mijn schoonmoeder is nu 2 en een half jaar geleden gediagnostiseerd met terminale longkanker. het is niet meer te genezen aangezien ze copd heeft en er geen long weg gehaald kan worden. maar ik snap er helemaal niks meer van de hele situatie en ik loop helemaal vast. zn moeder was de hele zwangerschap al aanhankelijk en zij wist ook dat we een test gingen halen (heel dom we hadden het er met haar ver gehad) en gaf me zelfs met 5 weken zwangerschap een kus om mn buik in het openbaar. altijd zat ze aan mn buik en ik kon moeilijk mn grenzen aangeven. En dan ook als de hele familie erbij zat en dan echt een paar seconden lang. en ik wil er verder niets over vertellen maar toch is het voor dit verhaal handig om te weten dat ik vroeger een aantal jaren seksueel misbruikt ben waardoor ik nu mn grenzen niet zo goed durf aan te geven. en ik haatte het op een gegeven moment begon ik gewoon beelden voor me te zien dat ik mn schoonmoeder wat aan deed alle gevoelens kwamen weer naar boven en ik weet dat ik wat tegen haar had moeten zeggen maar ik durfde gewoon niet ik schaamde me heel erg en ik voel me nu ook heel dom nu ik dit vertel want waarom zij ik niks? Maar ik ben niet te streng voor mezelf want ik kan er u niks meer aan veranderen en ik wou haar niet teleurstellen omdat ze ziek is en het zomaar haar laatste dag kon zijn. en zo ging dit bijna de hele zwangerschap door totdat het erover gehad heb met iemand en heb besloten mn grenzen aan te geven. toen ze op een dag langs kwam kwam ze met mn vriend zn broer (had ze ook nog eens een fles wijn mee) Ik vond het al eng om tegen haar mn grenzen aan te geven maar met zn broer erbij al helemaal. Toen ze mn buik weer aanraakte deed ik mn handen en mn armen ervoor en toen vroeg ze zich ineenkeer af of ik dat niet leuk vond? als je twee kinderen hebt gehad kan je je zelf toch wel bedenken hoe dat is als mensen steeds aan je zitten? en dan heb ik ook nog eens seksueel misbruik meegemaakt. Zij weet dat niet maar in de eerste instantie blijf je gewoon van iemand anders af. zeker van iemand zn buik ik bedoel je buik zitten tussen je borsten en je vagina ik vind het echt een kwetsbare plek alle vitale organen zitten in je buik ik geloof dat het ook iets instinctiefs is dat je niet wil dat mensen daar aan zitten en zeker als je zwanger bent er groeit immers een kwetsbaar kindje in je buik die je wilt beschermen. maar toen deed ze het niet meer twee anderen van de familie deden het nog een keer en toen was het over. En nu komt ze bijna 3 keer per week langs om geld te lenen te bellen of wat ze eerder ook al deed wassen omdat haar wasmachine kapot was en nu is die weer kapot dus nu zal ze bininnkort wel weer voor de deur staan....
Toen ze wist at we zwanger waren heeft ze het ook nog eens de hele familie verteld terwijl we zeiden dat het niet mocht.
Natuurlijk is het allemaal best een beetje raar, maar jij moet echt zelf aangeven wat je wel en wat je niet prettig vindt en dat kan echt wel op een manier zonder dat je haar hoeft te kwetsen. Eerder zal ze het echt niet begrijpen.
Hoe staat jou vriend hierin? Want ik lees voornamelijk dat jij ermee moet dealen, maar wat vind je vriend hiervan? Als ik het zo lees lijkt het mij dat jij en je vriend met haar om de tafel moeten gaan zitten en afspraken moeten gaan maken. Geef aan wat jullie wel en niet prettig vinden. Maak daar concrete afspraken over en hou die grens ook aan. De reden dat zij door blijft gaan, is omdat jullie dit toestaan en over je heen laten lopen.
Wat een naar verhaal. Wat ik vooral zie is dat jullie over en weer elkaar maar weinig gunnen. Ik lees aannames die misschienwel helemaal niet kloppen. Het lijkt me vooral dat er oplopende irritaties zijn ontstaan doordat je haar steeds over je grens heen hebt laten gaan. En nee ze had niet aan de familie mogen vertellen van jullie zwangerschap. Maar verder lees ik geen hele erge dingen. Dat ze thuus blowen zou ook niet mijn keus zijn maar dat moeten ze zelf weten. En dat van die wasmachine klinkt me vooral erg kinderachtig. Als mijn moeder hier de was wil doen zou ze het niet eens vragen maar gewoon doen. En waarom? Omdat het mijn moeder is en ze dat niet hoeft te vragen. En zou haar was netjes droog en opgevouwen terug geven. Ga eens om de tafel om alle irritaties uit de wereld te helpen Pick your battles meid
Kan je man haar niet vertellen dat ze niet meer aan je buik moet zitten? Zeker gezien je verleden lijkt het mij handig dat hij voor je opkomt. Maar uiteindelijk is het voor jou beter om te leren om je grenzen aan te geven. Misschien kun je daar wat hulp voor zoeken.
