Verplichte bedenktijd abortus afgeschaft

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Juul75, 26 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.899
    7.617
    113
    HappyRabbits, Jackie87, Zuul en 18 anderen vinden dit leuk.
  2. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Hehe!
     
  3. Gewooniemand

    Gewooniemand Niet meer actief

    Ondanks dat ik wegens mijn geloof niet voor abortus ben, vind ik het fijn voor de vrouwen die zelf aangeven abortus te willen.

    Ik ben gesteriliseerd en heb ook duidelijk aangegeven waarom. (Is niet voor iedere gelovige begrijpelijk, als ik maar weet waarom)
     
    Kolibrie2, Zuul, Robijn89 en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.597
    11.154
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik vind dit dit niet direct een vooruitgang om heel eerlijk te zijn.
    Ik kan echt tig redenen bedenken waarom die bedenktermijn wel goed is. En maar een paar waarom niet.
    Wordt er nog een termijn van de zwangerschap aan gehangen? Of kan dit ook als je 18 weken zwanger bent en het (toch) niet wil?

    De abortuspil naar 9 weken vind ik wel weer een flinke vooruitgang.
     
  5. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Ik vind het ook geen vooruitgang. Ik had eerder dan 3 dagen gedaan. Er zijn ook vrouwen bijvoorbeeld die onder dwang moeten, met de bedenktijd geef je hen meer ruimte om nog hulp ergens in te schakelen. Daarnaast lees ik ook regelmatig verhalen van vrouwen die het echt zeker wisten, maar zich toch binnen de bedenktijd hebben bedacht.
     
    Achterkantvandemaan, Emsy, Edr89 en 19 anderen vinden dit leuk.
  6. ShineBright

    ShineBright Fanatiek lid

    29 jan 2014
    2.248
    668
    113
    Het moment van het bellen tot de afspraak gaat vaak ook nog dagen overheen dus die 5 dagen lijken mij niet nodig want je maakt niet voor niks die afspraak denk ik. Ga er vanuit dat het een weloverwogen keuze is als je daar zit.
     
    Zuul en Saartje33 vinden dit leuk.
  7. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.500
    5.591
    113
    Vrouw
    Tsja ik zit nu in die situatie…. En ik vind het helemaal niet betuttelend…
     
  8. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.500
    5.591
    113
    Vrouw
    Je denkt… dan krijg je echo… kan je nog een x denken…

    mijn afspraak stond ook al…. ;)
     
  9. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.382
    6.921
    113
    Vrouw
    Dit idd
     
    Malbec vindt dit leuk.
  10. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Wat ik begreep bij half8 is dat het waarschijnlijk meer maatwerk word.
    Er word dus per persoon gekeken of er een bedenktermijn nodig is.

    ik vind dat wel een vooruitgang.
     
    Kolibrie2, Zuul, Robijn89 en 8 anderen vinden dit leuk.
  11. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    7.804
    6.971
    113
    Vrouw
  12. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.062
    10.329
    113
    Maar er is geen enkele reden om geen bedenktijd te mogen nemen. Maar het is niet meer verplicht.
    Sterkte met je beslissing, neem de tijd die je nodig hebt.
     
    Jackie87, Syane, Saartje33 en 3 anderen vinden dit leuk.
  13. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.006
    25.453
    113
    ik ben absoluut pro choice, maar ik vind ook dat we niet te licht over abortus moeten denken. Ik weet niet of het perse beter is dat een vrouw snel kan beslissen of ze de zwangerschap niet wil doorzetten.

    Het zal voor sommige vrouwen beter zijn, voor anderen niet. Ik hoop dat er een soort van ‘op maat’ advies kan worden gegeven. Het probleem daarmee is wel dat een het dus een advies is en dat de vrouw dat dus kan afwijzen ondanks dat je als arts denkt in te schatten dat een paar dagen nadenken verstandig is.
     
    tupp, xxmoixx, MyMiracle en 6 anderen vinden dit leuk.
  14. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.899
    7.617
    113
    Daar zit wat mij betreft ook het betuttelende in. Hoezo moet een arts bepalen wat verstandig is voor de vrouw. Mijn kapper gaat toch ook niet zeggen dat ik 5 dagen moet wachten als ik mijn haar wil knippen omdat het zo'n radicale beslissing is? En ja, haar knippen is wat anders dan abortus maar het gaat hier om de redenering.

