Hallo Allen, Ik ben de 40 gepaseerd. In de periode van 7 maanden ben ik drie keer zwanger geweest en is elke zwangerschap in een miskraam geeindigd. Ik hoor, dat er vrouwen zijn, die ondersteunend hormoonbehandeling krijgen. Mijn gynecoloog wil mij geen hormonen voorschrijven omdat ik hormonaal in orde blijk te zijn. Ik kan mij er niet bij neer leggen, dat andere vrouwen die hormonaal ook niets mankeren, alleen op grond van hun leeftijd, om de boel te optimaliseren, wel een hormoonbehandeling krijgen. Weten jullie in welk ziekenhuis (in of rondom Amsterdam) ik een kans maak om de cyclus hormonaal te optimaliseren? Groetjes, Betty
miskraam problemen hoeven niet altijd hormonaal te zijn. je kan bijv. ook vitamines tekort hebben. en dan bedoel ik niet dat je te weniig groente eet, maar dat je bepaalde vitamines niet opneemt. als ik jou was zou ik daar even achterheen gaan. en bloed laten prikken sommige mensen hebben een extra zetje nodig, met bijv utrogestan. dit kan je huisarts ook voorschrijven. (hopelijk heb je een beetje een huisarts die meegaand is)
LightAngel , Ik ben zo blij met jouw reactie! Ik voel mij zo alleen in de zoektocht naar een steuntje in de rug! Mijn arts gooit het op mijn leeftijd, terwijl ik twee vriendinnen heb die onlangs een kind hebben gerekgen en zwanger zijn geraakt na de eerste poging. Ik heb een afspraak gemaakt bij een electroacupuntuur. Er stond op de site dat ze ook een vitamine meting kunnen doen. Denk je dat het genoeg is, of is bloedonderzoek meer betrouwbaar? Ook ben ik onlangs bij mijn huisarts geweest en heb mijn ontevredenheid uitgesproken over de fertiliteitsarts. Mijn huisarts heeft met geen woord gerapt over utrogestan. Ik zag op internet dat je zonder recept clomid en utrogestan kan bestellen. Ik heb de neiging om het te doen, anders gebeurt er niks. Misschien ga ik toch nog even mijn huisarts bellen om te vragen of ik utrogestan voorgeschreven kan krijgen én een verwijzing voor bloedonderzoek. Ik ben benieuwd! Nogmaals bedankt voor je tip! Groetjes, Betty
Je kunt ook een verwijzing voor de VU vragen, daar zit volgens mij ook een mk poli. Wrs wordt het gedeeltelijk op je leeftijd gegooid (sorry) maar ze kunnen ook onderzoek doen naar je chromosomen, bloedstolling en homocysteïne. Dan ben je alweer iets wijzer. Utrogestan wil een behulpzame ha soms voorschrijven. Clomid ga het alsjeblieft niet zonder recept gebruiken gezien de bijwerkingen, risico's van overstimulatie, meerlingzwangerschappen etc. Het gaat niet zozeer om een hormoonbehandeling, maar om de reden voor de mks... als je die weet, weet je ook de júiste behandeling.
KL*te dat je al 3 miskramen hebt mogen krijgen op zo een korte periode. En dan nog meer ellende dat een dokter niet mee wilt werken, als je om hulpt vraagt. Het is wat de dames ook zeggen, ik denk dat je meer gebaat bent door onderzoeken te laten doen waarom je miskramen krijgt, ipv "zelf dokter" te gaan spelen, want sommige hormonen, hebben bijwerkingen die voor jouw lichaam niet goed kunnen zijn als ze niet gevolgd worden door een arts. Ik heb tijdens een icsibehandeling Clomid genomen, maar had begrepen van mijn arts, dat dit alleen gebruikt werdt om een eicel beter te stimuleren/helpen. Daar jij al "makkelijk" zwanger bent geweest, denk ik niet dat dit voor jou een oplossing biedt. Dit is wat ik nog heb gevonden voor je : " Clomifeen behoort tot een groep geneesmiddelen die de werking van de vrouwelijke oestrogeenhormonen gedeeltelijk nabootsen en gedeeltelijk tegenwerken. Het stimuleert hierdoor de afgifte van hormonen die voor de eirijping en eisprong zorgen. Artsen schrijven dit middel voor bij verminderde vruchtbaarheid." Betreffende Utrogestan, dacht ik dat het alleen maar zou helpen bij een innesteling, maar blijkbaar doet het meer (wist ik ook niet). Misschien dat je meer info vindt in onderstaand topic op dit forum. Hier zitten ook dames die miskramen hebben gehad, maar toch een gezonde zwangerschap hebben mogen hebben. http://www.zwangerschapspagina.nl/miskraam/326042-staan-jullie-tegenover-utrogestan.html Ik hoop dat je verder terecht kunt bij mensen die je kunnen helpen/adviseren/begeleiden om toch een gezonde zwangerschap te volbrengen. heel veel suc6 ! Liefs, Jolanda
Hoi Betty, Ik had al iets geschreven bij mijn blog naar aanleiding van jouw reactie. Zoals de anderen al hebben gezegd, moet er eerst gekeken worden naar de reden waarom je steeds miskramen hebt gehad. Clomid lijkt me idd niet nodig, aangezien je vrij makkelijk zwanger wordt (maar goed, ik ben geen gynaecoloog). Dus maak een afspraak bij een gynaecoloog. Verder kun je ook nog veel informatie en verhalen van lotgenoten vinden in het meerdere miskramen topic: http://www.zwangerschapspagina.nl/miskraam/350522-wie-heeft-meerdere-miskramen-gehad-deel-5-a-415.html Sterkte!
