Tuurlijk! Boete voor onnodig bezoek HAP en EHBO, HA onder eigen risico

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Suzetje, 10 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.794
    113
    jaaaaa ( zo zou ik het ook graag zien...)

In een perfecte wereld met perfecte mensen dan is dat zo...

Maar zoals heel veel zijn dingen die voor de 1 wel duidelijk zijn voor de ander niet zo duidelijk

Of

Niet iedereen denkt er hetzelfde over of iets wel of niet kan wachten...

Het lijkt allemaal wel zo makkelijk maar dat is het gewoon niet.

Mensen zijn geen eenheidsworst(en?).

2. Bri

Bri Niet meer actief

bosi, daarom zijn de mensen die je aan de telefoon krijgt als je de HAP belt toch zo streng, en maken ze niet zomaar met iedereen een afspraak? Zou goed zijn als ze het er bij zouden zeggen: weet u dat een consult hier meer dan 10 keer zo veel kost als een consult bij uw eigen huisarts?
    En het zou ook goed zijn als mensen elkaar daarop zouden wijzen, ipv bij ieder wissewasje te zeggen dat ze moeten EISEN dat ze NU terecht kunnen, ook al gaat het maar om een verkoudheid op zondagnacht 'want je betaalt er toch premie voor'.

3. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Dan lijkt mij de hap onder je eigen bijdrage eigenlijk beter.

Misschien is de naam 'huisartsenpost' ook wel gewoon fout, voor veel is de drempel ook erg laag om er naartoe te willen gaan.

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

SPOEDEISENDE HUISARTSENHULP

Grappig; het hele hap-systeem is geïntroduceerd omdat iedereen met z'n steenpuist de Eerste Hulp opliep. En nu dus overbelast.

Mijn eigen ha is niet op zijn praktijk als hij hap-nacht heeft gedraaid. Kan ik alsnog naar een andere huisarts.

5. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Het gaat om een boete voor onnodig bezoek aan de HAP en EHBO, En de HA die onder het eigen risico gaat vallen.

Ik viel met name over het laatste stukje dus de HA die onder het eigen risico valt.

Al moet ik zeggen als ik nu de HAP bel dat ik hoge koorts heb zeggen ze hier ook direct kom maar langs als hun dat zeggen ga ik er vanuit dat ik ook langs moet komen en dat het dus niet kan wachten tot morgen.
    Als de vrouw zegt mevrouw u heeft koorts neem pcm in en bel morgen uw eigen huisarts dan doe ik dat ook.

Nu ben ik afgelopen zondag voor het eerst in 3 jaar ofzo voor mezelf bij de HAP geweest. Maar snap wel dat mensen die daar idd voor een ingegroeide teennagel of een steenpuist komen daar een boete voor krijgen.

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.145
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs

Zo streng zijn ze niet. In mijn voorbeeld van een paar bladzijdes terug, moest ik meteen komen van de assistent. Vervolgens heeft de arts nauwelijks gekeken en stond ik binnen twee minuten (letterlijk!) weer buiten. En ik heb echt net aangedrongen, niks geeist. Duidelijk aangegevn dat ik het idee had dat het wel meeviel, maar dat ik voor de zekerheid belde omdat dit op de gifwijzer stond.
    Tuurlijk: voor een deel zijn het de patiënten die een probleem veroorzaken. Maar vlak de artsen & apothekers zelf ook niet uit hoor! Die willen ook gewoon geld verdienen.

7. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    nou die van ons is wel streng, helaas een paar keer gebruik van moeten maken, maar geen een keer onnodig.

we worden wel goed doorvraagt, en er wordt overlegt voor we een afspraak krijgen, en terecht hoor.

boete voor zinlose dingen als steenpuisten prima, kan ik nog mee leven.

maar met voorschieten, enz nee, blijf dat absurt vinden.

zoals in belgie zou ik nog mee kunnen leven, daar de maandelijkse premie dus veel lager ligt,

laten we dus NL en Belgie niet vergelijken dat is niet mogelijk,

helaas zijn er veel heel veel die het niet kunnen betalen, zie iemand hier opmerkingen maken waarvan ik denk, kom maar een paar maandjes ruilen, dan praten we opnieuw verder.

8. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    In sommige gevallen vind ik het een goed idee. De mensen die voor een poep en een scheet naar de hap rennen of de ha zelf. Ik denk niet dat mensen langer wachten als het ernstig is.

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Amerika is stukken minder erg dan de media ons hier laten geloven.
    Als je ECHT arm bent in Amerika, dan betaal je niet voor je medische zorg, dan val je onder Medicaid.
    Bejaarden hoeven in Amerika geen ziektekosten te betalen, dat betaalt de staat voor ze, dat heet Medicare.
    De meeste bedrijven betalen als onderdeel van je salaris een ziektekostenverzekering voor je.
    Er is een groep die flink in de knel zit, daar komt Obamacare voor. Maar dat is absoluut niet het merendeel van de bevolking!

Als je Amerikanen vertelt dat bejaarden bij ons vaak een hogere ziektekostenpremie moeten betalen dan jonge mensen, dan is hun commentaar meestal dat ze dat schandalig vinden:)

10. Ergens vind ik dat ook wel, maar als het echt erg spoedeisend is, kan je beter een gedeelte ervan eigen bijdrage laten zijn. Anders draai je er voor op terwijl het toch echt nodig was dat je bent gegaan.
    Maar neem aan dat jij ziet dat een vrij groot gedeelte wel had kunnen wachten tot morgen.

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Vetgedrukte zou wel fijn zijn inderdaad. Hier is het vaak lastig een afspraak te krijgen. Als ik vandaag bel voor een afspraak voor morgen, dan kan het niet, moet ik de volgende dag maar bellen. Doe ik dat, is er vaak geen plek, maar ik kan dan dus niet een afspraak maken voor de volgende dag. Totdat het dus wel spoed wordt, en ik alsnog naar de huisartsenpost kan, waar je wel altijd terecht kunt (ook al moet je dan soms lang wachten). Maar goed, als je dat dan zegt, dan kunnen ze toch wel ergens ertussen proppen ;)

12. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

Hier zijn ze ook zeer slecht bereikbaar.
    Voor een afspraak kan je alleen tussen 8 en 10 bellen. Dan duurt het vaak een hele tijd voordat je er tussen komt en dan kan je vaak niet eens dezelfde dag een afspraak maken.
    Mijn zoontje is 3 weken geleden geboren met een hele brede schedelnaad. De vk wilde dat de huisarts kwam kijken en heeft dat gemeld bij hun. Dagenlang niets gehoord van de huisarts. Vk weer langs gegaan, toen zeiden ze gewoon: wij hebben het veel te druk voor huisbezoeken, die mevrouw moet maar langs de kinderarts gaan.
    Het was helemaal geen spoed, maar ik kon dus in mijn kraamtijd met zoonlief naar de kinderarts, alsof ik er op zit te wachten om dat te gaan doen. 'k Was nog helemaal niet buiten geweest en dat hele uitstapje viel me enorm tegen.... (gelukkig viel het mee met zijn schedelnaad..)

13. ladylupos

ladylupos Actief lid

2 okt 2012
    309
    0
    0
    visagiste/haarstyliste
    capelle a/d ijssel
    het was gevaarlijk vanwege de 40+ graden koorts ;)

14. zogelukkig

Huisartsenpraktijken zijn inderdaad vaak telefonisch slecht bereikbaar, niet zo gek, want een doktersassistente is wel meer dan telefoniste. Als ik om 8 uur in de spreekkamer zit, staat de telefoon roodgloeiend.

