Ik lees over verschillende draagdoeken, wel allemaal geweven. Kan iemand mij vertellen wat daarin dan weer van elkaar kan verschillen? Zelf heb ik nu een geweven bykay denim. Ben erg benieuwd hoe andere geweven doeken daarmee verschillen.
Behalve verschil in lengte (en daarmee verschillende knoop (on)mogelijkheden, zit het verschil vooral in de gebruikte materialen. Doeken met wol zijn warmer dan doeken van katoen bijvoorbeeld. Daarnaast is de ene stof van zichzelf wat soepeler (zachter) dan de andere stof. Zachte doeken knopen over het algemeen makkelijker en dragen ook fijner. Verder speelt de dikte van de stof een rol. Een dunne doek kan bijvoorbeeld heerlijk luchtig zijn in de zomer, maar vraagt vaak wel wat preciezer knopen dan een iets dikkere doek, en heeft soms wat de neiging om te gaan snijden. Ook de gebruikte weeftechniek speelt mee (met name in soepelheid en plooibaarheid van de stof). Veel draagsters zweren bij jaquard geweven stoffen. Wat doeken betreft zijn voorkeuren voor merken en stoffen heel verschillend. Wat de één een heerlijke doek vindt, vindt de ander weer te stug, te slap, te warm, te dun, te dik... enz enz.. Als je een nieuwe doek wilt aanschaffen kan het fijn zijn om eens wat verschillende doeken uit te proberen (bij veel online winkels kun je een doek lenen of je kunt een draagconsult bij een draagconsulent doen) en zelf het verschil te ervaren. Je kunt ook eens op het dragen&voeden forum rondsnuffelen naar verschillende meningen over een doek die je op het oog hebt. Met de bykay denim heb ik zelf geen ervaring, dus ik zou je niet kunnen zeggen hoe die zich tot andere geweven doeken verhoudt...
Er zijn zo ontzettend veel verschillende doeken. Dat is erg lastig uit te leggen in een berichtje. Je hebt doeken met katoen, wol, linnen, bamboe etc. En elk soort heeft zijn eigen voor en nadelen. Qua draagkracht, souplesse, zachtheid, dikte. Ik heb geen ervaring met de demin, dus kan hier helaas niets over zeggen .