'Regels' stellen met Peuter Puber

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door stelpie, 27 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. stelpie

stelpie Actief lid

22 jun 2013
    277
    2
    18
    NULL
    NULL
    hoi! Wij hebben een behoorlijke peuter puber als oudste dochter en een baby thuis. Nou zijn we de afgelopen weken iets te soepel geworden met de oudste: de tv is iets te vaak aangegaan om haar stil te houden en ze krijgt iets te vaak koekjes als ze er om vraagt.

Ik wil duidelijke regels gaan stellen zodat voor haar duidelijk is wanneer iets mag en wanneer niet.

Welke regels hebben jullie? Bijv omtrent de televisie: alleen tijdens het koken? Of sochtends even en smiddags even? Of staat hij de hele dag aan?

En zelfde vraag voor snoep/koekjes. Wat geven jullie als ze er om vragen, en wanneer mogen ze wat hebben?

2. Boommm

Boommm Niet meer actief

Hier mag ze in principe sochtends 20 min televisie kijken en tijdens het koken. Mocht het een keer regenachtig zijn, ze ziek zijn of iets anders mogen ze smiddags soms nog wel eens kijken. Maar in principe dus alleen sochtends en Savonds eventjes.

Koekje is 1x per dag als ze uit bed komen. Tenzij speciale gelegenheden zoals verjaardagen of als we een dagje weg zijn.
    En kan heel erg verschillen wat ze krijgen. Een Liga, likkoekjes, rozijntjes, smarties..

3. Brinta

Brinta Fanatiek lid

9 apr 2013
    2.145
    191
    63
    Zuid holland
    Mijn zoontje mag doordeweeks alleen in de ochtend even kijken en als ik aan het koken ben.
    Op zondag staat de tv ook vaak aan, maar meestal gaat hij dan gewoon lekker spelen en ben ik de enige die kijkt.
    Koekjes worden alleen om 3uur gegeten en de rest van de dag niet. Uitzonderingen zijn verjaardagen, dan krijgt hij ook gewoon lekkere dingen door de dag heen.

4. sydneys

sydneys Niet meer actief

Qua tv zijn we niet zo heel streng. Hij heeft dat graag op de achtergrond terwijl hij speelt. Hier staat die s'ochtends en s'avonds aan en de laatste tijd ook soms smiddags als hij niet slaapt

Hij mag 1 keer per dag iets uitkiezen uit de koekjesdoos en 2 keer per dag krijgt hij een snoepje. Eigenlijk 1 keer want de andere keer krijgt hij een vitaminetabletje :p

5. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Hier staat de tv ook vaak aan als we thuis zijn.
    Ze zijn er niet op gefixeerd, ze spelen vooral en kijken afentoe als ze iets interessant vinden.
    Snoepjes krijgen ze hier thuis bijna nooit, heel afentoe bij uitzondering en dan meestal van hun vader;).
    Als we weg zijn, dagjes uit of verjaardagen dan krijgen ze wel wat extra's.
    Soms in het weekend een bakje chips.
    1 keer per dag krijgen ze een koekje.
    Fruit en groente is hier onbeperkt, dat bied ik ze vaak aan als ze aangeven honger of zin in iets te hebben.

6. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Hier staat de tv eigenlijk altijd aan. Ik schaam me bijna om dat hier te zeggen maar ik zie er geen kwaad in. Zelf zit ik ook op mijn telefoon of kijk ik tv als ik niks te doen heb dus waarom zou mijn kind het niet mogen? Hij kijkt er niet de hele dag naar en speelt ook gewoon dus ik maak me er niet druk over.
    We zijn ook vaak niet thuis en hij mist het dan ook niet.
    Wij hebben geen tuin (oke met dit weer heb je daar ook niks aan) dus als het goed weer is kan hij ook niet even lekker in een tuin spelen.

7. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

#7 MMarianne, 27 jan 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 jan 2016
    Op zich geen vaste tv kijk tijden. Hij zit net op de kleuterschool en hij komt best moe uit school en dan vindt ie het heerlijk om een film/tv te kijken en daar heb ik geen problemen mee. Ook toen ie nog niet op school zat had ik geen problemen met tv kijken, wij zijn er zelf ook niet vies van en hij doet genoeg andere dingen...en hij zet 'm ook zelf op de radio om te gaan spelen.

