Borstvoeding en werken

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door mikki80, 21 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mikki80

mikki80 Lid

25 jan 2008
    78
    0
    0
    Zwolle
    Hoi Ilse,

Rond 12 oktober ga ik weer beginnen met werken. Ik heb er best zin in maar ben zo bang dat ik niet meer volledig borstvoeding zal kunnen geven.
    Ik ben al een tijdje bezig met af en toe kolven (heb de Medela Swing), niet heel intensief hoor. De opbrengst is niet erg groot; ik mag blij zijn als ik er 50cc uithaal. Terwijl dit een tijdje geleden soms wel 120cc was. Wat kan ik doen om de opbrengst te verhogen? En wanneer is het het beste om te kolven. Ik kolf nu meestal 'smorgens tussen de voedingen door.
    Daarnaast ben ik bang dat ik op mijn werk niet de rust zal kunnen vinden om te kolven. Ik ben nl. iemand die vind dat je op je werk moet werken en niets anders. Het zal erg lastig worden om te kolven... (denk ik).
    Ik zit ook te denken aan een combi van bv en kv. Ik las ergens dat je op de dagen dat je werkt kv kunt geven en op de dagen dat je thuis bent volledige bv? Kan dit? Zoals het nu lijkt ga ik op dinsdag, woensdag en vrijdag werken.
    Als je bv en kv combineert is dit slecht voor je kindje? Heeft de bv dan nog steeds wel effect?
    Ik vind het zo lastig! Ik wil echt het beste voor mijn kindje. Ik hoop dat je mijn vragen wilt beantwoorden en als je nog hele goede ideƫen hebt; graag!

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Spannend he, weer aan het werk. Het is zo'n dubbel gevoel. Enerzijds graag weer willen starten maar anderzijds het minder bij je kindje zijn.

Dat je nu niet zoveel kolft is heel normaal. Je kolft nu immers tussen de voedingen in en het vraag en aanbod is net goed op elkaar afgesteld. Het is dus logisch dat je niet zomaar een hele fles extra zult kolven.
    Het beste moment om een voorraadje te verzamelen is zoals je nu al doet, tussen de ochtendvoedingen in.

Straks als je weer werkt dan kolf je in plaats van een voeding. Je zult zien dat je dan wel meer kolft.

Je schirjft over de combi BV en KV. Dat kan natuurlijk wel. Ik ga niet antwoorden of het goed is of slecht. Natuurlijk is BV de meest natuurlijke voeding en daarmee het meest optimaal voor je kindje.
    Als je een flesje KV geeft wil dat niet zeggen dat dat dan meteen heel slecht is. Geef je BV omdat er bijvoorbeeld allergie in de familie meespeelt dan kan een flesje normale KV wel de allergie trickeren.

Het is lastig om op de dagen dat je werkt KV te geven en op de andere dagen volledig BV. Je lichaam weet niet dat het de ene dag maandag is en er overdag (ik noem maar wat) 2 voedingsmomenten zijn. En dat het dan op dinsdag op die tijden niets moet maken.....snap je het probleem.

Probeer bewust wat tijd in te plannen om te kolven. Het is best lekker en ook heel goed voor jouzelf om nog af en toe even terug naar dat moment te gaan (denken aan je kindje) Je bent immers wel net bevallen! Men wil wel graag dat je direct weer volledig meerent maar het hoeft zeker niet. Die regels zijn er niet voor niets!!!

Mijn eigen ervaring was ook dat ik die angst had maar uiteindelijk heel blij was met die kolfmomentjes (even pauze, je lijf tot rust laten komen) daarna weer voldaan aan de slag.

Succes meid! Ik hoop dat je wat aan het antwoord hebt

Ilse

Deel Deze Pagina