Tuurlijk! Boete voor onnodig bezoek HAP en EHBO, HA onder eigen risico

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Suzetje, 10 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Nou ik kan je zeggen.. enorm veel mensen liegen keihard, houden informatie achter (bewust of onbewust) en verzinnen dingen erbij.

2. Sila24

Sila24 Niet meer actief

hier hebben we hele goeie hap , ik bel altijd eerst voor advies en meestal mag ik ook langs komen gelukkig . Alleen de laatste keer kreeg ik geen antibiotica mee mijn lichaam moest zelf vechten tegen de virus dat vond ik wel een minpunt dat ze daar zo voorzichtig mee zijn.

3. Sila24

Sila24 Niet meer actief

Ow en ik ben trouwens tot nu toe 1x voor onzin ding geweest besefte ik achteraf ik schaamde me kapot. Ik had een paar jaar geleden in mijn vinger gesneden met een slagersmes en voor mijn gevoel was het best een diepe snee en kwam heel veel bloed uit ik dacht misschien moet het gehecht worden. Nou ik kwam daar die arts keek nee hoor pleister is voldoende, oh oh wat heb ik mij geschaamd zeg , ik leek net een aansteller

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.145
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Nou, dat vind ik zeker geen minpunt! Antibiotica wordt veel te vaak voorgeschreven (aan mensen en aan dieren) waardoor steeds meer bacteriën resistent worden. Hierdoor werken verschillende soorten antibiotica al nauwelijks meer. En dat worden er steeds meer! Terwijl een antibiotica normaal gesproken niks doet wat een (gezond) lichaam zelf niet kan. Het maakt een ziekte hooguit een paar dagen korter. Dat klinkt natuurlijk wel fijn, maar niet als je bedenkt wat de prijs is die we daar uiteindelijk voor betalen: als mensen ECHT (dodelijk) ziek zijn, werken de antibiotica niet meer. En daar gaan dus mensen door dood. Alleen maar omdat andere mensen die normaal gesproken fit zijn, maar nu tijdelijk ziek zijn, er op staan dat ze antibiotica krijgen om binnen drie dagen beter te zijn in plaats van vijf.

Als je echt een virus had, heeft een antibioticum niet eens zin. Die werken namelijk alleen bij ziektes die worden veroorzaakt door een bacterie.

5. ladylupos

ladylupos Actief lid

2 okt 2012
    309
    0
    0
    visagiste/haarstyliste
    capelle a/d ijssel
    Nou ik vind je nou niet gelijk een aansteller, een vriend van mij heeft ook een x in zijn vinger gesneden en dat zag er niet goed uit.
    Maar ik ga toch niet voor een snee in mijn vinger naar de dokter toe, zei hij heel dapper.
    Volgende dag deed de vinger toch wel heel erg veel pijn en dus toch maar naar de dokter.
    Toen kreeg hij een uitbrander van de dokter dat hij gelijk ermee naar de hap had moeten gaan, want het had gehecht moeten worden en daar was het nu te laat voor.
    En hij loopt nu echt met een heel lelijk litteken rond.
    Voordat ik afgebrand word omdat ik je geen aansteller vind om een snee in je vinger, het spijt me dames maar ik ben geen dokter dus als iets er ernstig uitziet dan ga ik gewoon naar de ha of hap :).

6. Sila24

Sila24 Niet meer actief

@tupp ben je medisch geschoold ofzo je weet er wel veel vanaf haha sja ik was heel erg ziek maar de arts gaf me alleen ontstekingsremmer pil en vond dat ik goed moest rusten en uiteindelijk ben ik zelf weer beter geworden gelukkig.

@ladylupos thnx ja ik weet niet ik voelde mij zo stom toen maar eigenlijk heb ik dus wel goed gehandeld :)

7. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Zit ik een heel stuk te typen zie ik deze reactie, rest mij:

+1!!!

8. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Ben het helemaal met je eens. Jammer dat mensen zo snel antibiotica willen. In mijn omgeving zie ik dat ook dat mensen dat snel willen.

Ik stond laatst ook te klapperen met mijn oren. Iemand die ik ken had laatst van haar ribben. Door vermoedelijk het hoesten. Ze dacht gekneusde ribben. Het hoesten was al een stuk minder maar ze wou hoe dan ook antibiotica. Ik zei al waarom wil je dat als het je ribben zijn. Nou vorige keer had ze ook pijn aan haar ribben en toen hielp antibiotica ook. En het is niet te geloven maar ze kreeg het ook nog mee...
    Vond dat ook raar van haar huisarts

9. Pugga

Pugga Bekend lid

15 mrt 2012
    740
    4
    18
    Hmmz als ik echt zou moeten betalen zou ik ook niet snel meer gaan. Ik ga eigenlijk al haast nooit naar de huisarts. Maar komt denk ik ook omdat als ik aandag bel ik vrijdag wel eens terecht kan. En als ik dan kom ligt het volgens haar aan stress.

Over dat onnodig bloed prikken bij de zwangerschap. Ik moest steeds op suiker gecontroleerd worden. Ik vond dit complete onzin want was telkens prima. Dit ook aangegeven maar toch moest het. Dus ja wat dan?

10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.145
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Nee, ik ben niet medisch geschoold. Maar dit is wel eens in het nieuws geweest. En ik heb een goed geheugen. Bovendien vond ik dit soort dingen vaak interessant, dus ga ik er dan meer over opzoeken. Maar ik kan me voorstellen dat niet iedeen dit soort dingen weet. Als het je niet intereseert gaat het waarschijnlijk je ene oor in en het andere oor uit, als je zoiets toevallig hoort op het nieuws.
    Het is denk ik wel goed om vragen te stellen in zo'n situatie. Als jij denkt "Waarom krijg ik nu geen antibiotica?" zou ik die vraag gewoon gelijk aan je arts stellen. Dan had hij je dit meteen uitgelegd en was je waarschijnlijk met een ander gevoel de spreekkamer uit gegeaan.

11. spikkeltje

spikkeltje Niet meer actief

Bel alleen de hap als me zoontje echt koorts heeft 40 graden. Zo heb ik van zomer ook gebeld, toen had hij 39,8 en de hele tijd huilen. Was net verkouden geweest, dus ja toch even naar de dokter. Bleek hij oorontsteking te hebben. Dus medicatie mee gekregen en volgende dag was hij in ieder geval weer vrolijk..

Voor ons zelf hebben we zoiets: ach kan morgen wel. Alleen vorige zomer op de nachten paar keer hap aan me bed gehad, met morfine had ik galsteenaanvallen..en die pijn komt wanneer het komt.

Me broertje en schoonzusje zitten om de haverklap bij de hap. Zo laatst ook met hun oudste zoon. Hij had last van zijn piemeltje en wat rood. De hele week al. Bellen ze op vrijdagavond met de hap, want hij had zo'n pijn. Dus ik zei tegen hun, waarom niet overdag.. Och helemaal vergeten de huisarst te bellen.. ach bull shit.. je vergeet dat niet.

12. zogelukkig

Wat een oordelen zeg! Over je eigen broer en schoonzus nog wel!
    Wat maakt een ontstoken oor erger dan een ontstoken piemeltje? Koorts en oorontsteking kan ook prima wachten tot de volgende ochtend.

13. tulip

tulip Niet meer actief

Zg, je kunt idd niet van een ander beoordelen of het onnodig is of niet. Maar oorontsteking en koorts kan,ook niet altijd tot de volgende ochtend wachten. Hier een paar keer koortsstuipen gehad, met een flauwgevallen kind. En acute dubbele oorontsteking, nou met de pijn die ze dan,hebben denk je soms echt dat je kind doodgaat.
    Er werd ons gelukkig vertelt dat het goed was dat we gekomen zijn.

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Mee eens. Soms lijkt iets mee te vallen of denk je dat het wel minder wordt. Als het dan op vrijdagavond ineens heel veel pijn gaat doen, dan is het waarschijnlijk toch erger dan je dacht en ga je niet een weekend wachten. Ik ben op deze manier ook wel eens de 'fout' in gegaan en voel me er dan echt niet lekker bij. Huisarts 'vergeten' te bellen doordeweeks vind ik wel een slap excuus...

Ik ben ook heel erg tegen te snel antibiotica gebruik. Soms ben je helaas overgeleverd aan wat artsen denken dat goed is, zo heb ik een paar maanden terug achter elkaar 3 antibiotica kuren gehad en ik denk (achteraf) dat het misschien niet de juiste keuze was... Zit nu weer aan de antibiotica en baal dat ik niet eerder naar de huisarts ben geweest, ik had het veel eerder moeten krijgen eigenlijk. Zelf dokteren is dus ook niet altijd goed, ik dacht het gaat wel over...
    Ik vind het wel goed dat ze terughoudend zijn met antibiotica, maar toen Eva doodziek was door een oorontsteking, was ik blij dat ze na een week eindelijk antibiotica kreeg (na een week lang hoge koorts en niet eten).

15. zogelukkig

Dit klinkt een tikkie erger dan spikkeltje de situatie schetste.

Maar wie ben ik? Ik kan dit natuurlijk helemaal niet beoordelen. Ging erom dat ze haar broer 'veroordeelt' op het feit dat die met zijn kind naar de hap ging.