Ontzettend bedankt voor jullie reacties. Wat fijn, dat er iemand is die met mij meedenkt en ideeën aanrijkt! N.a.v. de miskramen zijn er een aantaal onderzoeken bij mij gedaan. Ik heb een bloedonderzoek op stolling gehad en een chromosoon onderzoek. De uitslagen waren goed. De artsen gooien het op mijn leeftijd.... Niet helemaal onterecht, maar ik vraag mij af of het alleen daar aan ligt... Op deze site heb ik een link gevonden naar een filmpje, een lezing van de fertilitietspoli van Islas ziekenhuis in Zwolle. Daar is verteld, dat bij vrouwen van 38-40 de kortste route wordt genomen en direct een hormoonbehandeling toegepast. Ook heb ik op de site van het VUMC gekeken. Het VU is een stuk dichterbij voor mij dan Zwolle. Ik ben van plan om volgende week contact met hen op te nemen om te vragen of ik (op mijn leeftijd) nog een afspraak bij hen kan maken. Verder moet ik jullie bekennen dat ik heel verdrietig word van het lezen van de handtekeningen van lotgenoten. Ik weet niet hoe jullie zich staande houden na zoveel teleurstellingen en verliezen. Ik ben namelijk doorlopend bezig met mijn kinderwens en vind het moeilijk om te genieten. Ik vraag mij af hoe jullie het doen, doorgaan met het leven, gemotiveerd blijven en blijven hopen en lopen in ziekenhuizen.
Als je voor je leeftijd zooooooooo makkelijk zwanger raakt, moet je geen Clomid nemen. Clomid heeft ook nare bijwerkingen, die het (natuurlijk) zwanger worden tegenwerken, zo vermindert het je vruchtbare cervixslijm dat je rond de eisprong hebt. Progesteron zou wel kunnen helpen, maar alleen als je een progesteron tekort hebt. Denk eens aan de schildklier, misschien werkt deze iets te traag. Bloedonderzoek TSH en FT4 zijn nodig om hierachter te komen. Of een vitamine B12 tekort. Je leeftijd helpt inderdaad niet en kan een medeoorzaak zijn. Hoewel vriendinnen van je misschien wel een kind hebben gekregen (en het kan ook zeker nog wel!) is de kans op een miskraam bij jouw leeftijdsgroep wel groter. In Heidelberg, Duitsland, kunnen ze hier uitgebreid onderzoek doen naar immunologische oorzaken: Dr.Sylke Reichel-Fentz- Fachärztin für Transfusionsmedizin Bloed kan opgestuurd worden. Je hoeft er niet heen. Wel heb je kans dat je dit zelf moet betalen. Alle onderzoeken die in NL zijn gedaan, moet je dan opsturen om de kosten in Duitsland zo laag mogelijk te houden. Dus de stollingsonderzoeken etc. Vraag de uitslagen op. Kijk ook eens naar het boek: Is My Body Baby-Friendley van dr. Alan E. Beer.
Hallo Aquilegia, Bedankt voor je reactie. Je schrijft, dat Clomid het natuurlijk zwanger worden tegenwerkt. Hoe kan dat? Het wordt juist voorgeschreven om zwanger te worden en ik lees op het forum dat al veel vrouwen zo zwanger zijn geraakt. Ik heb ook begrepen dat bij onverklaarbare onvruchtbaarheid ook Clomid wordt voorgeschreven. Het klinkt tegenstrijdig. Ook bedankt voor je tip over Duitsland. Weet je welke eventuele immunologische oorzaken er kunnen zijn? Ik zag op de site van dr. Sylke dat alles in het Duits staat. Mijn Duits is niet zo goed om het volledig te kunnen begrijpen. En verder, mijn schildklier schijnt goed te werken. Ik verwacht ook dat ik geen vitaminetekort heb, ik slik al 1,5 jr een vitaminecomplex. Over een paar dagen heb ik een afspraak voor electroaccupuntuur. Daar doen ze ook een vitaminemeting. Ik ben benieuwd....
