Galbulten, allergisch voor kou?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Kuona, Jan 1, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kuona

Kuona Fanatiek lid

Dec 7, 2007
    1,258
    6
    38
    Afgelopen maandag kreeg mijn zoontje galbulten op zijn handen. De huisarts heeft er naar gekeken maar gaf er niks voor. Het zou binnen 24 uur, uiterlijk 48 uur over zijn. Het is meestal een allergische reactie op een stofje die je ws nooit achterhaalt.
    We zijn terug naar huis gefietst en toen kwam het thuis ineens een stuk heftiger opzetten. Zijn wangen waren vuurrood door de bultjes en ook zijn benen zaten onder. Gelukkig trekt het snel weg. Gisteren zaten zijn handen weer onder na het wassen met koud water. We zijn tot de conclusie gekomen dat hij reageert op kou...
    Weet iemand hoe dit precies zit met galbulten? Is hij nu ineens allergisch voor kou?! Of heeft hij een allergische reactie op 'iets' en wordt dat getriggerd door de kou, en gaat dit ws na 48 uur over (eerste aanval was 47 uur geleden...). Of is de kans groot dat dit zo blijft en hij voortaan zo reageert op kou?

Als het morgen nog steeds is ga ik uiteraard weer na de HA, maar omdat galbulten best vaak voorkomen weet iemand er hier mss meer over?

Attached Files:

2. nana33

nana33 VIP lid

Nov 17, 2008
    5,536
    3
    0
    Jeetje, dat ziet er best heftig uit! Ik kan me haast niet voorstellen dat het alleen door de kou komt en denk dat er vast wel een ander stofje is wat dit triggert. Is het misschien iets in de buurt van de kraan, dat op de kraan is gekomen (zeepresten of e.d.)? Als kind kreeg ik ook snel galbulten en vrijwel nooit konden we achterhalen wat nou de oorzaak was. Gelukkig heb ik er tegenwoordig geen last meer van. Hopelijk gaat het snel weer weg en kan de HA je meer vertellen!

3. Lynx

Lynx VIP lid

Jul 19, 2008
    8,700
    2,511
    113
    Ja kan zeker door de kou komen. Ik heb nu al bijna twee jaar dagelijks galbulten. De ene keer van druk op mijn huid (door bijv het dragen van een boodschappentasje), de andere keer op mijn benen door de kou.
    Het jeukt vreselijk, maar door het krabben wordt het ook weer erger. Meestal is de jeuk na een paar uur over en trekt de plek weg binnen 1 dag.
    De arts zegt dat het in principe vanzelf over gaat, maar bij mij duurt het nu dus als bijna twee jaar. Als hij het vaak heeft kan hij anti-histamine pillen gebruiken. Het helpt vooral de jeuk te verminderen, de galbulten worden er (bij mij) niet minder om.
    Ik begreep dat er wel een allergie aan ten grondslag kan liggen.

4. Jatobe

Jatobe Fanatiek lid

Jun 9, 2013
    1,868
    2
    38
    Dat is niet dat hij allergisch is voor kou: galbulten worden getriggerd door druk op de huid, schuren van een strakzittend shirtje, overgang van warm naar koud of juist andersom. Emoties lokken het ook uit. Als je zoekt op google op urticaria kun je veel informatie vinden.

Ook zou het kunnen dat hij nog steeds het stofje in zijn lichaam heeft waarvoor hij WEL allergisch is. JAmmer dat de huisarts niets wil doen: ik ben zelf bekend met urticaria en het is echt alsof je door honderd muggen tegelijk bent gebeten. Echt niet leuk.

5. Kuona

Kuona Fanatiek lid

Dec 7, 2007
    1,258
    6
    38
    Het heeft in principe niks met de kraan te maken. Het komt opzetten door de kou, bijvoorbeeld koud water, maar ook gewoon kou van buiten.
    Maar ik hoop idd dat het gewoon door één of ander stofje veroorzaakt wordt. Daarstraks zijn we even gaan wandelen en hij zat weer helemaal onder, precies op de plekken waar de kou bij hem kan komen :( Eenmaal binnen trekt het weer snel weg gelukkig.

Vervelend zeg!! Ik las ergens dat het wel 7 of 9 jaar kon duren :$

Ik heb inderdaad gegoogeld. Maar er bestaat ook koude-urticaria, koude-allergie dus. Ik hoop inderdaad dat het 'gewoon' een stofje is en dat het morgen weer over is.

Daarstraks zat hij op de wc en toen had hij het zelfs op de plek van de wcbril (die is natuurlijk ook koud)...

6. juut26

juut26 Fanatiek lid

Apr 28, 2007
    4,862
    0
    0
    Roosendaal
    zonde voor je zoontje!
    ik herken het van mijn man, die had er voorheen nooit last van.
    vorig jaar een paar keer flink..de eerste keer vergeet ik niet meer..waren gezellig in de winter efteling, ik ging met kids in een attractie, we kwamen terug, stond er ineens een hele bultige papa! oei zijn hele gezicht en handen zaten onder..vond het er echt wel akelig uit zien!
    succes ermee!

7. Lynx

Lynx VIP lid

Jul 19, 2008
    8,700
    2,511
    113

He nee toch! :$:$:$

8. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Ik heb wel eens van vanuit de kou (maar dan echt vriezen) in de warmte, dat mijn benen enorm gaan jeuken en knalrood worden. Maar dat is volgens mij meer t principe van wintertenen..? Zakt ook redelijk snel weer. Ik heb ook Raynaud (snel ijskoude, blauwe handen).
    Heel anders dan mijn allergie voor pinda's, dat is niet snel weer over. Ben daar echt doodziek van en dat duurt wel 24-48u. Uitslag duurt dan ook zeker een paar uur.

Share This Page