Hoi, Mijn zoontje is bijna 8 maanden en mag dan van het CB brood gaan eten. Ik vind dit zelf best wel eng, omdat ik het spaans benauwd krijg als hij zich verslikt. Af en toe geef ik hem wel eens een liga en dan maakt hij soms van die kokhalsbewegingen, wordt dan rood en krijgt traantjes in z'n ogen, daar wordt ík dus niet goed van. Ik zie er best tegenop om hem brood te gaan geven. Wie heeft tips en/of ervaring?
hoi astrid... Ik ken het helemaal, mijn dochter is ook 8 maanden nu en krijgt sinds een maand brood. Ik vond het ook doodeng, helaas zul je die stap toch moeten nemen. Ikzelf ben begonnen met broodkorstjes in de hand geven... daar sabbelde ze nt zo lang op te het heel zacht werd haha... later gaf ik hele sneetjes brood en die plukte ze dan helemaal ui elkaar en at het op. Nu krijgt ze boterhammetjes met smeerworst of smeerkaas in hele kleine stukjes en die stop ik dan gewoon in dr mond.. ze kauwt er dan goed op ondanks dat ze nog geen tandjes heeft. Zo zou je het ook kunnen proberen.. Je zou ook juist geen korstjes kunnen geven. Het binneste is toch zachter en makkelijker door te slikken. Heel veel succes !!
Och, ik heb ook doodsangsten uitgestaan. Er waren zelfs dagen bij dat ik geen boterham heb gegeven omdat ik zo bang was dat ze zou stikken. Ik was blij als het weekend was en mijn man de boterham kon geven. Toch geven en het komt helemaal goed. Nu vind ik het zelfs heel leuk om met haar een boterham te eten. Wij geven nog geen korstjes, alleen het binnenste. Je zou de boterham heel even in de broodrooster kunnen doen, dan plakt het in ieder geval niet zo tegen het verhemelte. Anders oefen je eerst even op een ander tijdstip dat bijvoorbeeld je man erbij is. Als het dan goed gaat dan geef je de boterham als lunch (als je alleen bent). Succes!
Ik juist niet...maar mijn man wel! Die heeft ook de eerste keren dat hij het ging geven als ik er niet was de korstjes weggelaten! Ik laat hem lekker zn gang gaan...lekker zelf pakken en opeten. En ja...af en toe zit het niet goed...maar dan kokhalst hij en spuugt ie het uit. Niets aan de hand! Ik zou ook echt niet hysterisch reageren als ze dat doen...dan maak je het erger dan dat het is. Ze hebben die reflex juist nog heel sterk omdat ze moeten leren eten. Als je het echt eng vind laat je toch de korstjes even weg? En dan zou ik ook niet te plakkerige dingen erop doen...maar meer iets als alleen boter of avocado of banaan ofzo...dat "glijdt" makkelijker naar binnen
Ik heb een zoontje van bijna 9 maanden. Als hij eenmaal een stukje in zijn mond heeft kokhalst hij en gooit alles eruit wat hij ervoor gegeten heeft. Niet zo handig dus... Ik geef hem nu dus gewoon een bord pap i.p.v. een boterham. Dit heeft hij ook als ik zijn avondeten geef. Hij moet echt geen stukjes in zijn avond eten hebben anders spuugt hij alles van de dag eruit... Ik probeer het wel steeds wat grover te maken zodat hij er toch aan gaat wennen. Maar boterhammen zijn tot nu toe een drama, ik blijf het wel elke week proberen om te kijken of het wat beter gaat maar helaas nog geen verandering.
