Twee kindjes op school, hoe doe je dat met speelafspraakjes?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door hummeltje5, 1 dec 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.609
    13.154
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Over niet al te lang hebben wij straks twéé kleuters op school.

    Mama's van meerdere kindjes op school: hoe hebben jullie dat aangepakt?

    De oudste kan niet op woensdag vanwege zwemles en de vrijdag vind ik nagenoeg nooit goed omdat ie dan vaak oververmoeid is.

    Maar de jongste zou -mits ze goed in haar vel zit die dagen en mits geen andere afspraken- wel gewoon kunnen op de woe. en vrij. (alleen woensdag dan enkel bij een ander thuis).

    Doen jullie dat wel eens dat je de ene wel laat spelen maar tegen de ander (al dan niet subtiel) zegt: nee jij kan/mag niet?
    Of laat je je jongste kind dan enkel ruimte om af te spreken op de dagen waarop de oudste ook mag/kan afspreken?
     
  2. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.080
    288
    83
    Emmeloord
    Hier mogen ze op woensdag en vrijdag afspreken. Heel vaak wil onze jongste met een vriendinnetje. De andere zelden. Als dat wel zo is maakt het mij niet uit. Wel zorg ik dan dat de breng en haal tijd voor mij goed te doen is. Door bijv alle kids uit spelen en in een moeite door ophalen.
     
  3. Sylver

    Sylver Fanatiek lid

    17 sep 2014
    1.488
    1.446
    113
    Hier hebben ze heel wisselend speelafspraakjes.

    Er zijn geen dagen waarop ze niet mogen, alleen dagen waarop ze niet kunnen ivm sport of zwemles.

    Als de 1 niet kan, mag de ander van mij best afspreken. Alleen kan het dan soms niet bij ons, omdat ik met de ander naar sport moet.
     
    Summerbelle, Athina en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  4. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.779
    2.677
    113
    Noord-Holland
    Bij ons is het allebei wel of allebei niet. Ik heb een voorkeur voor beide hier of juist beide bij een vriendje. School is helaas niet om de hoek en ik wil niet eindeloos heen- en weerrijden. Ze mogen in principe of woe en vr afspreken mits er geen dringende andere afspraken zijn.

    Ze vinden het overigens ook leuk om met elkaars vriendinnen te spelen dus ik heb er hier 4 of 3 en dan spelen ze gewoon samen.
     
  5. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.980
    113
    Vrouw
    Van mij mogen ze op woensdag en vrijdag afspreken.

    De oudste speelt vrijwel altijd met hetzelfde vriendinnetje, haar zusje en mijn jongste zitten ook bij elkaar in de klas. Die spelen ook vaak samen. Soms wisselen we de kinderen uit, soms heb ik ze alle 4 of zijn ze alle 4 daar.
    De jongste speelt ook weleens met andere kinderen. Aangezien de oudste al wat ouder is een zelfstandig door het dorp mag lopen is het met halen en brengen geen probleem.

    Als de jongste moe is mag ze niet afspreken. Als ze dat 's morgens weet is dat geen probleem.

    Dinsdag en donderdag gaan ze naar de bso en op maandag zijn oma en opa er.
     
  6. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.497
    5.165
    113
    Vrouw
    Hier mogen ze allebei afspreken maar inderdaad niet hier als ik met een ander kind weg moet. En ik moet het redden qua tijden. Dus als de ene hier een vriendin heeft en de moeder komt om 5 uur, dat ik dan wel de ander om kwart over 5 kan halen bijvoorbeeld. Verder maakt het me niet zo veel uit
     
  7. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.484
    113
    Het is gewoon niet anders, toch?
    Zo deed ik het ook.
     
  8. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.511
    8.362
    113
    Hier was/is het precies zo. Voor de vrijdag zou ik voor de oudste wel kijken of het dan af en toe wel mogelijk is of bv. gewoon wat korter ofzo. Niet dat hij nooit mag en zijn zusje altijd.
     
  9. Pinkflower

    Pinkflower Fanatiek lid

    11 apr 2014
    1.055
    62
    48
    Onze tweeling kleuters hebben soms geluk en soms pech. Als het uitkomt kan de één bij iemand spelen en de ander kan dan een kind bij ons thuis uitnodigen. Of beide ergens anders spelen. Echter in praktijk is dit vaak niet het geval en is er één van de twee thuis omdat er geen vriendje of vriendinnetje kan. Dat is dan jammer. Met deze teleurstelling moeten ze maar leren omgaan.
    Er zijn wel dagen dat het niet kan i.v.m. BSO, zwemles en oppas oma. Weekend is bij ons ook altijd een optie; vind ik zelf ook wel handig als we verder geen andere plannen hebben.
     
  10. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.609
    13.154
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Dat is ook een goede oplossing ja :thumup:

    Vooral goed te doen als de jongste uit spelen gaat en de oudste dan hier met een vriendje speelt.
     
