twee eitjes beide aan de rechter eierstok, kans op tweeling?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Baby2017, 12 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Baby2017

Baby2017 Fanatiek lid

27 aug 2014
    1.399
    37
    48
    Vrouw
    dames,

Ik vroeg mij af stel dat die eitjes gaan springen. is de kans op een tweeling groot of moet er 1 links en rechts zitten..

2. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    De meeste vrouwen hebben een dominante eierstok. Dit betekent dat de eisprong meestal aan diezelfde kant plaatsvindt. In het geval van een dubbele eisprong zie je dus ook vaker dat beide follikels in dezelfde eierstok zitten dan aan elke kant één. Sommigen denken dat je om en om links en rechts een eisprong hebt, maar dat is niet zo.

Als je een dubbele eisprong hebt (maakt niet uit van welke kant), dan heb je kans op een tweeling. Die kans is echter niet heel erg groot. De kans op een zwangerschap is maar zo'n 20% per cyclus, bij een enkelvoudige eisprong. Er moet bevruchting optreden, de innesteling moet goed gaan, een embryootje moet doordelen. In het geval van een twee-eiige tweeling moet dit dus ook nog eens bij beide eicellen goed gaan. Als je een dubbele eisprong hebt, verdubbelt de kans op een zwangerschap niet. Deze zal iets hoger liggen dan 20%, maar dan heb je het maar over een paar enkele procenten meer.

Bij IVF/ICSI is het zo dat je bij een terugplaatsing van twee embryo's een kans van slagen hebt van rond de 40%. Word je zwanger van die poging, dan is het in 25% van de gevallen daadwerkelijk een tweeling. Maar dan heb je het over het terugplaatsen van twee embryo's, dus qua ontwikkeling ben je al een eind op weg. Bij een dubbele eisprong moet er eerst nog bevruchting optreden, enz. Daardoor liggen de kansen veel lager dan bij IVF/ICSI. Hier overigens twee keer zwanger geworden van een terugplaatsing van twee embryo's. Beide keren ging het om maar één kindje.

Succes!

3. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Tijdens de mmm bleek dat ik bijna elke keer twee dominante eitjes had in dezelfde eierstok.
    De keer dat ik er maar 1 had raakte ik zwanger, dus denk niet dat er ook maar iets over te zeggen is eigenlijk.

Deel Deze Pagina