Hier kan je bellen tussen 8 en 10 en tussen 14 en 16. Op andere tijden krijg je een bandje met als eerste: bij spoed toets 1. Mijn huisarts is gewoon aanwezig tot 18 uur. Als ik dus tussen 16 en 18 een spoedje heb, bel ik dus de ha. En wacht ik niet tot 19 tot ik kan bellen naar de HAP.
    HAP-artsen zijn sowieso terughoudend met verregaande behandelingen. Ze willen niet in het vaarwater komen van de eigen ha en dat is begrijpelijk.
    Ik hoor vaak dat mensen naar de HAP gaan voor een second opinion, voor genante zaken of omdat er geen vrij kan/wil gevraagd worden voor doktersbezoek. Daar is de HAP niet voor en ik vind dat de screening veel beter moet.

Als ik trouwens bel en niks zeg, kan ik ook pas de volgende dag terecht. Als ik uitleg wat er aan de hand is, kan het vaak direct. Als patient moet je ook leren mondig te zijn.

15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier is het probleem vaak dat je er niet doorheen komt, lijn overbelast. En je moet voor afspraken 's ochtends bellen, maar ik heb ook een kind dat naar school moet, echt niet handig als ik dan de hele tijd aan de telefoon hang. Hier moet je altijd melden wat je klachten zijn trouwens. Vandaag kon ik ze trouwens goed bereiken en ik kon ook meteen langs komen en dat terwijl ze volgende week met vakantie zijn :)

16. zogelukkig

Ja, ik moet ook soms een half uur in de wacht staan, echt niet grappig! Ik bel alleen 's ochtends als er echt wat is en ik die dag nog terecht wil. Maar ze kennen me inmiddels en heb meestal wel een plekje dezelfde dag.

17. Bri

Bri Niet meer actief

En nu weet ik weer waarom ik niet van huisarts verander, ook al ben ik intussen verhuisd... Ik heb eigenlijk niks te klagen over hun bereikbaarheid, en ik kan snel terecht als er iets is. Ze houden nl altijd timeslots open voor afspraken die vandaag nog moeten. Jammer om te lezen dat dit niet voor iedereen zo gaat.

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat laatste klopt absoluut. Het scheelt ook hoe goed ze je kennen. Als ze weten dat je niet voor elk wissewasje belt, of als ze weten dat er iets in de familie is (bijvoorbeeld astma), dan gaat het ook gemakkelijker. Huisartsenpraktijk is maar minuut of 10 fietsen, telefonisch erg slecht bereikbaar, dus meestal fiets ik er even langs in de ochtend om om een afspraak te vragen.

19. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.145
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Die beltijden vind ik ook erg vervelend. Bij ons tussen half 9 en 10. Fijn als je voor de klas staat. ;) Ik snap dat de assistente meer is dan een telefoniste hoor. Dat is wel het fijne aan die grotere praktijken, daar hebben ze vaak ook wel iemand voor dat soort administratie of in ieder geval meerdere assistentes.
    Aan de andere kans is onze huisarts met zijn eigen vrouw als assistente ook wel fijn. Ik bel namelijk vaak toch maar tussen de middag om een afspraak te maken. Maar zij weet dat ik voor de klas sta en doet daar niet moeilijk over. Ze probeert mij (als het nodig is om langs te komen) altijd tussen de middag of na 4 uur in te plannen. (Niet dat ik vaak hoef te komen hoor, haha. Voordat jullie denken dat ik daar de deur plat loop. Maar zelfs met maar twee keer per jaar bijvoorbeeld, weten ze dat gewoon.)
    Onze arts is nu ook per mail bereikbaar. Dat vond ik bijvoorbeeld wel fijn om de zwangerschap te melden. Dan hoef je daarvoor niet in de wacht te hangen.

20. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Ik heb alleen de 1ste pagina gelezen....

Waarom moeten patiënten hiervoor extra betalen, misschien moet de HAP eens goed kijken naar de bekwaamheid van het telefonische personeel, zij zijn immers de mensen die de afspraken maken en dus de patiënten telefonisch niet goed gescreend hebben ;)

Deel Deze Pagina