was er gauw klaar mee en heb weer dieetvoeding gegeven, wij hebben die altijd zelf betaald dus ik was ook verder van niemand afhankelijk. Maar het lijkt me lastig om een arts hiervan te overtuigen dus de vergoeding voor pepti zul je waarschijnlijk op de buik kunnen schrijven.
Ik heb thuis ook geprovoceerd en amper reactie. Toen wel een dubbelblinde provocatietest gehad en enorme reactie dmv 4 dagen te krijsen. Achteraf had hij toen ook koemelk gekregen..het heeft dus wel degelijk zin om het te doen en je moet het ook doen, wil je de pepti vergoed krijgen helaas..
Dat is toch echt afhankelijk van de arts of verzekering Hier werd het gelijk vergoed en wordt het nog steeds vergoed Machtiging is gewoon via de huisarts en verzekering vergoed het zolang de huisarts en de dietist dit nodig acht Zij gaven aan dat zij hier niet over gaan, zolang er maar een machtiging aanwezig is Hier voorlopig nog niet terug, maar het opbouwen van melk gaat tzt wel met een opbouw schema. En de kunstvoeding zelf is pas stap 5. Bijzonder die verschillen he?
En als je van pepti terugbouwt naar frisolac? Daar zit minder lactose in en is makkelijker te verteren. Hier een kindje die uit dr stekker ging met een bepaalde hoeveelheid lactose. Nutrilon was uit den boze en hero, kruidvat, jumbo scheelde amper van elkaar terwijl frisolac een stuk minder had. Ze groeide even zo goed als kool en het is een standaard voeding. Wel iets duurder dan nutrilon maar ik had een vrolijk kindje ipv een hoopje zielsongelukkig dus die paar euro dat t was kon me echt gestolen worden. Je kan t alleen bij leef.nl nog krijgen, tis een webshop maar de fabrikant levert alleen nog aan hun uit ivm export naar t oosten. Wij hebben er tot 14 mnd op gezeten en 1x een leveringsprobleem gehad in al die tijd, waarbij Friesland Campina toen in de bres gesprongen is en het probleem oploste.