Dames, Weten jullie trouwens dat er een onderzoek loopt naar onverklaarde herhaalde miskramen? Hier informatie over: Promise studie - op dit moment bestaat er geen behandeling voor vrouwen met onverklaarde herhaalde miskramen. Dit is een groot probleem voor de vrouwen, die na een paar miskramen vaak geen hoop meer hebben op een goede zwangerschap. Samen met een aantal andere ziekenhuizen in Nederland en Engeland onderzoekt het AMC of toediening van het medicijn Progesteron het aantal geslaagde zwangerschappen doet stijgen (de Promise studie). Voor deze studie zoeken de onderzoekers nog vrouwen t/m 39 jaar met een kinderwens, die eerder al drie of meer miskramen hadden. - Academisch Medisch Centrum
Dat schrijf ik er toch bij: Toelichting: Elke maand rond je eisprong heb je een paar dagen cervixslijm (baarmoederhalsslijm) dat eruit ziet en voelt als een rauw eiwit: vruchtbaar slijm. Met Clomid vermindert dit slijm. Er is minder van en de kwaliteit is minder. Nu is dat niet zo erg als je IUI doet, maar als je zelf seks moet hebben, is het niet handig. Het slijm is namelijk nodig voor de zaadjes om langer te overleven in /bij jouw baarmoedermond. Snap je? Zonder slijm, minder zwangerschapskansen. Ja, Clomid wordt ook voorgeschreven bij onverklaarbare onvruchtbaarheid. Ik heb het zelf 1 maand gekregen. Ik had acuut een persisterende follikel (ofwel een LUF-cyclus), dat is een eitje dat wel groeit, maar niet springt. Ik had ook een positieve ovulatietest en daarna temperatuurverhoging, maar op de echo was duidelijk zichtbaar dat het eitje er nog zat! Zonder echo hadden we dat nooit geweten. Clomid zonder begeleiding en terwijl je wel makkelijk zwanger kan worden: begin er niet aan. Ik heb het zelf na die ene cyclus nooit meer gehad, ik reageerde er gewoon niet goed op. Als je Engels wel goed is, moet je gewoon dit boek lezen: bol.com | Is Your Body Baby-Friendly?, Alan E. Beer & Julia Kantecki | Boeken Het is wel pittig Engels. Ik zou niet alles geloven, maar de kern klopt denk ik wel. Hier baseert dr. Reichel zich op. Het komt er in het kort op neer, dat je immuunsysteem op verschillende manieren van slag kan zijn en dat de vrucht hierdoor wordt aangevallen. Ik weet dat niet allemaal uit mijn hoofd. Lees het boek. Misschien is het Duits van je man wel goed? Of van een vriendin? Dr. Reichel spreekt wel Engels, maar haar Duits is beter. Dat je een vitaminecomplex slikt, zegt helaas niets. Je kunt voor vitamine B12 een opnamestoornis hebben. Dan slik je het wel, maar komt het toch niet in je lijf. Dan zou je injecties moeten. Tenslotte, hoe vervelend het ook is, het kan zijn dat je leeftijd toch een factor is.
hoi ik wil je ten eerste heel veel sterkte wensen met het verlies het is niet niks om het steeds maar weer door te moeten maken en dan komt ook nog eens die stomme leeftijd om de hoek kijken. Ik weet hier alles vanaf ben inmiddels 42 en ga binnenkort bevallen van onze zoon. Wij hebben ook alle onderzoeken gehad en bij mij was mijn stolling te snel dus nu fragmin en ascal ook heb ik utrogestan gebruikt ondanks dat ik er niet op getest ben wij kregen dit voor geschreven in een prive kliniek geertgen ze kijken verder dan het standaard hokje ondanks dat ik snel zwanger werd kreeg ik daar hormonen maar werd er helemaal niet meer zwanger door. Wij hebben na 1jaar het bijltje erbij neer gegooid en zijn weer gaan leven met het gevolg dat ik 2jaar na de laatste miskraam weer zwanger was en het nu goed ga door de medicijnen die ik heb gebruikt de utrogestan en de bloedverdunners. Ik wil je nogmaals heel veel sterkte wensen en ik hoop dat er aan je snel geholpen word. Mijn bloedstolling is wel te snel heb een factor 2mutatie maar op porogesteron ben ik nooit getest
Wat verdrietig en naar dat je op zo'n korte tijd 3 miskramen voor je kiezen hebt gekregen. Ik zou in ieder geval ook je bloed laten prikken. Je staat er verbaast van hoe weinig artsen nog weten dat je door een bepaald vitaminegebrek niet zwanger kan raken of kunt blijven. Wij zijn zelf ruim een jaar bezig geweest zonder resultaat en in dat jaar is gebleken dat ik een B12 gebrek had. Toch is het een niet aan het ander gekoppeld. Wij waren al in behandeling met clomifeen en IUI toen mijn B12 eindelijk op peil raakte en ik in een pauze ronde spontaan zwanger ben geraakt. Was toen bijna 38 dus ook echt niet piep meer. Intussen hou ik mijn B12 zelf met injecties op peil en onze beeb groeit als kool. Ik wil jou en andere lotgenoten in ieder geval heel veel sterkte wensen!
Wat trouwens ook een onbekende oorzaak van miskramen kan zijn, is een onopgemerkte en onbehandelde vaginale schimmelinfectie. Zowel vrouw als man moeten hiervoor behandeld worden wil je er vanaf komen.