megadip :-(

Discussion in 'Borstvoeding' started by Mimosa, Sep 28, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mimosa

Mimosa Niet meer actief

Hoi lieve mama's,

Graag wil ik even jullie advies, ik zit er even doorheen. 10 september ben ik bevallen van een prachtige dochter Sara. Ze krijgt vanaf het begin bv en dat ging prima, tot dag acht, toen trok ze in haar enthousiasme kloven in mijn tepel. Helaas blijft een van deze kloven telkens opengaan tijdens het voeden.

Maar dat is niet het probleem, het probleem is dat sinds 2 dagen Sara iedere 1,5 uur wil drinken, dag en nacht :$ Dit zijn ongetwijfeld regeldagen, maar het is nu dag drie en ik hou het zo niet vol! Ik heb nog een zoontje van 2 die ook aandacht wil. En daarbij zijn mijn borsten gewoon echt leeg :(. Gisteeavond viel ze pas in slaap toen ik haar dertig ml bv uit de koelkast (eerder gekolfd) had gegeven. Het feit dat de eerst paar seconden na het aanleggen pijn doen helpt natuurlijk niet, door die stomme kloven. Volgens de LK gaat het aanleggen goed, en andere houdingen helpen niet echt :(.

Kortom, ik zit er even doorheen. Help :)?

2. tasje

tasje Actief lid

May 20, 2014
    467
    187
    43
    Zo te horen inderdaad regeldagen.
    Met die pijn is het vreselijk, ik heb dit ook meegemaakt.
    Maar bij mij wilde ze de beschadigde tepel/borst op een gegeven moment ook niet meer drinken.
    Uiteindelijk heeft bij mij de lactatiekundige aangeraden om de pijnlijke kant af te kolven en deze te laten herstellen. En afgekolfde melk te geven (ik heb dit gedaan d.m.v. vingervoeden, omdat ik haar nog te klein vond voor de fles)
    Ik heb toen ook rite aid hydrogel tepelverband gebruikt, dat verlicht de pijn en helpt herstellen.

Bij mij hapte mijn baby ook goed aan, alleen bleek het tongriempje te kort en hadden wij spruw. Dus de kloven bleven en werden erger.
    Dus ik weet niet of daar bij jouw dochter ook naar gekeken is?

Sterkte!

3. schoentje24

schoentje24 Bekend lid

Aug 6, 2013
    869
    1
    18
    Ik herken het! Na mijn borstontsteking kreeg ik ook hele erge kloven, ik heb toen twee dagen gekolfd ipv aanleggen, er kwam toen ook minder melk dus wij hebben kv bij moeten geven (had nog geen voorraad bv), na twee dagen kolven en smeren met creme van Medela (even de naam kwijt) en mother mates was het weer hersteld. Daarna kon ik haar weer gewoon aanleggen. Ik merk wel nog dat de productie niet helemaal op mn dochtertje is afgestemd, maar dat komt vlges de lk ook door t tepelhoedje, ze krijgt de borst niet helemaal leeg. Ik ben nu elke dag nog 1x aan het kolven om de productie op gang te krijgen. Verder heeft ze ook nog regeldagen dat ze om de 2uur komt. Het is niet makkelijk met zo'n dip maar ik ben blij dat ik door heb gezet, het gaat nu ook veel beter met de kloven. En als ze weer terug zouden komen zou ik meteen even pauze inlassen en gaan kolven! Dat werkt echt!

4. Mimosa

Mimosa Niet meer actief

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb alleen een handkolf tot mijn beschikking, red ik het daarmee? Dan ga ik inderdaad maar een of twee dagen kolven.

Het lastige is dat ik echt het idee heb dat ze niet genoeg heeft aan mijn voeding. Zeker omdat ze gelijk in slaap viel toen ik haar wat uit de voorraad had gegeven gisteren. Trekt dit echt vanzelf bij? Mn borsten zijn zo leeg!

