Weet iemand van jullie hoe dat zit? Wij verwachten een kindje en weten al de namen. Nee, ga ze hier niet neerzetten . Het zijn namen die op zijn Grieks geschreven worden. Maar is er een mogelijkheid om van te voren al te bepalen of de naam al dan niet wordt toegestaan? Zodat wij zeg maar een reservenaam kunnen bedenken? Ik lees wel eens dat de ambtenaar een naam kan bedenken maar daar zit ik nou niet bepaald op te wachten .
Op z'n Grieks, is dat met Griekse letters? Zo niet, dan mag het volgens mij gewoon hoor! Het gaat meer om 'gekke' woorden. Zo kende ik een meisje, dat eigenlijk 'Puntje' heette, maar bij de gemeente ingeschreven stond als 'Roos' oid, omdat dat dus niet mocht...
Volgens mij moet gewoon een "gangbare" naam zijn, in het "gewone" schrift aangegeven. Dus idd "puntje" of "God" zou niet zijn toegestaan, maar namen als Storm, Thora etc zijn wel gewoon toegestaan. Lijkt me dat jullie namen dan ook zijn toegestaan. Mogelijk dat je eens contact opneemt met je gemeente hoe het zit?
Moet wel zeggen dat wij bij de jongste op het allerlaatste moment er nog een "nood-2e-naam" bij hebben bedacht. Wij hebben een redelijk unisexnaam voor de jongste Dominique. In NL hoor je m vaker voor n meisje als voor n jongen (ikke tenminste wel ) Maar wij wonen in Duitsland en daar is Dominic een veel voorkomende naam. Dus de Hebamme (VK) vertelde een verhaal wat ze had meegemaakt, dat het Standesamt (ambtenaar burgerlijke stand) dus EISTE dat de vader er ter plekke een DUIDELIJKE meisjesnaam aan zou toevoegen, omdat de eerste naam voor onduidelijkheden zou zorgen. Vader weigerde, zaak van gemaakt... uiteindelijk heeft de familie wel gewonnen. Maar met dat verhaal in ons achterhoofd hebben we als tweede naam Aimée achter de hand gehouden. Maar het is niet nodig geweest. Al was de betreffende ambtenaar wel heeeeeel blontd, toen mn vriend de geboorte-akten kwam halen... was onze dochter ineens een jongen geworden terwijl op alle papier duidelijk stond aangegeven dat het toch echt een vrouwtje was. Wilde die doos ook nog beweren dat de Dominique in NL toch écht een jongensnaam was! Nou zegt mn vriend, je zult wel gelijk hebben , maar die van ons is toch écht een meisje, dus NU die papieren aanpassen.
Wij hebben ook een griekse naam maar een grieks gespelde naam kan ook met hey gewone alfabet geschreven worden. Ik denk dat de griekse spelling niet mag
Kun je niet even op voorhand vragen wat er wel of niet toegestaan is? Weet niet hoe het zit in Nederland, maar in België is alles toegestaan zolang het niet schadelijk is naar het kind toe. En ambtenaren mogen echt niet meer zomaar namen aanpassen hoor
Ik denk niet dat het in het griekse alfabet geschreven mag. Lastig voor de officiele instanties. Belasting, zorginstellingen, later bij school en wer, voor vriendjes en vriendinnetjess etc etc. En ik denk dat de kraamhulp ook geen grieks kent als ze straks de hele riedel moet invullen waarbij ook 1oox de naam van het kind. En daarbij komt dat je hier in Nederland gewoon het ABC leert.
Ik zou even van te voren bellen met de burgerlijke stand over namen met een Griekse spelling. Geen idee of het mag, maar Griekenland is een onderdeel van de Europese unie, kan me daarom best wel voorstellen dat het dus wel toegestaan is.
Hoe zit dat dan precies? Want je mag bijvoorbeeld wel de ñ gebruiken, als in Iñaki. Edit: o, je bedoelt tekens, geen letters. Sorry...
Dank jullie wel allemaal. Nee het gaat om Griekse namen maar gespeld volgens het normale alfabet. Dus dan zou het op zich geen probleem mogen zijn als ik het goed begrijp.
Anders moet je eens kijken op de svb site. daar staan alle namen die in 2011 gegeven zijn. Er wordt een hoop toegestaan.
Die had ik inderdaad al eens bekeken maar daar stonden niet de namen bij die wij in gedachten hadden . Ik denk dat ik sowieso voortijdig de gemeente maar eens ga bellen. Is dit ook de ambtenaar van de burgerlijke stand die dit doet? Als dat zo is kan ik het binnenkort sowieso vragen omdat mijn vriend het kindje moet erkennen. Mooi trouwens jouw onderschrift Pip.