  11. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Hier regelen ze het zelf.
    Ze mogen in principe altijd wel spelen, maar N mag op donderdag alleen spelen met zijn beste vriendje.
    Dat is een rustig jongetje en N heeft echt die rust nodig tussen 2 bso dagen in.
    Binnenkort stopt de bso dus dan maakt het niet meer uit.

    soms spelen ze allebei ergens anders. Soms speelt er 1 en is de ander thuis.
    Of zijn ze beide thuis met een vriendje/vriendinnetje.
    Zwemles is op zaterdag en sporten doen ze nog niet.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  12. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.587
    6.276
    113
    Hier kon dat altijd wel, betekend dat idd wel dat het op sommige dagen alleen bij een ander kan, of dat ik haar wat eerder op haal.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  13. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.079
    3.520
    113
    Hier zijn ze inmiddels net wat ouder, maar hier komt het ook wel voor dat de een wel mag en de ander niet. Dat kan zijn omdat de een die dag sport heeft of omdat de ander de dag ervoor al gespeeld heeft en moe is of niet fit. Zolang ze beide maar opties houden om een keer te spelen lijkt me dat geen probleem.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  14. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Vandaag was de oudste van 6 bij een vriendje spelen en heb ik om 15.3pu opgehaald ivm zwemles van dat vriendje.
    En de jongste van 5 had een vriendje spelen, en werd op tijd opgehaald, even tijden afspreken voor ophalen en klaar.

    Nu woon ik wel in een klein dorp en het verste vriendje woont 1200 meter hier vandaan...
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  15. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.469
    3.457
    113
    Hier mogen ze in principe spelen op de woensdag en de vrijdag, mits ze op vrijdag niet naar de bso hoeven. De ouders zijn altijd heel makkelijk. Als er iemand bij ons speelt en ik moet er zelf 1 ophalen, dan zeg ik dat ik kom zodra het kindje bij ons is opgehaald.

    Emma speelt overal. Fayèn speelt bijna nooit en als ze afspreekt, dan het liefst bij ons. En Mia heeft 2 vriendinnetjes waar ze veel mee speelt, 1 meisje speelt ook geregeld bij ons.

    Zwemles van Fayèn is op zaterdag en van Emma op dinsdag, maar nu tijdelijk op vrijdag van 16.00 tot 17.00 vanwege de tijd (dinsdag van 18.00 tot 19.00).
    Emma wil graag op handbal, maar die training is ook op dinsdag van 18.00 tot 19.00, dus ze moet eerst haar diploma halen.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  16. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.179
    6.708
    113
    Vrouw
    Ik ben enorm benieuwd hoe dit bij ons zal gaan zodra peuter 4 wordt. Oudste heeft bijzonder weinig behoefte aan speelafspraakjes, maar peuter is een heel ander kind.
     
  17. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.141
    4.360
    113
    Home
    Hier regelen ze dat zelf en hoeft echt niet beide tegelijk en dat kan ook niet altijd en dat moeten ze ook leren
    Oudste voetbalt 3x per week dus kan niet altijd
    Hij speelt vaak bij een vriendje als dochter zwemles heeft
     
  18. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.059
    3.529
    113
    Vrouw
    Hier weinig 'regels' m.b.t. de speelafspraakjes. Het zijn wel echte thuis spelers, dus af en toe zeg ik weleens: als je vandaag wil spelen, ga je bij iemand spelen.

    In het begin deed ik nog weleens om en om: de ene dag mocht de oudste iemand meenemen, de andere dag de jongste. Maar dat was vooral omdat de speelafspraakjes bij de jongste ze nog wat meer hulp/begeleiding nodig had om het gezellig te houden.
    En als er een dag niet gespeeld kan worden, geef ik dat in de ochtend duidelijk bij ze aan. Zodat er na schooltijd geen drama op het schoolplein is.
     
  19. ManonBB

    ManonBB Actief lid

    27 mei 2019
    287
    186
    43
    Vrouw
    Hier mochten ze altijd wel spelen, tenzij ze naar de BSO gingen of zwemles/sport etc. Als de een zwemles/sport had, konden de anderen gewoon spelen, doorgaans dan wel bij vriendje thuis, omdat het anders onhandig is natuurlijk.
    En hier ook 1 gevoelig kind, die soms gewoon even niet mocht spelen omdat hij rust nodig had. De andere kinderen mochten dan wel gewoon spelen. Of die niet hier thuis mocht spelen als de 2 anderen ook al een vriendje bij ons thuis hadden, omdat het voor hem dan te druk was.

    In de hele opvoeding geldt hier thuis dat er per kind gekeken wordt wat de beste regels/afspraken zijn. M.i. is het onhaalbaar en onwenselijk, zelfs oneerlijk, om je kinderen allemaal dezelfde regels op te leggen. En zo hebben we dus verschillende regels over bedtijd/zelf bedtijd bepalen, afspraken over schermtijd voor ene kind, maar niet voor de ander, toezicht op huiswerk/geheel zelf verantwoordelijkheid geven, etc. En zo was dat toen ze kleuters waren ook al met wel/niet alle dagen mogen spelen, wel/niet meerdere sporten mogen doen, etc. Het zijn individuen, elk kind heeft weer wat anders nodig. Als je dat uitlegt kunnen ze al heel jong begrijpen dat het juist eerlijker is als ze individueel afgestemde regels hebben, dan ze allemaal gelijk behandelen.

    "Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid".
    Andere context natuurlijk, maar dezelfde gedachte.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina