Goedenavond dames, Voor mijn scheiding (recentelijk) waren mijn ex-man en ik bezig om een 2de kind te krijgen. Met de scheiding zelf heb ik weinig tot geen moeite maar ik merk dat mijn kinderwens erg hoog zit. Ik zie het niet zitten om de komende tijd (lees jaren) met een man door te brengen dus dacht ik aan een spermadonor als ik 35/36 ben (over 4 a 5 jaar). Maar nu mijn dilemma: ik heb 1 kind met een betrokken vader. Als ik een 2de kind via een donor krijg zal die geen 'vader' hebben maar wel zien dat zijn/haar broer een vader heeft. Wat voor impact heeft dit op een kind? Het kind groeit zo op, is het niet anders gewend maar toch. In september heb ik een gesprek met een orthopedagoog om haar visie hierop te horen maar ik was benieuwd of hier mamma's zijn die hier ervaring mee hebben. Het laatste wat ik wil is door een egoïstische keuze (een kind krijgen via donorzaad) het leven van mijn kind/kinderen zwaar maken. Liefs een mamma die dolgraag een 2de kind wil.
Je zou ook een bekende donor kunnen zoeken? Of misschien een homoseksueel stel? Ik weet niet wat je omgangsregeling is? Maar er zijn natuurlijk wel opties om je kindje een vader te geven. Of je dat wilt, dat is natuurlijk een tweede....
Ik zou eerst je ex benaderen of hij een tweede wilt. En ik denk dat het wel impact gaat hebben op je een kindje. De een gaat wel logeren bij zijn papa en de ander niet. En zo zullen er nog meer dingen zijn. Je zou ook eens kijken of je via meer dan gewenst een donor plus of een co ouder kan vinden.
Ik kies liever voor een anonieme donor waarbij het kind zelf vanaf 16 jaar gegevens op kan vragen. De vader van de 1ste woont al samen met een andere vrouw (ja zodra ik het huis uit was, we waren nog nieteens gescheiden) dus hij zal dat niet willen. En ik ook niet
Ik hoor mijn moeder zeggen...over 5 jaar...wie dan leeft,wie dan zorgt... Begrijp me niet verkeerd...ik vind het echt heel erg goed dat je over zoiets als dit heel diep en goed nadenkt...maar we hebben het over 5 jaar in de toekomst. Wie weet wat er dan allemaal is veranderd.
helemaal mee eens. ik zou eerst de scheiding een beetje laten bezinken en zorgen dat alles goed loopt qua omgangsregeling en het wennen van de scheiding voor je kindje. over paar jaar kun je dan wel weer verder kijken.
Een donor plus zou eventueel ook een optie zijn. Het speelt pas over een paar jaar, maar ik laat me liever vooraf goed informeren. Wie weet ontmoet ik toch iemand of zakt de wens weg 😊
Ik vind het eigenlijk heel goed van je dat je al zo diep hierover nadenkt. Sowieso super dat je het belang van een eventueel toekomstig kind voorop stelt. Natuurlijk weet je niet wat de toekomst gaat brengen en wellicht bedenk je je of ontmoet je toch een man op wie je stapelverliefd wordt. Echter als je af gaat wachten tot je de leeftijd/fase bereikt hebt dat je echt wat wilt doen met deze wens, dan vraag ik me af hoe hard de klap dan aan komt als het je van alle kanten afgeraden wordt. En of je dan überhaupt nog in staat bent om een keus te maken in het belang van het kind. Ik heb er verder geen oordeel over overigens. Ik denk dat de orthopedagoog en eventuele ervaringsdeskundigen je beter kunnen helpen. Succes!
Wie weet ziet je leven er over 4 a 5 jaar heel anders uit. Ik zou afwachten en dan tegen die tijd maar eens kijken hoe je er in staat.
Ben net een nieuw lid en ben nog aan het uitvogelen hoe het allemaal hier werkt met berichten. Op dit moment merk ik dat ik in een soort van rouw zit, omdat ik afscheid moeten nemen van het idee een 2de te hebben (zou anders mu misschien zwanger zijn). Het geeft mij rust om zo goed mogelijk geïnformeerd te zijn voor het geval ik over een paar jaar dit wil doen ipv dan erachter komen dat het totaal niet verstandig is. Vandaar ook mijn gesprek met een orthopedagoog, omdat dan naar het hele gezin wordt gekeken en vandaar mijn vraag om jullie mening. Het is fijn om te lezen wat jullie ideeën zijn en de reden dat ik het niet nu doe is omdat ik alles een plaats moet geven zoals jullie ook adviseren .
Dit snap ik heel goed. Je was bezig voor een 2e dus er helemaal aan toe. Om er nu nog steeds mee bezig te blijven hoef je het nog niet los te laten. Om op je vraag in het begin te reageren...ik zou het echt een hele moeilijke keus vinden...maar als ik naar mezelf kijk vind ik een vader kennen en weten wie het is wel belangrijk...en inderdaad als je andere kind wel een vader heeft kan dit wel heel moeilijk zijn voor een 2e. Maar dat weet je natuurlijk nooit...misschien is het voor de 2e helemaal geen issue en wat je nooit hebt gekend kun je ook niet missen. Hier kun je volgens mij nooit antwoord van te voren op krijgen. Je kunt dit voor zijn door altijd voor een bekende donor te kiezen. Succes en sterkte met alles
Juist die klap is de reden dat ik me nu al zo goed mogelijk wil laten informeren. Mocht de orthopedagoog en anderen een negatief advies geven kan ik nu al besluiten en me erbij neerleggen dat ik geen spermadonor zal gebruiken. Dan loop ik in elk geval niet een aantal jaren rond met dit idee in mijn achterhoofd en kan ik dit hoofdstuk afsluiten.
@ bosi333 - dat is maar net je eigen ervaringen. Ik heb mijn vader gekend en ik had die liever niet willen kennen. Ik heb daarna nu al ruim 7 jaar geen contact mee gehad en zal ook nooit meer komen. Toch heb ik vooral voor mijn kindje ook gekeken naar een co ouder of donor plus. Co ouder viel gelijk af voor mij, dat zou alleen voor praktische redenen zijn en vind ik niet juist. Donor plus had ik misschien gewild, maar het is geen 100% ja! Ik wil niet levenslang min of meer aan een man "vastzitten". Je weet ook niet hoe hij reageert na de geboorte van het kind en de toekomst. @ mbeetje - realiseer je wel dat de wachttijden bij de klinieken / ziekenhuizen in nederland minimaal 1 jaar of langer is. Je staat eerst op een wat korte wachtlijst tot een intake gesprek. Je wordt dan gescreend medisch en psychisch. Zij moeten je dan groen licht geven. En daarna kom je op de lange wachtlijst. En dan als je aan de beurt bent is nog maar de vraag hoe snel je zwanger bent. Ik ben al ruim 2 jaar bezig. Als je meer wilt weten dan vraag je maar. Ik ben zelf bezig om via het ziekenhuis zwanger te worden. Ik weet ook wel wat van donor plus en co ouderschap mocht je dat willen weten.