1. Ze zat aan je buik tijdens je zwangerschap. Tja meis, als je er niet direct iets van zegt, ben je nu te laat om het erover te hebben. Tenzij je graag wilt delen dat je bent misbruikt (maar ik vermoed dat je daar niet op zit te wachten). Mensen vinden het helemaal niet erg als je je uitspreekt over wat je wél en niet wil. Juist do it! 2. Ze gebruikt wiet. Tja, moet ze zelf weten. Als je haar vindt stinken, kan je daar natuurlijk wel wat van zeggen. Of: als jij ervoor kiest te blowen, dan wil ik niet dat je in de buurt van mijn dochter komt. 3. Ze drinkt. Zoals hierboven. 4. Ze gebruikt - ongevraagd - je wasmachine. Je vriend of jij hebt aangegeven dat ze niet meer mag wassen? Dan moet jij of je vriend haar erop aanspreken dat zij maar bij haar andere zoon moet zijn voor een wasmachine en als zij zich niet kan bedwingen haar was bij jou in de machine te gooien, ze niet langer welkom is. 5. Ze gebruikt de bankrekening van je vriend omdat ze haar pinpas kwijt is...? Het meest achterlijke excuus ever. Ze kan gewoon een nieuwe pas aanvragen. Je vriend moet bij haar aangeven dat hij dit niet langer wil, het restant cash (indien aanwezig) teruggeven en haar evt. helpen met het aanvragen van een nieuwe pas. Ze zal zelf een nieuw paspoort moeten aanvragen. Jij of je vriend kan haar helpen met het maken van een afspraak. Benadruk dat ze geen cadeaus moet kopen, maar dat je liever hebt dat ze voor zichzelf zorgt. Als ze geen cadeaus koopt, heeft ze misschien geld voor een beltegoedkaart.
Als mijn schoonmoeder een keer dr hand op mijn buik legt vind ik dat bijv prima. Maar jij niet, dus dan moet je dat zeggen, mensen kunnen dat niet ruiken. Ik lees niets over drank en wiet maar dat heb je verwijderd denk ik. Dat geeft ook niet, het gaat denk ik helemaal niet om schoonmoeder. Ik lees eigenlijk vooral dat jij moeite hebt met grenzen aangeven. Misschien kan je daar (professionele) hulp bij zoeken? Het is namelijk jouw lijf, jouw mening, jullie huis en straks jullie kind. Daar mag je echt voor opkomen, als jij vind dat iets niet kan of dat je iets niet wil. Ik hoop ook dat je hierin steun krijgt van je partner? Sterkte met de situatie.
Beetje warrig verhaal.. Maar het gaat er dus om dat je schoonmoeder aan je buik zit? Als jij het niet fijn vindt dan moet je dat zeggen. Er vanuit gaan dat je schoonmoeder dat dan maar moet weten is gewoon fout. Dat met die fles wijn snap ik niet? Is er iets mis met wijn? Het wassen begrijp ik ook niet. Haar wasmachine is kapot dus dan kan ze toch gewoon bij jullie wassen? Als je problemen hebt met geld lenen dan moet je gaan praten met je partner. Ik lees vooral heel veel onuitgesproken irritaties en aannames. En dat ligt aan het jou, niet aan je schoonmoeder.
