Twee broodmaaltijden

Discussie in 'Voeding' gestart door grasspriet84, 31 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. grasspriet84

grasspriet84 Fanatiek lid

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Ha meiden,

Over een maandje is ZL tien maanden en dan zou ik over kunnen gaan op twee broodmaaltijden (of een keer pap op bord).

Alleen nu zit ik met het volgende. Zoonlief is altijd om zes uur al wakker! En ik heb dus echt geen zin om zes uur smorgens al met hem beneden te zitten aan de pap of het brood. Klinkt misschien heel ego, maar ik heb nu de ochtend zo hard nodig om tot mijn positieve te komen (ptss) en ik zie hier dus best wel tegenop...

Hoe doen jullie dat met vroege vogeltjes?

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Lekker flesje geven en als je er daarna in de ochtend aan toe bent een boterham. Deed ik ook zo bij de oudste, die kreeg borstvoeding als ze wakker werd (maar dat was niet zo vroeg als bij jou ;)) en dan even spelen op bed en een uurtje later ofzo een boterham.

3. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Ik ga ook echt niet om 6 uur m'n bed uit. Ik geef nog borstvoeding, hij krijgt als hij wakker is gewoon een voeding, en dan slaapt hij meestal nog heel even verder of speelt rustig even in z'n bed.
    Meestal ga ik dan rond half 9 eruit, kleden we allebei aan en dan eten we yoghurt met havermout.

Ik zou in jouw geval een klein flesje geven, en dan zodra je eraan toe bent samen ontbijten.

4. grasspriet84

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Dus die fles hoeft er dan nog niet af? Oh wat fijn!

Ik geef nu tussen zes en half zeven zijn fles (180/6) en dan leg ik hem terug. Hij slaapt vaak niet meer (helaas) en dan ga ik eruit om rustig de dag te starten. Echt, ik kan gewoon maar niet wennnen aan dat vroege opstaan 😩
    Ik zou dus bijv een fles van 150/5 kunnen geven en dan bijv tegen half acht een boterham?

Hoe ziet jullie schema er dan uit?
    Ik kom dan beetje in de knoop met zijn slaapjes. Het ziet er nu zo uit:
    6:00/6:30 fles
    8:30 fruit
    9:15-11:30 slapen
    11:30 fles 150/5 en een boterham
    14:00 tussendoortje en wat drinken
    14:30-16:30 slapen
    17:00 warme hap
    19:00 fles 180/6

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ja ik zou rond 7:30 een boterham doen. Dan om 9:00 fruit, mocht dat nou toch niet uitkomen kan je het fruit ook 's middags doen.

6. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Inderdaad, gewoon eerst een fles geven en dan later op de ochtend ontbijten. Bij ons was het met 10 maanden zo (ging al vanaf 8 maanden zo), hij sliep toen meestal nog 2x, dus dat schema pak ik even.

5.00-6.00 fles van 150+5 en weer slapen
    8.00/8.30 1 boterham met een beker thee
    10.00 klein tussendoortje, rijstwafel/soepstengel of babykoekje ofzo met beker drinken
    Dan slapen voor 1-1,5 uur.
    12.00 2 boterhammen met beleg en wat drinken
    14.30 2 stuks fruit met drinken
    Daarna weer slapen voor zo'n 1-1,5 uur
    Soms als hij vroeg wakker was en het nog even duurde tot het eten nog een soepstengel of cracker ofzo.
    17.30 warme maaltijd
    20.00 fles 180+6 en naar bed

Die fles in de vroege ochtend zijn we pas met 17 maanden mee gestopt, het was hier echt pure gewenning en hij sliep nooit uit zichzelf eens door tot 7.00, terwijl hij rond 5.00-6.00 echt nog niet uitgeslapen was.
    Sinds we er toen mee gestopt zijn sliep hij gewoon van 20.00-8.00 en werd uitgerust wakker.
    Maar het is dus echt niet erg als je die nog even geeft hoor. Zou alleen dan dus wel kiezen voor een boterham en niet voor eerst een fles melk en dan later op de ochtend nog een bord pap, want dan kom je wel weer op veel melk uit.

7. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ik heb dus op een gegeven moment de tussendoortjes omgedraaid, omdat ontbijt en lunch wat dichter op elkaar zaten dan lunch en avondeten en hij met fruit wat langer verzadigd was in de middag. :)

8. grasspriet84

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Bij jullie was dir fles dus gewenning? Soms vraag ik het me bij ZL af...
    Als ik de fles geef, gaat hij wel helemaal leeg namelijk. Hij krijgt ook tussen 18:30/19:00 de laatste fles dus op zich laat hij er dan wel zon elf uur tussen.

Ik merk dus ook dat ZL niet is uitgerust. Als ik de fles geef, dan wil hij daarna niet meer slapen. Hij wrijft vervolgens dan wel om 8:30 weer in zijn ogen. Ik doe het nu maar zoals ik het nu doe, want ZL slaapt gewoon niet langer door. Misschien toch zijn biologische ritme...(helaas🙄)

Ik kan idd eerst kleine fles en dan tegen half acht boterham doen. 9:00 zal het dan een klein tussendoortje worden en dan in de middag fruit. Komt dan wat beter uit.

Bedankt!

9. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ja dat denk ik dus uiteindelijk wel. Hij heeft namelijk van 6-8 maanden doorgeslapen en werd toen rond de 9 maanden ziek en kwam weer 's nachts. Zoals de meeste moeders vaak zeggen, gewoon een flesje geven, ze stoppen er vanzelf weer mee. Hier ging hij er dus na de periode van ziek zijn gewoon mee door en kwam toen hij ouder werd soms 2 of 3x per nacht en ging niet eerder slapen dan met de fles, die hij ook helemaal leeg dronk.

Wellicht kan je nu proberen om heel rustig aan de fles nu af te bouwen?
    11 uur is natuurlijk ook een prima nacht, dus kan goed zijn dat hij gewoon weer trek heeft natuurlijk.
    Maar misschien door de fles dan langzaam af te bouwen kan je z'n 'ochtendhonger' een uurtje verschuiven en zodoende samen om 7.00 op staan en ontbijten.
    Na een jaar vond ik het ook gewoon allemaal wat makkelijker worden. Waar zoontje het 1e jaar altijd huilend wakker werd en gelijk z'n fles moest hebben kon hij (toen hij eenmaal van die ochtendfles af was) prima nog een half uurtje op z'n ontbijt wachten, nu is dat soms nog wel langer doordat we nog lekker in bed liggen te luieren.

10. grasspriet84

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Maar hoe bouw je zo'n ochtendfles af dan?

Hij heeft een tijd gehad dat hij pas om 7;00 wakker werd en ineens vanaf 6 maanden was het 6:00. Dit was toen we zijn fles van 22:00 eraf haalden. Als hij om 6:00 wakker werd dan liet ik hem eerst tot zeven uur ik bed liggen. In de hoop dat hij weer in slaap zou vallen... hij bleef gewoon jengelen en lawaai maken. Ik kon dan vervolgens weer niet slapen dus ging ik er maar uit. Flink chagrijnig dat wel...

Nu hoopte ik dat hij na de fles van 6:00 weer in slaap zou vallen omdat zijn honger gestild was. Werkt ook niet...

Pfff, ik weet het niet. Misschien morgen toch maar gewoon laten liggen tot 7:00 uur.

11. Nijntje01

Nijntje01 Fanatiek lid

2 dec 2012
    3.539
    422
    83
    Zuid-Holland
    Later een boterham geven is prima, maar je kan ook gewoon pap in fles erbij doen. Ik geef pas sinds 1 week pap van een bordje. Daarvoor altijd in de fles, gaat supersnel.

Met 9 maanden hoef je nog geen ochtendfles af te bouwen toch?
    Wij hebben eerst de avondfles afgebouwd, die is nu nog maar 1 schepje. Wij bouwen af door eerst steeds een schepje melk eraf te halen en het water gelijk te houden. Dan wat water eraf en vervolgens weer een schepje enz.

12. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Misschien gewoon elke 1-2 weken een schepje minder. Dus eerst 150+5, dan een poosje later 120+4 enz...
    Of proberen hem 's avonds wat later naar bed te doen? Maar dat red hij waarschijnlijk niet? Want een nacht van 11 uurtjes is natuurlijk best wel netjes (hier slaapt hij pas klokje rond sinds hij overdag helemaal niet meer slaapt).
    En bij jullie in bed slaapt hij ook niet verder? Dat doe ik hier nog wel eens als het me echt te vroeg is, niet dat ik zelf echt slaap, maar dan dommel ik wat en dat is toch ook wel fijn als ik de avond ervoor tot 23.00 heb gewerkt bijv. :)

13. grasspriet84

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Later naar bed doen heb ik ook gedaan. Hij is gewoon om zes uur wakker.
    Bij ons in bed is het voor hem alleen maar spelen helaas.

Vanmorgen was hij om 5:30 al wakker. Eerst gewoon babbelen maar om zes uur echt overtuigend huilen. Dus ik heb hem toch se fles gegeven van 180 en hij dronk maar 90 op 😳 Teruggelegd in bed maar na vijf minuten weer huilen. Hij zat nog net niet te springen op mijn schoot. Dus ik heb hem aangekleed en nu wrijft alweer in zijn ogen. Echt uitgerust is hij dus niet...
    ik zag ook dat zijn boventandje door begint te komen. Zou het daaraan liggen dat hij nu zo vroeg wakker is en niet meer wil slapen?

Ik weet het anders niet meer.

14. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.165
    23.247
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Tja, hier dan toch echt gewoon aan het bammetje. Rond die tijd werkte het niet meer om een fles te geven en dat ze weer verder sliep. Nog steeds is ze vroeg wakker, vanochtend ook weer 6.20. Dan kletst ze nog een kwartiertje in bed, maar als ze me gaat roepen, dan gaan we eruit.
    Als bij jou een flesje geven nog wel werkt, zou ik dat nog even blijven doen hoor. Het is echt niet zo dat die er met een jaar per se af moet.

15. grasspriet84

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Welke avondfles bedoel je? Die van 19:00/20:00?

16. Nijntje01

Nijntje01 Fanatiek lid

2 dec 2012
    3.539
    422
    83
    Zuid-Holland
    Ja, want sochtends en tussen de middag blijven ze nog wel even melk drinken.
    Wij gaven savonds steeds meer warm eten en 100 ml yoghurt en dan steeds minder melk. Hij slaapt daar veel beter op en wordt steeds later wakker in de ochtend, hij is 11 maanden nu.

17. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.165
    23.247
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Is ook voor iedereen anders. Hier juist nog een tijdje melk voor het slapen. Met 1 geen fles meer. Ineens wilde ze een paar maanden later wel weer flesje na avondeten, was maar weinig. Toen ze 18 maanden was, heb ik de fles weg gegooid en ze drinkt nu nog steeds wat tussen avondeten en bedtijd. En ochtend nog wat zuivel. Dus met die 2x komt ze wel aan een goed gemiddelde. En ondanks het erg goede avondeten, is ze nog net zo vroeg wakker helaas. ;)
    De een geeft ochtend en middag melk, de ander ochtend en avond. Gewoon even kijken wat uitkomt en hoe het loopt.

18. Nijntje01

Nijntje01 Fanatiek lid

2 dec 2012
    3.539
    422
    83
    Zuid-Holland
    Tuurlijk zal het voor iedereen anders zijn. Ik volg in grote lijnen het schema van het CB, dat zal vast het gemiddelde zijn.
    Maar het is altijd het proberen waard toch, het schema iets veranderen en wie weet werkt dat beter. Hier was dat wel zo in ieder geval.

Hij wordt hier ook meestal tussen 5 en 6 wakker, maar slaapt gelukkig in ons bed wel verder.

19. grasspriet84

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    De avondfles wil ik er nu mog niet af doen omdat hij ruim negen maanden is, maar miss is dat wel een idee als we een paar maanden verder zijn.

20. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.165
    23.247
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik volg het schema van mijn kind ;) Maar eens dat een schema veranderen soms wel werkt.

Deel Deze Pagina