Bijtketting bij duimen/ nagelbijten/ regulatie/ kaakspanning

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Gember, 18 aug 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gember

    Gember Actief lid

    6 jan 2017
    371
    140
    43
    Vrouw
    Jeugdzorgwerker gehandicaptenzorg
    Gelderland
    Hallo,

    Mijn dochter van 3;9 duimt heel fanatiek, of ze bijt fanatiek haar nagels of ze peutert fanatiek in haar neus en stopt snottepiekjes in haar mond. Heeft iemand van jullie goede ervaringen met een bijt ketting bij het afleren van die gewoontes?

    Ik vraag me ook wel eens af in hoeverre het om regulatie gaat.. ze zingt en maakt geluidjes echt de hele dag door. We grappen wel eens dat ze een soundboard heeft ingeslikt. Vooral bij vermoeidheid wordt het nog erger. En ze kan wat spanning in haar lichaam en kaak hebben. Ze is verder een vrolijk ding en wordt geliefd door volwassenen en kinderen. Misschien groeit ze er wel overheen...

    Hebben jullie fijne ervaringen met een bijtketting en regulatie?
     
  2. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.600
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Nee, hier wel bijtkettingen voor de kinderen maar dat heeft hier nooit iets doen afnemen.
    Hier ook een dochter van die leeftijd en de oudste is inmiddels ruim 5 en heeft nog altijd veel spanning in z'n lichaam (jongste heeft dat minder).
    Dus ik lees wel graag mee voor tips.
     
    Gember vindt dit leuk.
  3. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.657
    21.161
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier heeft een bijtketting nooit geholpen tegen dat soort dingen.
     
    Gember vindt dit leuk.
  4. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    3.954
    1.585
    113
    Het helpt hier enigzins. Ze was van het nagelbijten af door de ketting. Toen wou ze hem niet meer om en begon ze weer met nagelbijten. Nu moet ze hem weer om maar helpt het minder. Wel bijt ze er nu echt heel veel op, dus ze zal wel veel behoefte hebben aan iets in de mond
     
    Gember vindt dit leuk.
  5. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.973
    7.903
    113
    Vrouw
    Hier wordt nog steeds nagel gebeten door mijn zoon. Duimen heeft hij nooit gedaan. De ketting was leuk toen het nieuw was. Inmiddels vindt hij er niks meer aan.
     
    Gember vindt dit leuk.
  6. Haver11

    Haver11 Fanatiek lid

    3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    .
     
    Gember vindt dit leuk.
  7. Haver11

    Haver11 Fanatiek lid

    3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Hier heeft het wel geholpen. Dochter beet bij spanning op haar kleding. Dat doet ze niet meer. Bijtketting heeft ze nooit meer om, omdat klasgenootjes hem elke keer wilde aanraken. Maar het bijten op de kleding is over.
     
    Gember vindt dit leuk.
  8. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    De bijtketting hielp hier goed bij het vanuit heel veel stress (door de lockdown) op de kleren kauwen. Oudste at al zijn kleren kapot door de enorme stress. De bijtketting stopte dat gelukkig. Gedurende de lockdown heeft hij toen wel een stuk of 4 kettingen stuk gegeten, maar de kleren bleven daardoor gelukkig heel.
    Nu niet meer nodig sinds de scholen weer open gingen :thumup:
     
    Gember vindt dit leuk.
  9. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.497
    3.162
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    bij mijn neefje - (was toen wel 6/7) hielp het goed tegen het nagelbijten. En na een tijdje was de behoefte aan de ketting er ook niet meer. Hoewel hij nog wel rust momenten zoekt en hard nodig heeft- vind hij die nu vaak in lezen en muziek luisteren. Dus minder in beweging/bijten etc.
     
    Gember vindt dit leuk.
  10. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.412
    3.964
    113
    noord holland
    Het klinkt een beetje als een overactief reflex die al geïntegreerd had moeten/kunnen zijn.
    Je zou eens kunnen zoeken op 'reflexintegratietherapie' (en ik vermoed het babkinreflex zo uit mijn hoofd), dan zou je de oorzaak eventueel weg kunnen nemen.
     