jaa klopt maar het zijn vooral opgelopen irritaties en ik ben niet echt een mensen mens. en ja als zij daar willen blowen dat is prima moeten ze zelf weten maar ik wil niks daarvan ik huis. ben er misschien wat streng in dat weet ik, maar heb zelf heel wat voor moeten doen om er van af te komen en wil mijn dochter een beter leven geven dan ik heb gehad. Ik ging dan blowen door mn verleden en het is wel veel verder gegaan dan alleen dat. de rest is verder prive wil er wel bij zeggen dat de zwangerschap ons echt heeft veranderd. en vanaf het moment dat ik zwanger was had ik het gevoel dat ik er eindelijk mee kon stoppen. En dat kon ik ook. Dat ik nu een reden heb om het goed te doen. En zo zie ik het ook echt ik ben super trots dat ik eindelijk mezelf weer terug heb en eindelijk heb bereikt wie ik wou zijn. Het is nog wel een keer na de zwangerschap verkeerd gegaan, iedereen zij ach dat kan wel joh als je kinderen hebt en toen hebben we dat nog een keer gedaan maar nee nooit weer het voelde echt verschrikkelijk, op dat moment zelf niet echt natuurlijk maar daarna pff. Ik heb me nog nooit zo schuldig gevoeld. En dat ik mezelf haatte. dus vandaar dat ik het uit mn leven wil en zeker voor onze dochter. Ieder kind verdient een eerlijke kans, en als ik nu nog zou blowen of wat dan ook dan was mijn kind al getekend voor het leven. En zo zi ik dat ook met mijn schoonmoeder, mijn schoonmoeder heeft tijdens de zwangerschap gezegt ach 4 hijsjes kan wel joh en zij heeft zelf altijd bij mn vriend geblowt toen die nog jong was en gaf hem gewoon wiet als die boos was. daarom wil ik haar niet bij mn dochter in de buurt hebben. Ik vind haar een slechte moeder misschien ben ik wel te streng maar als je lekker je leven wil verzieken neem dan gewoon geen kinderen alsjeblieft. zo denk ik er over. En als je het dan heel af en toe doet okee dat moet je zelf weten als je kinderen er maar geen last van hebben. en mijn vriend had dat wel hij was al getekent voor het leven die verslaving was er met de paplepel ingegoten doordat ze in huis blowde waar hij was. En ja mijn vriend laat zich manipuleren door zn moeder, laatst had ze geld nodig toen zij ze mag ik wat geld lenen ik moet morgen naar het ziekenhuis weetje wel. naja alsof ze het zegt zodat ze wat in hem los krijgt.
Onze dochter is al geboren en ik weet dat het een warrig verhaal is heb niet zo goed geslapen en vind het ook lastig om zo goed mogelijk neer te zetten hier. heb net al wat dingen verwijderd, maar dan ligt het blijkbaar aan mij ik weet het ook niet. ligt het denk ik ook ik ben heel zelfstandig doe alles al vanaf dat ik 13 was zelf. ben heel vroeg uit huis gegaan en heb alles wel voor elkaar en probeer alle touwtjes aan elkaar te knopen. nu zijn er wat financiele tegenvallers en daarom irriteer ik me ook zo aan dat ze geld komt lenen. maar ze geeft haar geld zelf aan domme dingen uit. ze heeft weinig geld maar koopt wel drank en shag. en dan komt e evn later naar ons om geld te lenen terwijl ik hier een huishouden probeer te runnen
Ik lees vooral dat je geen beeld hebt van een " normale" omgeving en dat ik denk dat jij eigenlijk met kind uit deze hele situatie moet. Ik zou eens beginnen bij een psycholoog en leren dat nee ook een antwoord is .
In tegenstelling tot andere posters vind ik niet dat je je kinderachtig gedraagt. Wat ik zie is een vrouw en haar schoonmoeder die totaal niet op één lijn zitten. Jullie begrijpen elkaar niet. Als je schoonmoeder in eerste instantie niet begrepen had dat zo vrijpostig je buik aanraken niet prettig voor je was, dan zal ze denk ik zeker niet begrijpen dat dit bij jou de emoties van seksueel misbruikt triggert. Helaas is ze hier veel te lang mee doorgegaan en heb ik nu de indruk dat je schoonmoeder alleen al door er te zijn een beetje deze negatieve gedachten oproept. Maar ik denk dat je schoonmoeder excuses zoekt om jullie nog zoveel mogelijk te zien en dat ook zij erg onzeker is. Zij wilde je buik aanraken omdat ze wist dat ze misschien nooit haar kleinkind kon aanraken. Zij wil spullen voor haar kleinkind kopen, omdat dat het enige is wat ze nog kan doen. Dus ik zou proberen met haar afspraken te maken, dat ze alleen komt op afgesproken tijden. Laat haar bijvoorbeeld een paar keer per week mee-eten. Dan weet jij waar je aan toe bent, is vriend er ook bij en heeft zij het gevoel nog tijd met jullie te kunnen doorbrengen. Edit: ik zie net dat je dochter al geboren is, maak dan een afspraak om met haar één keer per week te gaan wandelen of zoiets.
Ok, je vind je schoonmoeder een slechte moeder, maar besef wel dat ze iemand waar jij van houd, de vader van je kind heeft grootgebracht. En qua manipuleren, je kan het vanuit haar bekijken, misschien houd je vriend wel van z'n moeder en gunt ie haar iets? Edit: Ok, lees net dan jullie ook weinig te besteden hebben. Maar hebben jullie daar geen overleg over samen? Ik bedoel mijn partner geeft ook weleens geld aan iemand zonder overleg, maar dat is altijd geld wat ons huishouden niet raakt zeg maar. Grotere bedragen die hier wel invloed op hebben gaan hier altijd in overleg. Ik mis heel veel communicatie in dit verhaal in ieder geval.
