33 weken zwanger dreiging vroeggeboorte

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Tamsam, 7 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tamsam

Tamsam Lid

7 mei 2017
    20
    2
    3
    Vrouw
    Beste Leden,

Ik wil graag mijn verhaal kwijt en jullie ervaringen en meningen zijn van harte welkom.

Met 31,5 weken belde ik de verloskundige voor weinig leven en harde buiken. Verloskundige kwam langs en constateerde 1 cm ontsluiting, ik moest dus naar het ziekenhuis en rond 19:00 uur werd er weer gekeken en ik bleek op krap 2 cm ontsluiting te zitten. Hierdoor ben ik opgenomen voor weeënremmers en longerrijpers. 4 dagen later mocht ik weer naar huis omdat alles rustig bleef. Bij precies 33 weken begonnen echter de harde buiken weer en ben ik na 5 uurtjes naar het ziekenhuis gegaan, waar geen harde buiken werden geconstateerde wat ook wel logisch was want aan de ctg voelde ik em 1 keer. Later door gynaeceloog getoucheerd en werd er duidelijk gezegt dat ik geen ontsluiting meer heb (maar zij is niet ver met haar vingers naar binnen gegaan om prikkels te voorkomen. Mijn vraag was ook hoe dit mogelijk is en of het wel kan. Bijde keren beantwoord met: ik heb geen idee.

Mijn vraag is aan jullie: kan je van 2 cm ontsluiting naar 0 cm ontsluiting gaan.

Alvast bedankt. (Begrijp me niet verkeerd, ik wil alleen wat duidelijkheid hebben, ik heb morgen een afspraak bij een andere gyn en zal dit ook aankaarten)

2. Tamsam

Tamsam Lid

7 mei 2017
    20
    2
    3
    Vrouw
    Dit is mijn derde zwangerschap.

3. Oceanna

Oceanna Fanatiek lid

12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    eerlijk gezegd heb ik er nog nooit van gehoord en kan met een beetje googlen er ook niets over vinden. ik vind het eerlijk gezegd vreemd dat je dan ineens geen ontsluiting meer hebt.

4. Tamsam

Tamsam Lid

7 mei 2017
    20
    2
    3
    Vrouw

Bedankt voor je reactie Oceanna,

Ja dat vond/vind ik ook vreemd en best raar.

5. JoyNoa

JoyNoa Bekend lid

7 mei 2017
    938
    317
    63
    Vrouw
    Tijdens mijn eerste bevalling (het duurde allemaal heel erg lang met de ontsluiting) maar toen ben ik uiteindelijk met 8cm ontsluiting naar het ziekenhuis gegaan. Thuis vooraf getoucheerd door mijn vk en in het ziekenhuis aangekomen, aangesloten aan de CTG en verder geïnstalleerd om daar te gaan bevallen toen bleek ik maar op 6 cm ontsluiting te zitten. Of het weer terug is gegaan, of dat mijn vk gewoon niet goed gemeten heeft dat weet ik niet.

Ik wil je wel veel sterkte wensen, niet fijn deze onzekerheid en al zeker niet als je kindje te vroeg geboren wordt. Mijn jongste is met precies 34 weken geboren maar deed het heel erg goed, ze hebben rond deze termijn wel hele goede kansen. Na 15 dagen ziekenhuis mocht hij mee naar huis. Wilde je toch ook een beetje geruststellen dat mocht het doorzetten....

6. Tamsam

Tamsam Lid

7 mei 2017
    20
    2
    3
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie JoyNoa,

Mijn verloskundige voelde 1 cm en in het ziekenhuis door een gynaecoloog ook 1 cm gevoeld en daarna een andere gynaecoloog 2 cm gevoeld. En een week later nadat ik ontslagen ben uit het ziekenhuis weer getoucheerd en bleek geen ontsluiting. Het is echt verwarrend allemaal.

Het stelt me zeker gerust na u verhaal.

Ik hoop de 37 weken te halen, mocht het niet zo zijn hoop ik in goede handen te zijn.

Ik zal dit morgen zeker aankaarten bij de andere gyn waar ik een controle afspraak heb staan.

7. Manderijntje

Manderijntje Fanatiek lid

23 jan 2014
    1.168
    1.332
    113
    Naar mijn weten kan ontsluiting (zelfs tijdens de bevalling) idd verschillen.

8. Tamsam

Tamsam Lid

7 mei 2017
    20
    2
    3
    Vrouw
    Bedankt voor uw reactie Manderijntje,

Helaas kon zij mij niet vertellen dat dit mogelijk is en had ze verder geen idee.

Het is dat alles zo onduidelijk is, ik ben alleen maar blij mocht het echt zo zijn dat de ontsluiting dicht zit.

9. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Bij mijn schoonzus nam de ontsluiting ook af, verklaring van de gyn was dat de baby iets hoger was gaan liggen en daardoor minder druk op de baarmoedermond kwam waardoor die zich weer ietsje sloot. Zij zat uren op 7cm en zakte toen terug naar 4cm. Dit was echter met 38wkn tijdens de inleiding, omdat ze toen al 24u bezig was en de hartslag van de baby af en toe begon te dippen, werd het een keizersnede.

Hopelijk blijft het bij jou nu mooi rustig! Bij twijfel gewoon weer direct bellen he, dat heeft mijn gyn me echt op het hart gedrukt; of het nu 3 uur 's nachts is of wat dan ook, bij twijfel bellen.

10. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik heb er nog nooit van gehoord maar als het kan is dat natuurlijk goed nieuws, hopelijk blijft ukkie zitten tot in ieder geval 37 weken.

11. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Het kan zeker idd. Ik heb zelf een zw gehad waarbij ik vanaf 13-14 weken harde buiken had, en vanaf 20 weken voorweeen. Regelmatige harde buiken dje ook pijnlijk waren. Er werd meerdere keren per week een cervix lengte gemeten dmv echo. Dit fluctueerde enorm.
    Er is mij toen verteld dat het normaal is dat het wisselt maar dat dat wel goed in de gaten gehouden moet worden.
    Ontsluiting is trouwens niet te voelen als je niet de bm mond zelf voelt volgens mij, dat vind ik wel een vreemd verhaal.
    Hebben ze geen cervix lengte met echo gemeten?

12. Tamsam

Tamsam Lid

7 mei 2017
    20
    2
    3
    Vrouw
    @Fuddey
    Dank voor uw bericht, ik hoop dat het bij mij inderdaad ook het geval is dat de kleine nog niet ingedaald is. Ja zal ik zeker doen bij twijfel. Ze hebben mij helaas zo onzeker gemaakt doordat er door de éne arts dit zegt en de ander weer iets anders. Vandaar mijn vraag hier op het forum.

@Zonnebloem92
    Dank voor uw bericht.
    Ook ik heb er nooit over gehoord, mijn andere twee zwangerschappen liepen vrij goed op lichamelijke klachten na. Ik vind het ook helemaal niet erg als het weer dicht is, precies wat u zegt alleen maar goed zodat de kleine lekker kan blijven zitten tot na 37 weken. Het is alleen de onzekerheid wat ze bij mij gecreeërd hebben in het ziekenhuis omdat ik elke keer iets te horen kreeg vandaar. Vandaag heb ik een afspraak bij een andere gyn en zal dit ook zeker even bij haar neerleggen.

Ben erg blij met jullie reactie en steld me zeker gerust en het heeft mijn onzekerheid wat verminderd.

13. Tamsam

Tamsam Lid

7 mei 2017
    20
    2
    3
    Vrouw
    Dank voor uw reactie Madelein,

Als een cervix lengte met zo lange staaf is, heeft zij dit ook gedaan maar heeft 2 sec gekeken en zei daar niks over, pas na het toucheren zei ze ik voel geen ontsluiting maar ze zei er ook bij ik ga niet diep erin en voel alleen daar voor omdat ze het niet wou prikkelen. Ze was meer met haar student bezig dan mij uitleggen wat er nou precies aan de hand is, en een verklaring had ze niet want ze wist het ook niet.

Erg verwarrend allemaal.

14. Tamsam

Tamsam Lid

7 mei 2017
    20
    2
    3
    Vrouw
    Vandaag had ik een afspraak bij de gyn en heb antwoorden gekregen op mijn vragen.

Omdat die andere gyn niet diep gevoeld heeft omdat ze prikkels wou voorkomen en alleen aan de buitenkant gevoeld heeft kon zij geen ontsluiting voelen, had zij dieper gevoeld dan had zij het wel gevoeld.

Mijn bhm zat op 18 mm erg kort, nu is er een kans dat de kleine eerder kan komen maar dat hoeft niet. Op de echo was alles goed en moest me melden als er weinig leven is of als de harde buiken een uur lang elke 5 min komen.

De onzekerheid is nu verminderd. Nou hopen dat de kleine tot week 37 veilig blijft zitten.

Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie meningen en ervaringen..

15. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Fijn dat je wat meer weet nu. Blijf je gevoel volgen he, vertrouw daarop. Dat zit 9/10 keer goed.
    18 mm is kort idd maar vergeleken bij ontsluiting wel een stuk beter.
    Is je ( bed)rust aangeraden?

16. Tamsam

Tamsam Lid

7 mei 2017
    20
    2
    3
    Vrouw

Ja ik vertrouw ook het meest op mijn eigen gevoel.

Ze hebben alleen gezegt dat ik geen lange afstanden mag lopen en de stofzuiger mag ik niet aanraken. Maar 'bed' rust is niet aangeraden. Maar rustig aan doen met 2 kleine kinderen is vrij onmogelijk. Maar ik luister vooral naar mn lichaam en rust heel veel uit, het is niet dat ik het hele huis aan het schoonmaken ben bijwijze van. Doe lichte huishoudelijke taken en de rest doet mijn man.

Dank voor je berichtje.

17. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Ik zou wel proberen de komende weken wat extra hulp in huis te krijgen voor de kids. Kan je dat regelen? Dingen als tillen en traplopen enzo moet je eigenlijk even proberen zoveel mogelijk te voorkomen...

18. Tamsam

Tamsam Lid

7 mei 2017
    20
    2
    3
    Vrouw
    Mijn kids zijn nu 2,9 en 1,8 jaar oud ze lopen bijde trap op en af en klimmen zelf hun bedje ivm peuterbedjes. Tillen doe ik eigenlijk helemaal niet. Trap loop ik 2 keer per dag af en op. Maar ik kan wel vragen om wat hulp van familie. In de middag als de kinderen slapen ga ik ook liggen en als de kinderen spelen lig ik op de bank. ( per dag doe ik bijv.: ontbijt, lunch maken voor ons, de afwas er van in de vaatwasser, kinderen verschonen en 1 keer de kinderen naar bed brengen. De rest doet mijn man, avondmaal bereiden kinderen douchen, huishouden de was en afwas noem maar op)

Deel Deze Pagina