Ik wil gaan fitnissen, maar weet niet hoe ik het moet gaan doen: 10 min op de loopband 10 min op de fiets? Hoe doen jullie dat en hoe hebben jullie dat opgebouwd
Ga je fitnessen bij een sportschool? Dan krijg je daar advies. Wat een juiste opbouw is, is per persoon verschillend en hangt af van heel veel dingen. Ik zou dus naar een goede sportschool gaan en je laten voorlichten.
wordt voor je aangepast. Ik had een heel schema. Uiteindelijk sportte ik 2 uur. een uur op de loopband, een halfuur op de fiets en andere halve uur deed ik krachttraining.
Precies, op de sportschool kunnen ze je daar prima mee helpen. Wat je gaat doen (en hoe lang en met welke hartslag etc.), hangt onder meer af van het doel dat je wilt bereiken. Bijvoorbeeld: wil je je conditie verbeteren of afvallen?
Wil heel graag afvallen! Heel wat kilo's haha! Hoevaak in de week gaan jullie? Ik ga zo al een rittenkaart halen, en als ik het echt goed vol hou wil ik een abb gaan halen! Wil eerst 1x in de week gaan beginnen heb nu namelijk geen conditie!
Oke, dan moet je dus zorgen dat je vet gaat verbranden. Dit kun je doen door net boven de ondergrens van je maximale hartslag te sporten. Ik weet niet of je hiermee bekend bent? Jouw maximale hartslag = 220 minus leeftijd (als je bijvoorbeeld 30 jaar bent, is jouw maximale hartslag 190). De ondergrens = maximale hartslag x 65%. Dus in het voorbeeld (30 jaar) is dat 124. Probeer dan wel om minimaal 3 kwartier (maar langer is beter natuurlijk) aan 1 stuk te sporten. Vet verbranding begint namelijk pas na ca. 20-25 minuten sporten. Hier op de sportschool hangt een voorbeeldschema om af te vallen. Dit is dus een voorbeeld, je kunt het zelf nog (laten) aanpassen: 15 minuten fietsen met 70% van jouw maximale hartslag 10 minuten roeien 15 minuten elliptical met 65-75% van jouw maximale hartslag 15 minuten loopband ca. 5 km/uur met 65-75% van jouw maximale hartslag 10 minuten crosstrainer met 65-75% van jouw maximale hartslag
Ohja, je vroeg nog hoeveel keer per week wij sporten. Ikzelf sport momenteel 2 a 3 keer per week, maar ik doe geen fitness. Wat ik wel eens heb gehoord: advies om je conditie op peil te houden is minimaal 2x per week sporten, om vooruitgang te boeken 3x per week sporten. Maar alle beetjes helpen. Ik kan me voorstellen dat je niet gelijk al te fanatiek van stapel wilt lopen. Eerst even wennen en langzaam opbouwen. Succes!