5. Lauwra

Lauwra Fanatiek lid

Nov 5, 2009
    1,220
    0
    36
    Als je eraan toe geeft zal het zeker weer goed komen! Maar wel erg vervelend dat het nu al 3 dagen duurt, dat is erg vermoeiend!
    Ik heb ook wel van die dagen gehad hoor, dan voelden mn borsten ook zo slap als ik weet niet wat. Maar leeg zijn ze nooit, als je dochter drinkt wordt er ook melk aangemaakt. Kunnen jullie niet samen in bed gaan liggen, of ligt ze in de wieg naast je? Dat deed ik op zulke dagen. Laptop en boek erbij, drinken, wat lekkers...
    Nu heb ik geen peuter rond lopen maar misschien kan die een dagje naar opa of oma?
    Sterkte hoor k hoop dat het gauw beter gaat. Ook met de kloven!

6. Mimosa

Mimosa Niet meer actief

Ja, ze ligt naast me, we hebben ons teruggetrokken op bed:)

Het vervelende is dat ze ook niet slaapt zo, alleen hazenslaapjes op mij. Maar dan schrikt ze van het minste geluidje wakker :(, hoort dat er ook bij?

7. schoentje24

schoentje24 Bekend lid

Aug 6, 2013
    869
    1
    18
    Heeft mijn meisje ook nog af en toe. In bedje slapen doet ze tijdens zo'n dagen ook amper. Overdag pak ik haar lekker bij me. Heb je geen draagdoek? Das ook makkelijk en je hebt je handen vrij voor andere dingen!

Rust zorgt er ook voor dat je productie beter gaat. Met een handkolf heb ik geen ervaring ik heb geïnvesteerd in een goede kolf (medela swing, dubbele elek. Kolf). Zeker wanneer ik meer zal moeten kolven met werken enzo.

8. Lauwra

Lauwra Fanatiek lid

Nov 5, 2009
    1,220
    0
    36
    Als mn zoontje op mij sliep lag ik de eerste 5-10 min zo stil mogelijk. Dan sliep hij diep en kon ik hem in zn wiegje leggen. Die eerst voorverwarmen met een kruik hielp trouwens ook perfect. Soms sliep hij door en soms was hij weer wakker van het neerleggen...
    Het ging trouwens na een week of 4 een stuk beter, sliep toen beter en had ook geen behoefte meer om op mij te slapen. Dus nog even volhouden

9. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Tja het vervelende aan gaan kolven is dat je geen gebruik maakt van de regeldagen en de productie dus niet op je kindje wordt aangepast... Snap wel je overweging gezien de kloven.
    Welke houdingen pas je allemaal toe om te voeden?
    Eventueel BV-thee en/ of boezemvriendjes gaan gebruiken om je te helpen om je productie op te krikken?

En had hier ook vaak het idee dat mijn borsten leeg waren voor een voeding, maar dan werd er toch volop van gedronken!
    Je zou echt snel een omschakeling moeten krijgen...
    En evt een draagdoek gebruiken, misschien wil ze gewoon lekker bij je zijn? Of biedt een speen even uitkomst?

10. Mimosa

Mimosa Niet meer actief

Borstvoedingsthee en boezemvriendjes kan ik nog proberen, waar kan ik dat halen?

Houdingen die ik doe zijn rugby, liggend maar ook gewoon Madonna. Ik word er echt een beetje verdrietig van, ik blijf gewoon ieder uur aanleggen, maar ze lijkt gewoon niet verzadigd te raken :(. Vind het zo sneu voor haar!

11. schoentje24

schoentje24 Bekend lid

Aug 6, 2013
    869
    1
    18
    Ik begrijp heel goed dat je verdrietig bent! Ik heb me ook wat gehuild omdat ik niet wist wat ze wilde!.

Wij hebben destijds KV bijgegeven, zodat ons meisje verzadigd was, beter sliep, en vervolgens krachtiger kon drinken. We zijn wel nog steeds bezig met afbouwen van het bijvoeden maar goed. Ik weet ook niet of het wijsheid is, maar ieder 1,5uur voeden lijkt me ook frustrerend..!

De LK adviseerde bij mij om haar liggend op mijn buik te voeden (weet niet hoe deze positie heet). Ze ligt dan net dr hoofde boven op de borst onderhand. Zelf een beetje onderuit liggen en haar op dr buik op je leggen. Beetje schuin kun je haar ondersteunen met je arm (zoals je bij madonna houding ook doet). Je kunt ook madonna houding beginnen en haar verplaatsen tijdens het voeden in de houding dat ze op de buik op je ligt.
    Bij mij hapt ze dan beter en verder, waardoor ik minder last heb!