Jaa ik heb er wel een beeld van hoor begrijp me niet verkeerd, mijn moeder laat me elke keer weer zien hoe het wel moet. en dat is ook mijn voorbeeld ik doe gewoon hard mn best om het allemaal zo normaal mogelijk draaiende te houden. Dat gaat alleen niet als zn moeder steeds weer komt, dat maakt het een abnormale situatie en dat mn vriend niks ervan durft te zeggen en ik ben natuurlijk ook niet perfect dat weet ik. Ik doe gewoon heel hard mn best om alles normaal te houden
Ik zou er wel moe van worden als je vriend er niks van durft te zeggen, maar uiteindelijk zou ik ook zoeits hebben van: mijn huis, mijn geld, het is klaar. En ja, ik heb zelf bijv bij schoonvader ook weleens mijn kind uit z'n handen getrokken of boos geworden op hem, omdat mijn partner op dan moment in mijn ogen niet de juiste reactie had of niet aanwezig was in de ruimte. Dan maar een keer een hok vol herrie ipv die spanningen.
En ik bedoel ook niet te zeggen dat het alleen aan jou ligt, de hele situatie is vergiftigd. Maar de enige die je kan veranderen ben jezelf, vandaar mijn advies om echt voor je zelf op te komen en zonodig daar hulp bij te zoeken (assertiviteitstraining Oid)
Ja Eppo82 heb ik ook zeker wel hoor. Maar het maakt ons keven kapot ik zeg dan wel van ja het kan echt niet meer maar mn vriend staat er dan tussenin want hij voelt zich schuldig tegenover zn moeder dat ze dan geen geld meer heeft om te eten omdat ze haar geld aan 'domme' uitgaven uitgeeft. Sorry ik ben daarin heel hard maar als zij zelf steeds haar eigen ruiten ingooit door haar geld aan domme dingen uit te geven, dan ga ik haar echt niet helpen. en mijn vriend is niet zo, hij voelt zich schuldig als hij haar niet helpt. dat snap ik ook zeker omdat ze ziek is heb je tog een ander beeld van iemand, meer dat ze een beetje zielig is. Ik bedoel zo ziet ze er ook uit, heel dun en onverzorgd dat wel. Maar ik ga haar niet onderhouden laat staan dat ik haar ga opvoeden. Ik heb geen zin om haar naast het onderhouden en runnen van mijn eigen huishouden ook nog eens mijn schoonmoeder moet gaan leren waar ze haar geld aan uit moet geven en waar aan niet en ik wil geen vang net voor haar zijn. Ach geef je je geld uit aan domme dingen kom dan zorg ik er wel voor dat je iniedergeval te eten hebt terwijl wij het financieel heel zwaar hebben op dit moment. er is wel licht aan het eind van de tunnel als ik het zo maar zeg, maar mijn vriend had schulden die wij nu samen delen. ook domme uitgaven waarvan ik hem dat wel maar ook niet kwalijk neem. want hij heeft nou ook niet een perfect voorbeeld van hoe het niet moet. Ik heb hem verteld hoe het wel moest en wat nou juist niet kan als je een kind hebt. Heel zwaar want ik voed nu eigenlijk twee (kinderen op) nu valt het wel weer mee maar een paar maanden geleden was het vooral zo dat ik hem dingen moest leren die zijn moeder heeft laten vallen als je snapt wat ik bedoel. En dat vond ik al vervelend en nou zou ik zeker ook zijn moeder nog eens op moeten voeden. dat is wat ik eigenlijk bedoel. Ik ben ook heel boos omdat ik lijd onder al die druk. en ik wil mijn schoonmoeder gewoon niet opvoeden doe eens normaal denk ik dan. Maar natuurlijk houd ik van mijn vriend daarom doe ik dit ook allemaal, mijn eigen moeder verklaart me voor gek. Maar liefde laat je dingen doen die je eigenlijk ook niet wil doen.
Ja zoiets heb ik ook hoor, maar ik weet zelf heel goed hoe het moet heb vroeger heel veel hulp gehad met dingen verwerken en voor mezelf opkomen, het is die drempel waar je over moet. en wat mij vooral dwars zit is dat ik graag voor mezelf op wil komen maar zn moeder is ziek en dan ga ik toch twijfelen over hoe ik de situatie aan moet pakken. Maar ik heb mn vriend verteld wat hij moet gaan doen, desnoods gaat hij even met haar wandelen en verteld hij haar hoe wij er over denken. en anders ik wel. Het zou zonde zijn als onze relatie naar de Kl*te gaat omdat we niks (durven) te zeggen
Dan zou ik het voor hem eens omdraaien en het over een kennis laten gaan. Zou hij dan net zo reageren. Hij zal zijn eigen gezin op de eerste plaats moeten zetten en ballen kweken, zo klinkt het nu ben jij 3 mensen aan het " onderhouden/opvoeden". Dat is natuurlijk absurd.