    Ik ben pro choice vanuit de volledige overtuiging dat een vrouw autonomie moet hebben over haar lichaam.
     
    Elsss, Robijn89, Saartje33 en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.597
    11.154
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Het gaat hier om een zware medische ingreep met mogelijk een zeer zwaar natraject. (Psychisch) Wanneer jij een hele nare ziekte onder de leden hebt zit er ook vrijwel altijd een aantal dagen tussen de diagnose, het behandelplan en de werkelijke opname om de behandeling uit te voeren.

    En daarbij prima dat er mensen zijn die vinden dat het een betutteling is die bedenktijd. Maar vergeet ook de kant van de arts niet. Dit zijn ook mensen. Die jou helemaal niet moeten helpen als ze twijfel hebben over of dit besluit wel intrinsiek en alleen door de vrouw in kwestie is gemaakt. Of wanneer ze nog maar een spoortje van twijfel proeven.
    En dan is 5 dagen misschien wat lang om na te denken. Maar een paar dagen is niks op tegen.

    We willen immers niet dat het lopendebandwerk wordt.
     
  16. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.006
    25.453
    113
    Je zegt het zelf al, je haren knippen is iets totaal anders dan een abortus. De redenering klopt imo dus niet.
    Een abortus is psychisch veel zwaarder dan je haren knippen, je moet er daarom verstandig mee omgaan. Een ervaren arts kan daar in adviseren. Maar ik vind een advies voor sommige vrouwen niet voldoende. Ik kan allerlei redenen bedenken waarom het wel goed zou zijn om een vrouw verplicht te laten nadenken over de situatie. Net zo goed dat ik mij kan voorstellen dat het soms beter is als er meteen een abortus wordt gedaan.
     
  17. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Sorry, maar op het moment dat je de kapper als voorbeeld gaat nemen om te verantwoorden waarom de bedenktijd betutteling is, dat sla je echt de plank compleet mis. Hoe bedenk je deze 2 dingen überhaupt bij elkaar. Je zegt, het gaat om de redenering. Neem dan een normaal voorbeeld en niet de kapper, mijn kaak hangt echt even op de grond van verbazing hierover.
     
  18. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    7.804
    6.971
    113
    Vrouw
    Want een kindje wort daarna ook weer levend als je wil, net als dat je haar daarna weer aan zal groeien:rolleyes:
    Menn, hoe kom je überhaupt op deze vergelijking?
     
  19. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    7.804
    6.971
    113
    Vrouw
    Oh, ik ben niet de enige gelukkig die er zo over denkt :)
     
    Mir123 en Malbec vinden dit leuk.
  20. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.062
    10.329
    113
    https://rutgers.nl/themas/abortus/feiten-over-abortussen-in-nederland/
    https://www.trimbos.nl/actueel/nieuws/geen-verhoogd-risico-op-psychische-aandoeningen-5-tot-6-jaar-na-een-abortus/
    https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0277953619306999#bib24
    Het is wat zoeken tussen alle gekleurde websites, zowel van de ene als de andere kant. De tegenkant komt over het algemeen met ervaringen, de prokant komt iets vaker met onderzoeken waar ze soms naar linken. Daaruit komt dat
    de groep vrouwen die problemen krijgt is over het algemeen de groep vrouwen die al problemen heeft.
    Er zijn absoluut vrouwen die door een rouwproces gaan, die kunnen gelukkig ook begeleiding krijgen, maar zoals met alles, die moet je natuurlijk kunnen vinden en dat is soms lastig. Maar over het algemeen is de groep vrouwen die een zeer zwaar psychisch natraject heeft beperkt. Houd hierin ook rekening met het gehele tijdsverloop wat er al is. Je hebt een positieve test, gaat denken wat je wil, gaat naar de huisarts (geldt voor ongeveer 50% van de vrouwen), maakt een afspraak, wacht daarop en dan pas komt de abortus. Het is niet dat je test, een kliniek binnenloopt en 5-minuten daarna weer buiten staat. Over het algemeen kan je pas na afspraak terecht, dat is meestal niet dezelfde dag.

    https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2020/06/26/tweede-evaluatie-wet-afbreking-zwangerschap
    Dit is de evaluatie en aanbevelingen waar een en ander op wordt gestoeld. Ik heb niet alles doorgelezen, maar het komt neer op meer aangepaste wachttijd.
    De beroepsgroep die deze behandelingen uitvoert is trouwens voor afschaffing denktermijn.
     

Deel Deze Pagina