En wat betreft snoepen, 's middags na school mag ie wel een snoepje/koekje als ie dat wil maar het is vooral fruit waar ie om vraagt. Chips eet ie thuis eigenlijk alleen met een verjaardag, ben niet anti maar zolang ie er niet om vraagt hou ik het zo :D

Hij heeft nu 'zooooo'n honger' als ie uit school komt en krijgt dan bijvoorbeeld een eierkoek en een appel om half 4 en om half 5/5 uur nog een bakje tomaatjes met komkommer als ie dat wil, we eten 18/18.30 uur.

8. mama40

mama40 Fanatiek lid

30 mei 2012
    1.583
    5
    38
    s'Morgens na het ontbijt mag hij 10 minuten ongeveer een filmpje op de laptop kijken tot we naar de dagopvang gaan.

s'Avonds na het eten ook even een filmpje kijken ongeveer 20 minuten, de ene keer wat langer dan de andere keer.
    En net als deze dagen wanneer hij niet lekker is mag hij wat langer kijken.

Snoepjes en koekjes kan hij niet zo best eten dus die krijgt hij niet, in de middag krijgt hij extra fruit.

9. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Enige wat echt werkt is en als je dat echt niet wil koekjes bijvorbeeld: niet in huis hebben. Wat er niet is kan niet gevraagd worden;) of zoals we doen ik heb dus enkel gezonde koekjes zonder t suiker en geef die tuurlijk dora koek lekkerder is maar pech heb ik nu even niet.

In principe is hier regels dat ze mag kijken enkel bepaalde programmas zoals dora, peppa, masha beer. En dat mag eigenlijk enkel in tijdens flesje: ochtend, middag, eind middag. Iets van 1 afl dora of paar peppa etc: 15min p keer. Ze mag op haar ipad spelletjes tijdens waneer papa nieuws kijkt rond 19.00, 10 min lang.
    Als het weekend is en we beide thuis kijkt ze niets geen enige min per dag.

Tussendoortje mag ze zelf aangeven waneer ze wil ik vraag dat wat mag het zijn. Mag 1x p dag koekje, rozijntjes, fruit, noten ze mag kiezen dan wat ze van deze wil en als ze later nog koek wil dan zeg ik dat ze dat al had gehad en verder mag ze andere kiezen. Als niet wil dan niet. Klaar.
    Ik heb gewoon dagassortiment in bak liggen boven in kast die vul ik opnieuw elke ochtenx..Fruit onbeperkt op tafel..

10. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Het is natuurlijk niet vergelijken volwassene met kind he;) hersens van kinderen pikken allee op en tv op achtegrond is niet echt leerzaam, afleidend ook als niet wordt gekeken en bevordert geen concentratie vermogen. Als er wordt niets gekeken beste is dan gewoon enkel geluid aanlaten bijvoorbeeld engels film of zo zo tenminste pikt kind onbewust engelse natieve taal/klank.

We hebben hele dag lang muziek aan diverse uiteenlopende muziek van classic tot rock en jazz en kinderliedjes. Miljoen nummers draaien bijna hele dag door in blokken van 30-40min lang (dus 30 classic-30min rock-30min dans etc). Als het rustig is zie ik gelijk dat ze vanzelf rustug wordt van muziek, ze gaat dan onbewust het oppikken en wil "tekenen" bijvoorbeeld en bij dansmuziek gaat ze gelijk dansen etc ala grove voorbeeld. Maar goed, enige wat ik wil zeggen dat "achtegrond" muziek/tekst/beeld speelt zeker enorm grote rol van het verwerken en opnemen van informatie bij kinderen. Hun hersens nog leeg en ze letten op kleine dingen terwijl jij daar helemaal niet nakijkt als volwasene.

11. TopperD

TopperD Bekend lid

9 jun 2015
    779
    156
    43
    Verder nergens om, maar een radio zorgt ook voor ruis en kan er ook voor zorgen dat iemand niet echt tot rust komt. Soms moet alles gewoon even uit zijn.
    Geen vaste tv momenten hier, maar 's morgens voor school aan zeker geen tv.

12. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik heb vanaf het begin maar een soort schoolritme aangehouden. Dus Koekjes, limonade en tv mogen hier alleen na 4 uur (of na middagslaapje).

Als ze tussen maaltijden door honger heeft mag ze rijstwafel, rozijntjes, nootjes, fruit etc.

En een spelletje of een filmpje op de ipad mag ook tussendoor, omdat ze 'm tegenwoordig braaf uitzet als je dat vraagt en verder de hele dag leuk speelt met haar eigen speelgoed.

13. misa

misa Niet meer actief

Hier is de tv bijna altijd aan tijdens het koken. Voor school/werk gaat deze niet aan. Maar heel soms mogen ze tussendoor smiddags ook wel eens tv kijken. Maar heel vaak is dat dan weer ipv het tijdens het koken kijken.
    Koekje in de ochtend, na het fruit. Snoepje in de middag. En natuurlijk zijn daar ook wel eens uitzonderingen op.
    Die van ons zijn trouwens 5 en 3,5.

Maakt niet veel uit welke regels je stelt, als je maar duidelijk en reëel bent.

14. Edith1987

Edith1987 Fanatiek lid

22 jun 2013
    1.507
    202
    63
    Vrouw
    Zeeland
    Filmpjes alleen tijdens het koken en bij hoge uitzondering ook 's middags.

's Ochtends bij de koffie mag ze een koekje of snoepje kiezen. Verder krijgt ze op zondag een schaaltje chips en op verjaardagen wordt er wat meer gesnoept.

15. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hier zijn ze al wat ouder, maar de regels zijn niet veel veranderd. 's ochtends rond 10 uur wordt er fruit gegeten en mogen ze even televisie kijken, zappelin meestal. Koekje/snoepje is 's middags, als de oudste uit school komt. Na het avondeten mogen ze dan kiezen, of even tv kijken, of even op de tablet spelen. Meestal wordt het het laatste. Verder staat de tv uit overdag, ik heb er een grote hekel aan als dat ding maar de hele tijd staat te bleren. Ik kijk zelf ook nooit overdag.

16. Onje

Onje Niet meer actief

Wel jammer dat het Nederlandstalige blok niet zo gek lang duurt

17. stelpie

stelpie Actief lid

22 jun 2013
    277
    2
    18
    NULL
    NULL
    Bedankt allemaal voor de reacties!

We gaan denk ik tv alleen nog maar smiddags toelaten tijdens het koken. Dat zal even doorzetten worden!

De koek/snoep gaat al redelijk alleen sommige dagen blijft ze om soepstengels zeuren tijdens het koken. Ze krijgt van ons niet vaak een 'echt' koekje, vaker soepstengels en rijstwafels. Maarnool daar kan je te veel van geven. Ook denk dat ik na 1 'koekje' maar overga op het fruit. Groente al geprobeerd (komkommer en Cheney tomaatjes) maar die wil ze niet meer.

18. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.163
    3.043
    113
    Nederland
    Hier staat de tv bijna de hele dag aan. In principe kijkt ze niet veel en speelt ze gewoon tussendoor. Als ik merk dat ze teveel achter de tv blijft plakken dan zeg ik dat ze dat filmpje af mag kijken en dan iets anders moet gaan doen. Alleen of met mij, mag ze kiezen.

Ze heeft ook een spel computer die mag ze alleen als ze er om vraagt ongeveer een half uur.

Koekjes vraagt ze eigenlijk nooit. Die krijgt ze smiddags tegen 15 uur. Maar als ik dan dr trommel pak zegt ze wel altijd "ik wik chips mama". Soms mag dat, soms niet. Ze lust geen snoep dus afentoe een zakje chips vind ik niet erg. Maar dan geen 2 of 3 dagen achter Elkaar en nier aan het begin van de week.

19. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Wel goed hoor, stilte is ook belangrijk. Lust ze geen nootjes? Pecans kan je makkelijk breken.

20. stelpie

stelpie Actief lid

22 jun 2013
    277
    2
    18
    NULL
    NULL
    Onze dochter speelt dus niet echt tussendoor. En ze is nog te jong om te snappen dat ze het filmpje af mag kijken en dan wat anders moet gaan doen. Ze keek eigenlijk altijd al weinig tv maar sinds de geboorte van kleine zus (oudejaarsdag), is het voor ons een verleiding om hem aan te zetten tijdens het voeden. Ze gaat dan namelijk enorm negatief aandacht lopen trekken, maar goed daar zullen we dan nu maar even doorheen moeten. Laatste week al flink minder tv aangezet, betekent wel dat wij haar echt af moeten leiden als ze eenmaal het in gedachte heeft. Ik laat jaar dan maar kleien of boekjes lezen.

Deel Deze Pagina