Hallo Vandaag moest voor de tweede dag op rij gaan voor een nekplooimeting /12-weken echo. De termijn wordt nu geschat op 11+6. Gisteren was de ligging niet goed genoeg om een betrouwbare meting te kunnen doen. Het kindje wilde ook onvoldoende bewegen. Daarom moest ik vandaag opnieuw. Nu werd opnieuw ruim een uur middels echo gekeken. De ligging was nu wel anders dan gisteren maar nog steeds niet handig voor de meting. Dit ondanks een beetje duwen op de buik, bewegen en de blaas verder leeg plassen. De gynaecoloog kwam er uiteindelijk aan te pas welke vanuit een andere positie de nekplooi nu wel in beeld kreeg. Verder deed hij nog een aantal aanvullende metingen. Na afloop noemde hij kort dat hij de buikomvang tov het hoofdje te klein vond en dat het niet normaal is dat het kindje zo weinig beweegde. De hartactie was echter beide dagen prima. Ik was overrompeld door dit nieuws en heb niet verder gevraagd. Volgende week wordt een nieuwe echo gemaakt. Nu spelen er inmiddels vele vragen door mijn hoofd. Komt een kleine buik niet vaker voor bij deze termijn? Waardoor kan t komen? Kan het betekenen dat ik alsnog een miskraam ga krijgen of moet ik eerder aan een handicap denken? En weinig bewegen is dat idd afwijkend of kunnen kindjes van deze termijn ook gewoon lui/moe zijn? Ik hoop dat een van jullie mijn vragen kunnen beantwoorden en alvast bedankt Linda
Hallo Linda, Ik kan me voorstellen dat je ineens een heleboel vragen hebt als dat allemaal 'even' tegen je gezegd wordt. Het is voor mij helaas erg moeilijk inschatten wat ze precies gezien en gemeten hebben... Het komt vaker voor dat kindjes net aan het slapen zijn tijdens een echo en dat je even geen kindsbeweging opmerkt. Mijn inziens is dat bij jouw zwangerschapstermijn nog geen probleem. Ik vind het vrij bijzonder dat de buikomtrek gemeten is bij deze termijn aangezien dat niet standaard is. Meestal wordt er namelijk alleen een doorsnede van het hoofd gemeten, de hoofdomtrek en kruin-stuit lengte, en dus de nekplooimeting, maar geen buikomtrek! Dus het lijkt mij in eerste instantie niet erg verontrustend. Maar nogmaals, ik heb natuurlijk geen metingen voor me dus weet niet precies wat ze gezien/gemeten hebben. Mocht je erg in onzekerheid blijven zou ik zeker contact opnemen met je verloskundige/gynaecoloog. Groetjes Gea
Inmiddels is t duidelijk. Na alle spanning van de afgelopen week zagen we 2 dagen geleden een nagenoeg groeistilstand van de buik terwijl de hoofdomtrek verder toenam. Het hartje klopte wel. De bewegingen waren nu nog minder dan de vorige keer. De gynaecoloog legde uit dat ze denkt aan een chromosomale afwijking genaamd triploidie. Dat nieuws kwam als een klap maar een uur later was ik heel rustig en zag alle vage voorteken van de afgelopen weken (zoals het met 1 week bijstellen van de termijn) een plaatsje krijgen. We hebben besloten om dit vermoeden te laten onderzoeken met een vlokkentest en zal daarna een curretage kiezen. Ik kan deze beslissing nemen omdat ik weet dat dit kindje geen enkele kans heeft. Nu hopen op een voor mij goed herstel na deze ingreep en stiekem denk ik al aan opnieuw zwanger worden......
Linda, wat heftig zeg! Dan hebben ze het dus toch goed gezien en zijn ze waarschijnlijk daarom verdere metingen gaan doen. Heel veel sterkte en kracht toegewenst!! Groetjes Gea