maar dat geldt dan toch ook voor schreeuwende kinderen, blaffende honden, kakelende kippen, lallende vriendengroepen etc etc? Sorry, gaat er bij mij niet in, dat tv’s (in stedelijk gebied) bijdragen aan geluidsvervuiling…..
Hier een tv in de overkapping waar ook een houtkachel staat en overkapping kan afgesloten worden. Het is het 'hok' van mijn man waar hij een biertje drinkt met vrienden, een potje dart of soms een film kijkt op de tv die er dus ook hangt. Denk dat de tv hooguit 10x per jaar wordt gebruikt. De kinderen en ik kijken gewoon binnen. Zolang tv op een normaal volume staat is hij door de buren echt niet te horen en hij wordt dus vaak pas na 21.00 s avonds gebruikt. Hier in de omgeving zit er dan niemand meer buiten, zeker niet in het voor-najaar en winter wanneer hij dus het meest gebruikt wordt.
Ik heb standaard buiten een radio en een tv aanstaan en als de buren echt heel vervelend zijn zorg ik er ook nog voor dat ik 2 gillende kinderen in de tuin heb staan, dat is pas echt overlast. Voor de gene die het nog niet doorhadden, dit is natuurlijk sarcastisch.
Mijn zwager is echt zo een nerd als het gaat om nieuwe elektronica en snufjes. Net zoals dat in de tuin muziek boxen zijn verwerkt tussen de planten die je kan bedienen met telefoons en tablet. Dat soort snufjes vind hij leuk en moet hij altijd als eerste hebben.
Nogmaals verhuizen dan naar een hutje op de hei? Of vragen of je permanent op zo een stilte camping mag verblijven?
Daarom zeg ik ook: het gaat natuurlijk niet alleen om die ene tv. Ik reageerde op de vraag waarom buiten rust zou moeten gelden en binnen lawaai en waarom niet andersom. Dat heb ik dus breder beantwoord. Ik zou niet enthousiast worden van een tv bij de buren. Maar dat is natuurlijk niet zwart-wit. Als de buren na een paar dagen zouden vragen hoe wij het ervaren/of we er last van hebben, dan zou ik al heel blij zijn. En als het af en toe, met bijvoorbeeld een sportwedstrijd wat luider gaat is het ook geen probleem. Ik denk dat ik, en misschien velen met mij, zich indenken dat het tv-kijken van binnen naar buiten wordt verplaatst. Dat betekent in veel huishoudens iedere avond, van net na etenstijd tot vlak voor het naar bed gaan. Maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn.
Onze tuin en schuur zijn echt nooit op slot, tenminste alleen als we op vakantie gaan. Echt heel dom, de achterdeur staat ook vaak open als ik boodschappen doen ben of dochter uit school haal en het is hier nog nooit fout gegaan. Denk dat het bij ons wel verstandig is de tv met een slotje te bevestigen als die er ooit komt in de tuin maar dat dat slotje er nooit van komt uit laksheid.
Die tv in de keuken en een tv buiten zijn voor mij ook wel toekomst doelen die er ook zeker komen. Je moet wat hebben om naar uit te kunnen kijken toch?
Een gespek wel. Een filmpje iod ook nog wel. Maar dat duur hooguit een minuut. We kijken geen youtube filmpjes in de tuin oid. Ook de kinderen weten dat het geluid van telefoons bij het kijken van filmpjes (langdurig) buiten echt niet mag. Of zo zacht dat ik het niet hoor.
Edit: @Butchke dit is eigenlijk ook mijn reactie op jouw bericht. Ja, ook al die andere dingen dragen daar aan bij. Ik weet ook heus wel dat je geluid (van wie of wat dan ook) niet kan verbieden. Maar een beetje bewustzijn creëeren vind ik belangrijk. En hopelijk daardoor bedenken wat jouw (in het algemeen) bijdrage daaraan is en welke positieve bijdrage je kunt leveren. Ik lees af en toe nogal lacherige reacties als 'dan ga je maar naar een hutje op de hei'. Maar het is dus geen individueel probleem van de persoon die veel geluid niet goed kan verdragen en dus zelf maar moet oplossen door als een kluizenaar te gaan leven.
