Twee keer warm eten?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Tuttebella, 13 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Ik zou op mijn knieën vallen van dankbaarheid als mijn dochter op school een warme maaltijd kreeg en haar 's avonds een boterham geven. Maar zij is gek op brood en niet op warm eten, dus dat zou mijn leven een stuk eenvoudiger maken.
    En als ze dan op bed lag rustig eten met mijn man. Ik zie het helemaal zitten :).
    Maar goed, twee keer een warme maaltijd lijkt me ook prima, ik zou hiet weten waarom dat ongezond zou zijn.
     
  2. Grietjenb

    Grietjenb Niet meer actief

    Dat is hier dagelijks. Brood bij de lunch. Wat is daar vreemd aan?
     
  3. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.990
    25.430
    113
    ik zeg niet dat het vreemd is, ik zeg: ik vind alleen boterhammen te weinig. Een warme maaltijd (bijv rijst,groente,vlees en een toetje) geeft veel meer energie.
     
    Grietjenb vindt dit leuk.
  4. Eruanna

    Eruanna Bekend lid

    13 mei 2013
    918
    903
    93
    Als ze tussen de middag al een toetje krijgen zou ik dat 's avonds denk ik niet meer geven. Dan zelf bij de maaltijd ook geen toetje nemen, maar pas later als de kinderen slapen. Zo doen wij dat ook vaak, die gewoonte is nog blijven hangen van de tijd dat ik door zwangerschapsmisselijkheid geen toetje na de maaltijd kon verdragen ;) Bevalt prima!

    Verder zou ik een beetje kijken wat ze precies op hebben 's middags. Twee keer pasta of twee keer rijst is misschien een beetje saai of teveel, maar als ze een keer pasta eten en een keer aardappels, ik noem maar wat, lijkt het me geen probleem. En ook wel makkelijk: als ze een keer geen zin hebben geef je ze een boterham of eten ze wat minder.
     
  5. Janna

    Janna Fanatiek lid

    Als ik het goed heb, woont ts in het buitenland. Dan klopt dit advies niet. In Nederland zit er inderdaad jodium in brood, maar dat is alleen maar omdat het er aan toegevoegd wordt (in de vorm van gejodeerd zout). In andere landen voegen ze echter geen jodium toe aan brood (het zout is in het buitenland niet gejodeerd), dus helpt brood eten niet om een jodiumtekort te voorkomen.
     
  6. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.458
    2.275
    113
    Aha sorry, dat wist ik niet dat dat alleen in Nederland gebeurde!
     
  7. Eruanna

    Eruanna Bekend lid

    13 mei 2013
    918
    903
    93
    Dat is niet waar.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  8. Janna

    Janna Fanatiek lid

    Nou ja, het is in zoverre waar, dat zout in de meeste landen niet standaard gejodeerd is. Wat niet wil zeggen dat je nergens anders ter wereld gejodeerd zout kunt krijgen.
     
  9. Amy32

    Amy32 Bekend lid

    28 jun 2010
    699
    75
    28
    Niets ongezonds aan, vind ik. Wij eten standaard 2x per dag warm op de dagen dat ik thuis ben. Zijn allemaal geen broodeters
     
  10. Eruanna

    Eruanna Bekend lid

    13 mei 2013
    918
    903
    93


    Dat zou natuurlijk een beetje flauw zijn, als ik ergens een pakje zout opzoek dat niet standaard gebruikt wordt. Dit is gewoon het standaard supermarkt-zout, net als in Nederland. En de meeste bakkers gebruiken het ook, ook al is het geen wettelijke verplichting (meer).



    Zie bijvoorbeeld https://naturkost.de/naturkost-von-a-z/bio-lebensmittel/kraeuter-gewuerze-wuerzmittel/salz/jodsalz/



    "Algen und Seefisch enthalten natürlicherweise viel Jod. In Pflanzen gelangt es aus dem Boden, der in Deutschland jedoch nicht viel davon enthält. Deshalb wird Salz hierzulande seit den 90er Jahren mit dem Spurenelement angereichert, ebenso Tierfutter, so dass vor allem Kuhmilch, aber auch Fleisch und Wurstwaren Jod liefern. Auch viele Bäcker backen ihr Brot mit jodhaltigem Salz. Seitdem hat sich die Jodversorgung der Bevölkerung verbessert. Doch seit einiger Zeit ist sie wieder rückläufig, vor allem bei Kindern. Experten führen die Entwicklung darauf zurück, dass die Lebensmittelhersteller mittlerweile wieder weniger Jodsalz verwenden. Die Deutsche Gesellschaft für Ernährung (DGE) empfiehlt daher Privathaushalten wie auch dem Ernährungshandwerk weiterhin, jodiertes Speisesalz zu verwenden."



    Dat leek mij vergelijkbaar met Nederland, zie bijvoorbeeld de website van het Voedingscentrum:



    "In Nederland zit er van nature niet veel jodium in de voeding. Daarom wordt jodium toegevoegd aan:

    • bakkerszout voor het bakken van brood en broodvervangers (bevat 65 milligram jodium per kilo zout). Bakkers zijn niet verplicht om bakkerszout te gebruiken.
    • gejodeerd keuken- en tafelzout (bevat 21 milligram jodium per kilo zout)."
    Zo, en nu weer on-topic?
     
  11. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Zo eet ik al mijn hele leven. Ook veel lichte warme maaltijden. Mijn kinderen moeten wennen op de basisschool.

    Mijn Franse familie vindt 2x per dag brood armeluis voedsel.
     
  12. fafa

    fafa Niet meer actief

    Woont ts niet in de UK? Even opgezocht en daar is gejodeerd zout inderdaad blijkbaar slecht verkrijgbaar en zit ook niet toegevoegd in brood. Daar hebben ze een andere strategie gekozen: toevoegen aan veevoer en dan komt het via de melk bij de mens. En Duitsland doet dus een beetje van beide.
    Interessant, weer wat geleerd vandaag :cool:

    Maar dan maakt een boterham meer of minder dus niet uit inderdaad. Als je je glas melk maar niet overslaat ;)
     

Deel Deze Pagina