Ik kan helemaal met Pluisje meevoelen, want zo ging het met Noelle ook altijd. Ze is nu ruim 15 maanden en pas sinds een maand kan ze nu redelijk goed brood en eten met meer structuur eten. Tot de leeftijd van 13/14 maanden verslikte ze zich echt in vanalles. Brood eten en ander eten met stukjes erin was echt drama. Met 8 maanden was Noelle er dus echt nog niet aan toen en pas vanaf 10 maanden zijn wij het brood eten wat meer gaan proberen. Soms leek het redelijk te gaan, maar op andere momenten verslikte ze zich weer dagen achter elkaar ontzettend veel tot spugen aan toe. Wij hebben dus ook steeds weer pauzes ingelast en probeerden het dan na een week maar weer eens opnieuw. We hebben dus veel pap gegeven en extra granenpap door haar fruit gedaan en haar warme hap altijd gepureerd. En met 14 maanden bleek ze er ineens zelf aan toe te zijn en had ze eindelijk de kauwbeweging meer onder de knie, terwijl ze toch nog maar alleen 8 voortanden heeft. En nu verslikt ze zich dus nauwelijks meer en zijn er steeds meer dingen die ze ongepureerd of ongeprakt kan eten. Dus moraal van dit verhaal laat je niet opjutten door alle richtlijnen van wat allemaal al zou moeten, maar volg vooral je eigen gevoel in wat je kind zelf aangeeft. Sommige kinderen zijn er gewoon echt nog niet aan toe om brood te eten, terwijl dat dan al wel geadviseerd wordt door het CB. Blijf vooral wel proberen natuurlijk (wij sopten het brood ook wel in melk of water, zodat het al zacht was), want je kind moet natuurlijk leren kauwen door oefenen, maar kijk vooral naar wat je kind al aankan en als het nog helemaal niet super gaat, laat het dan even weer rusten en probeer het na een tijdje eens weer. Van pap, fruit en de gepureerde warme hap, wordt je kind ook wel groot en er komt vanzelf wel een moment dat ze er ineens zelf wel aan toe zijn.
Inderdaad Frieda ik denk dat ze zelf ook wel aangeven wanneer ze het wel kunnen. Ik maak me er daarom ook niet echt druk om. Moet ook altijd zijn avondeten goed pureren anders krijgt hij het echt niet weg. Daarin tegen blijf ik het wel steeds proberen.
Kinderen hebben snel dat ze kokken dus schrik daar niet van. Maak het brood klein (1*1) en stop het in de wang van je kindje. Let op dat je kindje niet verzameld in zijn/haar gehemelte. Als je het echt heel eng vind kun je beginnen met een broodkorst. Maar soms valt het enorm mee. Mijn dochter at de eerste keer zo zonder problemen een hele boterham weg
Alle begin is moeilijk, maar wees niet bang; baby's hebben die aangeboren kokhalsreflex niet voor niets; het zorgt er juist voor dat ze zich niet verslikken! Hier in totaal twee keer gekokt in een boterhamkorst, met 6,5 maand at mijn zoontje een dik gesneden volkorenboterham. Ze kokken trouwens minder snel als je ze zelf de regie geeft en ze het brood zelf laat oppakken en in hun mondje laat stoppen.
Onze zoon is een gemakkelijke eter en dat is ons geluk. Meneertje geeft zelf heel goed aan wanneer hij toe is aan meer. Ik las gewoon aan hem af dat hij toe was aan de fruithap en de groentehap en laatst werd mijn moedergevoel weer geprikkelt en ben ik brood gaan toevoegen aan zijn menu. Meneer vind het geweldig! Ik ben begonnen met de broodkorstjes. Eerst brak ik het af en voerde ik hem kleine stukjes met mijn hand, maar daar is hij minder van gecharmeerd en hij bijt mij te hard in mijn vingers Ik ben er dus op over gestapt dat ik de korsten afscheur van het brood en dan het langste deel korst in mijn hand houd en hij mag dan van het andere uiteinde van de korst stukjes afbijten. Dat doet hij heel gecontroleerd en beheerst en hij geniet er van! Ik heb me er eigenlijk nooit zorgen om gemaakt, maar dat komt ook door het gevoel van vertrouwen dat mijn zoon mij geeft. Hij is met alles heel gemakkelijk!
Ik heb 1 keer een stukje brood uit zijn mond moeten vissen. Toen heb ik voorgedaan hoe je moet kauwen. Dit vond hij geweldig en hij ging dit nadoen. Sinds die tijd eet hij prima!