Dat is de reden dat ik een overkapping met tv wil. Zodat zoon een lekkere hangplek met vrienden heeft en niet doelloos op straat gaat hangen. En ik in de lente ook een lekker plekje heb natuurlijk. Zoon zijn hangplek is nu in onze schuur. Die hebben we half leeg gehaald, een lounge setje in gezet, een tv en muziekbox en een koelkastje met drinken. Als het regent is onze schuur nu de hangplek daar hoeven ze niet zachtjes te doen wat in zijn slaapkamer wel moet omdat zijn zusje ernaast slaapt
Iedereen? Je hebt een rondje gemaakt en iedereen om een mening gevraagd? En je weet ook dat ze niet maar 2 dagen hadden gepland maar weg zijn gegaan omdat de muziek uit moest? Ik krijg echt kippenvel van dit soort berichten .
Hier staat de achterdeur ook vaak open. Maar ze moeten bij ons ( wonen in het centrum) over de garage of door de tuin van de (achter)buren om binnen te komen. Lukt niet ongezien. Maar wat fijn dat t tot nu toe goed gegaan is. Hopelijk blijft dat zo maar ik zou t toch wat eng vinden.
Als beide buren totaal iets anders willen, lijkt mij dat het een kwestie is van geven en nemen. Dan kunnen de buren af en toe tv kijken, muziek draaien, bbq’en met vrienden, oftewel dingen doen die leefgeluiden produceren. En als dat met mate gebeurt, heb jij ook je rust in de tuin. Ik denk dat jij net zo goed rekening moet houden met jouw buren door jouw manier van leven ook niet aan hen op te dringen. En dat doe je wel als je van ze verwacht dat ze altijd zelf ook rustig zijn. Zo werkt het nou eenmaal niet (in de meeste hutje mutje woonwijken in ieder geval).
Klopt, maar je moet je afvragen wat redelijk is. Ik ga niet klagen bij mijn buurman om zijn irritante benzinemaaier (verschrikkelijk herrieding). Gras moet nu eenmaal gemaaid worden en het is vaak met een half uurtje wel klaar. Maar moedwillig (te) luide muziek/geluid, vuurkorven, klusgeluiden die tot laat doorgaan, ik snap dat mensen dat overlast vinden. Het enige wat we allemaal een beetje moeten doen is rekening houden met elkaar. Dat zou het voor iedereen een stuk aangenamer maken.
Daar ben ik het helemaal mee eens. In een woonwijk doe je je best om geen overlast te veroorzaken maar hoef je ook niet muisstil te leven. Net als je woongeluid dient te accepteren (en daar valt tv in de tuin onder) en mag klagen als het storend word. Daarnaast zijn er regels over wat onder gewone woon geluiden valt in hoeveelheid decibel en tijden waartussen het stil dient te zijn dus daar valt niet over te discuseren dat is gewoon na te meten.
Je zal mij niet horen zeggen dat men dan naar een hutje op de hei moet. Maar het gaat hier om tv’s in de tuin >> en iedereen hier die er ook daadwerkelijk 1 heeft, geeft aan dat er rekening wordt gehouden met de buren en het geluid op een normaal niveau staat als deze in gebruik is. Dan lijkt het mij dat er meer dan voldoende rekening met zaken wordt gehouden.
Als ik ervoor betaald heb en de camping fijn vind en er niets over radio's in de tent is opgenomen in het regelement dan had ik mooi gebleven. Dan ben ik inderdaad de aso!
Ja, precies, én heel belangrijk is ook dat je eens met je buren praat als iets toch storend is - soms hebben mensen het niet door en vinden ze het heel vervelend. Jezelf gek gaan zitten maken in je eigen huis of tuin, maar er niks over durven zeggen, maakt de irritatie alleen maar groter.
Ik ben zo bang dat ik mijn draai niet kan vinden (en vooral puber ook niet) en dan is terug kopen in Amsterdam niet haalbaar meer. Daar is zoveel meer vraag dan aanbod dat het bijna als de loterij winnen is om terug te kunnen kopen. En dan sla ik mezelf de rest van mijn leven voor mij hoofd. Klein voorbeeld alleen al waarom ik het zou missen, de reistijd om te winkelen. De keuze in thuisbezorgd.nl, voor zoon alles op 10 minuten fietsafstand in de buurt en met regen alles met ov goed bereikbaar. En dit is mijn eerste huis, ik heb een hypotheekje van 325 euro per maand en ben over 14 jaar hypotheek vrij dat idee is ook wel heel fijn. Ik zou alleen buiten Amsterdam willen kopen als dat kan zonder dat we dit huis moeten verkopen. Maar dit is wel heel off topic.