Ik heb dus zelf of met een doodziek kind bij de hap gezeten en zag dan moeders met andere kindjes. Ziek?? Vrolijk in het rond rennende kinderen zijn niet ernstig ziek. Omdat veel mensen met een kind met 38,5 en een groene bel naar de hap rennen is het hele systeem overbelast en dat gaat de brave belastingbetaler voelen in zijn portemonnee.

16. spikkeltje

spikkeltje Niet meer actief

Ik bedoelde er mee te zeggen, dat me neefje, al de hele week met de handjes tussen zijn beentjes loopt, niet durft te plassen, geen luier aan wilt. en dan op de het laatst in het weekend de hap belt..Dat vergeet je toch niet een huisarts bellen?? Als je zoontje van 3 jaar een week lang klaagt en opa en oma zeggen, je moet met hem naar de huisarts??
    Het is verschrikkelijk sneu dat hij zo'n pijn heeft, tuurlijk..

Maar goed ik oordeel.. terwijl ik weet hoe ze in elkaar zitten;)

17. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik vind het ook helemaal niet zo'n slecht idee.
    De laatste keer dat wij op de HAP zaten, toen had mijn man zich in zijn hand gesneden met als resultaat 8 hechtingen. Niet onnodig dus :D
    En een keer met de jongste, met een flinke koorts die snel op een zaterdag kwam opzetten.
    Oh nee, en laatst toen ik van het paard af was gedonderd en een flinke hersenschudding had, maar daar weet ik niet meer zoveel vanaf hahaha.

Ik kan niet oordelen over mensen die op de HAP zitten. Ik heb ook wel rond rennende kids gezien, maar één daarvan was gevallen en had toch een gebroken sleutelbeen. Tsjah, wie ben ik om daar over te oordelen?

Antibiotica gebruik indammen vind ik een heel goed iets. Alleen in uiterste gevallen willen wij het gebruiken ( zoals een flinke wondroos infectie die mijn man een tijdje terug had in zijn knie, juk! ) of een nare bacteriële infectie.
    Ik vind het jammer dat mijn oudste in het verleden door veel oorontstekingen met regelmaat aan de antibiotica heeft gezeten. Gelukkig heeft hij sinds hij buisjes heeft, geen antibiotica meer nodig gehad. En dat is al zeker 3.5 jaar geleden :)

18. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    zo had ik laatst de hap gebeld. zoon liep al een paar dagen ziek. hoge koorts toen geen koorts en hij liep steeds weer op. smiddags had hij goed geslapen en leek het te gaan denk nou ik ga morgen wel als het dan nog zo is. s'avonds begint hij te roepen auw auw auw! huilen en huilen. weer temp hoger. ik hap gebeld wat moet ik doen. als ze hadden gezegd ga morgen naar de ha wij kunnen niks vond ik het prima. maar wilde wel advies.
    we moesten komen (thuis paracetamol gegeven) en eenmaal daar ging hij spelen en leek er niks aan de hand:) schaamde me rot.

ha zei dat het goed was dat we er waren. hij had een oorontsteking en ondanks de paracetamol was de temp nog opgelopen. omdat hij al bijna 5 dagen aan het rommelen was dacht hij niet dat hij het zelf snel zou oplossen.. dus kuurtje. moet ik er wel bij vertellen dat we met hem al sinds begin dit jaar kwakkelen dus ben ook wat sneller geworden met bellen.

normaal zou ik het afgewacht hebben maar zo zie je.. dat een kindje die niet altijd ziek lijkt niet ziek hoeft te zijn. hun gaven ook aan dat we er terecht zaten. gelukkig

19. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Op rondrennen en spelen kun je eigenlijk niet beoordelen hoe ziek kinderen zijn. Wij zijn ook wel eens met thijmen geweest toen hij heel hard met zijn fiets gevallen was op zijn kin. Hij was suffig en had last van zijn kaken. Toen heb ik gebeld met de hap en moesten we toch langs komen. Uiteindelijk was hij weer normaal toen we daar aan kwamen... tja dat kan ik ook niet van te voren beoordelen.

Uiteindelijk denk ik niet dat het zo'n vaart zal lopen met boetes voor onterechte zorg op de hap. kan me niet voorstellen dat dat door de tweede kamer komt...

20. ecl

ecl Niet meer actief

Je hebt toch wel door dat je zelf ook veroordeeld..........;) en dat 1 post na de post waar je spikkeltje wijst op het veroordelen van haar broer.......

Het is gewoon lastig om te beoordelen of iemand ziek genoeg is, het spoed genoeg is...om naar de hap te gaan. Vooral met kinderen die zelf nog niet duidelijk (genoeg) aan kunnen geven wat er is, waar ze prezies pijn hebben, hoe slecht ze zich voelen.
    Maar feit is natuurlijk dat er vaak onnodig een beroep op de hap gedaan wordt en vindt wel dat dat "bekeurd" mag worden.

Deel Deze Pagina