    Gember vindt dit leuk.
  11. Gember

    Gember Actief lid

    6 jan 2017
    371
    140
    43
    Vrouw
    Jeugdzorgwerker gehandicaptenzorg
    Gelderland
    Hi allemaal,

    Sorry voor mijn ultra late reactie. Erg bedankt voor jullie ervaringen en meedenken! Ik heb er echt wat aan.
     
  12. Gember

    Gember Actief lid

    6 jan 2017
    371
    140
    43
    Vrouw
    Jeugdzorgwerker gehandicaptenzorg
    Gelderland
    #12 Gember, 14 sep 2021
    Laatst bewerkt: 14 sep 2021
    Heel interessant dit! Het valt me wel eens op dat mijn dochter soms nog wat onwillekeurige beweging heeft bij drinken. Het is bijna niet zichtbaar, maar ze schudt heel lichtjes met haar hoofd, alsof ze de tepel zoekt. Snap je wat ik bedoel? Haha.

    Vlak nadat ze geboren was, moest ik naar OK. 4 uur later kon ik pas weer bij haar zijn. De volgende nacht waren we thuis en had ze koorts zonder dat wij als ouders dat door hadden (eerste kindje, we deden van alles, maar begrepen niet hoe we haar konden kalmeren. Verloskundige zei dat het normaal gedrag was; hoort erbij) en we hebben haar daardoor urenlang niet goed geholpen. Hierin ligt misschien een oorzaak.

    Heb jij hier wat meer verstand van toevallig? Ze kan goed articuleren, maar het gaat niet op een ontspannen manier. Nu denk ik dat ze misschien aan het compenseren is... Het verklaart wellicht waarom ze opeens hangerig en moe kan worden...Verder loopt ze kwa taalontwikkeling wat achter, wel binnen de norm.

    Het is echt een schattig vrolijk ding die graag contact maakt. Dat hoor ik ook vaak van anderen. Maar de spanning in hoe ze praat valt wel op. Heel haar lijf gaat aan, alsof ze de woorden eruit wil persen.

     
  13. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.412
    3.964
    113
    noord holland
    #13 spruitje80, 14 sep 2021
    Laatst bewerkt: 14 sep 2021
    Nee helaas heb ik daar zelf niet echt verstand van. Mijn kinderen heb ik wel allebei reflexintegratietherapie laten doen en heb me er een beetje op ingelezen toen. Ik ben er wel een stuk wijzer door geworden. Ik zie daar dus nu ook weleens bij andere mensen voorbeelden van.
    Dat schudden van het hoofd wat je uitlegt ken ik niet, maar het klinkt wel aannemelijk, ik zie zo voor me wat je bedoelt. Het is niet altijd een groot probleem als reflexen niet goed geïntegreerd zijn, je hersenen en lijf gaan t vaak wel compenseren en het hoeft dan niet altijd grote gevolgen of problemen te geven. Maar het kan dus soms wel problemen geven en het is dan soms relatief makkelijk op te lossen met wat oefeningen, heel bijzonder.
    Het zijn bepaalde bewegingen in patronen die dit op kunnen lossen zoals bijvoorbeeld het kruipen van kinderen doet dat ook. Sla je het kruipen over dan mist je lijf bepaalde natuurlijke bewegingen die bepaalde reflexen uitdoven, dingen moeten bewust worden in de hersenen en niet meer automatisch gaan. Soms gaat dat op kleine gebiedjes mis en dan kunnen er dingen anders lopen.
    mijn kinderen beten beide op hun nagels, kwamen bij de reflexintegratietherapie voor andere dingen, maar het nagelbijten deden ze erna dus ook niet meer. Mijn jongste had ook nog een sterke grijpreflex in haar voet (ook niet de reden van komst), als ze ontspannen zat dat had ze haar voeten vaak zo 'geklauwd' staan, die had ze erna ook niet meer :roflmao:.
     
    Gember en hummeltje5 vinden dit leuk.
  14. Gember

    Gember Actief lid

    6 jan 2017
    371
    140
    43
    Vrouw
    Jeugdzorgwerker gehandicaptenzorg
    Gelderland
    Klinkt goed zeg! Waarvoor kwam je daar dan eigenlijk wel als ik vragen mag? Het is volgens mij ook niet zo bekend. Ik wist wel dat reflexen soms niet helemaal goed integreren, maar wist niet dat daar therapie en oefeningen voor bestonden..! Interessant hoor.
     

Deel Deze Pagina