Broodbeleg bij koemelkallergie

Discussion in 'Baby en dreumes' started by mammz, Dec 22, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mammz

mammz Fanatiek lid

Mar 25, 2013
    1,845
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik loop eigenlijk vast op het broodbeleg..

Merk dat ik blijf hangen bij; jam, stroop of boterham worst..

Wat mag een kindje met koemelkallergie allemaal op zijn brood? Ons zoontje is nu bijna 15 maanden

Brand maar los'!

2. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Iets minder gezond maakt wat af en toe kan: smeerleverworst , gestampte muisjes, pure hagelslag en pure chocolade pasta (even goed lezen dat het echt zonder melk is)

3. Loeki82

Loeki82 Fanatiek lid

Apr 9, 2012
    1,410
    839
    113
    Female
    Mijn zoon heeft ook koemelkallergie en op zijn brood krijgt hij, naast wat je noemt, geitenkaas, ham, kipfilet, leverpastei, stukje gekookt ei.

4. Eiveo

Eiveo Niet meer actief

Honing, verschillende notenpasta's (amandelpasta, 4-notenpasta, gemengde noten pasta, cashewpasta)

5. Username

Username Niet meer actief

Houmous en tartex.

6. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Kipfilet, kalkoenfilet, hesp... Alles wat puur vlees is, toch?

7. kzh

kzh Fanatiek lid

May 30, 2011
    3,465
    0
    36
    Gelderland
    avocado is ook lekker op brood, of komkommer.
    Geitenkaas (als ie daar wel tegen kan)
    jam, vruchtenstropen, honing.

ik haal zelf alles bij de biowinkel (ik kan ook niet tegen koemelk en dl ook niet) en daar zijn aardig wat producten te vinden zonder koemelk.

8. firsttimemom

firsttimemom Fanatiek lid

Sep 26, 2012
    1,184
    0
    0
    Je kunt ook zelf lekkere salades maken?! Komkommer of eiersalade bijvoorbeeld! En pindakaas?

9. kzh

kzh Fanatiek lid

May 30, 2011
    3,465
    0
    36
    Gelderland
    ennuh, iets anders dan brood.. hartige muffins.. leuk alternatief voor brood :)
    hier staan wat leuke receptjes ;
    klik!
    (je kan de ingredienten zelf aanpassen als je het te ingewikkeld vind worden :p)
    en hier ook!

10. mammz

mammz Fanatiek lid

Mar 25, 2013
    1,845
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor alle tips! Ga er een paar proberen kijken wat hij ervan vind!

En nog een vraag!

Nu heeft hij altijd een Nijntje koekje of van ernst Bobby en de rest koekjes.. Wat mag hij nog meer hebben?

En in merkte dat in chips ook vaak melk zit.... Nibits bijv.

Hoe doen jullie dat op een verjaardag ik kan slecht alle verpakkingen controleren van wat op tafel staat...

11. raspberry

raspberry Niet meer actief

Op verjaardagen: alles wat onbekend is, daarvan check ik de verpakking. Want ja: dat kan en dat zal wel moeten want het enige andere alternatief is dat je kind niets eet, omdat je niet weet wat erin zit.... Dus ja: je kunt wel alle verpakkingen lezen en dat is voor je kind ook wel zo fijn, als je die extra moeite doet.

Voor chips: de kattenchips van AH is melkvrij, de berenchips van dat ene merk, (ben de naam even volledig kwijt) tegenwoordig volgens mij ook. Naturelchips is meestal koemelkvrij, paprikachips verschilt per merk. Die van lays bevat karnemelkpoeder en kan dus niet. Die van C1000 is volgens mij wel koemelkvrij.

Koekjes: die van Dikkie Dik zijn koemelkvrij, speculoosjes (van Winnie de poeh) volgens mij ook. Verder tarwebiscuitjes meestal wel (die van verkade weer niet geloof ik), een aantal merken speculaasjes, lange vingers zijn meestal ook koemelkvrij.

Broodbeleg: alle zoete strooigoed zolang het geen melkchocolade is, (en ja: dat mag. Altijd hartig zorgt voor veel te veel zoutinname, dus afwisselen is wel zo handig, dan blijven suikers en zout wat in balans :)). Dus pure vlokken en hagelslag, de meeste bruin-witte hagelslag, muisjes, fruithagel.
    Verder pindakaas, speculoospasta, pure chocopasta van AH, honing, appelstroop (en alle varianten daarop). Kokosbrood is ook koemelkvrij.
    Humus, aioli, tapenade vaak ook, (let op: de tapenade is meestal wel koemelkvrij, pesto NIET, daar zit kaas in). Notenpasta's idd ook.

Nou, dat is even hoe ver ik kom :)

12. raspberry

Oja, pomme dór is dat geloof ik, die berenchips. Bevatte eerder wel koemelk, maar als het goed is nu niet meer.

13. mammz

mammz Fanatiek lid

Mar 25, 2013
    1,845
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh super bedankt!

Ik ga er even een lijstje van maken haha

En gister had ik idd alle verpakkingen op de verjaardag gelezen en overal zat melk in.. Dus maar goed dat ik zelf wat bij had..

14. raspberry

Ja, 't is echt ongelovelijk, waar ze allemaal melk in gooien :(
    Na 4 jaar dieet ben ik wel vrij behoorlijk bekend met welke merken je wel of niet moet hebben van bepaalde producten, dus als je eens vragen hebt, dan PB je me maar :) Kun je tenminste gericht boodschappen gaan doen ;)

Via het voedingscentrum kun je trouwens ook een merkartikelenlijst kopen. Je geeft dan aan welke allergenen niet mogen en krijgt dan een lijst van producten die nog wel kunnen, digitaal of in een boekje. Nadeel van die lijst is wel dat die erg strikt is, dus alles waarop staat dat het verwerkt is in een fabriek waar ook met melk gewerkt wordt, staat niet op die lijst. Die producten kunnen hier, ondanks heftige koemelkallergie, wel gewoon. Nog nooit gehad dat een dergelijk product problemen opleverde... :)

Share This Page