Ik heb mijn tweede kind 7 maanden gevoed. Ging heel goed, hij was een natuurtalent. Nu met mijn kleine meisje zijn we maar aan het aanmodderen. Ten eerste wil ze vaak en kort drinken. Ik krijg het er niet uit en wordt een beetje moedeloos van zo vaak een kind aan de borst. (heb nog twee kinderen) Ten tweede is haar drinktechniek niet zo goed ze maakt haar mondje niet wijd open waardoor ik last krijg van mijn tepels. (lactatiekundige zegt dat het van de spruw kan komen) Ze smakt en klakt ook. Laat vaak de tepel los. Ze is ook heel onrustig aan de borst. Ten derde heeft ze een beetje spruw (ik zie het niet, maar goed) en moet ik haar mondje na elke voeding schoonmaken met een bepaalde thee en insmeren met Daktarin. Dat is dus zo'n 12 keer per dag! En dan nog mijn tepels schoonmaken en insmeren. 's Nachts doe ik het niet dan drinkt ze ook zo vaak (ze ligt naast me). Ik begin het langzaam zat te worden, maar voel me ook ook schuldig als ik zou stoppen. Het lijkt me zo heerlijk om gewoon 5 of 6 flesvoedingen te geven, een beetje ritme te krijgen en een beetje rust. Wat zal ik doen....?
tja dat kan alleen jij beslissen denk ik. mijn dochter dronk in het begin ook heeeeeel vaak. gek werd ik er van.haar zus kreeg haast geen aandacht van mij omdat het kleine monstertje alle aandacht op eiste. met 4 maanden heb ik op het punt gestaan om echt te stoppen. maar ik ben zo blij dat ik heb door gezet. eind deze maand word ze een jaar en we zijn inmiddels aan het afbouwen. succes met je beslissing
Spruw is echt niet altijd zichtbaar, dus goed blijven behandelen maar. Let ook op strikte hygiene: geen vingers in haar mondje, alles wat met haar mondje, de melk of jouw tepels in aanraking is geweest heet wassen (60 gr) of lang uitkoken (10 min), katoenen bh's dragen en alles minimaal dagelijks wisselen. Hopelijk wordt het snel beter en blijft het dan nog een tijd fijn. Als ze drie maanden zijn is hun eigen afweer tegen de spruw beter en gaat het ook vaak over. Verder is het natuurlijk erg druk voor je zo, lijkt mij ook erg pittig! Hopelijk helpt het om te bedenken dat je het beste doet voor je meisje! Grote plonzen kv in dat kleine buikje is ook niet alles
Die eerste weken zijn het zwaarste. Maar met deze drinkbehoefte en de spruw...ik denk dat er weinig zal veranderen als ze uit een fles i.p.v. aan de borst drinkt...de behoefte om vaak te willen drinken zit in het kind niet in de voeding, en spruw blijft voor haar met een fles net so pijnlijk als met een borst. Met een tweede is het so wie o lastiger.
Even een tip om spruw gemakkelijker te behandelen: gentiaan violet! Dan blijf je niet aanmodderen met smeren van daktarin. Google maar even . Ik vond het ook moeilijker met een tweede, je hebt toch minder rust met voeden. Succes met je afwegingen en het nemen van een beslissing!
Mijn lactatiekundige zegt dat ze spruw nabehandeld om het laatste restje weg te krijgen. Dus als laatste zetje, zeg maar. Misschien dat toch maar gewoon proberen, aangezien ze het niet zo heel erg heeft. Bestel je dat bij Eurolac?
Yep, ik heb toen besteld bij eurolac. Het ziet er maf uit; paars babymondje en paarse tepels . Het werkte bij mij in ieder geval goed! Succes ermee.
Het werkt niet altijd zo goed, een vriendin heeft het ook lang geprobeerd maar kreeg het er niet mee weg. Maar proberen kan zeker geen kwaad natuurlijk.
Ik wilde ook overstappen naar de fles (ik weet niet meer wanneer) maar toen was het te laat......mijn meisje is een fles weigeraar. Ik heb zooooo vaak geprobeerd haar een fles te geven. Dus ga ik nog door met borstvoeding....maar het gaat wel beter/ makkelijker.
Dan heb je gewoon geen keus... Hier gaat afgekolfde melk met de fles juist beter dan de borst. Maar ik heb ook geen tijd telkens te kolven, (gaat bij mij best wel langzaam), en dan ook nog de fles te geven...
hee Dot, wat naar dat het wat stroef loopt. Ik heb zelf tot vorige week fulltime gekolfd maar daar was ik ook wel klaar mee. Alle voorstanders van borstvoeding vallen daar dan over maar het is en blijft mijn kind en mijn keus. en dat geld ook voor jou. Als jij het "zat" bent moet je er gewoon voor kiezen om over te gaan op flesvoeding. Heb je een voorraad borstvoeding in de koelkast of vriezer? Je zou er dan ook voor kunnen kiezen om nog deels bv te geven en deels kv. Succes ermee!
Leuk Petra je nog eens te treffen! Eerst allebei zwanger willen worden en nu nog geen jaar later over de borstvoeding kletsen Wat kan het toch snel veranderen... Nou het is waarschijnlijk ons laatste (3e) kindje, en als ik nu stop, zal ik voor altijd geen borstvoeding meer geven. Als ik daaraan denk voelt het wat verdrietig en ben ik bang om spijt te krijgen. Dat speelt ook mee.... Vandaag weer gekolfd en dat ging toch wel weer redelijk. Als ik hoor dat even oude, flesgevoede nichtjes al vanalles onder de leden hebben van ontstoken oogje tot verkoudheid. En mijn dochter blaakt van gezondheid, (op de spruw na) tja....................................................................................
Ik vind dat je als je iets 'zat' ben je niet het bijltje er bij moet neergooien. Zet eerst duidelijk op een rij wat zwaar weegt voor je, wat voor en tegen is. En zoek naar inspiratie om door te gaan en door je dip heen te gaan. Met alles geldt: liever opgeven als je op de top staat dan wanneer je in het dal zit.