Kindje voorin? Airbag uit.

Discussie in 'Met je kind op pad' gestart door VeiligheidNL, 20 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. VeiligheidNL

VeiligheidNL Veiligheidsexpert

5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Signaleren, onderzoek naar veiligheid en het stimu
    Amsterdam
    Waarom moet ik de airbag uitschakelen als ik mijn kindje vervoer?

Een passagiersairbag kan levensreddend zijn voor volwassenen tijdens een ernstig auto-ongeluk, hij blaast zich razendsnel op in de ruimte tussen het dashboard en de passagier en vangt het bovenlijf en hoofd van een volwassene op.

Aan de andere kant is een airbag heel gevaarlijk voor baby's en kinderen, omdat zij in de autostoel op de passagiersstoel verder naar voren zitten dan volwassenen en omdat hun hoofd lager zit ten opzichte van het hoofd van een volwassene.

In een achterwaarts gerichte autostoel zit een baby met de bovenkant van de autostoel en zijn/haar hoofd vlak bij het dashboard waar de airbag uit komt. De airbag ontvouwt zich doormiddel van een explosie vlak bij het stoeltje en het hoofd van de baby, met ernstig letsel tot gevolg.

Het is verboden om met een ingeschakelde airbag een achterwaarts gerichte autostoel op de passagiersstoel te gebruiken. Kun je de airbag niet uitschakelen? Vervoer dan altijd je baby achterin.

Kinderen in een voorwaarts gerichte autostoel zitten te dicht op de airbag waardoor ze in de ruimte zitten die de airbag nodig heeft om open te vouwen. Zij krijgen de airbag terwijl hij opengaat met een harde klap tegen zich aan. Kun je de airbag niet uitschakelen? Vervoer dan het liefst je kind achterin. Het mag wettelijk wel om kinderen met een voorwaarts gerichte autostoel bij een werkende airbag te vervoeren, zet in zo'n geval de stoel zo ver mogelijk naar achteren, er moet minimaal 25 cm ruimte zijn tussen je kind en het dashboard.

Op onze site vind je meer informatie over de aankoop en het gebruik van autostoeltjes.

Groet, Angela
    VeiligheidNL

Deel Deze Pagina