12. tasje

tasje Actief lid

May 20, 2014
    467
    187
    43
    bvthee bij een natuurwinkel..o.a. van weleda of van 'sprookjesbos' (pyramide)
    Boezemvriendjes bij bv winkel (ook online) aidulac.nl is een goede! (hier kun je evt. ook thee bestellen)

13. Mimosa

Mimosa Niet meer actief

Bedankt voor het meedenken, meiden! Ik ga morgen op zoek naar bv thee en boezemvriendjes.

Ik hoop toch echt verbetering te zien morgen, anders weet ik get ook niet meer.

Jullie zijn wel super lief!

14. CindyJessie

CindyJessie Bekend lid

May 21, 2012
    802
    15
    18
    Ik wil je even succes wensen. Mijn dochter is van 3 september en ik vind het ook pittig. Ook wat regeldagen gehad, of zeg maar gerust, 2 regelweken.. Ik leef met je mee.
    Het gaat gauw vast beter!

15. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,806
    5,941
    113
    Female
    En bedenk:het blijft niet zo.
    Anders zouden de meeste mama's al heel snel stoppen!:)
    Je kindje is nog ieniemienie, het heeft wat tijd nodig.
    En zwaar is het, met een dreumes er bij, sowieso, ik weet het nog goed..

16. girly1984

girly1984 Niet meer actief

Hoi meiden,

Ik herken je verhaal voor een groot deel!
    Ons zoontje is bijna drie weken en waarschijnlijk door verkeerd aanhappen heb ik aan beide tepels enorme kloofjes die zeer pijnlijk zijn! Vorige week naar een lactatiedeskundige geweest en die adviseerde me om de komende weken alleen nog maar zittend te voeden zodat ukkie goed kan aanhappen.
    Maar het blijft pijnlijk en de tranen staan in m'n ogen. Ik begin steeds meer op te zien tegen het voeden en voel me ook ontzettend schuldig tegenover ons zoontje. Hij zal dat vast wel aanvoelen mijn onzekerheid, gespannen houding en aarzeling bij elke keer dat hij aan gaat happen.

Het geven van borstvoeding vergt echt veel van me, meer dan ik van tevoren ooit had kunnen bedenken maar toch voelt het niet goed om ermee te stoppen. Ik wil onze uk dolgraag bv. blijven geven maar ik ben bang dat ik het niet veel langer vol kan houden op deze manier.
    Misschien gaan kolven en dat geven? Pffff, ik weet het ook ff niet meer!

17. schoentje24

schoentje24 Bekend lid

Aug 6, 2013
    869
    1
    18
    Hoi Girly, lastige weken zijn het he?! Ik heb ook aan 1 kant enorme kloven geha. Heb toen twee dagen gekolfd en daarna was het weer hersteld. Misschien kun je dat proberen? Ik had baat bij Mother mates en Purelan tegen de kloven.

18. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,806
    5,941
    113
    Female
    Heb je het met de lactatiekundige gehad over tijdelijk een tepelhoedje gebruiken? Dat kan ook wat verlichting geven tijdelijk..

19. Mimosa

Mimosa Niet meer actief

Hoi Girly,

Wat vervelend dat je mijn probleem herkent! Drinkt jouw zoontje ook zo vaak?

Ik heb nu nog een trucje geleerd van de lk: vlak voor het aanhappen haar kinnetje iets aanduwen, zodat ze een grotere hap neemt. Hierdoor is voor mij het voeden in de rugbyhouding pijnloos geworden! Misschien helpt het jou ook?

En lieve mama's... ik heb weer melk!!! Mijn borsten hebben zich aangepast, hoera! Sara heeft gedronken om 8:00, 9:30, 11:00, 14:00 en 17:00 (ze ligt nu gezellig bij me). Dat ziet et goed uit, toch? Voor zo'n kleintje! Ze wil alleen maar weer 1 borst per keer, is dat erg?

Ik ga toch maar door met bv thee, je weet het nooit!

Bedankt voor jullie steun!

Share This Page