Ik las dit ergens op internet en vond dat ik het ook hier moest plaatsen! Lieve moeders, Waarom een meeltje alleen voor moeders? Ik zal het jullie uitleggen.... Ik ben dit weekend terug gekomen uit Uganda, Oost-Afrika en heb daar een weeshuis bezocht wat gerund wordt door een Nederlands echtpaar. Ik heb grote bewondering en respect voor de manier waarop zij weeskindertjes opvangen en een warm gezinsleven proberen te bieden. De manier waarop sommige kindertjes wees worden is hoogst aangrijpend en voor Nederlandse begrippen bijna niet voor te stellen. Nog steeds sterven daar een hoop vrouwen tijdens of na de bevalling (vooral bij keizersneden) omdat de medische zorg erg slecht is en ze het woord hygiene nauwelijks kennen. Er woonde een drieling van 6 maanden die hun moeder is kwijtgeraakt doordat de moeder niet wist dat ze in verwachting was van een drieling. Ze was thuis bevallen van één kind maar bleef een dikke buik en pijn houden. Ze hebben haar toen toch maar naar het ziekenhuis gestuurd, wat 40 km verderop lag. Daar is ze, hou je vast, achterop de fiets heengegaan! Ze heeft het ziekenhuis wel gehaald en er zijn nog 2 gezonde meisjes geboren, maar zelf heeft ze het dus niet overleefd. Tel daarbij op dat een hoop vrouwen besmet zijn met HIV en hun man er vandoor is gegaan en je hebt in Uganda ruim 3 miljoen weeskinderen! In dit weeshuis (Noah's Ark) zitten 56 kinderen (van 0 tot 7 jaar) wat natuurlijk een druppel op de gloeiende plaat is, maar het bezoek heeft mijn moederhart diep geraakt (als je dan een mager babytje ziet liggen met een sonde in zijn neus en je denkt dat ie net geboren is en hij blijkt al 4 maanden en HIV-besmet te zijn, en het waarschijnlijk niet gaat halen, dan breekt echt je hart en springen de tranen in je ogen (bij mij althans, maar ja, dat gaat bij mij altijd erg makkelijk haha) Ik heb me dan ook voorgenomen (en mezelf beloofd) eens de handen uit de mouwen te steken in plaats van altijd lekker makkelijk vanaf de bank geld over te maken bij weer een ramp of hongersnood (waarvan je trouwens toch wel weet dat het geld in Afrika in verkeerde handen terecht komt) Door mijn werk kan ik natuurlijk makkelijk weer naar Uganda en mijn plan is dan ook om de komende tijd spullen te verzamelen voor dit weeshuis en de volgende keer met koffers vol langs te gaan. Mijn vraag aan jullie, moeders, is dan ook of jullie mij misschien willen helpen met spullen verzamelen. Ze kunnen eigenlijk alles gebruiken wat kinderen van 0-7 jaar gebruiken, dus kleertjes, ondergoed, lakentjes voor ledikantjes, hydrofiele luiers (want Pampers is te duur!), melkpoeder voor pasgeboren baby's, handdoeken, slabbertjes enz. Voel je absoluut niet verplicht om mee te doen hoor, ik wil alleen graag zoveel mogelijk spullen verzamelen en heb toen bedacht dat ik mijn netwerk van vriendinnen daar misschien voor kon ge(mis?)bruiken. Ik zou het heel gaaf vinden als je spullen hebt of zelfs misschien wat wil kopen (als je toch net bij de Wibra loopt voor kinderondergoed ofzo) maar nogmaals, voel je absoluut niet verplicht. Het is niet mijn bedoeling om je mijn plan op te dringen. Dit echtpaar (Piet en Pita, ja je verzint het niet) hebben ook een website over het weeshuis, dus als je geinteresseerd bent of gewoon eens wilt weten waar ik mijn spullen naar toe wil brengen dan is dit de site: www.nacmu.org Lieve moeders, alvast onwijs bedankt en mocht je nog meer moeders kennen die toevallig van hun spullen afwillen, stuur deze meel dan vooral door!
Ik ga straks verhuizen en dan grote opruiming houden, als ik babyspullen tegenkom wat ik niet meer zal gaan gebruiken, dan wil ik ze graag voor jou bewaren !